handdator

Visa fullständig version : kampsport/kondition/styrka


meow
2017-02-10, 15:43
Tänkte dra ner till thailand och träna hårt i en månad.

Planen just nu är 2h kampsport (mma/thai boxning/bjj per) dag samt ett konditionspass och gärna ett styrkepass 6 dagar i veckan.

Mitt mål är först och främst att bli bra på kamsport och bli mer "all-around" tränad än vad jag är nu, sen så vill jag helst kunna behålla den muskelmassa jag har nu.

Har inga problem med att traska runt i skogen ett par dagar med stridsväst och vapen, känns inte som att det här borde vara mycket slitigare?
Hur förberedd tror ni jag måste vara?
Är det realistiskt att behålla nuvarande muskelmassa eller eventuellt öka utan att ha huvudfokus på det?
Kommer käka som bara fan under denna tid

/helppls

Illustrerade mannen
2017-02-10, 18:53
Vad har du för träningsbakgrund?

meow
2017-02-10, 20:11
21 år
187cm
80kg, typ 8-9% fett
Sprang mycket som liten
Gymmat några år, 115bänk, 192mark, 370x8 benpress
Tre år judo träning, slutade för 1,5år sen
5 månader militär träning, vann att bära och gå mycket

Har just nu rätt kass kondition men har lätt för att träna upp den

rrant
2017-02-10, 20:23
Spelar ingen roll hur mycket du käkar, du kommer vara knäckt efter en vecka. Inte ens elitidrottare tränar på den nivån, såvida de inte äter wheyprotoner.

Illustrerade mannen
2017-02-10, 20:31
Så du har kass kondition och nästan ingen kampsportsträning bakom dig? Visst har de nybörjarklasser även i Thailand, men på de större bättre campen tränar man hårt. Mycket hårt! Mitt tips är att du antingen siktar betydligt lägre eller tränar hårt i några år hemma i Sverige - sen kan du kanske fixa det du tänkt.
Testa några vanliga pass MMA eller Thai hemma och fundera igen efter det! Tycker du det är skitlätt att köra mot jämnstora rutinerade killar hemma kanske du fixar det. Men springa och gymma också - nja...

vonad
2017-02-10, 20:55
På tok för mycket träning, du kommer skada dig.

Vad gäller muskelmassan räcker det med 1 enda helkroppspass per vecka för att bibehålla. Jag hade nog lagt allt krut på kampsporten när du väl är där. Du hinner inte bygga så mycket på en månad i alla fall.

meow
2017-02-10, 21:25
Har tränat ett halvår halvseriöst thaiboxning/mma också, krossade dom flesta på nybörjarträning i brottning/på marken samt en hel del "närkamps träning" inom försvaret
Har några månader på mig att träna upp konditionen, ska nog inte vara några större problem att komma upp till en hyfsad nivå
Har i perioder kört helkropp 5-6 gånger i veckan med utan att ha skadat mig

Kommer köra nybörjarträningar så lär vara mycket teknik osv som inte är överdriver ansträngande
I styrketräningsväg tänkte jag väldigt låg volym

ATJL
2017-02-11, 08:09
Mest nyfikenhet, vilken thai/mma camp har du tänkt träna på?

meow
2017-02-11, 11:22
Mest nyfikenhet, vilken thai/mma camp har du tänkt träna på?

http://www.tigermuaythai.com/

Verkar vara det mest mainstream typ :p Lite dyrare men verkar nybörjarvänligt och relativt frescht

Illustrerade mannen
2017-02-11, 14:17
Ok. Jag har faktiskt bara hört gott om dem. Efter några testrundor kommer de säkert att kunna hitta en nivå som passar dig! Du kommer att upptäcka om du orkar/behöver gym och löpning också. Troligen kommer du att vara fullt nöjd med bara Thai! Lycka till!

ATJL
2017-02-11, 19:53
Har tränat i perioder på ett par olika kombinerade thai/mma camps i thailand. Eftersom du ska vara där en månad så skulle jag rekomendera:

Maximalt antal thai och mma- pass utifrån din förmåga, träningstolerans och återhämtning. 2 lågvolyms helkroppspass med frivändningar-böj-bänk-pullups-militärpress-rodd, 3x3-5rep på 60-80% av 1RM, beroende på dagsform.

Stryk helt att köra separata konditionspass.

Jag kan inte nog understryka att du bör gå in med väldigt lätt intensitet första veckan i alla aktiviteter, sedan trappa upp. Samt att under hela vistelsen anpassa dig till dagsformen.

Lycka till!

Kaalle
2017-02-12, 00:38
Så du har kass kondition och nästan ingen kampsportsträning bakom dig? Visst har de nybörjarklasser även i Thailand, men på de större bättre campen tränar man hårt. Mycket hårt! Mitt tips är att du antingen siktar betydligt lägre eller tränar hårt i några år hemma i Sverige - sen kan du kanske fixa det du tänkt.
Testa några vanliga pass MMA eller Thai hemma och fundera igen efter det! Tycker du det är skitlätt att köra mot jämnstora rutinerade killar hemma kanske du fixar det. Men springa och gymma också - nja...

Alla kommersiella gym kör i det tempot som dom som betalar trivs med. Snarare tvärtom många som klagar på att tempot är för slött. Och skulle påstå att en betydande andel som kommer hit och tränar är totala nybörjare. Detta gäller ju extra mycket för enorma gym som Tiger. Och räkna med att det jämfört med västerländska gym kommer vara mycket lite sparring om ens någon alls så det behöver han inte oroa sig för heller. När det gäller thaiboxning alltså, med mma och bjj är det säkert annorlunda.

Sen i övrigt, 2 timmar är ju inte så farligt. Det vanliga är ju dubbel pass på sammanlagt 5-6 timmar eller dylikt, det är thai style träning. Behöver ju inte vara fullt ös hela tiden heller och det finns många turister som tränar så, inte bara rutinerade fighters. Men träningen i Thailand handlar om pengar, dom har inget intresse av att träna skiten ur dig, och om du vill ha sådan träning så måste du etablera en relation med gymmet och dra in pengar genom att fightas för dom. I regel.

Slutligen så ska du absolut inte betala i förväg till Tiger här från Sverige och om du ska betala på plats så betala för ett par ströpass istället och testa på. Finns typ 5-6 andra gym på samma gata och 5-6 till inom en radie av 5 kilometer eller så. Nu har inte alla dom MMA men flera av dom har det.

Pm:a om du undrar om något har bott alldeles nära Tiger faktiskt i rätt många år nu även om det var säkert 5 år sedan jag tränade hehe.