handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfråga ang matproportioner


jassadu
2017-02-09, 21:15
Hej!

Jag känner mig lite för smal och har således precis börjat gymma igen. Jag är 30 år, 186 lång och väger 75 kg.

Ungefär hur mycket protein ska jag äta per dag?

Och hur mycket kalorier ska jag äta i det stora hela?


Som nu t ex, så tänkte jag slänga i mig lite keso och bär som en måltid, är det 250 g keso och 150 g bär som gäller då eller mer?

Och om jag äter pasta med köttfärs, hur mycket pasta, köttfärs och grönsaker i proportion till varandra? Och vad ska måltiden väga ungefär?

Jag vill bulka.. Eller kanske snarare lean bulka DVS gå upp i vikt och muskler men har ingen koll alls på vad som är för mycket och vad som är för lite.

Uppskattar alla tips och ungefärliga rekommendationer så att jag vet om jag äter för mycket eller för lite av något.

Stort tack :)

vonad
2017-02-09, 21:20
Ungefär hur mycket protein ska jag äta per dag?

Minst 2g per kilo kroppsvikt och dag. Så för dig blir det 150g protein.

Och om jag äter pasta med köttfärs, hur mycket pasta, köttfärs och grönsaker i proportion till varandra? Och vad ska måltiden väga ungefär?

Ät vanlig mat enligt tallriksmodellen. Exakt hur mycket du ska äta vet nog bara du. Om du är viktstabil nu så behöver du bara lägga till lite mat utöver det. +500 kcal per dag kanske.

jassadu
2017-02-09, 21:36
Minst 2g per kilo kroppsvikt och dag. Så för dig blir det 150g protein.



Ät vanlig mat enligt tallriksmodellen. Exakt hur mycket du ska äta vet nog bara du. Om du är viktstabil nu så behöver du bara lägga till lite mat utöver det. +500 kcal per dag kanske.

Tack för snabbt svar. OK ska försöka få i mig 150 g protein per dag.

Jo, jag är viktstabil nu men äter otroligt onyttigt och tror att det är därför. Stor del av min kost har bestått av godis, cola och pizza osv.. Så om jag nu börjar äta nyttigt kanske jag måste äta dubbelt så mycket.

Alltså om jag slutar dricka 1 liter mjölk till pasta&köttfärsen och 2 liter cola per dag godis osv, så måste jag ju äta ganska mycket nyttigt för att komma upp i samma kalorimängd. Därför tänkte jag höra ungefär hur mycket jag ska äta för att ligga ca +500 kcal över som du sa.

vonad
2017-02-09, 22:06
Jag väger också 75 och min balans är ca 3000 kcal, om det är till någon hjälp. 3500-4000 kanske är lagom för dig? Vild gissning.

jassadu
2017-02-09, 23:21
Jag väger också 75 och min balans är ca 3000 kcal, om det är till någon hjälp. 3500-4000 kanske är lagom för dig? Vild gissning.

OK, hur lång är du? Jag är 186 cm. Och jag styrketränar 3 ggr i veckan men är annars väldigt stillasittande. Tror du verkligen att det är så högt?

My fitnesspal gav mig automatiskt 2700 kcal som mål när jag fyllde i att jag ska gå upp.. Men man kanske måste fylla i nånstans att man inte rör sig osv också..

jassadu
2017-02-09, 23:31
Höjde mitt mål intag av kalorier till 3000 kcal per dag nu.

Kolis = 50% (375g)
Fett = 30% (100g)
Protein = 20% (150g)

186 lång och väger 75 kg som sagt.

Låter detta vettigt?

vonad
2017-02-09, 23:32
175 cm. Är också mest stillasittandes för tillfället.

Bara colan du dricker varje dag är 1000 kcal. Sedan antar jag att du äter åtminstonde 2 stora mål och då är du uppe i nästan 3000 kcal. Att du äter så mycket skräp men fortfarande väger så lite relativt din längd tyder ju på att du har ganska hög förbränning.

