handdator

Visa fullständig version : Ryggpass


ensammast
2004-04-25, 21:56
Hej, har börjat följat z_bumbis 3-dagarsprogram (ungefär). Ryggdag imorgon tänkte jag. Hans förslag ser ut som följer:


Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Jag är lite osäker på marklyft. Faktiskt aldrig kört det - förutom för några år sedan då jag körde hemma med skivstång i källarn. :rolleyes: Aldrig fått det instruerat i alla fall. Kan jag "ersätta" denna övning, med något /några andra?
Chins orkar jag ju inte så många oassisterade, speciellt inte om man lägger de sist i passet. Ska jag köra lats istället då?

Spontant känns biceps lite lite också :naughty:

Tidigare har jag kört:
Chins
Maskin (typ seated high row, fast man trycker med armbågarna)
Skivstångsrodd
Rodd med smalt grepp i Cable Cross.

och på biceps:
Bicepscurl med z-stång
Hantelcurl
Scott-curl i maskin

underarmar:
omvänd curl

Kom gärna förslag på grymma basövningar för rygg!
:whipped:

ensammast
2004-04-25, 22:04
Snälla pojkar? :em:

Hnke
2004-04-25, 22:09
det finns väl instruktörer på gymmet..? eller tränar du på ngt annat ställe, isåfall borde det väl iaf finnas ngn nisse som kan visa dig marklyft...

ensammast
2004-04-25, 22:11
Jo, men jag tränar olyckligtvis på Nautilus - och jag har aldrig sett någon bli instruerad marklyft. Finns väl en del som kör det, men ändå inte många. :devil: :smash:

illuminaughty
2004-04-25, 22:19
Originally posted by ensammast
Jo, men jag tränar olyckligtvis på Nautilus - och jag har aldrig sett någon bli instruerad marklyft. Finns väl en del som kör det, men ändå inte många. :devil: :smash:

Raka marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

"Vanliga" marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

ensammast
2004-04-25, 22:22
Originally posted by illuminaughty


Raka marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

"Vanliga" marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Kommer det där göra susen?

jeansbyxa
2004-04-25, 22:24
Tjabba, ersätt allt med spinning, det säger jag bara .. hahah :P
/"polarn som är discoinstrukör..."


nejdå, seriöst...

Men grubb o allan borde ju styra upp nåt snyggt.


såhär gör man -->:bpump:

illuminaughty
2004-04-25, 22:32
Susen och susen...
Raka mark avlivar mitt ryggslut (bland annat) rätt bra så för mig är det en killer technique. :D

Men det är så de ser ut i alla fall.
Jag ska inte yttra mig om olika träningsscheman utan låter andra som har mer att komma med göra det.

JAM
2004-04-25, 23:50
Originally posted by illuminaughty
Raka marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStraightLegDeadlift.html

"Vanliga" marklyft:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html Nu var det ju så att han funderade på hur man ska köra marklyft och han var ute efter ryggträning... inte raka mark för baksida lår... :)

illuminaughty
2004-04-26, 07:22
Originally posted by JAM
Nu var det ju så att han funderade på hur man ska köra marklyft och han var ute efter ryggträning... inte raka mark för baksida lår... :)

Ja, och så skrev jag precis här ovan att raka mark tar bra på min rygg.
Om det beror på att jag är klen i ryggen eller om det är en schysst basövning vet jag inte.
I ärlighetens namn är det väl den här jag kör:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

stybb
2004-04-26, 08:53
Tunga övningar för rygg?

Z_bumbis schema är ju tokbra..kanske jag kör likadant..

marklyft 3-4 set
stångrodd 3-4 set
hantelrodd
latsdrag
chins

Lär dig övningarna..var inte rädd för att fråga.. gå fram te nån på gymmet bara..

JAM
2004-04-26, 10:41
Originally posted by illuminaughty
Ja, och så skrev jag precis här ovan att raka mark tar bra på min rygg.
Om det beror på att jag är klen i ryggen eller om det är en schysst basövning vet jag inte.
I ärlighetens namn är det väl den här jag kör:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html OK, på så sätt. :)
Jag tycker att den tar väldigt fint på baksidan som den ska. Jag kör också samma variant som du, dvs. den med rakare rygg. Tycker att det känns tryggare...

ensammast
2004-04-26, 16:31
Det är väl så att raka marklyft tar på båda delar, men främst baksida lår:

Target: Hamstrings
Synergists: Erector Spinae, Gluteus Maximus, Adductor Magnus

ensammast
2004-04-26, 16:56
Hur ska greppet vara då, med händerna åt olika håll eller båda över?

