handdator

Visa fullständig version : Asklings hamstringrehab är för tuff?


Loke
2017-02-10, 19:57
Jag har en mångårig (ca 5 år nu tror jag) hamstringsskada som inte blir bra. För ett år sedan började jag köra Asklings rehabprogram med stor framgång. Kom tillbaka så pass att jag faktiskt kunde lyfta vikter så smått (typ 60 kg i mark, med mera). Pga diverse orsaker avbröts rehabiliteringen och för några månader sedan högg det till igen. Problemet nu är att jag inte lyckas få Asklings program att fungera.

Tidigare så upplevde jag att "sträckaren" var obehaglig i början, men när man vant sig vid den så gick det ganska bra att gå vidare till "dykaren" lite försiktigt. En stund senare kunde jag även börja göra "glidaren". Nu upplever jag dock inte alls sträckaren som problematisk, jag kan sträcka ut rätt hårt och göra det ofta utan det minsta obehag. Dykaren däremot ger mig problem DIREKT. Även om jag bara lutar mig typ 10 grader framåt så får jag lite småont några timmar senare.

Jag kan gå problemfritt och cykla i måttligt tempo. Springa däremot ger mig lite känningar några timmar senare.

Förslag på vad jag ska göra? Fortsätta köra bara sträckaren? Försöka få lätt blodgenomströmning via cykling eller crosstrainer eller nåt? Stretcha traditionellt? Styrketräna traditionellt känns av erfarenhet uteslutet - jag får problem av minsta belastning,

Morty
2017-02-10, 23:42
Jag har en mångårig (ca 5 år nu tror jag) hamstringsskada som inte blir bra. För ett år sedan började jag köra Asklings rehabprogram med stor framgång. Kom tillbaka så pass att jag faktiskt kunde lyfta vikter så smått (typ 60 kg i mark, med mera). Pga diverse orsaker avbröts rehabiliteringen och för några månader sedan högg det till igen. Problemet nu är att jag inte lyckas få Asklings program att fungera.

Tidigare så upplevde jag att "sträckaren" var obehaglig i början, men när man vant sig vid den så gick det ganska bra att gå vidare till "dykaren" lite försiktigt. En stund senare kunde jag även börja göra "glidaren". Nu upplever jag dock inte alls sträckaren som problematisk, jag kan sträcka ut rätt hårt och göra det ofta utan det minsta obehag. Dykaren däremot ger mig problem DIREKT. Även om jag bara lutar mig typ 10 grader framåt så får jag lite småont några timmar senare.

Jag kan gå problemfritt och cykla i måttligt tempo. Springa däremot ger mig lite känningar några timmar senare.

Förslag på vad jag ska göra? Fortsätta köra bara sträckaren? Försöka få lätt blodgenomströmning via cykling eller crosstrainer eller nåt? Stretcha traditionellt? Styrketräna traditionellt känns av erfarenhet uteslutet - jag får problem av minsta belastning,

Hitta ett alternativt sätt att belasta hamstrings excentriskt, kanske med mindre sträck genom muskeln. Det är inget magiskt med dykaren; poängen med asklings dykare och glidare är att de ska vara en progression mot skademekanismen för hamstringsrupturer i idrott och på så sätt 'vaccinera' mot att skada sig igen. Därför är de viktbärande, primärt excentriska och lite svåra tekniskt.

Jag tycker gott att du kan lägga in mellansteg, kanske vanliga lätta bencurl när sträckaren går bra. Funkar inte det kan du köra dem excentriskt. Tänk att varje övning går att göra lättare och svårare och om ett hopp mellan två övningar upplevs som för högt så får man modifiera.

CoKEmaN
2017-02-11, 09:40
Om dykaren är svår så prova good mornings men med det friska benet en bit framför, alltså typ en eller en halv fotlängd.. då belastar du främre benet mer. Detta med bara kroppsvikt såklart..
Att Asklings program är bra är det nog inga tvivel om i den akademiska världen, dock är ju detta utprovat på elit-fotbollsspelare, jag har för mig att man kör igång 3 eller 5 dagar efter skadan, har du haft skadan i 5 år till och från så är kanske detta program för tufft, prova då annat.

Loke
2017-02-11, 10:00
Som sagt, körde det med stor framgång för ca ett år sedan. Då hade jag kört typisk sjukgymnastik till och från ända sedan jag fick skadan med nästan 0 framgång. Visst inser man att det egentligen inte är något magiskt med övningarna, och tiderna för återgång till vanlig träning som Askling tar upp är inte relevanta för mig, men jag blev helt klart lite frälst. Det funkade betydligt bättre än man skulle ana.

Nåväl! Det är bra input ni kommer med. Ska testa lite under veckan nu med ett pass med excentrisk lårcurl och ett med goodmornings som anvisat. Jag får väl återkomma om det går bra eller dåligt.

dvyvestin
2017-02-28, 01:11
Dras också med hamstring problem sedan 18 månader tillbaka. Har nu kört rehab och styrketräning mer eller mindre dagligen i nästan 4 månader och har gjort stora framsteg. Jag träffade en naprapat i Sthlm som hade stor erfaranhet av min problematik. Så rekommendera starkt att träffa en naprapat (sjukgymnast funkar det med men personen måste ha haft erfaranhet av patienter med långvarig smärta) som får ge dig ett specialanpassat träningsprogram, till början med lite lättare övningar och sen succesivt öka på mot "vanlig"styrketräning.