handdator

Visa fullständig version : Vilka kryddor/smaksättareska man ha/inte hemma?


timoat
2017-02-09, 14:11
Förutom salt och peppar då.

Jag lagar nästan bara sallad eller soppa. Fisk som lax steker jag med.

Diverse buljongkuber
smoked paprika, både stark och söt från mai,
Lökpulver
Chiliflakes
Herbamare
Cayennepeppar
Sesamolja
Ättiksprit (i sallader)
Worcestershire sauce
Citron
Tomatpasta på tub


Värdelösa är tex chilipulver, smakar absolut ingenting.

Vilka mer kör ni, och till vad?

Ewoky
2017-02-09, 14:41
Har väl ungefär samma som du, minus Worcestershire sås och sesamoljan.

Köpte fel Herbamare en gång, köpte spicy versionen. Den är verkligen att rekommendera. Sjukt nice att ha på kokt ägg!

Beemel
2017-02-09, 14:59
Spiskummin (till massor av saker)
Kanel (också till massa saker)
Har/hade alltid. Teriyaki, hoisin, garam masala, sambal olek.
Färsk gräslök, basilika och mynta hemma

timoat
2017-02-09, 15:05
Har väl ungefär samma som du, minus Worcestershire sås och sesamoljan.

Köpte fel Herbamare en gång, köpte spicy versionen. Den är verkligen att rekommendera. Sjukt nice att ha på kokt ägg!

Det blir spicy Herbamare när denna är slut!

Spiskummin (till massor av saker)
Kanel (också till massa saker)
Har/hade alltid. Teriyaki, hoisin, garam masala, sambal olek.
Färsk gräslök, basilika och mynta hemma

Sambal oelek har jag förstås, lätt den godaste hetsåsen, gillar inte alls sriracha. Sen har jag dijon med. Borde kanske införskaffa en tub wasabi. Teriyaki och hois8n har för mycket socker, samma med ostronsås. Å ndra sidan... Det räcker ju med en matsked eller 2,kanske kan klämma in den i kolhydratsbudgeten nån gång.

Beemel
2017-02-09, 15:38
Det blir spicy Herbamare när denna är slut!



Sambal oelek har jag förstås, lätt den godaste hetsåsen, gillar inte alls sriracha. Sen har jag dijon med. Borde kanske införskaffa en tub wasabi. Teriyaki och hois8n har för mycket socker, samma med ostronsås. Å ndra sidan... Det räcker ju med en matsked eller 2,kanske kan klämma in den i kolhydratsbudgeten nån gång.

Kanske inte klassas som "krydda" på det sättet, men Ajvar Relish är en annan trevlig grej att ha hemma, Även klassisk "sötsur sås" (blandar oftast fifty fifty med creme fraiche eller liknande).

Bulta
2017-02-09, 15:47
Förutom de kryddor du räknar upp använder jag t ex:

Torkade örter, frysta örter och färska örter under vår/sommar. Främst rosmarin, timjan, salvia, basilika, oregano och persilja. Ofta gott att blanda örter i en rätt. Använder ofta en mix med italienska örter och en herb de provence.

Lagar en del asiatiskt. Så fisksås, misopasta, tamarind, ostronsås, kaffirlimeblad, färdiga kryddsättningar av grön och röd curry, garam masala m.m. Fisksåsen är för övrigt fantastisk fin att använda i västerländska grytor.

Olika varianter av chili, både torkad, inlagd och färsk. Beroende på maträtt passar alla bra i olika sammanhang. Använder mycket chipotle för olika bbq-inspirerade recept och texmex, väldigt mycket cayenne och använder även en del anchochili, ofta i kombination med annan chili i t ex en typisk texas chili. Färska chilifrukter används mest för rätter som tillagas under kort tid.

Minikubik
2017-02-09, 16:35
Citronpeppar, dill, chipotle. Sen använder jag mycket färsk vitlök, fänkål, schalottenlök, purjolök osv

Har aldrig grillkrydda hemma, sällan färdiga blandningar heller (förutom citronpeppar då)

Musique
2017-02-09, 17:23
Salt, peppar, curry, chiliflakes och citron är i princip det enda jag använder. Har vant mig vid att inte krydda maten speciellt mycket.

timoat
2017-02-09, 17:39
Citronpeppar, dill, chipotle. Sen använder jag mycket färsk vitlök, fänkål, schalottenlök, purjolök osv

Har aldrig grillkrydda hemma, sällan färdiga blandningar heller (förutom citronpeppar då)

Fänkål använder jag bara när jag gör en räkfond med skal, eller i en fisksoppa. Fler användningsområden?

