handdator

Visa fullständig version : Vilken uträkning använder ni när ni kollar kaloriintaget?


Atletarn
2017-02-06, 15:55
Som rubriken lyder... det finns flera olika formler till detta så är ju svårt att veta vilken man ska välja precis.

Jag väger 92kg 180 cm lång och är 24 år. tränar 4 ggr i veckan.

http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Enligt denna ska jag äta 2992 kcal( 2492 kcal vid deff som jag gör nu.)
Stämmer det bra ? vilka använder ni?

Sen en till fråga, hur fördelar ni protein, kolhydrater och fett vid deff?

själv kör jag 40%protein 30 %fett och 30%kolhydrater. Bra dåligt?
Känns inte bra att äta mer kolhydrater under deff.

sen på träningsfria dagar, ska jag fortfarande äta 2492 kcal? enligt kalkylen så är det ju bara inräknat 4 dagars träning. har 3 dagar jag inte tränar.

Mvh Andreas

JonasF
2017-02-06, 16:24
Beräknade mitt energibehov med att först räkna det jag äter över några veckor och se vad jag ligger på. Nån sån där mall funkar aldrig ändå imo.

Bulkperiod
2017-02-06, 16:33
Om kalkylen stämmer eller inte kan nog inte någon av oss avgöra. Det lättaste sättet att ta reda på det är att räkna på dina kalorier i någon vecka, för att sedan beräkna hur mycket du har gått ner i vikt. Då kommer du ju fram till hur mycket minus du legat på totalt, som du sedan kan dela på antalet dagar som perioden varade.

Tycker mängden fett ser bra ut, då du verkar få i dig ungefär 1g/kg kroppsvikt. Se dock till att det är "bra" fetter du får i dig.

Proteinmängden är också helt okej då det blir cirka 3g/kg kroppsvikt vilket ändå är bra eftersom att du deffar. Vill du så kan du ju gå lite lägre, ner till typ 2g/kg kroppsvikt för kunna fylla på med mer kolhydrater om det gör så att du känner att du orkar mer under vardagen/gympassen, men det verkar du inte vilja göra.

MackeJuve
2017-02-06, 16:41
Jag åt samma sak i en vecka. Sedan gjorde jag likadant nästa vecka, fast med en annan maträtt. Åt vid samma tidpunkter och lika mycket. Kollade vad som hände med vikten. Därefter roade jag mig med att höfta fram vad en vanlig dag innebar kcal-mässigt, väldigt lätt när man äter likadant varje dag.

Det tillvägagångssättet är det lättaste om man inte vill väga sin mat.

vonad
2017-02-06, 16:52
Det enklaste är att äta exakt lika många kalorier varje dag och sedan justera det värdet beroende på vad som händer med vikten.

För att få reda på vad din balans är så är det bara att äta som vanligt en dag och räkna ihop vad det blir.

Atletarn
2017-02-06, 17:26
Jag har ätit som jag visat de sista 3 veckorna och tycker det funkar bra, har gått ner lite i kg. Men är lite osäker på om jag inte äter nog. Men som ni säger, jag får prova mig fram :). De är första gången på väldigt länge jag äter kolhydrater. Därför jag är lite nojjig.

Bulkperiod
2017-02-06, 21:08
Vad är det som har fått dig att bli nojjig över kolhydrater då?

Atletarn
2017-02-07, 11:10
Att om jag äter rätt mängd, rätta kolhydrater osv så de inte ger en negativ effekt. tex när jag äter potatis ist för ris så kan jag äta större mängd än när jag äter ris pga lägre kolhydrater/100g. Känns som jag äter för mycket men de gör jag nog inte. har styrketränat i 11 år så borde finnas några muskler i kroppen så att kolhydraterna används och inte lagrar sig.

Bulkperiod
2017-02-07, 14:19
Du ligger på ett kaloriunderskott, gymmar och äter proteinrikt. Jag ser inte varför du skulle lägga på dig fett med dessa förutsättningar bara för att du minskar lite på fettet/proteinet och äter lite fler kolhydrater. Speciellt när dina macros ser bra ut.