handdator

Visa fullständig version : hjälp en förvirrad själ som tappat lusten


Johannab
2017-02-06, 23:36
Ni har tidigare hjälpt mig igång med träningen. Jag va den där otränade tjejen som klarade 5minuters kondition, ett par benböj mot en vägg (utan extra vikter), utfall var omöjligt. Jag var otroligt svag och hade nästan. Svårt att ta mig upp för trappen hemma.
Men med era stöttande ord körde jag igång och har nu byggt upp lite styrka i kroppen (ja nu pratar jag inte om några magiskt synliga skillnader men jag känner iaf skillnad).

Nu kommer jag till det som gör mig lite gnällig.. jag har nu tränat runt fem pass i veckan, (Blandat kondition och styrka) i fyra månader.. Jag mår bra på gymmet och känner att jag får ut alla mina känslor där.. men det har varken gett mig en slankare midja, bättre hållning eller smärtfriare kropp.
Det viktigaste är självklart att jag mår bra av att träna men jag önskar så att jag fick komma tillbaka till min form innan kidsen, och framförallt att jag slipper leva med muskelvärk och stelhet..

Jag vet att alla säger att det hänger på maten om jag vill gå ner i vikt o det är ett helveteför mig! Jag kan stå 3timmar på crosstrainern men.. jag kan inte kontrollera mina spöken kring maten.. jag älsksr nyttig mat MEN ibland (för ofta, typ varannan dag) faller jag pladask för pizza, godis eller annan skit o då är jag inte nöjd förrän det är slut! (Sjukligt beteende, jag vet!).

Hur hittar jag balansen? Hur bör jag träna ?

Pt funkar inte då de möjligheterna inte finns här på landsbygden. Men hag anser att jag har lite koll ändå.. det gäller bara att komma på rätt köl igen o ni hjälpte mig så otroligt fint sist att jag utan skam vågar öppna mig igen.

Tänk er : en trött, arbetande småbarnsmamma, tränar blandad träning 5-7dagar i veckan, har smärtproblematik muskulärt. Framförallt rygg, lår, rumpa, nacke, vader., hetsäter mycket och ofta, har 10kg att gå ner, sömnproblematik, har hemmagym med crosstrainer, hantlar, powerplates mm.


Hjälp mig att komma på fötter mentalt . Jag är så rädd att hamna i soffan igen.

svenbanan
2017-02-07, 02:24
Vad är det för muskelvärk du har egentligen?
Får du mer ont av att träna?
Är du någorlunda säker på att du gör dina övningar med vettig teknik?
Det är inte så att du är stel bara?

Angående vikt och "ätproblem" så låter det ju som om du själv har insett att träningen spelar marginell roll för om du kommer gå ner i vikt eller inte. Du måste helt enkelt misnka på mängden energi du tuggar i dig. Att försöka kompensera ett för högt kaloriintag med att träna som en tok lär vara hopplöst. Man får ägna sig åt ett sjujävla löppass om man ska bränna bort en pizza.

Mitt bästa tips kring diet är nog tallriksmodellen. Dvs fyll frysen med diverse sådana påsar med frysta grönsaker, samt se till att alltid ha en massa paprika, lök, tomat, gurka osv hemma. Sen fyller du halva tallriken med grönsaker. Andra halvan av tallriken får kolhydrater (pasta, ris, potatis) och protein (kött, fisk) dela 50/50 på.

Käkar man så och ser till att undvika att sleva på decilitervis med gräddsås så borde man klara sig hyfsat, eftersom man för varje deciliter ris måste käka två deciliter grönsaker så blir man mätt snabbare.

Sen är det ju en bra idé att inte ha skafferiet fullt med chips och grejer, risken att man kommer äta upp dem bllir ju väldigt stor. Ifall man måste pallra sig iväg till affären för att köpa godis då man blir desperat finns ju i alla fall möjligheten att man inte ids. Se till att hitta nåt som kan dämpa dina cravings, och ha detta hemma istället. Typ frukt kanske.

Jag tycker du ska fokusera på att försöka äta så nyttigt och bra du kan, utan att stirra dig blind på viktnedgång. Fokusera istället på att bli starkare och uthålligare i din träning. Nån gång kommer du garanterat att se nåt resultat i spegeln, och fram tills dess du ser det med blotta ögat kan du alltid glädja dig med att du är starkare.

