handdator

Visa fullständig version : Högfrekvent träning bättre för endast nybörjare?


svartakronan
2017-02-08, 11:41
De studier som jag har läst om att dela upp antal set på två pass per vecka istället för att köra alla set på ett pass är oftast på otränade personer. Finns det studier på redan tränade personer?

Varför är det så att oftast de som är biffiga, de tränar oftast enligt någon bro split, alltså typ 5 split. Hur får de så bra resultat, skulle de fått ännu bättre resultat av att träna högfrekvent? Och kom inte och säg att de tar steroider för det är långt ifrån alla.

Tack på förhand gott folk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2017-02-08, 11:50
Tränade styrkelyftare:
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/
Resonerat om här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222235

ceejay
2017-02-08, 12:27
Ptja. Jag har kört böjbänkmark varje dag nu i 8 veckor och 2 dagar. (dock missat 3 pass)

paropirat
2017-02-08, 12:49
De studier som jag har läst om att dela upp antal set på två pass per vecka istället för att köra alla set på ett pass är oftast på otränade personer. Finns det studier på redan tränade personer?

Varför är det så att oftast de som är biffiga, de tränar oftast enligt någon bro split, alltså typ 5 split. Hur får de så bra resultat, skulle de fått ännu bättre resultat av att träna högfrekvent? Och kom inte och säg att de tar steroider för det är långt ifrån alla.

Tack på förhand gott folk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Just de personerna kanske trivs med en bro-split vilket gör att motivationen är hög och träningen går bra under lång tid. Tid i kombination med bra gener = biffig.

Shqypnia
2017-02-08, 12:54
De studier som jag har läst om att dela upp antal set på två pass per vecka istället för att köra alla set på ett pass är oftast på otränade personer. Finns det studier på redan tränade personer?

Varför är det så att oftast de som är biffiga, de tränar oftast enligt någon bro split, alltså typ 5 split. Hur får de så bra resultat, skulle de fått ännu bättre resultat av att träna högfrekvent? Och kom inte och säg att de tar steroider för det är långt ifrån alla.

Tack på förhand gott folk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är förmodligen många som får bra resultat, men också många som inte får det.

Jaive
2017-02-08, 13:28
Bro-spliten var länge det etablerade sättet att träna i många kretsar och det är många tunga källor som länge förespråkat den. Sedan är det ju inte direkt så att man inte kan få bra resultat av att träna på det sättet, så därför är det inte konstigt att många som är stora (vilket betyder att de har tränat länge) tränar så av ren vana. Om man trivs med det och dessutom har fått bra resultat så ska det mycket till för att man ska ändra sättet man tränar på.

koncept
2017-02-08, 13:37
Varför är det så att oftast de som är biffiga, de tränar oftast enligt någon bro split, alltså typ 5 split. Hur får de så bra resultat, skulle de fått ännu bättre resultat av att träna högfrekvent? Och kom inte och säg att de tar steroider för det är långt ifrån alla.


Du kommer alltid hitta någon som är framgångsrik oberoende av metoden de använt. Även om byggarsplit skulle vara en sämre metod (jag säger inte att det är så) kommer några få bra resultat av det och därmed bli stora. Eftersom du endast letar efter stora personer är det då dessa du ser. Vad du inte tar hänsyn till är alla andra personer som också har kört byggarsplit men som inte har haft lika stor framgång. För att bedöma huruvida metoden är bra eller ej behöver du alltså tänka på alla som har tränat så, inte endast de som har fått bra resultat.

Om det visar sig att en större andel av alla som kör högfrekvent får bättre resultat, så kan man rimligen anta att de är en bättre metod, givet allt annat lika (vilket sällan är fallet).

Köttis
2017-02-08, 13:57
Ptja. Jag har kört böjbänkmark varje dag nu i 8 veckor och 2 dagar. (dock missat 3 pass)

Har du några före- och efterbilder?

CalleP
2017-02-08, 14:52
De studier som jag har läst om att dela upp antal set på två pass per vecka istället för att köra alla set på ett pass är oftast på otränade personer. Finns det studier på redan tränade personer?

Varför är det så att oftast de som är biffiga, de tränar oftast enligt någon bro split, alltså typ 5 split. Hur får de så bra resultat, skulle de fått ännu bättre resultat av att träna högfrekvent? Och kom inte och säg att de tar steroider för det är långt ifrån alla.

Tack på förhand gott folk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Känns som att det är lättare att sköta återhämtning med lågfrekvent. Känns som man måste veta lite vad man sysslar med när man höjer frekvensen mycket och känna sin kropp bra.

Mats J
2017-02-08, 14:53
Vad som är populärt går väldigt mycket I perioder, förut var HIT och lågfrekvens populärt och det bästa, nu är det ju hög frekvens och högvolym som "gäller". Om nådra år är det något nytt som är saningen. Oavsett metod finns det alltid personer som kommer bli stora, pga att det inte spelar så jäkla stor roll hur du tränar bara du gör det under lång tid.

Jag känner två bröder (tränat 15+ år) där den ena kört 5 split och ren byggarträning och den andra högfrekvent och I stort endast svintung (1-5 rep) böj, mark bänk och strongmanträning. Byggarn har helt klart en mer symestrisk fysik men det skiljer inte så jäkla mycket mellan de. Efter en deff skulle det nog vara vilket som tror jag.

Rolfarsson
2017-02-08, 16:40
Eftersom proteinsyntesen inte är förhöjd lika länge i en vältränad individ som i en nybörjare så bör frekvensen bli viktigare ju mer vältränad man blir.

Jocke67
2017-02-08, 17:08
Ptja. Jag har kört böjbänkmark varje dag nu i 8 veckor och 2 dagar. (dock missat 3 pass)

Inga komplementövningar?

