handdator

Visa fullständig version : Ont i nedre bicep vid squat


phille205
2017-02-08, 20:43
Hej!

Jag har de senaste träningarna fått en otrolig smärta i nedre bicep/armvecket och smärtan stramar ned i underarmen ned mot handleden. Jag började känna det lite i onsdags men inget jag tänkte på alls, på fredagen blev smärtan värre och senaste träningen i måndags blev den mycket, mycket värre. Fick avbryta ett set men bestämde mig för att sen kriga igenom smärtan och genomföra passet, vet nu i efterhand inte om det var så smart.

I alla fall, smärtan uppkommer när jag kör squats, börjar känna lite när jag kör på de första uppvärmningsseten och när jag sen når min träningsvikt gör det riktigt ont.

Jag har googlat lite på det och hittade att det verkar som jag inte är ensam. Googlade på " squat Distal bicep tendonitis " och det verkar stämma in rätt bra på det jag upplever.

Nu har problemet blivit mycket större och jag känner av det två dagar efter träning, t.ex när jag borstar tänderna kommer smärtan.

Någon som vet någon lösning på det? Som sagt, googlat runt men ingen verkar egentligen inte ha något direkt svar på hur man löser det samt vad det är som orsakar det.

Jag har bara kört 5x5 några veckor från att vara helt otränad och det känns väldigt tråkigt att nu få så här ont att jag inte vet om jag ens kan genomföra övningarna nu när man kommit igång med träningen.


Som sagt, någon annan som haft det här?

Hoppas någon känner igen sig och kanske har några tips.

Postade även detta i 5x5 tråden utan svar så testar med en tråd


/Philip

mottat
2017-02-08, 22:26
Nu vet jag inte hur du har stången eller håller den men testa ha stången högre upp på ryggen, samt håll smalare om du kan. Det borde få bort stress från just den punkten.

de_dave
2017-02-08, 22:35
För mig är det alltid stelhet i bröstrygg/bröst/axlar som gör att jag får ont där.

för mig hjälper det att helt enkelt strecha de delarna varje kväll samt lite innan som uppvärmning

1x0
2017-02-08, 22:38
Lowbar?
Har haft samma problem. Löste det med eagle / no pinky grip https://www.youtube.com/watch?v=we9NpGYwfTk
Börja med så bred greppbredd du klarar hantera utan stången glider. Beror hur mkt ryggmassa du har. Flytta in några cm per vecka tills du får problem. Så har jag gjort. Jag behöver handledslindor över 100kg med detta greppet.
Hade ont i baksida axlar första veckorna men försvunnit nu.

Innan höll jag tumlösa Rippetoe-greppet. Vänsterarmen domnade bort på tunga vikter.

jonttas
2017-02-09, 09:22
Lowbar?
Har haft samma problem. Löste det med eagle / no pinky grip https://www.youtube.com/watch?v=we9NpGYwfTk
Börja med så bred greppbredd du klarar hantera utan stången glider. Beror hur mkt ryggmassa du har. Flytta in några cm per vecka tills du får problem. Så har jag gjort. Jag behöver handledslindor över 100kg med detta greppet.
Hade ont i baksida axlar första veckorna men försvunnit nu.

Innan höll jag tumlösa Rippetoe-greppet. Vänsterarmen domnade bort på tunga vikter.

Underbart!
Det här kan hjälpa mig i mitt böjande.
Jag är riktigt stel har stora problem, med ont runt biceps, när jag lastar på lite.

1x0
2017-02-09, 17:21
Underbart!
Det här kan hjälpa mig i mitt böjande.
Jag är riktigt stel har stora problem, med ont runt biceps, när jag lastar på lite.
Typiskt (skrev igår att smärtan försvunnit). Idag fick jag ont i vänsterarmen/armvecket/bicepsfästet, av böjen. Varit smärtfritt 4 första veckorna på RSR.
_________

Börja med att hålla så brett grepp du kan utan riskera att stången glider/rör sig/rullar. Är svårt att hitta tightness med bred greppbredd i böjen. Om du inte har brutal ryggmassa. Talar om lowbar. Det breda böjgreppet kallas för "tjockisgreppet" haha.

Jag höll ca 7cm utanför SL-ringarna (81cm) med händerna första veckan med no-pinky/eagle grip. Flyttade in ~2cm varje vecka. Nu är jag vid 81-cm ringarna precis och verkar som gränsen. Armen börjar strejka.
Hade ont i baksida axlar första veckorna men nu gått över till biceps igen så antar jag håller en aning för smalt.

Jag har funderat hur mycket längd kan avgöra hur brett en ska hålla i lowbarböj. Jag är 197cm och ca 2m vingbredd - jag borde ha problem att hålla lika smalt böjgrepp som en 50kgs-tjej (?).

Använder armbågsvärmare. Bara tygvärmare, som ger värme, inte elastiska i t.ex neopren.

Har märkt att chins och stångcurls förvärrar armveckssmärtan. Kör bara curls med hantlar eller i kabel med snett+roterande handtag. Jag tror neutralt grepp i chins hade fungerat okej.

Massa svammel men skrev bara av mig. Kanske hjälper.