handdator

Visa fullständig version : Tips på bra/enkla mellanmål


Zlatte
2017-02-06, 10:32
Hej!

Tänkte nu satsa på att öka lite långsamt i vikt.

Har funderat på antingen proteinpulver och mixa med bananer, havregryn, kokosolja, jordnötssmör etc.

Eller gainer. Dock tveksam.

Sista är väl att börja köra enklare mellanmål på några hundra kalorier, men vill ha det enkelt och lättdrucket helst alternativt ätet.
Tänkte typ då, en proteinkälla mixat med frukter, oljor, smörer, nötter osv.

Ge mig gärna tips, vill börja med 300-400 kcal fördelat på 2 mellanmål per dag.

Max
2017-02-07, 20:31
Jag ger nästan alltid samma råd, ostkaka. Ät varm eller kall, med eller utan sylt och grädde.

tomten1
2017-02-07, 20:47
Jag ger nästan alltid samma råd, ostkaka. Ät varm eller kall, med eller utan sylt och grädde.

Ostkaaaaakaaaa.... *drool* *drool* *drool* *drool* *drool*

ApexProcyon
2017-02-07, 20:48
All diet borde kretsa kring hur mycket ostkaka man kan äta och samtidigt uppnå sitt mål.

baystone
2017-02-07, 21:08
Köpte ostkaka i tron att det var liknande cheesecake... Huvva

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

ApexProcyon
2017-02-07, 21:35
Köpte ostkaka i tron att det var liknande cheesecake... Huvva

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Vilken glad överraskning du måste ha fått, ostkaka är mycket godare än cheesecake.

baystone
2017-02-07, 21:43
Vilken glad överraskning du måste ha fått, ostkaka är mycket godare än cheesecake.
Kastade efter typ 2 munfull. 😟

Om inte pris är särskilt viktigt finns ju även färdiga mellanmål att köpa. Diverse prottepuddingar, smaksatt kvarg osv. Vaniljkvarg med frukt är gott.

Maverick
2017-02-07, 22:18
Ägg

saigon
2017-02-08, 12:59
Kastade efter typ 2 munfull. 😟

Om inte pris är särskilt viktigt finns ju även färdiga mellanmål att köpa. Diverse prottepuddingar, smaksatt kvarg osv. Vaniljkvarg med frukt är gott.


Då du dissar Ostkaka som är helt ok enligt mig, så måste jag dissa "diverse prottepuddingar".

Som exempel kan vi ta Propud eller vad dom heter, har testat choklad och nån till smak och det var seriöst det vidrigaste jag har ätit, smakade extremt kemikaliskt och fejkat, både smakmässigt och konsistensmässigt.

Som mellanmål annars, om man ska vara seriös så kanske du först ska veta hur du ligger till med fördelningen av protein/fett osv för att få en bra fördelning och är den redan bra enligt dig så är det bara att köra nån utfyllnad som inte är helt åt skogen onyttig.

Shqypnia
2017-02-08, 13:14
Ditt egna första exempel lätt bra. Gainer känns sjukt onödigt när mat är så j-vla gott!

Zlatte
2017-02-08, 18:59
Jag ger nästan alltid samma råd, ostkaka. Ät varm eller kall, med eller utan sylt och grädde.

Ska kanske provas! Är inte det mättande då?

Ostkaaaaakaaaa.... *drool* *drool* *drool* *drool* *drool*

Haha tror jag aldrig provat!

All diet borde kretsa kring hur mycket ostkaka man kan äta och samtidigt uppnå sitt mål.

😂

Kastade efter typ 2 munfull. 😟

Om inte pris är särskilt viktigt finns ju även färdiga mellanmål att köpa. Diverse prottepuddingar, smaksatt kvarg osv. Vaniljkvarg med frukt är gott.

Jo precis, har funderat på lite prottebars, pudding, shake, kvarg osv. Dock är väl priset det negativa.