EDIT: Kollade journalen och ser att du kör varianter på lyften men inga andra komplementövningar. Och du verkar ju rätt stark i alla fall... :-)

spoon
2017-02-08, 17:34
Vad är det för studier som du har läst? Sitter folk och läser studier innan dom bestämmer sig för hur dom ska träna?

Shqypnia
2017-02-08, 17:49
vad är det för studier som du har läst? Sitter folk och läser studier innan dom bestämmer sig för hur dom ska träna?

2017

viringer
2017-02-08, 18:06
Till att börja med så kan jag säga att det är meningslöst att titta på studier över detta. Det säger ingenting om nivån individerna är på, hur volymen och återhämtningen planeras osv. Att prata om hur frekvent man tränar är som att prata om hur ofta man äter. Hur mycket säger det om innehållet?

För att svara på det andra du skrev så är det antagligen pga att 99.9% (absolut inte en överdrift) av gymbefolkningen inte har en aning om vad som faktiskt gör att man ökar i muskelmassa/hur man hanterar volym och återhämtning. Poängen med det är att förutsätter man att individerna har en dålig uppfattning om hur det fungerar så tillåter en bredare split mer rum för det. Säger du åt en person att köra halvkropp varje dag och en att köra en 5 split så kommer person nr 1 antagligen stagnera mycket tidigare då denne måste manipulera volymen rätt tidigt. Den som har 4 dagar på sig att vila kan däremot komma upp i rätt höga volymer innan den behöver börja manipulera volymerna över tid.

Vet man hur man ska manipulera volymen så anser jag att det kan vara fördelaktigt att köra igenom allt minimum 2 gånger i veckan eftersom att muskelproteinsyntesen kommer att förhöjas oftare.

King Grub
2017-02-08, 18:16
Jag tror att bro-splits är bäst för hypertrofi medan högre frekvens är bättre för styrkan. Men det saknar jag helt vetenskaplig evidens för.

Anders The Peak
2017-02-08, 18:17
Eftersom proteinsyntesen inte är förhöjd lika länge i en vältränad individ som i en nybörjare så bör frekvensen bli viktigare ju mer vältränad man blir.

Hur nära sammankopplad är MPS egentligen med muskel- och styrketillväxt?

Jag tror att bro-splits är bäst för hypertrofi medan högre frekvens är bättre för styrkan. Men det saknar jag helt vetenskaplig evidens för.

Hur ser en bro-split ut nuförtiden ? :)

Jaive
2017-02-08, 18:22
Jag tror att bro-splits är bäst för hypertrofi medan högre frekvens är bättre för styrkan. Men det saknar jag helt vetenskaplig evidens för.

Får man fråga vad det är som gör att du tror det, även om du som du säger inte har konkreta belägg i form av studier som har undersökt just exakt detta?

crille
2017-02-08, 18:35
99% av byggarna kör ju bro-split, tillfällighet eller är allt dopning.

Anders The Peak
2017-02-08, 18:44
För de flesta naturliga styrketränande är det säkert bäst att köra med relativt hög frekvens två till tre genomkörare i veckan det blir två pass för vissa grupper och tre för andra varannan vecka. Med relativt låg volym max 45-60 minuters träning per pass.

Läskeblask
2017-02-08, 19:27
I början av karriären så klarar man sig med låg volym så då tror jag att hel och halvkropp är bra men sen när man verkligennfår kriga för sina ökningar så tror jag helt klart på brosplit. Det krävs högre volym ochnom man ännu kör dropsetes, restpause osv så blir det jävligt med helkropp. Håller i övrigt med grub

Ett Orm
2017-02-08, 20:09
Hur ser en bro-split ut nuförtiden ? :)

Som du vill, alt samma som en biffigare killes schema.

Ett Orm
2017-02-08, 20:13
Jag tror en tre-split är en god kandidat för att uppfylla de flesta krav.

viringer
2017-02-08, 20:59
99% av byggarna kör ju bro-split, tillfällighet eller är allt dopning.

Om du menar bland proffs så är det doping och då är MPS förhöjt i flera dygn, så dom tjänar inget med att köra högfrekvent då dom ej satsar på styrka och därmed inte behöver köra sin "gren" ofta.

viringer
2017-02-08, 21:01
I början av karriären så klarar man sig med låg volym så då tror jag att hel och halvkropp är bra men sen när man verkligennfår kriga för sina ökningar så tror jag helt klart på brosplit. Det krävs högre volym ochnom man ännu kör dropsetes, restpause osv så blir det jävligt med helkropp. Håller i övrigt med grub

+1. Glömde tillägga det. Byggare, speciellt på proffsnivå skulle knappast njuta av att köra högfrekvent då det blir en hel del tid på gymmet lätt om man ska köra halvkropp. Kommer man upp i så höga volymer så blir det jobbigt.

Anders The Peak
2017-02-08, 21:12
Om du menar bland proffs så är det doping och då är MPS förhöjt i flera dygn, så dom tjänar inget med att köra högfrekvent då dom ej satsar på styrka och därmed inte behöver köra sin "gren" ofta.



Länk mekanismen bakom AAS (http://www.sportsci.org/encyc/anabster/anabster.html)


Resistance exercise-induced increases in putative anabolic hormones do not enhance muscle protein synthesis or intracellular signalling in young men

Länk träningsinducerad respons (https://www.researchgate.net/profile/Daniel_Moore4/publication/26795189_Resistance_exercise_induced_increases_in_ putative_anabolic_hormones_do_not_enhance_protein_ synthesis_or_intracellular_signaling_in_young_men/links/02e7e521fed06a2a8c000000.pdf)

ceejay
2017-02-08, 21:35
Inga komplementövningar?