Angående bättre hållning så är det nåt som inte heller nödvändigtvis blir bättre av träning. Man får helt enkelt bättre hållning av att ha bättre hållning... Dvs man måste ge tusan i att sitta som Quasimodo vid datorn timmtal i sträck. Man måste sitta rak i ryggen etc, och man måste upp och röra på sig lite då och då.

Stuffer
2017-02-07, 08:21
Känner igen mig i ätandet. Jag och Sambon har under hösten gått ner drygt 10kg var och det handlade till 99% om kosten. Jag tycker ändå att träningsmängden var helt ok även före vi gick in för detta..
Jag är också en gottegris och känner väldigt väl av när blodsockret dalar och man får lust att stoppa i sig vad som helt. För min del handlade det om att bestämma sig och skapa förutsättningar för att klara av att hålla bra kost hela veckan.
Fyller upp kyl och skafferi med bra råvaror och lagade matlådor i rätt portionsstorlekar på söndagarna. Försöker hålla hyfsat strikta tider. Käkar ordentlig frukost, lunch och middag samt tre st mellanmål bestående av frukt, ägg eller kvarg för att aldrig se till att bli riktigt vrålhungrig och låg.
De gånger vi fallit tillbaka och frestats att köpa pizza eller annan onyttig mat har det varit just för att kylskåpet hemma gapat tomt av någon anledning. Kan ha varit pga. någon resa eller så som stört rutinerna den veckan. Står det en matlåda med smarrigt tonfiskpasta eller kyckling med broccoli i kylskåpet så väljer jag aldrig Pizza.
Se över kosten och se till att alltid ha ett välfyllt kylskåp är mitt tips. Handla aldrig när du är hungrig

Skrollovicz
2017-02-07, 08:37
Har du sömnproblem kan det vara en bra idé att träna på gym istället.

Andereas
2017-02-07, 08:58
För smärta, stelhet och allmän hållning skulle jag vilja slå ett slag för yoga. Finns det ont om ställen att gå på finns till exempel yogabee(?). Är en app som har en hel jäkla massa olika varianter och pass. Även om det känns hellöjligt så ifall du prövar så fokusera på andningen redan från början. Det ger mer än man kan tro.

Någon som är frälst kan säkert berätta hur det kommer hjälpa dig med maten också men det är nog mer osäkert..

Scrubby
2017-02-07, 09:54
Jag tycker redan du slagit huvudet på spiken, du har inga problem med att träna men du kan inte låta bli skräpmat och resultatet blir att du inte ser någon skillnad på kroppen. Du bör ju kunna gissa dig till vad som behövs? Du behöver sluta hetsäta, om du upplever att du har psykiska problem så kanske du kan gå och prata med någon om det? Om det bara handlar om att du är sugen för ofta så får du ta dig i kragen. Jag fungerar på precis samma sätt som du, äter gärna mycket godis och skräp flera dagar i veckan men när jag väl bestämmer mig för att gå ner 8-10kg så rör jag inte skräpet.

För din smärta så hade jag besökt en fysioterapeut, det måste väl existera någon i någon stad i närheten? Dem kan hjälpa dig hitta felet och ge dig verktygen för att bli av med problemen.

Ta en sak i taget! Och tillåt dig själv att ha lite extravikt, du säger ju själv att du fött barn och är säkert en hårt arbetande småbarnsmamma, bara det är något gör att du förtjänar en medalj för att du ens orkar ta dig tid till att träna (tycker jag som man).

Shqypnia
2017-02-07, 10:19
Jag tror vi är många som älskar att träna, men kämpar mot ett osunt matbeteende varje dag. Du är absolut inte ensam.

Det enda rådet är att bita i det sura äpplet och ta tag i problemet.

Diomedea exulans
2017-02-07, 10:31
En liten input kan jag komma med: Nacksmärtor i samband med träning kan ha att göra med att man omedvetet spänner nacken för mycket när man tränar. T ex att man trycker ner huvudet i bänken under bänkpress. Så den lilla biten av problemet kanske du kan lösa genom att tänka på att slappna av i nacken mer.