Diomedea exulans
2017-02-09, 17:57
Allroundkrydda, eller allkrydda, är underbart. Gott till kött.

Jag har det visserligen inte hemma, men jag kom att tänka på det nu.

Bulta
2017-02-09, 18:22
Nån som har MSG-pulver i maten? Varit sugen på att testa. Finns ju naturligt hög mängd glutamat i t ex fisksås, parmesan, anjovis, tomatpure och soja, som alla i även små mängder kan ge rätter en helt ny dimension.

Bulta
2017-02-09, 18:25
Kom på att Knorr tillsätter msg i deras kött/grillkrydda och aromat, men de kryddblandningarna är jag inte allt för glad i.

Minikubik
2017-02-09, 18:31
Fänkål använder jag bara när jag gör en räkfond med skal, eller i en fisksoppa. Fler användningsområden?

Jag brukar skiva den tunt eller hacka ner den och ha den i rätt mycket olika. Funkar klockrent i asiatisk inspirerade rätter och i curry. Har den även när jag gör kycklingsoppa och ibland även när jag gör ugnsrostade grönsaker. Hjälper matsmältningen också sägs det och det är inte fel

Musique
2017-02-09, 18:43
Allroundkrydda, eller allkrydda, är underbart. Gott till kött.

Jag har det visserligen inte hemma, men jag kom att tänka på det nu.

Vet inte varför men jag tänkte osökt på detta när jag läste din kommentar
1:01 in

?v=unJ1KFWCeB8

arogen
2017-02-09, 18:47
Salt
Peppar
Lökpulver
Vitlök
Dill
Timjan
Paprikapulver
Ancho chili
Oregano
Kanel
Muskot (till mos)
Spiskummin
Cayenne

Tobbey
2017-02-09, 18:53
Utöver S och P;

paprikakrydda, potatiskrydda, vitlökspulver, rosmarin, oregano, timjan, basilika, kanel, cayennepeppar. Säkert glömt en massa.

Isseman
2017-02-09, 21:56
Min flickvän är balkan så vegeta :D
Använder annars mycket:
Persilja
Dill
Timjan
Basilika
Svartpeppar
Vitpeppar
Curry
Garam Masala
Kanel
Kardemumma

Mycket gott med t.ex. curry, vitlök, ingefära, chillipeppar, färsk lök, timjan, svartpeppar som kombo

timoat
2017-02-09, 23:37
Ska springa bort till English shop imorn och inhandla Bovril, extremt bra till såser och ugnsbakad potatis (inte att jag käkar det men men ni kanske gör) det är alltså ett köttextrakt

Luca Brasi
2017-02-09, 23:43
Dyvelsträck funkar till allt.

AlexGBG
2017-02-10, 04:59
Svart/vit/röd/grönpeppar och olika färdiga blandningar
Chilli av olika slag, torkad och färsk
Vitlök
Fisksås
Ostronsås
"Cookingsås"
Diverse soyor, ljusa, mörka, söta, salta
Rostat okokt ris
Buljonger
Fonder, speciellt kalvfonder
Worcestershire sauce
HP-Sås

Cykelcykel
2017-02-10, 05:50
Kumminfrön hela
Har det typ på allt

Pepz
2017-02-10, 08:23
nu ska vi se vad jag har hemma
Detta är enbart ur huvudet
Skulle kanske klara mig utan nån men vill ha de flesta hemma

hel Vit,svart(2sorter),krydd,grön,rosépeppar
curry- fyra fem sorter
röd currypasta
grillkrydda
rosmarin
timjan
mejram
oregano
dragon
örtsalt 2sorter
Spiskummin mald och hel
lagerblad
ingefära mald och färsk
chili, pulver hel torkad och färsk
grillkrydda
lökpulver
vitlökspulver
paprika
rökt paprika
muskotnöt
nejlikor, hela och malda
kardemumma
kanel
citron på flaska
lammkrydda blandning
buljong och fonder ett halvdussin
soja
worscheheschhshhshhirre sacue
liquid smoke
tomatpuré
Koriander pulver
basilika
gurkmeja (Gult ris är asgott)
Anis
kummin
brödkryddor
franska örter/herbes de provaaance
Körvel
Mynta
Salvia
Fänkålsfrö
senapsfrö 2sorter
Senap 3Sorter

Wzup2u
2017-02-10, 20:34
Senap
Spiskummin
Kanel
Oregano
Dragon
Stevia
Saffran
Ost
& egentligen massa mer beroende på vad man gör =) kan ju räkna upp 100tals hehe.