EDIT: Kollade journalen och ser att du kör varianter på lyften men inga andra komplementövningar. Och du verkar ju rätt stark i alla fall... :-)

Jag har kört alla möjliga övningar förut. Men fokus på basövningar med variation just nu. Egentligen ska jag köra latsdrag och ab roller varje dag också, men jag pallar inte.

smerk
2017-02-08, 22:01
Kan nog vara gött att köra bro split men jag pallar inte vara på gymmet varje dag. Föredrar 3-4 dagar/vecka

svartakronan
2017-02-08, 23:19
I början av karriären så klarar man sig med låg volym så då tror jag att hel och halvkropp är bra men sen när man verkligennfår kriga för sina ökningar så tror jag helt klart på brosplit. Det krävs högre volym ochnom man ännu kör dropsetes, restpause osv så blir det jävligt med helkropp. Håller i övrigt med grub



Jag har styrketränat serriöst i ca 2 år, är jag i början?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-02-08, 23:28
Kan nog vara gött att köra bro split men jag pallar inte vara på gymmet varje dag. Föredrar 3-4 dagar/vecka

Kan inte bro-split vara 4 dagar i veckan? Typ:
Bröst, triceps
ben
rygg, mage
axlar, biceps.

Beefcake1993
2017-02-09, 00:16
Jag försöker att träna varje dag och det är något jag rekommenderar till de flesta så länge du kan hålla koll på återhämtningen, alltså mat och sömn.

Bruce Banner
2017-02-09, 07:13
Länk mekanismen bakom AAS (http://www.sportsci.org/encyc/anabster/anabster.html)


Resistance exercise-induced increases in putative anabolic hormones do not enhance muscle protein synthesis or intracellular signalling in young men

Länk träningsinducerad respons (https://www.researchgate.net/profile/Daniel_Moore4/publication/26795189_Resistance_exercise_induced_increases_in_ putative_anabolic_hormones_do_not_enhance_protein_ synthesis_or_intracellular_signaling_in_young_men/links/02e7e521fed06a2a8c000000.pdf)
Kan du summera vilka slutsatser du drar av dina länkar?

MVH
/Bruce

Klagarn
2017-02-09, 07:34
Ptja. Jag har kört böjbänkmark varje dag nu i 8 veckor och 2 dagar. (dock missat 3 pass)

Och? Skulle du vara grov eller varför talar du om dig själv i sammanhanget?

MackeJuve
2017-02-09, 08:30
Och? Skulle du vara grov eller varför talar du om dig själv i sammanhanget?

Hahahaha <3 Är det lite bash mot ardenner-lyftarna på G?

Jocke67
2017-02-09, 08:40
Och? Skulle du vara grov eller varför talar du om dig själv i sammanhanget?

Nej han är liten och klen. Testa läs träningsjournalen, ömklig liten stackare som klagar på att han känner sig helt slut efter några fjuttiga set böj-bänk-mark.

Isseman
2017-02-09, 08:49
Och? Skulle du vara grov eller varför talar du om dig själv i sammanhanget?

Missed you Klagarn! Kör hårt!

Anders The Peak
2017-02-09, 10:23
Kan du summera vilka slutsatser du drar av dina länkar?

MVH
/Bruce

Att det inte är MPS som är förhöjd, den är normal, utan att det är nedbrytning som är nedreglerad troligen genom att Myostatinet genen som styr muskelmassan, vilken styr/begränsar tillväxt av muskelmassan, och att påverkan sker på cellnivå med hjälp av den androgena effekten (genutrycket) som steroiden har på cellkärnan.

Den andra studien handlar om att MPS inte är träningsinducerad utan handlar om andra orsaker än den direkta träningsinsatsen. Energinivåer på cellnivå.

King Grub
2017-02-09, 10:26
Testosteron ökar mängden nedbrutet muskelprotein som återanvänds till proteinsyntesen och byggs in som nytt muskelprotein kraftigt.

Squamata
2017-02-10, 10:07
Jag tror att bro-splits är bäst för hypertrofi medan högre frekvens är bättre för styrkan. Men det saknar jag helt vetenskaplig evidens för.

Får man lov att fråga varför du tror såhär? Vore intressant att ta del av:)

svartakronan
2017-02-12, 15:23
Men kanske för mig som har börjat träna igen efter axelproblem, kanske kan vara bättre med brosplit för mig? Eftersom om man tränar samma muskel flera gånger i veckan så kanske risken för att få ont i axlar igen högre?

Eller så kan man ju även tänka så att om jag tränar till exempel bänkpress oftare så blir jag förmodligen bättre i lyften eftersom jag kör de oftare?

Vad tror ni är optimalast för någon som haft problem med axlar, högfrekvent eller bro split?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-02-12, 15:25
Får man lov att fråga varför du tror såhär? Vore intressant att ta del av:)

Han baserar det på personer han har sett under sin träningskarriär.

Men kanske för mig som har börjat träna igen efter axelproblem, kanske kan vara bättre med brosplit för mig? Eftersom om man tränar samma muskel flera gånger i veckan så kanske risken för att få ont i axlar igen högre?

Eller så kan man ju även tänka så att om jag tränar till exempel bänkpress oftare så blir jag förmodligen bättre i lyften eftersom jag kör de oftare?

Vad tror ni är optimalast för någon som haft problem med axlar, högfrekvent eller bro split?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Högfrekvent är bättre ur den synpunkten, för mig. Under bro-split så tränar man varje led så mycket under ett och samma pass att när den väl tränas är skaderisken hög.

svartakronan
2017-02-12, 15:26
Han baserar det på personer han har sett under sin träningskarriär.







Högfrekvent är bättre ur den synpunkten, för mig. Under bro-split så tränar man varje led så mycket när den väl tränas att skaderisken är hög.