Järvskan
2017-02-07, 14:11
Utan att ha någon större vetskap om livet som småbarnsförälder så borde du kanske försöka lösa sömnproblematiken på något sätt? Själv så äter jag både sämre och har minskad motivation att röra på mig om jag sovit dåligt. Har du exempelvis någon snäll mor- eller farförälder som kunde ställa upp och passa ungarna något veckoslut? Kanske bitarna faller på plats bara du får sova ut...

trasig
2017-02-07, 18:59
Jag o min fru har löst det så fint med varsin sovmorgon på helgen ;) Jag tränar 6d veckan o hon hemma 4d veckan. Är oxå småbarnsförälder, men håller mig verkligen till inte äta skräp för vill att sonen ska få en sund syn på mat. Mitt problem är mer att jag äter förlite, o försöker froda i saker enbart för att gå upp i vikt hehe ;) Men prova på dela på sovdagar, träna på kvällen när ungen/ungarna sover :) O förändra sin kropp tar tid, 4 mån är man fortfarande i nybörjarstadiet

Johannab
2017-02-07, 21:48
Blir så himla varm o glad av att se att ni är så många som delar med er av era tankar och erfarenheter.

Kan börja med att säga att jag idag sköt mig riktigt skapligt gällande både mat och träning. Men jag har märkt att jag äter väldigt få mål mat..
Idag har jag ätit: kl.10.30 kycklingsallad med dressing och bröd. 16.30 spagetti köttfärssås med hälften grönsaker.
Jag har hållit mig pigg och mätt hela dagen konstigt nog. O jag hade tänkt ta en kvarg om jag blev hungrig nångång men jag har lixom inte hunnit känna efter..
kanske är så att jag kompenserar för dessa "duktiga" dagar genom att äta massor andra dagar.. det funkar iaf inge bra för min viktnedgång..
jag har bilden av att allt jag stoppar i munnen hindrar min viktnedgång därför är jag inget fan av mellanmål osv.

Min värk vet jag inte riktigt vad den beror på.. är väldigt spänd men även överrörlig. Värken började efter min första graviditet för 7år sedan..
ingen har kunnat sätta fingret på vad det beror på så jag har hoppats att det skulle lösa sig av att jag får en starkare kropp med bättre hållning.

Yoga ska jag definitivt testa en kväll när barnen sover.

Jag tränar oftast på gym men har även bra förutsättningar hemma men bäst ifrån mig gör jag där ingen stör mig. Gymmet är min fristad!

Jag har börjat fundera på om mina magmuskler kanske inte gått ihop? Någon som har erfarenhet kring det? Jag har verkligen en mage av rang om man säger så.

Vad tänker ni gällande att räkna kalorier? O spelar det då någon roll vart dessa kalorier kommer ifrån eller hur jag fördelar dem under dygnet?
Vad tror ni om att prova utesluta typ mjöl ur min kost? Kan det vara boven?

Jag ska tillägga att pizza och skräpmat äts ganska sällan egentligen.. mitt problem är nog mer choklad, bullar, lösgodis, kakor, maränger... ja sötsaker helt enkelt.. jag nöjer mig aldrig med EN.. o bör därför inte ta den där första godsaken. Jag äter det gärna varje dag och kunde göra det som ung utan problem men nu efter två barn o närmar mig trettio år så har kilona bitit sig fast..


Verkligen tack att ni tagit er tid att läsa o svara mig! Betyder mycket att få sin röst hörd gällande något jag inte pratar högt om med min omgivning..

leee
2017-02-08, 00:14
Du kan ju börja med att utesluta "choklad, bullar, lösgodis, kakor, maränger... ja sötsaker helt enkelt" även om det är svårt så är det värt det.
Ut och promenera,lite styrketräning,gymping eller vad det kallas ,blanda.

Loke
2017-02-08, 00:29
Angående det där med att äta mycket skit till och från: det jag tycker verkar funka är att ändra sin självbild. Missen många gör är att de säger att de inte "får" äta onyttigt. Det leder till att de lätt "belönar" sig själva med just detta när de vill "släppa loss lite" eller så. Istället har jag sett att det blir bättre om man ändrar sin syn på vad man brukar äta. Glass? Varför skulle jag köpa det, det blir ju bara liggande i frysen och tar plats? Pizza? Eh, jag vet inte ens var pizzerian ligger. Chips? Nä, jag är inte den typen som sitter och äter snacks. Osv. Det är kanske lite självbedrägeri, men jag tror detta funkar bättre än att ha en lista på mat som msn inte får äta, för det skapar besatthet kring just den maten. Självbedrägeriet blir ju också sanning med tiden, medan förbuden ofta snarare har en tendens att urvattnas och tummas på.