Ägg

Är det vara jag som tycker ägg mättar mkt?

Då du dissar Ostkaka som är helt ok enligt mig, så måste jag dissa "diverse prottepuddingar".

Som exempel kan vi ta Propud eller vad dom heter, har testat choklad och nån till smak och det var seriöst det vidrigaste jag har ätit, smakade extremt kemikaliskt och fejkat, både smakmässigt och konsistensmässigt.

Som mellanmål annars, om man ska vara seriös så kanske du först ska veta hur du ligger till med fördelningen av protein/fett osv för att få en bra fördelning och är den redan bra enligt dig så är det bara att köra nån utfyllnad som inte är helt åt skogen onyttig.

Är inte ute efter att räkna helt optimalt. Men t e x

Två mackor ost pålägg och ägg plus juice
Liknande skollunch på jobbet, försöker ta lite energirikare rätter. Normal portion och mjölk

Ibland någon bulle, kaka eftermiddag.

Middag brukar äta rejälare portion och ibland ta lite till. Någon liten efterätt oftast typ kakor, glass.

När jag tränar brukar jag köpa någon färdig kvarg, proteindryck eller nått innan middagen.


Ditt egna första exempel lätt bra. Gainer känns sjukt onödigt när mat är så j-vla gott!

Det kanske jag bör gå på. Protte och mixa mig fram.

Någon som vet några bra recept med pulver?

wilhelmblomgren
2017-02-08, 19:21
Trots den förra negativa kritiken kring Propud, så måste jag säga att chokladsmaken är skaplig om den är välkyld.

Läskeblask
2017-02-08, 19:48
Majs,gräddfill och tonfisk blandat. Lite kryddor på det

wilhelmblomgren
2017-02-08, 20:09
Majs,gräddfill och tonfisk blandat. Lite kryddor på det

Låter rätt gött, fast som pålägg istället.

Sheogorath
2017-02-08, 20:19
Gott, enkelt och mättar inte så mycket: något ljust, osötat bröd som du rostar (man kan ha färdigskivat bröd i limpa i frysen, väldigt smidigt). Lättmargarin och ost. Ett stort glas mjölk till, kanske t.o.m. något chokladpulver i. Finns goda med reducerat eller inget socker.

wilhelmblomgren
2017-02-08, 20:28
Gott, enkelt och mättar inte så mycket: något ljust, osötat bröd som du rostar (man kan ha färdigskivat bröd i limpa i frysen, väldigt smidigt). Lättmargarin och ost. Ett stort glas mjölk till, kanske t.o.m. något chokladpulver i. Finns goda med reducerat eller inget socker.

Låter som standard "efter-skolan-käket". *cupid*

Henke78
2017-02-08, 23:01
Alla mellanmål är enkla om man förbereder matlådorna :)

Max
2017-02-09, 20:37
Ska kanske provas! Är inte det mättande då?
Det tråkiga svaret är att det beror på hur mycket du äter. Själv kan jag äta en ansenlig mängd utan att det tar stopp. Det avgörs helt enkelt över hur smakligt det är.

Minikubik
2017-05-11, 19:59
Väcker liv i tråden istället för att starta en ny
Söker mellanmål på runt 300kcal med minst 20g protein. Mindre kcal går oxå bra men inte mer. Ska helst funka att äta i bilen. Än så länge finns bars och äggmackor. Gärna förslag som inte är varianter på mackor :)

MasterChief
2017-05-11, 20:34
En keso med äpplebitar i är helt fantastiskt gott.

Trapz
2017-05-11, 22:30
Väcker liv i tråden istället för att starta en ny
Söker mellanmål på runt 300kcal med minst 20g protein. Mindre kcal går oxå bra men inte mer. Ska helst funka att äta i bilen. Än så länge finns bars och äggmackor. Gärna förslag som inte är varianter på mackor :)



En shake och några såna där färdiga Wasa knäcke. Eller shake och frukt bara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Minikubik
2017-05-12, 06:08
En keso med äpplebitar i är helt fantastiskt gott.

