handdator

Visa fullständig version : Ont i knät, typ jämt


AlexGBG
2017-02-09, 10:23
Har under någon dryg månads tid besvärats av smärta i knät, primärt i det rödmarkerade området på bilden.

Gör ont att köra knäböj, till och med gå i trappor gör ont, speciellt om man tar flera trappsteg i taget.

Benspark gör lite ont, dock inte alls lika mycket som böj, eller gå i trappor.

Förslag på åtgårder? Stretching?

http://i.imgur.com/98JHSDd.png

juckeyy
2017-02-09, 15:27
Har under någon dryg månads tid besvärats av smärta i knät, primärt i det rödmarkerade området på bilden.

Gör ont att köra knäböj, till och med gå i trappor gör ont, speciellt om man tar flera trappsteg i taget.

Benspark gör lite ont, dock inte alls lika mycket som böj, eller gå i trappor.

Förslag på åtgårder? Stretching?

http://i.imgur.com/98JHSDd.png

Dina symptom låter som hopparknä, bör göra ont vid patellan. Gör det ont när du går ner för trappen också?

Sheogorath
2017-02-09, 16:11
Upp för trappa mer typiskt för hopparknä. Smärta framförallt vid gång nerför är mer vid ledproblem. Förstås inte 100% så men grovhugget. Det är mer ansträngande muskulärt att gå uppför och därför känns det mer om problemet sitter i kontraktil vävnad (sena, muskel).

Sheogorath
2017-02-09, 16:13
Kasst wifi och först nu ser jag bilden. Du har förmodligen en tendinit där quadriceps fäster in i knäskålen. Brukar inte kallas för hopparknä när problemet sitter där.

AlexGBG
2017-02-09, 16:28
Det är alltså ovanför knäskålen som smärtan sitter, och när jag kollar lite på hopparknä så är det precis som Sheogorath att hopparknä kännetecknas av smärta längre ner, under knäskålen.

Det som känns märkligt är att smärtan blir aldrig speciellt hög, inte speciellt mycket starkare smärta vid 90kg i knäböj jämfört med uppvärmingsset på 40kg.

Några tips på vad man ska göra/inte göra? Medicin och/eller rehabträning?

AlexGBG
2017-02-09, 16:28
Dina symptom låter som hopparknä, bör göra ont vid patellan. Gör det ont när du går ner för trappen också?

Ingen smärta nerför, bara uppför, när man får använda musklerna mer.

Jaive
2017-02-09, 16:37
Det låter väldigt likt det jag drogs med förra året, vilket precis som Sheo säger visade sig vara tendinit enligt sjukgymnast på en idrottsklinik. Rådet jag fick var att vila från övningar så som knäböj, extensions, osv samt att köra rehab i form av excentriska övningar. Den övning jag främst körde var enbens negativ benpress där man alltså håller emot vikten med det skadade benet i den excentriska fasen och sedan hjälper till att trycka upp vikten med båda benen. 10-15 reps 3 set. Vikten ska vara ansträngande. Viss smärta är okej under övningen, men smärtan får inte bli värre från gång till gång. Eftersom jag dels väntade med att söka hjälp för länge och fortsatte träna, och dels slarvade med rehab samt försökte köra böj för tidigt fick jag dras med min skada ganska länge. Jag vill minnas att det rörde sig om kring 5-6 månader totalt som jag inte kunde köra knäböj ordentligt.

Jag har alltså ingen utbildning som ger mig kompetens att ställ diagnos eller hjälpa dig med rehab. Detta är bara vad hur det såg ut för min del och vad sjukgymnasten jag besökte sa till mig.

Sheogorath
2017-02-09, 19:49
Tycker att det låter bra det du säger, Jaive. Jag har själv haft det där. Jag pausade från allt som gjorde ont (för mig var utfall den värsta övningen) och körde på med det som inte gjorde ont. Benspark körde jag excentriskt enbart, 2-3 ggr / v, 6-12 reps där varje repetition startade från statisk position från fullt knästräck med båda benen. Sedan förstås plocka bort det friska benet och köra negativen med den sjuka sidan. Provade en period att köra samma sak mer explosivt (d.v.s. att inte utgå från ett statiskt kvarhåll utan vända rörelsen till enbens negativ direkt när jag kickat upp vikten) men det blev nog för tungt och var inte effektiv rehab.