JAM
2004-04-26, 17:13
Originally posted by ensammast
Hur ska greppet vara då, med händerna åt olika håll eller båda över? Jag tillhör dem som kör med dragrammar, så jag kör med överhandsgrepp med tummen på samma sida som resten av fingrarna. Har du inte remmar är det nog enklast att använda omvänt grepp. Prova dig fram så märker du.

Fyrkantig_njure
2004-04-27, 09:56
hummm...jag kör aldrig biceps när jag kör rygg..men visst...CHINS är den bästa rygg träningen..men ja såg att du inte körde BELLY BACKS....den är skitbra! *rekkomenderas*

bosse_brutal
2004-04-27, 15:46
kolla i min journal så får ni se ett grymt ryggpass:D hehe

om jag skulle skippa marken, så skulle jag lägga in ryggresningar för korsryggen i alla fall, annars är det ett bra pass..
Men jag skulle verkligen försöka få nån att lära mig marklyft om jag var du.

EDIT: är ryggresningar=bellybacks??

Tricklev
2004-04-27, 15:56
Originally posted by bosse_brutal
kolla i min journal så får ni se ett grymt ryggpass:D hehe

om jag skulle skippa marken, så skulle jag lägga in ryggresningar för korsryggen i alla fall, annars är det ett bra pass..
Men jag skulle verkligen försöka få nån att lära mig marklyft om jag var du.


Eller good mornings:love:

Ladd
2004-04-27, 16:34
En favvo övning som jag har e mark i smithen.......o köra den mer som en lats övning.........där du flexar ryggen i toppläget(som en rodd typ)

nu e de säker hälften av er som inte förstår efte som jag beskriver som en hög med bajs men ändå.......den rockar

Grisen
2004-04-27, 16:40
Är det den som byggt din FETA rygg Ladd? (Visst är det din rygg på bilden?)

Ladd
2004-04-27, 18:02
Originally posted by Grisen
Är det den som byggt din FETA rygg Ladd? (Visst är det din rygg på bilden?)

De e min rygg på bilden....tror de e en massa övningar i kombination som byggt den....+:eating: :eating: :D

ensammast
2004-04-27, 21:12
Nu körde jag följande, lite halvstressat pass tyvärr..

Marklyft - 4 set * 5-7

Det gick ok, körde på låg vikt. Svår att böja på benen och svanka samtidigt som man drar ned stången... jag drogs liksom ned så att jag råkade kuta ryggen vid ett par tillfällen.

Skivstångsrodd - 4 set

Det här har jag mer koll på. Sista repetionen blir lite hafsig då man inte får upp stången ordentligt. Men det gick bra.

Latsdrag - 4 set
Gick mindre bra. Utförande ok, men var nog så trött i ryggen att jag inte orkade och fick ingen kontakt. På sista setet sänkte jag vikten ordentligt, men då flög viktmagasinet upp :P

Fick inte riktig kontakt med det här ryggpasset. Skulle kanske lägga in smal kabelrodd som jag hade tidigare? På slutet alltså.


Bicepscurl med z-stång - 3-4 set
Körde på hög vikt här så det blev bara ca 5 rep per set. Sänkte 5 kg på sista setet och gjorde 8.

Hammercurl
Tycker övningen känns dum och vet inte riktigt var den tar. Underarm eller biceps? Både och förmodar jag. Skulle nog föredra att pumpa slut mig med en övning till för biceps.

Ryggresningarna blev helt dumma, jag är för lång och deras ställning är konstig. Kommer nog köra i maskin i fortsättningen.

Tricklev
2004-04-27, 21:14
Originally posted by ensammast
Nu körde jag följande, lite halvstressat pass tyvärr..

Marklyft - 4 set * 5-7

Det gick ok, körde på låg vikt. Svår att böja på benen och svanka samtidigt som man drar ned stången... jag drogs liksom ned så att jag råkade kuta ryggen vid ett par tillfällen.

Skivstångsrodd - 4 set

Det här har jag mer koll på. Sista repetionen blir lite hafsig då man inte får upp stången ordentligt. Men det gick bra.

Latsdrag - 4 set
Gick mindre bra. Utförande ok, men var nog så trött i ryggen att jag inte orkade och fick ingen kontakt. På sista setet sänkte jag vikten ordentligt, men då flög viktmagasinet upp :P

Fick inte riktig kontakt med det här ryggpasset. Skulle kanske lägga in smal kabelrodd som jag hade tidigare? På slutet alltså.


Bicepscurl med z-stång - 3-4 set
Körde på hög vikt här så det blev bara ca 5 rep per set. Sänkte 5 kg på sista setet och gjorde 8.

Hammercurl
Tycker övningen känns dum och vet inte riktigt var den tar. Underarm eller biceps? Både och förmodar jag. Skulle nog föredra att pumpa slut mig med en övning till för biceps.