Bör jag även hålla mig från failure?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-02-12, 15:27
Bör jag även hålla mig från failure?

Ja, det skulle jag nog säga.

svartakronan
2017-02-12, 15:31
Ja, det skulle jag nog säga.



Teknisk failure?
Jag har väldigt svårt att känna när min teknik börjar fallera. Ibland så känns det som jag slutar alldeles för tidigt, och då mister man ju det mesta av träningseffekten.
Måste hitta en balans...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2017-02-12, 15:33
I en bro-split så tränar du ju många muskler indirekt under pass för andra muskelgrupper. På så sätt så tränas kroppen rätt så frekvent med lättare och tyngre pass.

Diomedea exulans
2017-02-12, 15:37
Teknisk failure?
Jag har väldigt svårt att känna när min teknik börjar fallera. Ibland så känns det som jag slutar alldeles för tidigt, och då mister man ju det mesta av träningseffekten.
Måste hitta en balans...

Ja. Det är när jag börjar sticka ut med händerna åt alla håll i bänken, vrider ryggen i knäböjen osv som skadorna oftast uppstår för mig.

Det är svårt att lära sig träna på en hållbar nivå när man skadar sig ofta. Skulle säga att det viktigaste är att börja lätt och sakta arbeta upp en tolerans för hårdare träning. Med "lätt" menar jag både lättare belastning, färre set och längre ifrån failure.

svartakronan
2017-02-12, 15:37
I en bro-split så tränar du ju många muskler indirekt under pass för andra muskelgrupper. På så sätt så tränas kroppen rätt så frekvent med lättare och tyngre pass.



Sant, om man kör smalbänk och dips på armdagen så blir det ju bröstträning samtidigt [emoji848]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anton Fräs
2017-02-13, 06:56
Identifiera vilka övningar det är som ger dig problem och undvik dom. Håll god teknik och gå aldrig till failure och träna inte med smärta. Stärk upp svagheter enligt sjukgymnastprogram.

Det är väl ungefär så jag gjort för att mina stackars leder skall vara hyfsade nu igen.

Bumb
2017-02-13, 19:04
Om man har flera års träningsvana typ 4-6 år av basövningar, får man äns ut nån effekt av 3 set då på ca 70-80% 6 reps?

Svår fråga ja vet, men kör helkropps väldigt ofta så drar ner på volymen varje pass i utbyte mot att träna oftare...

Stimulerar de styrkan så eller måste ja upp i iaf 5 set arbetsset innan ja får någon effekt numera tror ni?

koncept
2017-02-13, 21:02
Om man har flera års träningsvana typ 4-6 år av basövningar, får man äns ut nån effekt av 3 set då på ca 70-80% 6 reps?

Svår fråga ja vet, men kör helkropps väldigt ofta så drar ner på volymen varje pass i utbyte mot att träna oftare...

Stimulerar de styrkan så eller måste ja upp i iaf 5 set arbetsset innan ja får någon effekt numera tror ni?

Ja, det funkar för erfarna lyftare.
Kolla t.ex. på Sheiko för CMS-klasserna och uppåt. Många set på 2-3 reps runt 80% och det har använts av flera av de bästa styrkelyftarna någonsin.

ceejay
2017-02-13, 21:22
3 set 6 reps på 80% i mark skulle bli 255kg ish för mig. Ger definitivt något.

Klagarn
2017-02-14, 16:47
De studier som jag har läst om att dela upp antal set på två pass per vecka istället för att köra alla set på ett pass är oftast på otränade personer. Finns det studier på redan tränade personer?

Varför är det så att oftast de som är biffiga, de tränar oftast enligt någon bro split, alltså typ 5 split. Hur får de så bra resultat, skulle de fått ännu bättre resultat av att träna högfrekvent? Och kom inte och säg att de tar steroider för det är långt ifrån alla.

Tack på förhand gott folk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anledningen är enkel; en bra split funkar. Och ju mer avancerad man blir med sin träning desto mer behöver man splitta. Har man t.ex tränat +10 år så räcker det inte med ett par halvdana militärpressar i slutet av ett bröstpass, man är man mindre avancerad räcker det däremot.

Högfrekvensträning bara en modefluga och kommer försvinna med tiden. Det har sina rötter i SL och har inte ett skit med riktig byggning att göra. Och som du själv säger blir det bara tröttsamt när dessa SL nissar gapar doping så fort en vältränad fysik uppenbarar sig.

Kolla bara på den där långa killen vars instagram till 90% består av klipp på skitnödiga knäböjar. Visst är det imponerande vikter, men var är musklerna? Måste man hålla på med skitnödiga knäböjar och försöka göra varenda övning till ett styrkemoment, exempelvis curl-svinga-bryta upp 100kg med stång.

Den killen skulle inte ha en chans på en tävling som mens psychique i långa klassen.Och varför jag tar upp just den tävlningen är för där det konsensus att INTE dopa sig. Han skulle inte vara mer än ett stort arsle på scen och bli totalt utskrattad.

Och att denne långa herre är någon slags status figur här på forat är ju ett jävla skämt.

ThomasA
2017-02-14, 20:40
Men hur gör baddibildern med en muskelgrupp som släpar? Jo väldigt ofta slänger han in ett pass till i veckan för den muskelgruppen,han kanske höjer volymen något men också frekvensen,ofta från 1ggr/v till 2. Så 2ggr är bättre än 1gång? 🤔🙂

ceejay
2017-02-14, 20:48
Anledningen är enkel; en bra split funkar. Och ju mer avancerad man blir med sin träning desto mer behöver man splitta. Har man t.ex tränat +10 år så räcker det inte med ett par halvdana militärpressar i slutet av ett bröstpass, man är man mindre avancerad räcker det däremot.

