handdator

Visa fullständig version : Böcker om prestationsångest/idrottspsykologi?


Frantic
2017-02-03, 12:51
En vän till mig har rejält svåra problem med vad jag antar är någon sorts prestationsångest. Det har gått så långt att när hon ska prestera på tester/när det verkligen gäller får hon ångestattacker och bryter ihop totalt. Kan knappt andas och får dödsångest. Fysiskt sett är hon fullt kapabel att utföra det hon ska men demonerna i huvudet sätter stopp för henne när det är någon som ska bedöma henne samtidigt. Jag har gett henne rådet att söka upp en idrottspsykolog men det skadar ju inte att också ge lite extra litteraturtips.

Har ni några förslag på passande böcker?

paropirat
2017-02-03, 17:40
Sluta grubbla, börja leva är en bra bok om ACT (Acceptance commitment therapy) som brukar kallas "tredje vågens KBT". Annars finns det ju psykoterapi, men där har jag ingen koll på bra litteratur.

Musique
2017-02-03, 17:57
En vän till mig har rejält svåra problem med vad jag antar är någon sorts prestationsångest. Det har gått så långt att när hon ska prestera på tester/när det verkligen gäller får hon ångestattacker och bryter ihop totalt. Kan knappt andas och får dödsångest. Fysiskt sett är hon fullt kapabel att utföra det hon ska men demonerna i huvudet sätter stopp för henne när det är någon som ska bedöma henne samtidigt. Jag har gett henne rådet att söka upp en idrottspsykolog men det skadar ju inte att också ge lite extra litteraturtips.

Har ni några förslag på passande böcker?

https://idrottspsykologi.info har hjälpt mig när det har varit psykiskt påfrestande inför ett träningspass. Bloggen är bara ett ytskrap av all litteratur som finns på området, som också finns redogjord för på deras hemsida.

Bob90
2017-02-03, 21:23
En vän till mig har rejält svåra problem med vad jag antar är någon sorts prestationsångest. Det har gått så långt att när hon ska prestera på tester/när det verkligen gäller får hon ångestattacker och bryter ihop totalt. Kan knappt andas och får dödsångest. Fysiskt sett är hon fullt kapabel att utföra det hon ska men demonerna i huvudet sätter stopp för henne när det är någon som ska bedöma henne samtidigt. Jag har gett henne rådet att söka upp en idrottspsykolog men det skadar ju inte att också ge lite extra litteraturtips.

Har ni några förslag på passande böcker?

Jag gillar 103 mentala metoder (9789185138968) och egentligen allt av Lars-Eric Uneståhl.

Men är det så allvarligt att hon får kraftig ångest så bör man också som du säger snacka med någon sakkunnig.