Snobbe
2017-02-14, 12:12
Ni som har dessa kryddor specifikt mer indiskt/asiat. Köper ni dessa på något speciellt ställe eller kör ni bara på ica kryddor? Tänkte om de e någon som märkt stor skillnad mellan dessa...

Donner
2017-02-14, 15:16
Senap
Spiskummin
Kanel
Oregano
Dragon
Stevia
Saffran
Ost
& egentligen massa mer beroende på vad man gör =) kan ju räkna upp 100tals hehe.


Ost som i en ost eller någon slags ostkrydda? Var får du i sådana fall tag på den? :)

Tarahumara
2017-02-14, 15:39
Vissa använder "bjäst". Var kan man köpa det?

AlexGBG
2017-02-14, 15:41
Ni som har dessa kryddor specifikt mer indiskt/asiat. Köper ni dessa på något speciellt ställe eller kör ni bara på ica kryddor? Tänkte om de e någon som märkt stor skillnad mellan dessa...


Jag köper mina thailändska kryddor i Thailand där jag bor, i övrigt kan jag rekommendera att leta upp en asiatisk butik i Sverige då priser på t.ex. fisksås är riktigt höga på t.ex. ICA.

Även smaken tycker jag är bättre på "inhemska" (icke svenska) märken.

Termy
2017-02-14, 15:53
Jag får väl lägga till ghorme sabzi, en kryddblandning som används i en iransk nationalrätt med samma namn (tekniskt sett är det väl rätten som heter så, men kryddblandningen finns att köpa med samma namn). Riktigt smakrik.

Tomten
2017-02-15, 23:13
Jag köper mina thailändska kryddor i Thailand där jag bor, i övrigt kan jag rekommendera att leta upp en asiatisk butik i Sverige då priser på t.ex. fisksås är riktigt höga på t.ex. ICA.

Även smaken tycker jag är bättre på "inhemska" (icke svenska) märken.

Jo, på ICA, LIDL, osv är det ofta sämre och dyrare produkter, men det stämmer inte alltid, gäller att ha en aning om vad man handlar. Tex om man köper sesamolja så är det viktigt att veta vilka märken som kör med ren sesamolja eller blandar sesamolja och sojabönsolja. Finns butiker som säljer både ren sesamolja och en mix (30% sesamolja 70% sojbönsolja) och till samma pris! Den här typen av "fusk" återkommer också om man ska handla risvinäger och vissa andra produkter. Detsamma gäller förövrigt olika typer av sk "kryddmixer" där upp mot 70% av innehållet kan vara salt.

När det gäller kvalitet så varierar det nog mycket, jag tror inte det är någon större skillnad i kvalitet på de produkter ICA eller liknande importerar, men de är däremot ett uselt köp för de tar för mycket betalt. Speciellt Blue Dragon en importör som gillar att ta bra betalt för sina produkter :/

Tomten
2017-02-28, 17:15
Beställde just en laddning kryddor och chili på nätet, landade på 1300 kronor :)

Över 2 kilo torkad chili, ancho, mulato, passila, chipotle
totalt kring 40 produkter.

marjoram, chilleansk oregano, tellicherry svartpeppar, curryblad, grön kardemumma (hel), osv.

också en del kryddmixer, kinesiskt 5 spice, ras el hanout seasoning, chicken tika, tika masala blandningar, osv.

Beställde på spicesontheweb.co.uk, de hade riktigt bra priser, speciellt med rabattkupong. Blev något i stil med 30-50% billigare än i svenska butiker, speciellt torkad chili var billigare.

Cykelcykel
2017-03-01, 05:46
Vissa använder "bjäst". Var kan man köpa det?

Alla hälsokostaffärer