Högfrekvensträning bara en modefluga och kommer försvinna med tiden. Det har sina rötter i SL och har inte ett skit med riktig byggning att göra. Och som du själv säger blir det bara tröttsamt när dessa SL nissar gapar doping så fort en vältränad fysik uppenbarar sig.

Kolla bara på den där långa killen vars instagram till 90% består av klipp på skitnödiga knäböjar. Visst är det imponerande vikter, men var är musklerna? Måste man hålla på med skitnödiga knäböjar och försöka göra varenda övning till ett styrkemoment, exempelvis curl-svinga-bryta upp 100kg med stång.

Den killen skulle inte ha en chans på en tävling som mens psychique i långa klassen.Och varför jag tar upp just den tävlningen är för där det konsensus att INTE dopa sig. Han skulle inte vara mer än ett stort arsle på scen och bli totalt utskrattad.

Och att denne långa herre är någon slags status figur här på forat är ju ett jävla skämt.

Lolfnissskratt

PureWhey
2017-02-14, 20:58
Anledningen är enkel; en bra split funkar. Och ju mer avancerad man blir med sin träning desto mer behöver man splitta. Har man t.ex tränat +10 år så räcker det inte med ett par halvdana militärpressar i slutet av ett bröstpass, man är man mindre avancerad räcker det däremot.

Högfrekvensträning bara en modefluga och kommer försvinna med tiden. Det har sina rötter i SL och har inte ett skit med riktig byggning att göra. Och som du själv säger blir det bara tröttsamt när dessa SL nissar gapar doping så fort en vältränad fysik uppenbarar sig.

Kolla bara på den där långa killen vars instagram till 90% består av klipp på skitnödiga knäböjar. Visst är det imponerande vikter, men var är musklerna? Måste man hålla på med skitnödiga knäböjar och försöka göra varenda övning till ett styrkemoment, exempelvis curl-svinga-bryta upp 100kg med stång.

Den killen skulle inte ha en chans på en tävling som mens psychique i långa klassen.Och varför jag tar upp just den tävlningen är för där det konsensus att INTE dopa sig. Han skulle inte vara mer än ett stort arsle på scen och bli totalt utskrattad.

Och att denne långa herre är någon slags status figur här på forat är ju ett jävla skämt.

Kan du inte ställa upp i fysiktävlingen här på forumet om det blir något i år så skall vi se hur min högfrekventa träning står mot din super bro-split i muskelbygge?

Beefcake1993
2017-02-14, 21:33
Anledningen är enkel; en bra split funkar. Och ju mer avancerad man blir med sin träning desto mer behöver man splitta. Har man t.ex tränat +10 år så räcker det inte med ett par halvdana militärpressar i slutet av ett bröstpass, man är man mindre avancerad räcker det däremot.

Högfrekvensträning bara en modefluga och kommer försvinna med tiden. Det har sina rötter i SL och har inte ett skit med riktig byggning att göra. Och som du själv säger blir det bara tröttsamt när dessa SL nissar gapar doping så fort en vältränad fysik uppenbarar sig.

Kolla bara på den där långa killen vars instagram till 90% består av klipp på skitnödiga knäböjar. Visst är det imponerande vikter, men var är musklerna? Måste man hålla på med skitnödiga knäböjar och försöka göra varenda övning till ett styrkemoment, exempelvis curl-svinga-bryta upp 100kg med stång.

Den killen skulle inte ha en chans på en tävling som mens psychique i långa klassen.Och varför jag tar upp just den tävlningen är för där det konsensus att INTE dopa sig. Han skulle inte vara mer än ett stort arsle på scen och bli totalt utskrattad.

Och att denne långa herre är någon slags status figur här på forat är ju ett jävla skämt.
Pretty obvios troll "Klagarn" *slap*

1x0
2017-02-14, 21:35
Pretty obvios troll "Klagarn" *slap*
+1
Kunde han inte komma på bättre användarnamn?

Textstycket var underhållande! 7 av 10 trollpoäng.

HenrikJ
2017-02-14, 21:42
Ju mer avancerad jag blir med min träning, desto högre frekvens behöver jag. Så precis tvärtom mot vad Klagarn förespråkar funkar bäst på mig.

Matsa
2017-02-14, 21:56
Kanske ett troll, kanske bara en otrevlig översittare som är besatt av Ceejays stora arsle.

Klagarn
2017-02-15, 09:21
Pretty obvios troll "Klagarn" *slap*

Troll? För att man inte sjunger med i styrkebyggnings kören? Jag kan nästan lova att den där killen har slutat träna om ~5 år, i alla fall inte på ett så hjärndött sätt som nu med maxningar hit och dit.

Och om han mot förmodan skulle klara av det så är hans kropp definitivt slut om 10 år. Vilket jävla skämt till träning.

Diomedea exulans
2017-02-15, 09:25
Troll? För att man inte sjunger med i styrkebyggnings kören? Jag kan nästan lova att den där killen har slutat träna om ~5 år, i alla fall inte på ett så hjärndött sätt som nu med maxningar hit och dit.

Och om han mot förmodan skulle klara av det så är hans kropp definitivt slut om 10 år. Vilket jävla skämt till träning.

Du verkar ju föra ett personligt korståg mot ceejay. Börjar likna rena häxjakten. Tycker det är dags att du taggar ner.

PureWhey
2017-02-15, 10:26
Kan du inte ställa upp i fysiktävlingen här på forumet om det blir något i år så skall vi se hur min högfrekventa träning står mot din super bro-split i muskelbygge?

Troll? För att man inte sjunger med i styrkebyggnings kören? Jag kan nästan lova att den där killen har slutat träna om ~5 år, i alla fall inte på ett så hjärndött sätt som nu med maxningar hit och dit.

Och om han mot förmodan skulle klara av det så är hans kropp definitivt slut om 10 år. Vilket jävla skämt till träning.