AlexGBG
2017-02-10, 04:35
Det låter väldigt likt det jag drogs med förra året, vilket precis som Sheo säger visade sig vara tendinit enligt sjukgymnast på en idrottsklinik. Rådet jag fick var att vila från övningar så som knäböj, extensions, osv samt att köra rehab i form av excentriska övningar. Den övning jag främst körde var enbens negativ benpress där man alltså håller emot vikten med det skadade benet i den excentriska fasen och sedan hjälper till att trycka upp vikten med båda benen. 10-15 reps 3 set. Vikten ska vara ansträngande. Viss smärta är okej under övningen, men smärtan får inte bli värre från gång till gång. Eftersom jag dels väntade med att söka hjälp för länge och fortsatte träna, och dels slarvade med rehab samt försökte köra böj för tidigt fick jag dras med min skada ganska länge. Jag vill minnas att det rörde sig om kring 5-6 månader totalt som jag inte kunde köra knäböj ordentligt.

Jag har alltså ingen utbildning som ger mig kompetens att ställ diagnos eller hjälpa dig med rehab. Detta är bara vad hur det såg ut för min del och vad sjukgymnasten jag besökte sa till mig.

Hej och tack! Trots utbildningens utevaro så verkar det ju som att du får medhåll nedan, så jag tackar för tipsen.

Tycker att det låter bra det du säger, Jaive. Jag har själv haft det där. Jag pausade från allt som gjorde ont (för mig var utfall den värsta övningen) och körde på med det som inte gjorde ont. Benspark körde jag excentriskt enbart, 2-3 ggr / v, 6-12 reps där varje repetition startade från statisk position från fullt knästräck med båda benen. Sedan förstås plocka bort det friska benet och köra negativen med den sjuka sidan. Provade en period att köra samma sak mer explosivt (d.v.s. att inte utgå från ett statiskt kvarhåll utan vända rörelsen till enbens negativ direkt när jag kickat upp vikten) men det blev nog för tungt och var inte effektiv rehab.

Tack! Även för mig är utfall ännu värre böj. Får köra detta några veckor med excentriska övningar och utvärdera, tack för alla tips.

AlexGBG
2017-06-22, 05:25
Jag har äntligen, kommit fram till den troliga orsaken till detta.

Jag fick av en polare en sån här hängmatta för fötterna att ha under skrivbordet, och jag har använt den flitigt, oftast med höger ben över det vänstra, och troligtvis har detta orsakat en överflexion i knät som orsakat smärtan.

Efter att jag slutade med denna så har smärtan gått över nästan helt på bara en vecka!
Andra saker jag har förändrat som skulle kunna vara möjliga/delorsaker är bland annat
Nya skor - Drygt en månad sen. Ingen direkt förändring

Börjat med Animal PAK - I samma veva som jag plockade bort hängmattan.
Ökat mitt fettintag med lite mer CLA och Laxolja
Tar tillskott av gurkmeja

Tror ni jag har rätt i att denna hängmattan kan vara huvudorsaken till min knäsmärta?



http://i.ebayimg.com/images/g/pwUAAOSwwE5WWEav/s-l300.jpg

Mantus
2017-06-22, 09:41
Tror ni jag har rätt i att denna hängmattan kan vara huvudorsaken till min knäsmärta?



http://i.ebayimg.com/images/g/pwUAAOSwwE5WWEav/s-l300.jpg


Jag kan inte svara på din fråga, men GUDARS! Hade jag använt en sådan hängmatta för benen hade mina knän brakat ihop på en dag. Det räcker med att jag sitter med benen utsträckta framför mig med ena benet över det andra i en timme för att knäna ska få mig att ångra det efteråt.

