handdator

Visa fullständig version : Max-OT?


hennil93
2017-02-13, 13:01
Har sedan ett tag tillbaka känt att träningen inte ger samma effekt som tidigare och därför insett att jag bör byta träningsprogram snarast. Detta ledde till att jag började söka runt lite efter diverse program, och råkade glida in på något känt som "Max-OT" (Maximum Overload Training).

Har endast kört en vecka på detta program som sträcker sig över 12 veckor, och ju mer jag läser om det, desto mer inser jag hur mycket det skiljer sig från de flesta andra träningsprogram. Konceptet är i stort - lyft tungt, få repitioner och sets, mycket vila.

Egentligen undrar jag väl bara vad ni mer erfarna människor som stött på eller provat detta träningssätt tycker om det. Borde jag fortsätta, eller innehåller det mycket bullshit?

panzerpig
2017-02-13, 13:05
Det var inne för några år sedan. Jag har aldrig kört det själv. Sök på forumet eller google.
http://traningslara.se/olika-traningsmodeller-max-ot/

ceejay
2017-02-13, 13:06
Helt klart värt att köra igenom olika program iaf en gång för att kunna utvärdera och lära sig saker. Men det är inget magiskt.

hennil93
2017-02-13, 14:35
Helt klart värt att köra igenom olika program iaf en gång för att kunna utvärdera och lära sig saker. Men det är inget magiskt.

Det förstår jag, och det är lite anledningen till att jag känner mig skeptisk. De påstår i stort sett att allt annat är skit och att detta program definitivt är det bästa för typ 99% av alla människor.

Ger det dessa 12 veckor och ser hur det känns, tack för svaret! :)

Linjedomarn
2017-02-13, 16:06
Det är förmodligen lite låg frekvens och volym för att vara optimalt. Men du kommer absolut bygga av det och bli starkare.

MackeJuve
2017-02-13, 16:55
Så mycket nostalgi, älskade Max-OT! Tror det var det första upplägget som jag följde. Det var på den tiden då man hade svårt att gå upp i vikt, drack inget proteinpulver utan det var bara gainers som gällde. Vill minnas att det var rätt hypat då, flera bekanta som körde samma sak(runt 2008, 2009).

Kan tyvärr inte redogöra för mina resultat då detta var väldigt längesedan. Minns tillbaka på tiden som härlig träningsmässigt men det hade nog mycket att göra med att styrketräning var relativt nytt för mig. Att köra tungt är ju dock alltid trevligt.

Sheogorath
2017-02-13, 17:27
Tror MaxOT var poppis ännu tidigare. Tror jag började styrketräna 2001/2002 eller något sådant och då hade det varit inne något år. Ett par år senare snackade ingen om det längre. Då var det dogcrap och grejor istället.

MackeJuve
2017-02-13, 17:30
Tror MaxOT var poppis ännu tidigare. Tror jag började styrketräna 2001/2002 eller något sådant och då hade det varit inne något år. Ett par år senare snackade ingen om det längre. Då var det dogcrap och grejor istället.

Jaha, då var jag alltså efter även med Max-OT. Spelar ingen roll vad det är, ständigt steget efter :D

panzerpig
2017-02-13, 18:26
Tror MaxOT var poppis ännu tidigare. Tror jag började styrketräna 2001/2002 eller något sådant och då hade det varit inne något år. Ett par år senare snackade ingen om det längre. Då var det dogcrap och grejor istället.

Jag har börjat köra Doggcrapp igen (kört nån månad nu) tycker fortfarande det är ett riktigt bra program! :)
Funkar perfekt när man som jag gillar att köra hårt men har begränsat med tid (heltidsarbetande småbarnspappa med kvällsarbetande fru)

TotteShaped4Life
2017-02-14, 06:13
Tror det var i slutet av 90-talet jag började tillämpa principerna bakom MAX-OT och körde det i över 10 år. Älskade det där med tungt, få reps och LÅNG vila som nu visat sig vara en framgångsfaktor för hypertrofi. Vila mellan 2- 3 minuter passar mig perfekt.

Mats J
2017-02-14, 11:07
Jag körde typ MAX-OT långt innan de satt sitt namn på ett sätt att träna på.

Jag körde tungt (1-6 reps), ganska få set (4-7), och vilade länge mellan seten (5-10 min) samt tränade varje muskelgrupp var 7-8 dag. Körde en 4 split och tränade först 4 ggr veckan men märkte efter ett tag att jag inte hann återhämta mig och fick svårt att öka, så började träna varannan dag och då ökade jag bra igen.

Gick under 10 år från 194 cm och 65 kg och ett max på 40 kg I bänk till 135 kg och ett max på ca 180-190 kg I bänk. Under den perioden ökade överarmen från 29 cm till 50 cm också. Givetvis var det inte bara muskler men var inte råfet heller.

Ska ett sådant probram funka så är det att varje set ska vara med 100% focus och intensitet. Var därför jag vilade 5-10 min mellan seten för att åter igen kunna prestera maximalt. Varje set tog jag till att jag précis klarade sista repet eller var tvungen att få lite lite hjälp.

Optimalt eller inte så funkar det helt klart att lägga på sig en jävla mycket massa och styrka med OM du äter för att göra det också.

Thelvino
2017-02-15, 11:15
Tror MaxOT var poppis ännu tidigare. Tror jag började styrketräna 2001/2002 eller något sådant och då hade det varit inne något år. Ett par år senare snackade ingen om det längre. Då var det dogcrap och grejor istället.



Jag tränade med enligt MaxOT under den perioden. Det måste alltså ha kommit några år tidigare. Som du skriver så dog det ut några år senare, anledningen berodde nog på att i deras marknadsföring av programmet så tryckte de väldigt hårt på vilka kosttillskott man skulle ta (och deras var förstås överlägsna alla andras) samt att de kom med ovetenskapliga påståenden som att man inte skulle träna mer än 45-60 minuter för kroppen hade inte tillräckligt med energi eller hur de nu formulerade det.

Det är fortfarande det enda träningsprogrammet som jag har följt fullt ut. Jag fick väldigt bra resultat, men det fick jag även på Squat everyday i januari 2016. Det viktigaste är nog att man kör enligt ett program som är framtagit av någon som kan något. (Det gör inte jag i vanlig fall :em: )

Määng
2017-02-15, 13:01
Körde det när jag började träna på riktigt cirka 2003-2004. Ökade inte ett skit i princip. Så här i efterhand vet jag ju att det är för att jag behöver högre frekvens och volym för att överhuvudtaget ha någon progression men det tog länge länge innan jag fattade det.