Inget svar?

pepplez
2017-02-15, 10:34
Klagarn svarar aldrig när man nämner något om hans egna resultat. Han jobbar mycket med hit-n-run, lite som mangemani.

Jocke67
2017-02-15, 10:50
Nu har jag inte hängt här på forumet så länge så jag har inte koll på vad folk har sagt och inte sagt, men som jag förstår så är det någon slags schism mellan styrkelyftare och byggare. Men jag ser inte riktigt varför det skulle behöva vara så. Man väljer ju själv målet med sin träning, t.ex. om man vill bli stor och se ut på ett visst sätt, eller kanske bli stark. Varför skulle det ena vara bättre än det andra?

Sen tycker jag personligen att det är ballare med folk som är skitstarka, jämfört med de som är skitstora. Och därför tycker jag att det är intressantast att läsa om hur de som är framgångsrika styrkelyftare tränar. Själv är jag varken särskilt stor eller stark, och jag har inga höga ambitioner vad gäller resultat, men jag tycker ändå att det är kul att ha ett mål med min träning och då har jag valt att försöka bli starkare, främst i tävlingslyften för styrkelyft. Men jag skulle aldrig påstå att min träningsfilosofi bättre än någon som har andra mål med sin träning (t.ex. att få ett visst utseende).

Nej bättre tycker jag att acceptera att alla som styrketränar inte har samma mål med träningen. Och även om man tränar med olika mål så finns det mycket som är gemensamt och man kan lära och dra nytta av varandras erfarenheter och kunskaper ändå.

ceejay
2017-02-15, 10:56
Jag har inte ens maxat på typ 3 månader ju. Vadå maxa hit o dit.

Sen tränar jag inte för att bli stor, det är en bieffekt av min träning.

svartakronan
2017-02-15, 11:08
Men om man säger såhär då, att typ halvkropp eller hellkroppsscheman är bättre de första åren för att bygga grundmassan och sen när man är biffig men kanske vill skulptera kroppen på ett mer symmetrisk sätt så funkar inte helkroppsscheman så bra eftersom de skulle bli sjukt långa och slitsamma pass om man har en massa isolationsövningar för hela kroppen. Förstår ni hur jag tänker eller är det helt åt helvete?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

paropirat
2017-02-15, 11:16
Nej bättre tycker jag att acceptera att alla som styrketränar inte har samma mål med träningen. Och även om man tränar med olika mål så finns det mycket som är gemensamt och man kan lära och dra nytta av varandras erfarenheter och kunskaper ändå.

Har man mål som är någonstans mittemellan (som jag) gör man förmodligen bäst i att träna just så: mittemellan. 80 % basövningar, 20 % fluff, daglig undulerande periodisering. Eller nåt sånt :)

paropirat
2017-02-15, 11:21
Men om man säger såhär då, att typ halvkropp eller hellkroppsscheman är bättre de första åren för att bygga grundmassan och sen när man är biffig men kanske vill skulptera kroppen på ett mer symmetrisk sätt så funkar inte helkroppsscheman så bra eftersom de skulle bli sjukt långa och slitsamma pass om man har en massa isolationsövningar för hela kroppen. Förstår ni hur jag tänker eller är det helt åt helvete?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror inte det finns nån one-size-fits-all här. Man får prova sig fram när man märker att man börjar stagnera. Men generellt stämmer det säkert.

VoDaresVins
2017-02-15, 12:36
Du verkar ju föra ett personligt korståg mot ceejay. Börjar likna rena häxjakten. Tycker det är dags att du taggar ner.

Förstår inte heller varför agg mot just Ceejay. Har inte reagerat på att han skulle ha attitydproblem eller nåt sånt. Kanske bara störande att han är så stark. Ska man vara så stark måste man tydligen vara än större eller helt enkelt göra sig klenare för att matcha sin storlek.

juckeyy
2017-02-15, 12:46
Troll? För att man inte sjunger med i styrkebyggnings kören? Jag kan nästan lova att den där killen har slutat träna om ~5 år, i alla fall inte på ett så hjärndött sätt som nu med maxningar hit och dit.

Och om han mot förmodan skulle klara av det så är hans kropp definitivt slut om 10 år. Vilket jävla skämt till träning.

Okej proffset. Du verkar kunna väldigt mycket.

MackeJuve
2017-02-15, 13:08
Jag älskar att Klagarn har en hackkyckling, en hackkyckling som markar 300+ och vars uttalade fokus är styrka :D Hackkycklingen besitter dessutom en riktigt schysst fysik, inte det lättaste att fylla ut två meter man.

hurril
2017-02-15, 13:44
Jag älskar att Klagarn har en hackkyckling, en hackkyckling som markar 300+ och vars uttalade fokus är styrka :D Hackkycklingen besitter dessutom en riktigt schysst fysik, inte det lättaste att fylla ut två meter man.

Klagarn projicerar sin egen meningslöshet på alla som inte delar hennes konservativa syn på träning. Att högfrekvensträning skulle komma från SL är intressant med tanke på att den sporten inte ens fanns när det begav sig. Om något kommer nog "dagens" syn på hur man ska spela SL-träning från OL:ens fina tabeller och strukturerade tillvägagångssätt.

Fick jag gissa så har Klagarn inte kommit särskilt långt i sin muskulära utveckling och behöver distansera sig så mycket som möjligt från Hipster-träsket så att hon inte tas för en av dem. Med tanke på frenesin i attackerna så lockar nog motståndarsidan något oerhört däremot; kanske har hon redan vänsterprasslat lite frekventare med någon muskelgrupp som t ex bröstmusklerna och ryggen, men det räknas ju inte. Det fattar ju vilken dummer som helst att bröstkorgen måste upp och ryggen både har en bredsida och en djupsida. Himlande ögon här.