1x0
2017-06-22, 09:48
Vilket knä har du ont i, du har suttit med högra benet över det vänstra. Ont i högerknät? Hade jag suttit så tror jag att jag hade fått ont i vänsterknät, baksidan.

Jag kan inte svara på din fråga, men GUDARS! Hade jag använt en sådan hängmatta för benen hade mina knän brakat ihop på en dag. Det räcker med att jag sitter med benen utsträckta framför mig med ena benet över det andra i en timme för att knäna ska få mig att ångra det efteråt.
+1

Själv använder jag detta:

https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/dator/gaming/gamingstolar/tillbehor/mission-sg-ftr-2-0(222666)_1_Normal_Large.jpg

skogstanke
2017-06-22, 09:55
Jag har äntligen, kommit fram till den troliga orsaken till detta.

Jag fick av en polare en sån här hängmatta för fötterna att ha under skrivbordet, och jag har använt den flitigt, oftast med höger ben över det vänstra, och troligtvis har detta orsakat en överflexion i knät som orsakat smärtan.

Efter att jag slutade med denna så har smärtan gått över nästan helt på bara en vecka!
Andra saker jag har förändrat som skulle kunna vara möjliga/delorsaker är bland annat
Nya skor - Drygt en månad sen. Ingen direkt förändring

Börjat med Animal PAK - I samma veva som jag plockade bort hängmattan.
Ökat mitt fettintag med lite mer CLA och Laxolja
Tar tillskott av gurkmeja

Tror ni jag har rätt i att denna hängmattan kan vara huvudorsaken till min knäsmärta?



http://i.ebayimg.com/images/g/pwUAAOSwwE5WWEav/s-l300.jpg

Vad drar du för slutsats av det fetade..?

AlexGBG
2017-06-23, 02:30
Jag kan inte svara på din fråga, men GUDARS! Hade jag använt en sådan hängmatta för benen hade mina knän brakat ihop på en dag. Det räcker med att jag sitter med benen utsträckta framför mig med ena benet över det andra i en timme för att knäna ska få mig att ångra det efteråt.

Ja, kanske kommer bli så för mig nu i framtiden också. Har dock använt denna i några månader utan problem, men sen kom problemen vilket gjorde det lite svårare att förstå att det var detta som var problemet, speciellt som jag haft lite utslitna skor, och även bytt märke helt på skor med mycket mindre dämpning i så trodde jag det kunde ha effekt...


Vilket knä har du ont i, du har suttit med högra benet över det vänstra. Ont i högerknät? Hade jag suttit så tror jag att jag hade fått ont i vänsterknät, baksidan.



+1

Själv använder jag detta:

https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/dator/gaming/gamingstolar/tillbehor/mission-sg-ftr-2-0(222666)_1_Normal_Large.jpg
Jag har ont i vänsteknät, dock på framsidan.

Funderar också på något liknande fotstöd då det är skönt att få upp fötterna ibland.


Vad drar du för slutsats av det fetade..?

Att det kan mycket väl vara hängmattan, vilket jag tror är det troligaste, men eftersom jag också ändrat en hel del annat som kanske tar lite mer tid att få effekt så är jag ändå inte helt hundra...

Agitator
2017-06-23, 03:34
Ta bort hängmattan promto, börja även ställa dig upp från och till under arbetsdagen flera gånger. Eller micropromenader runt kontoret eller liknande om du har den möjligheten i arbetet.

AlexGBG
2017-06-23, 07:12
Ta bort hängmattan promto, börja även ställa dig upp från och till under arbetsdagen flera gånger. Eller micropromenader runt kontoret eller liknande om du har den möjligheten i arbetet.

Ja, den är borta, och jag får gå och hämta vatten, te, och så vidare minst 2ggr i timmen, så det blir oftast inga längre helt stillasittande perioder =)

leee
2017-06-23, 09:01
Har du neutral fotställning för fötterna kan spela roll,kolla det annars.

Hyperion1
2017-06-23, 10:51
Tror ni jag har rätt i att denna hängmattan kan vara huvudorsaken till min knäsmärta?


Ja, det kan absolut vara så. Knät översträcks åt fel håll och belastas onaturligt.