Toppat med kanel är det gudomligt

Chok Dee
2017-05-15, 20:01
Ett glas kallt vatten.
:em:

Minikubik
2017-05-15, 20:07
Kokt ägg, mosat med en liten klick majonnäs och blandat med skinka/rostbiff eller annat. Krydda med salt och citronpeppar. Satan säger jag bara

mela
2017-05-15, 20:34
Denna:
https://www.ica.se/online/95/350x350/7318690123095.jpg


425kcal och typ det godaste som finns. Fast det kanske svider i plånboken.
Isf hade jag kört på random vassle och typ en ske jordnötssmör.

leee
2017-05-16, 00:21
Mixa havregryn med lite grönsaker banan proteinpulver kakao eller vad du vill.

Minikubik
2017-05-16, 04:10
Denna:
425kcal och typ det godaste som finns. Fast det kanske svider i plånboken.
Isf hade jag kört på random vassle och typ en ske jordnötssmör.

Aldrig sett, kanske skulle ta en sväng om Ica nån dag

mela
2017-05-16, 06:22
Aldrig sett, kanske skulle ta en sväng om Ica nån dag

Är ju både fett och socker i, så den står inte i fitnesshyllan utan i hyllan med den goda kesellan :D

Minikubik
2017-05-16, 06:24
Är ju både fett och socker i, så den står inte i fitnesshyllan utan i hyllan med den goda kesellan :D

Aha därför jag aldrig sett den *facepalm*

LillisJ
2017-05-16, 09:46
Drickkvarg och en-två banan brukar jag köra i bilen efter jobbet.

Bjorneman
2017-05-16, 14:37
Chokladkaka säger auktoriteterna på detta forum och tar du inte kostråd från en fläskig svensk rekordhållare i marklyft så är du inte tillräckligt ödmjuk.

Xead
2017-05-16, 20:37
Denna:
https://www.ica.se/online/95/350x350/7318690123095.jpg


425kcal och typ det godaste som finns. Fast det kanske svider i plånboken.
Isf hade jag kört på random vassle och typ en ske jordnötssmör.

Den är mumma, ja. Har du hunnit prova några av de andra smakerna, Salted Caramel och Key Lime Pie? Såg dem i butik häromdagen.

MrMuggelSnuggel
2017-05-17, 03:23
Mitt mellanmålstips är att skippa mellanmål. Har inte ätit det på väldigt länge nu. Äter istället bara större måltider när jag väl äter.

Och detta kommer från en notorisk mellanmåls-ätare från förr... Men man sparar mycket tid och huvudbry genom att istället bara äta kalorierna i samband med lunch/middag. Värt att testa om du frågar mig :)

mela
2017-05-17, 05:46
Den är mumma, ja. Har du hunnit prova några av de andra smakerna, Salted Caramel och Key Lime Pie? Såg dem i butik häromdagen.

Får prova när jag inte dietar. Svårt med ett mellis på över 400kcal när jag har en kaloribudget på ca 1500 :D

Minikubik
2017-05-17, 05:52
Chokladkaka säger auktoriteterna på detta forum och tar du inte kostråd från en fläskig svensk rekordhållare i marklyft så är du inte tillräckligt ödmjuk.
Jag bugar för överheten :d
Mitt mellanmålstips är att skippa mellanmål. Har inte ätit det på väldigt länge nu. Äter istället bara större måltider när jag väl äter.

Och detta kommer från en notorisk mellanmåls-ätare från förr... Men man sparar mycket tid och huvudbry genom att istället bara äta kalorierna i samband med lunch/middag. Värt att testa om du frågar mig :)
Brukar äta så, men har just nu ett problem att jag blir väldigt hungrig och får svårt att koncentrera mig runt klockan 4, alltså när det är hemgång, samt att jag känner att det är för lång tid utan mat mellan 12-18. Bra tips annars :)