Vi tycker om dig ändå, Klagarn. Trots att du har så svårt att ha rätt.

Starke75an
2017-02-15, 21:10
Troll? För att man inte sjunger med i styrkebyggnings kören? Jag kan nästan lova att den där killen har slutat träna om ~5 år, i alla fall inte på ett så hjärndött sätt som nu med maxningar hit och dit.

Och om han mot förmodan skulle klara av det så är hans kropp definitivt slut om 10 år. Vilket jävla skämt till träning.

Håll i hatten nu, men håller delvis med dig. Ju äldre man blir, ju längre återhämtnings tid behövs har jag märkt. Slavar man så kommer det skador, som man inte fått om man anpassat sin träning efter sin kropp.

MEN jag är ändå mer övertygad än nånsin att högfrekvent helkropps är svaret på alla frågor om upplägg för maximal muskeltillväxt.

Anders The Peak
2017-02-15, 21:27
Håll i hatten nu, men håller delvis med dig. Ju äldre man blir, ju längre återhämtnings tid behövs har jag märkt. Slavar man så kommer det skador, som man inte fått om man anpassat sin träning efter sin kropp.

MEN jag är ändå mer övertygad än nånsin att högfrekvent helkropps är svaret på alla frågor om upplägg för maximal muskeltillväxt.

Följdfråga hur ser ditt optimala program ut om du får lägga ut dina tankar utifrån dina förutsättningar?

PS jag tror inte på att äldre hen har generellt behov av längre återhämtningstid jämfört med tidigare i livet. Det handlar om andra saker personen i fråga har generellt en större muskelmassa lyfter tyngre vikter jämfört med en ung person med liten muskelmassa och blygsam styrka.

Gerdler
2017-02-16, 00:05
Om det inte är någon som redan påpekat det så har väl det varit uppe på forat innan att nybörjare har förhöjd proteinsyntes längre efter ett träningspass än vana tränande. Om det sedan påverkar vilken träningstyp som är bäst och för vad vet jag ej.

Det jag kan känna är att jag är glad att jag kört bro-split ett tag i alla fall, för utan att man körde typ 4-5 övningar för bröst varje måndag så skulle jag nog aldrig provat många av de varianterna som jag nu kan ta fram om jag känner att jag behöver växla lite. Man hamnar lätt i samma mönster med att man kör 5 varianter av bänkpress för att schemat säger det och sen glömmer man allt det andra man kan göra.

Jocke67
2017-02-16, 07:17
Vad betyder bro:et i bro-split?
Verkar ju vara vedertaget uttryck, även internationellt, men jag hitade inte ens svaret vid en (snabb) Googling.

Bruce Banner
2017-02-16, 08:01
Brother.

MVH
/Bruce

Jocke67
2017-02-16, 08:17
OK... Vad är själva kopplingen till själva split-schemat?
Eller var det bara så att alla kralliga "bros" tränade så när det begav sig (och vissa fortfarande trots att trenden är att man numera ska böja morgon, middag, kväll typ...)?

koncept
2017-02-16, 08:43
Eller var det bara så att alla kralliga "bros" tränade så när det begav sig (och vissa fortfarande trots att trenden är att man numera ska böja morgon, middag, kväll typ...)?

Ungefär så, ja.

Se här för en beskrivning av vad ordet syftar på:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=bro

"Bro" kan betyda broder, men i detta samband menas snarare än en karikatyr av en person med stort självförtroende, dålig självinsikt, obildad med kunskapsfientlighet, ytlig, osv.

Jaive
2017-02-16, 09:14
... en person med stort självförtroende, dålig självinsikt, obildad med kunskapsfientlighet, ytlig, osv.

http://static4.businessinsider.com/image/56c640526e97c625048b822a-480/donald-trump.jpg

Diomedea exulans
2017-02-16, 09:21
Ungefär så, ja.

Se här för en beskrivning av vad ordet syftar på:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=bro

"Bro" kan betyda broder, men i detta samband menas snarare än en karikatyr av en person med stort självförtroende, dålig självinsikt, obildad med kunskapsfientlighet, ytlig, osv.

Och gällande själva träningen är väl en bro-split helt enkelt att man tränar igenom varje muskelgrupp en gång per vecka, med hög volym per pass?

Någon sa att man var tvungen att träna 5+ dagar i veckan för att det ska kallas bro-split, men det är inte min uppfattning... Jag trodde t ex ett gammalt hederligt "måndag: press, onsdag: drag, fredag: ben"-upplägg räknades dit.

Jocke67
2017-02-16, 09:41
Jag älskar att Klagarn har en hackkyckling, en hackkyckling som markar 300+ och vars uttalade fokus är styrka :D Hackkycklingen besitter dessutom en riktigt schysst fysik, inte det lättaste att fylla ut två meter man.

Ja, att t.ex. börja göra narr av någon som spenderar lika mycket tid framför spegeln som på gymmet, lägger upp tio bilder om dagen på instagram och drömmer om att stå inoljad på en scen i tanga vore det inte lika kul liksom.

Shqypnia
2017-02-16, 09:47
Utan att ha undersökt saken eller googlat något så betyder bro-split i min värld där killen med massiv överkropp och minimal underkropp delar upp passen per muskelgrupp och tränar allt en gång i veckan. Gärna 2h per pass såklart.

koncept
2017-02-16, 13:33
Exakt vad ett bro-split är väl inte särskilt intressant. Jag tror de flesta kan hålla med om att det i runda slängar är ett sorts traditionellt bodybuilding-split där varje muskelgrupp har sin egen träningsdag och att man då bombar den muskelgruppen med en enorm volym genom ett stort antal övningar oftast i högre reps. Man tränar så för att "det alltid har varit så" och för att de stora grabbarna uppenbarligen tränar så. Att undersöka varför det fungerar eller inte fungerar eller om det finns andra träningssätt är man inte särskilt intresserad av, utan en Bro kör så för att det är standard (ta det inte ordagrant, jag illustrerar en poäng).

