handdator

Visa fullständig version : Löpning - distanser, tider, puls?


Simson
2004-04-25, 22:29
Jag har en fråga angående löpning i deff syfte. Vilken distans/tid är vettigast att köra i kombination med styrketräning? eller bör man gå efter pulsen framför distanser och tider? Vad kör ni? Nu är jag inte endast ute efter att gå ned i vikt utan även att kunna löpa obehindrat/öka konditionen.
Det är möjligt att promenader är bäst för att förbränna fett och intervallträning bäst för att få upp konditionen men nu råkar jag vara obstinat och vill springa kontinuerligt. Har haft väldigt dålig kondition och har i princip trappat upp från 5min ;) till 20min-11km/h den senaste månaden och behöver på nåt sätt besluta mig för om jag ska sikta på korta tider med snabbare tempo eller längre tider men lugnare tempo.

(OK, länka mig om det är en återkommande fråga men jag sökte runt lite och hittade inget riktigt vettigt svar.)

Björn S
2004-04-25, 22:42
Originally posted by Simson
Jag har en fråga angående löpning i deff syfte. Vilken distans/tid är vettigast att köra i kombination med styrketräning? eller bör man gå efter pulsen framför distanser och tider? Vad kör ni? Nu är jag inte endast ute efter att gå ned i vikt utan även att kunna löpa obehindrat/öka konditionen.
Det är möjligt att promenader är bäst för att förbränna fett och intervallträning bäst för att få upp konditionen men nu råkar jag vara obstinat och vill springa kontinuerligt. Har haft väldigt dålig kondition och har i princip trappat upp från 5min ;) till 20min-11km/h den senaste månaden och behöver på nåt sätt besluta mig för om jag ska sikta på korta tider med snabbare tempo eller längre tider men lugnare tempo.

(OK, länka mig om det är en återkommande fråga men jag sökte runt lite och hittade inget riktigt vettigt svar.)

Jag är lite seg i bollen i kväll, men jag vill rekomendera dig att göra en sökning här på kolozzeum om "HIIT" (High Intensity Intervall Training, Högintensitets Intervallträning).
Bra i samband med byggande, bra för konditionen. Läs runt på kolo.

Lycka till!

Löjtnant Blank
2004-04-26, 18:49
Originally posted by Feeble


Jag är lite seg i bollen i kväll, men jag vill rekomendera dig att göra en sökning här på kolozzeum om "HIIT" (High Intensity Intervall Training, Högintensitets Intervallträning).
Bra i samband med byggande, bra för konditionen. Läs runt på kolo.

Lycka till!

Om du hade läst hans fråga noggrannare, hade du kanske sett att han inte var ute efter intervallträning.

Originally posted by Simson
Det är möjligt att promenader är bäst för att förbränna fett och intervallträning bäst för att få upp konditionen men nu råkar jag vara obstinat och vill springa kontinuerligt.

Simson: Jag tycker själv att 5 km på 20 min är lagom tempo/distans direkt efter ett gympass. Lägger jag löpturen separat springer jag 10 km i något lugnare tempo. Intervallträning har jag aldrig provat, så jag kan varken säga bu eller bä om den saken.

Simson
2004-04-27, 11:24
OK, låter som ett mål. Jag hade tänkt sikta på distansen 3km, till att börja med på 12min, men sedan försöka pressa mig neråt 10min som slutmål. Känns rätt långt borta nu men det kan nog gå.

Karelin
2004-04-27, 14:33
Originally posted by Simson
OK, låter som ett mål. Jag hade tänkt sikta på distansen 3km, till att börja med på 12min, men sedan försöka pressa mig neråt 10min som slutmål. Känns rätt långt borta nu men det kan nog gå.


Eftersom jag springer på löpband så sätter jag istället en hastighet jag vill hålla å sen försöker förbättre den tid/distans jag klarar å springa den... funkar för mig...

Simson
2004-04-28, 19:41
Det är ungefär så jag har tänkt att jobba oxå. Alternativer är väl att sträva efter en viss puls, men det är ju inte riktigt lika kul.