handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om koppning/cupping.


Sohlsken
2017-02-13, 19:14
Koppning är en alternativmedicinsk metod där man med hjälp av kärl som hålls mot huden skapar ett undertryck som suger in hud och muskler i koppen. Koppning kan utföras antingen med vakuum eller eld för att skapa ett undertryck.

Jag tycker att vi borde ha en tråd om koppning där vi kan dela med oss av erfarenheter, tips, och tankar. Det är en väldigt hjälpsam, om än udda, form av muskelbehandling.

Sohlsken
2017-02-13, 19:26
Jag kan börja med att berätta om min erfarenhet av koppning.

1. Det gör väldigt ont.
2. Det skyndar på min återhämtning något otroligt.
3. Det är ett bra alternativ till massage.
4. Det ser udda och lite småäckligt ut.
5. Man ser ut som om man har brottats med en jättebläckfisk efteråt.

Av någon anledning tål jag inte att få benen masserade. Det spelar ingen roll om det är jag själv eller någon annan som masserar mig. Det gör alltid ont.

I och med att jag tränar inför mitt första maraton skulle jag vara väldigt skadebenägen om vi inte kunde hjälpa mina muskler att slappna av och återhämta sig. Min svägerska är sjukgymnast och har lärt sig koppning, så hon visade mig och min make hur man gör. Nu koppar vi varandra en gång i veckan. Hans armar, min svank/ländrygg, hamstring och vader.

Jag kan springa ett långpass, bli koppad, och känna mig 80% återhämtad bara för att det tvingar musklerna att slappna av och släppa loss.