paropirat
2017-02-08, 10:25
Angående det där med att äta mycket skit till och från: det jag tycker verkar funka är att ändra sin självbild. Missen många gör är att de säger att de inte "får" äta onyttigt. Det leder till att de lätt "belönar" sig själva med just detta när de vill "släppa loss lite" eller så. Istället har jag sett att det blir bättre om man ändrar sin syn på vad man brukar äta. Glass? Varför skulle jag köpa det, det blir ju bara liggande i frysen och tar plats? Pizza? Eh, jag vet inte ens var pizzerian ligger. Chips? Nä, jag är inte den typen som sitter och äter snacks. Osv. Det är kanske lite självbedrägeri, men jag tror detta funkar bättre än att ha en lista på mat som msn inte får äta, för det skapar besatthet kring just den maten. Självbedrägeriet blir ju också sanning med tiden, medan förbuden ofta snarare har en tendens att urvattnas och tummas på.

Riktigt bra input. Brukar själv köra med denna när jag vill programmera in nya beteenden. Man funderar ut vad man behöver upprätthålla för slags livsstil för att nå sina mål sedan "låtsas" man tills det blivit sanning. Fake it till you make it, liksom. Vi människor är ju otroligt anpassningsbara på det viset, beteendevarelser..

danj
2017-02-08, 15:17
Angående det där med att äta mycket skit till och från: det jag tycker verkar funka är att ändra sin självbild. Missen många gör är att de säger att de inte "får" äta onyttigt. Det leder till att de lätt "belönar" sig själva med just detta när de vill "släppa loss lite" eller så. Istället har jag sett att det blir bättre om man ändrar sin syn på vad man brukar äta. Glass? Varför skulle jag köpa det, det blir ju bara liggande i frysen och tar plats? Pizza? Eh, jag vet inte ens var pizzerian ligger. Chips? Nä, jag är inte den typen som sitter och äter snacks. Osv. Det är kanske lite självbedrägeri, men jag tror detta funkar bättre än att ha en lista på mat som msn inte får äta, för det skapar besatthet kring just den maten. Självbedrägeriet blir ju också sanning med tiden, medan förbuden ofta snarare har en tendens att urvattnas och tummas på.

Det där brukar funka för mig med. Tack för att du påminde mig om det!
- Man skapar en bild av hur man är eller kanske mer hur man vill vara, sen gäller det att leva upp till bilden.

Det kan egentligen handla om mer än kostvanor.

Ponitus
2017-02-08, 15:20
Angående det där med att äta mycket skit till och från: det jag tycker verkar funka är att ändra sin självbild. Missen många gör är att de säger att de inte "får" äta onyttigt. Det leder till att de lätt "belönar" sig själva med just detta när de vill "släppa loss lite" eller så. Istället har jag sett att det blir bättre om man ändrar sin syn på vad man brukar äta. Glass? Varför skulle jag köpa det, det blir ju bara liggande i frysen och tar plats? Pizza? Eh, jag vet inte ens var pizzerian ligger. Chips? Nä, jag är inte den typen som sitter och äter snacks. Osv. Det är kanske lite självbedrägeri, men jag tror detta funkar bättre än att ha en lista på mat som msn inte får äta, för det skapar besatthet kring just den maten. Självbedrägeriet blir ju också sanning med tiden, medan förbuden ofta snarare har en tendens att urvattnas och tummas på.

Intressant. Tack.

sweetkarolina
2017-02-08, 16:15
kanske är så att jag kompenserar för dessa "duktiga" dagar genom att äta massor andra dagar.. det funkar iaf inge bra för min viktnedgång..
jag har bilden av att allt jag stoppar i munnen hindrar min viktnedgång därför är jag inget fan av mellanmål osv.


Man måste ju faktiskt äta mat för att leva, så antagligen går du in i cykler där du ena dagen äter "ingenting", vilket egentligen leder till att du blir svinhungrig, och nästa dag (eller på kvällen) så kompenserar du genom att äta allt du kommer över. Man tar sällan bra beslut när man är hungrig (oavsett om man är medveten om att man är hungrig)

Räkna kalorier är faktiskt bra. Det finns ingen vinst med att äta FÖR lite heller.

Dom 2 mål mat du räknar upp kan vara hur lite kalorier som helst. Att äta så är bara att göra dig själv en björntjänst.

Att faktiskt äta dom där mellanmålen gör förhoppningsvis att du håller kalorierna mer jämna och undviker hetsätande av sötsaker.

Robert L
2017-02-19, 22:15
Tycker det låter som du lider av fibromyologi vad gäller smärtan i kroppen.