Decepticon
2017-02-16, 17:46
Jag tränar en 4-split, typ BRO-split, varför, det funkar bäst för BB, Styrkelyftare bör nog träna oftare.

Klagarn
2017-02-17, 04:29
Jag har inte ens maxat på typ 3 månader ju. Vadå maxa hit o dit.

Sen tränar jag inte för att bli stor, det är en bieffekt av min träning.

Nej! Jag får ONT i huvudet när du säger att du är stor. Det är just det som är själva grejen med dig. Din självbild är väldigt långt ifrån vad verkligheten visar. 90% av din tilltränade muskelmassa sitter på framsida lår och röv. Någonting mer är du inte. Jag fattar inte var du får luft ifrån.

Och det är så JÄVLA irriterande att se dina kommentarer när någon frågar hur man tränar för massa och får ditt sl-bajs-10ggr knäböj/v-schema och "satsa på att bli stark" som svar hela tiden.

Valle Kvior
2017-02-17, 05:04
Nej! Jag får ONT i huvudet när du säger att du är stor. Det är just det som är själva grejen med dig. Din självbild är väldigt långt ifrån vad verkligheten visar. 90% av din tilltränade muskelmassa sitter på framsida lår och röv. Någonting mer är du inte. Jag fattar inte var du får luft ifrån.

Och det är så JÄVLA irriterande att se dina kommentarer när någon frågar hur man tränar för massa och får ditt sl-bajs-10ggr knäböj/v-schema och "satsa på att bli stark" som svar hela tiden. Jag är ointresserad av Calle_Johans röv (faktum är att jag tycker att han är en riktigt dryg översittartyp), men du ...:

Kan du inte bevisa att du fått resultat av din träning? Pure_Whey bjöd upp till dans i en fysiktävling. Har du inga biccar att visa eller, speta? Vad är grejen?

Jag börjar på allvar tro - när du sitter uppe klockan 0400 på natten och skriver inlägg om CJ:s röv - att du har någon slags sjuk fetish för saftiga SL-rumpor som du vill ha över ansiktet. Är det så?

Om inte: bevisa det för fan genom att visa att du själv är stor och grov!
*
Tills dess kommer du att anses vara ett töntigt, anonymt troll som har ett enormt mindervärdeskomplex samt en mycket märklig homofetisch.


Men bevisar du motsatsen så är jag den förste att ta av hatten.

CalleP
2017-02-17, 06:16
Nej! Jag får ONT i huvudet när du säger att du är stor. Det är just det som är själva grejen med dig. Din självbild är väldigt långt ifrån vad verkligheten visar. 90% av din tilltränade muskelmassa sitter på framsida lår och röv. Någonting mer är du inte. Jag fattar inte var du får luft ifrån.

Och det är så JÄVLA irriterande att se dina kommentarer när någon frågar hur man tränar för massa och får ditt sl-bajs-10ggr knäböj/v-schema och "satsa på att bli stark" som svar hela tiden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7633801&postcount=12365

:D

ceejay
2017-02-17, 06:41
Haha

Jocke67
2017-02-17, 09:31
Jag tycker att många här verkar ha för mycket förutfattade meningar om saker och ting! Bara för att man är två meter lång, tar 300 kg i marklyft och trots magrutor har en kroppsvikt som ger ett BMI som normalt sett skulle klassas som grav fetma så är det inte alls säkert att man är stor. Inte om all muskelmassa är placerad i skinkorna och lårens framsida. Och bara för att någon anser att målet med all träning är att bygga muskelmassa och att se stor ut behöver inte betyda att man har komplex för sin styrka, kroppslängd, kroppsbyggnad, storlek på penis, eller kanske en kombination av allt detta. Bara för att saker ser ut att vara på ett visst sätt så behöver det inte vara sant, det vore mycket trångsynt och fördomsfullt att tänka så!

hurril
2017-02-17, 11:36
Hahah Ceejay är en sådan jävla räka alltså, pinsamt. Liten pillefjong har han också! Klagarn: eftersom ingen vet om du finns ens så har du ju inte ens stora framlår, röv, rutor och stor kuck.

Jocke67
2017-02-17, 16:25
CeeJay? :-)
114734

Sopig symmetri har han också...

svartakronan
2017-02-17, 16:29
Men många bodybuilders tränar väl två pass om dagen med, så då blir det ju högfrekvent även om de tränar bro split.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-02-17, 16:39
Nej! Jag får ONT i huvudet när du säger att du är stor. Det är just det som är själva grejen med dig. Din självbild är väldigt långt ifrån vad verkligheten visar. 90% av din tilltränade muskelmassa sitter på framsida lår och röv. Någonting mer är du inte. Jag fattar inte var du får luft ifrån.

Och det är så JÄVLA irriterande att se dina kommentarer när någon frågar hur man tränar för massa och får ditt sl-bajs-10ggr knäböj/v-schema och "satsa på att bli stark" som svar hela tiden.

Jag tycker frågan verkar vara oproportioneligt viktig för dig. Jag har bokstavligt talat inte sett dig skriva om någonting annat. Finns det inte andra grejer relaterade till forumet som engarerar dig lika mycket eller mer?

VoDaresVins
2017-02-17, 16:56
Nej! Jag får ONT i huvudet när du säger att du är stor. Det är just det som är själva grejen med dig. Din självbild är väldigt långt ifrån vad verkligheten visar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7633801&postcount=12365

:D

#sättdinapengarnadärdinmunär