handdator

Visa fullständig version : Slå ut kaloriintag per dag eller per vecka?


MaxTheMarketer
2017-02-07, 19:48
Tjena!

Jag undrar vad som rekommenderas under fettminskning/deff beträffande
beräkning av kaloriintag. Ska man räkna per dag, dvs., "idag fick jag i mig 1700
kcal i föda" eller, "den här veckan (7 dagar) fick jag i mig 11900 kcal"?

Jag har ett kaloriintag (per dag) på mellan 1644-1700 kcal, inklusive ca 200g
protein under min fettminskning+behålla muskler-period. Enligt vissa verkar detta
vara ett för "högt" kaloriunderskott? Jag har ingen aning. Men finns det någon
fördel med att slå ut kaloriintag på per vecka istället för per dag? Tack för svar!

/ Max.

Maximal
2017-02-07, 20:30
Tjena!

Jag undrar vad som rekommenderas under fettminskning/deff beträffande
beräkning av kaloriintag. Ska man räkna per dag, dvs., "idag fick jag i mig 1700
kcal i föda" eller, "den här veckan (7 dagar) fick jag i mig 11900 kcal"?

Jag har ett kaloriintag (per dag) på mellan 1644-1700 kcal, inklusive ca 200g
protein under min fettminskning+behålla muskler-period. Enligt vissa verkar detta
vara ett för "högt" kaloriunderskott? Jag har ingen aning. Men finns det någon
fördel med att slå ut kaloriintag på per vecka istället för per dag? Tack för svar!

/ Max.

Nu är jag inte på deff, utan viktstabil/litet överskott. Men jag experimenterar lite nu och räknar just nu totalen under 2-3dagar istället för varje dag som jag alltid gjort.

En form av PSMF en dag, och refeed med 1500kcal i överskott en annan dag. Tycker mig nästan få bättre och bättre tryck och form varje refeed som Kommer.

Var inget svar på din fråga, men att släppa tanken om att räkna varje dag, eller hålla det jämt dagligen funkar hittils väldigt bra!

gyros
2017-02-07, 21:27
Vikt? Längd? Aktivitetsnivå?

Bulkperiod
2017-02-07, 22:01
Alltså din fråga är lite oklar tycker jag. Du kommer ju ha fått i dig lika mycket oavsett hur du räknar? Är det du försöker fråga ifall det går att ligga på ett underskott på t.ex. 700 kalorier per dag 5 dagar i veckan för att sedan kunna äta på kaloribalans dom andra 2 dagarna, vilket skulle vara som att ligga på ett underskott på 500 kalorier 7 dagar i veckan?

Jag tror i alla fall att det inte gör så stor skillnad vilket som, i alla fall i viktminskningssyfte rent teoretiskt. Sen kan det ju vara en fördel rent psykiskt att kunna få äta på balans under helgen.

Har för mig att Grub postade någon studie som kom fram till att det är positivt för kroppen att ligga på ett kaloriunderskott, vilket om det nu stämmer, är en av fördelarna med att ligga på ett underskott varje dag.

ATJL
2017-02-07, 22:10
Jag kör deff beräknat på 2500/dygn i snitt, men fördelar utifrån veckans generella behov (träningsmängd/typ, socialt etc)

Blir vanligtvis ca
Mån 2000
Tis 2500
Ons 2000
Tor 2500
Fre 2500
Lör-Sön totalt 6000, som jag fördelar lite beroende på vad jag "måste" och vill. Helgen blir därmed en slag refill.

Så, ungefär så tänker jag...

Bulkperiod
2017-02-07, 22:15
Det var denna jag tänkte på. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=229945

Sen är det ju inte så "opti" i ett muskeluppbyggande syfte, men att bygga så mycket muskler som möjligt samtidigt som man försöker vara så hälsosam som möjligt är ju typ omöjligt.

mytimecouldbeyou
2017-02-07, 22:38
Lite av både och - se till att inte ligga extremt lågt eller högt på enstaka dagar, men det är över längre perspektiv - veckor eller månader - som det gör skillnad på vågen.

Sedan kan man vara avancerad med att äta igen tömda glykogendepåer osv.

MaxTheMarketer
2017-02-08, 16:15
Jag är 1,75m lång, väger 75,1kg (idag; vägde 75,6kg igår och flera dagar bakåt;
har en träningsjournal här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7714941#post7714941)

Min aktivitetsnivå skulle jag tippa på är "låg" för det enda jag rör
mig på är att gå runt i lägenheten, gå till och från gym, gå och
handla högst en gång i veckan på affärn som är 1 km fram å tebax.

Sedan jobbar jag vid datorn resterande av tiden och ju mer jag jobbar ju
mer tjänar jag, så jag har stort behov av att sitta vid den så mycket
som möjligt. Om jag dock inte rör på mig så brukar jag få problem med
ljumsken eller tarmarna eller pungen eller något där nere som kläms.

Så att gymma varje dag först, med bestämt kaloriintag, förebygger dessa
nedre problem för mig. Mitt kaloriintag (exklusive det jag förbränner från gym
å promenader) är just nu 1700 kcal per dag. Blev dock extra 486kal igår pga
1 twix å snickers. Men tydligen ska ~2100 kal inte anses mkt ändå vid deff?

MackeJuve
2017-02-08, 16:41
Jag är 186 cm lång, väger ~93 kg och styrkestatsen har du nedan. När jag deffade låg jag på ett litet underskott när jag höll mig kring 2200 kcal.

Gick till och från jobbet, under lunchen samt till och från gymmet. Sammanlagt runt en mil per dag. Jobbar stillasittande åtta timmar per dag samt är stillasittande de timmar jag spenderar hemma.

2100 kcal skulle, med den livsstil du beskriver, absolut kunna vara både underskott, kcal-balans och kcal-överskott. Jag vet inte hur du har fått fram din energiförbrukning.

Jag åt samma sak i en veckas tid och kollade vad som hände med vikten. Räknade ihop kalorierna för en vanlig dag och vips hade jag min ungefärliga kcal-förbrukning.

Bulkperiod
2017-02-08, 20:43
Din beräkning på 2100 känns lite optimistisk tycker jag, i alla fall med tanke på hur lite du rör dig samt din vikt. Men ta reda på hur mycket du stoppar i dig och se hur mycket vågen visar kommande veckor. Vem vet, 2100 kanske stämmer.

gyros
2017-02-09, 20:31
Jag tycker också det verkar något högt. Men det beror lite på vad du har för mål.
För stort underskott kan påverka dina resultat negativt medans för litet underskott kommer resultera i en kanske onödigt lång deff, som i sin tur kan påverka din motivation. Detta är förstås något som är väldigt individuellt så det är något som bara du själv kan avgöra.