handdator

Visa fullständig version : viktnedgång... tankar kring hur ofta jag ska äta


lalle
2017-02-05, 10:04
Jag kör en deffning som går helt enligt plan... Väger inte maten så det är därför den här frågan kommer upp.

Igår kväll så var jag lite småhungrig på kvällen... Men inte jätehungrig så tänkte då..


Är det bättre att skippa målet med mat då jag ändå inte är svinhungrig och kan hålla mig till jag ska sova.
Eller borde jag äta nåt enkelt ändå?

Det är fråga 1.

Sen fråga 2... Finns det någon fördel med att äta varje mål mat även om man känner att man klarar sig utan just det målet mat? Hur borde jag tänka.

paropirat
2017-02-05, 13:36
Jag hade lagt in ett stabilt kvällsmål (typ en god kvargskål med tillbehör) som försäkrar dig om att du inte somnar hungrig eftersom det kan påverka sömnen negativt.

lalle
2017-02-05, 13:45
Okej! Då ska jag ta å köpa på mig lite kvarg så man har hemma...


Om det skulle vara mitt på dagen jag upplever det här...
Jag är inte jättehungrig vid lunch så jag skippar det målet å käkar vid middag. Finns det några nackdelar eller fördelar med det?


Jag hade lagt in ett stabilt kvällsmål (typ en god kvargskål med tillbehör) som försäkrar dig om att du inte somnar hungrig eftersom det kan påverka sömnen negativt.

King Grub
2017-02-05, 13:46
Hungern kan man inte gå efter med någon säkerhet. Det krävs en viss koll på energiintaget.

Men tidpunkter hur du fördelar dagsintaget på spelar ingen speciell roll.

lalle
2017-02-05, 17:32
Nej någon säkerhet blir det inte... Har inte gett mig in på att väga maten så noga. Enda jag försöker tänka på är äta mindre än jag gjort tidigare eftersom jag lagt på mig onödiga kilon. Och äta nyttigare förstås.

Men det borde väl vara mer fördelaktigt att hoppa över en måltid istället för att äta om man ändå inte är så hungrig att man vill äta den?

Eller finns det några nackdelar?

Hungern kan man inte gå efter med någon säkerhet. Det krävs en viss koll på energiintaget.

Men tidpunkter hur du fördelar dagsintaget på spelar ingen speciell roll.

King Grub
2017-02-05, 17:38
Innebär det ett mindre kaloriintag än det annars hade varit går du ner mer i vikt och förlorar mer kroppsfett, men riskerar också större förlust av muskelmassa och prestation.

lalle
2017-02-05, 18:10
Ahaa.. Ja det är ju viktminskning av fett jag är ute efter!

Så det ultimata vore då att kanske ta en proteinshake? Eftersom jag upplever att jag inte vill ha ett helt mål mat.


Innebär det ett mindre kaloriintag än det annars hade varit går du ner mer i vikt och förlorar mer kroppsfett, men riskerar också större förlust av muskelmassa och prestation.

Bulkperiod
2017-02-06, 12:37
Ahaa.. Ja det är ju viktminskning av fett jag är ute efter!

Så det ultimata vore då att kanske ta en proteinshake? Eftersom jag upplever att jag inte vill ha ett helt mål mat.

Byter du ut måltiden med mat (som kanske består av ~400-800 kalorier eftersom att det är deff?) mot en shake på 150 kalorier, så blir underskottet självklart ännu större och du går ner mer i vikt. Det är i alla fall smart att om byta ut måltiden mot något proteinrikt, (t.ex ett proteinshake som du nämner, istället för ett äpple) då det ökar mängden protein du fått i dig under dagen vilket är bra om du vill bevara muskler.

Förutsatt att du inte redan kommer upp i tillräckligt stora mängder protein utan den där shaken.
Det är för övrigt inte omöjligt att bygga muskler medans man deffar, med rätt förutsättningar. Där ingår gener, bra/rätt kost, sömn, bra träning och säkert en del andra grejer också.