Kolis = 50% (375g)
Fett = 30% (100g)
Protein = 20% (150g)


1g fett per kilo kroppsvikt och dag är mer än nog, så du har mer plats för mer kolhydrater om du vill. Vissa presterar bättre så. Men annars ser det bra ut. :bpump:

jassadu
2017-02-09, 23:38
175 cm. Är också mest stillasittandes för tillfället.

Bara colan du dricker varje dag är 1000 kcal. Sedan antar jag att du äter åtminstonde 2 stora mål och då är du uppe i nästan 3000 kcal. Att du äter så mycket skräp men fortfarande väger så lite relativt din längd tyder ju på att du har ganska hög förbränning.

Mjoo men ska sluta äta onyttigt nu. Har slängt allt skräp hemma. Så nu kmr det bli keso o bär.. Kyckling o ris.. Pasta o köttfärs.. Lax o potatis.. Osv.. Vattne till måltiderna ingen cola inget godis..

Därför kommer det nog bli svårare att komma upp i det.

Men om jag är ganska lång, 186, och väger 75-80 kg.. Och vill lean-gaina muskler medan jag tränar hårt och är ganska stillasittande.. Tror du att 3000 kalorier per dag är vad jag bör äta?

Och hur är det med proteinintaget. Räcker 150 g per dag?

Och låter detta nedan rätt rent procentuellt?
Kolhydrater 50% (375g).. Fett 30% (100g).. Protein 20% (150g)..

vonad
2017-02-09, 23:41
Och hur är det med proteinintaget. Räcker 150 g per dag?

Vissa studier pekar på att mer är bättre, men jag skulle tro att det räcker. Speciellt om du är på balans eller överskott. När man deffar kan det behövas ännu mer.

Och låter detta nedan rätt rent procentuellt?


Ja det ser normalt ut. Men det kan se ut på andra sätt också.

Men om jag är ganska lång, 186, och väger 75-80 kg.. Och vill lean-gaina muskler medan jag tränar hårt och är ganska stillasittande.. Tror du att 3000 kalorier per dag är vad jag bör äta?

Skulle tro det ja. Lägg dig på det i några veckor och så får du se vad som händer. Så länge du blir starkare i gymmet gör du rätt.

jassadu
2017-02-09, 23:42
Vissa studier pekar på att mer är bättre, men jag skulle tro att det räcker. Speciellt om du är på balans eller överskott. När man deffar kan det behövas ännu mer.



Ja det ser normalt ut.



Skulle tro det ja. Lägg dig på det i några veckor och så får du se vad som händer. Så länge du blir starkare i gymmet gör du rätt.


Grymt.. Testar.. Tack! =)

jassadu
2017-02-10, 00:10
Fyllde i 186 cm lång och väger 78 kg (vägde om mig)..

Det blev:

2820 kalorier per dag.

Calories 2820 kcal per dag.

Carbohydrates (353 g) 50 %
Fat (94 g) 30 %
Protein (141 g) 20 %

Låter detta rimligt om man vill bulka/leangaina och lägga på sig rejält med muskler osv ? Jag kör stronglifts 5x5 tre gånger i veckan och promenerar 1 h, en gång i veckan.

Måste kanske börja med proteinshakes om jag ska komma upp i 141 gram + i protein per dag. Eller äta en jävla massa keso osv..

Hade bestämt mig för att jag inte orkar med proteinshakes men kanske är det enklaste sättet.. Eller vad tycker ni? Kan man klara sig utan?

Beemel
2017-02-10, 07:46
Av alla saker du nämner så kanske mjölk till maten är den du INTE ska sluta med.

jassadu
2017-02-10, 10:02
Av alla saker du nämner så kanske mjölk till maten är den du INTE ska sluta med.


Mest ur nyttighetssynpunkt som jag inte vill dricka mjölk. Har läst mkt om hur det kan påverka minne, hy, magen osv och tror att jag känner av det lite om jag inte inbillar mig.

Brukar alltid dricka 0,7 DL mjölk per måltid, kan ju inte vara nyttigt eller bra för kroppen.

King Grub
2017-02-10, 10:08
Mjölk och mjölkprodukter är nyttiga, näringsrika och uppbyggande. 0.7 dl är ingenting.