Ryggresningarna blev helt dumma, jag är för lång och deras ställning är konstig. Kommer nog köra i maskin i fortsättningen.


Får du inte in marklyften så är dom inget tvång, man kan klara sig ändå. Får du inte in ryggresningar så byt ut dom mot good morning bara.

om nu ryggresningar är samma som jag jag har för mig :D

ensammast
2004-04-27, 21:40
Originally posted by Tricklev



Får du inte in marklyften så är dom inget tvång, man kan klara sig ändå. Får du inte in ryggresningar så byt ut dom mot good morning bara.

om nu ryggresningar är samma som jag jag har för mig :D

Nej, jag tror jag kommer försöka köra vidare på marklyften... det är bara att nöta. Alla är vi barn i början.

Däremot så känns ju good-mornings ännu mer avancerade. :(

Nils
2004-04-27, 22:02
Originally posted by ensammast

Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

jag såg något om grepp här så blev jag intresserad :)
Vad innebär greppträning med kabelhandtag??
Bara hålla magget lyft i ett kabelhandtag?

ensammast
2004-04-27, 22:18
Originally posted by Nils

jag såg något om grepp här så blev jag intresserad :)
Vad innebär greppträning med kabelhandtag??
Bara hålla magget lyft i ett kabelhandtag?

Fråga z_bumbi, det är han som gjort schemat. Jag är faktiskt inte säker själv.

z_bumbi
2004-04-28, 09:01
Originally posted by Nils

jag såg något om grepp här så blev jag intresserad :)
Vad innebär greppträning med kabelhandtag??
Bara hålla magget lyft i ett kabelhandtag?

Låt ett enhandshandtag rulla ut i handen så långt man har lust och sen stänger man handen.

ensammast
2004-04-28, 18:14
Jag känner fan bra med träningsvärk från marklyften igår :hbang:

jeansbyxa
2004-04-28, 23:09
det var ingen träningsverk.. du blev ju fan invalid :) :cheers:

Simon
2004-04-28, 23:14
är det inte bättre att köra marklyften i slutet av passet istället, så sparar man greppet till de andra ryggövningarna?
om du inte är vältränad så att du har ork kvar att göra chins mitt i passet så skulle jag börja med dem, vilket jag också gör ;)

ensammast
2004-04-29, 18:30
Originally posted by Simon
är det inte bättre att köra marklyften i slutet av passet istället, så sparar man greppet till de andra ryggövningarna?
om du inte är vältränad så att du har ork kvar att göra chins mitt i passet så skulle jag börja med dem, vilket jag också gör ;)

Men är det inte bäst att fokusera på marklyften då det är den "mesta" basövningen och mest massabyggande?

emmzan
2004-04-29, 18:34
Originally posted by ensammast


Men är det inte bäst att fokusera på marklyften då det är den "mesta" basövningen och mest massabyggande?

Finns både för- och nackdelar med att ha marklyftften först i passet.

Fördelarna är ju att du är pigg och då är starkare i marklyften, du är fräsh i greppet osv.

Nackdelarna är att du inte orkar lika mkt i kommande övningar, men även att det kanske inte alltid är optimalt att orka ta alltför tunga vikter i marken, utan kanske istället bra att man tvingas lägga på mindre vikt!

ensammast
2004-04-29, 19:59
Originally posted by emmzan


Finns både för- och nackdelar med att ha marklyftften först i passet.

Fördelarna är ju att du är pigg och då är starkare i marklyften, du är fräsh i greppet osv.

Nackdelarna är att du inte orkar lika mkt i kommande övningar, men även att det kanske inte alltid är optimalt att orka ta alltför tunga vikter i marken, utan kanske istället bra att man tvingas lägga på mindre vikt!

Det där var väl lätt självklart eller? I alla fall fördelarna, vilket inte är speciellt för marken?

För övrigt läste jag någonstans om ett schema där man körde biceps först för att "koppla ur" armarna i ryggövningar. Verkar ändå inge vidare tycker jag eftersom man inte har lika mycket energi kvar till den betydligt större muskelgruppen rygg.

Tricklev
2004-04-29, 20:22
Originally posted by ensammast


Det där var väl lätt självklart eller? I alla fall fördelarna, vilket inte är speciellt för marken?

För övrigt läste jag någonstans om ett schema där man körde biceps först för att "koppla ur" armarna i ryggövningar. Verkar ändå inge vidare tycker jag eftersom man inte har lika mycket energi kvar till den betydligt större muskelgruppen rygg.


Måste faktiskt protestera, funkar ass bra att trycka dom små musklerna före dom stora.