handdator

Visa fullständig version : Brottarskor eller liknande i storlek 42 1/2.


exevision
2017-02-02, 11:31
Söker efter platta, stabila skor utan dämpning. Verkar svårt att hitta i just storlek 42 1/2. Någon som har tips? Ser helst att det är en affär i Sverige. Ska användas främst till knäböj.

Gymmis
2017-02-03, 15:48
Inte brottarskor men nedanstående kan vara ett bra alternativ.

Reebok Crossfit Lite Tr har jag använt länge att böja i och även för mark. Om man tar ur innersulan så är de i princip helt stumma. De tillverkas inte längre men hittade dem:

https://www.fruugo.se/reebok-crossfit-lite-tr-poly-shoes-sneaker-grey-m42786/p-9691028-20394952?gclid=CJXvkLuU9NECFQ1fGQod8ZMBMg

Även känd som Mark Bells sko. De är väldigt stora i storlekarna. Storlek 41 är nog väldigt nära en riktig storlek 42.

Annars kan Metals skor vara ett bra alternativ. De har ingen dämpning och ingen klack. För min fot är de inte perfekta då jag tycker det är svårt att få bra kontakt med sula/mark. Annars betydligt stabilare än ovanstående skor och även de flesta brottardojor.

exevision
2017-02-03, 17:28
Att ta ut innersulan kanske inte är så dumt. Synd att man inte törs göra det när man ska prova skon och eventuellt ska returnera den.
Är Metals sko som en träplanka? Helt rak och stum i botten utan minsta böjning eller varför får du ingen bra kontakt?

Gymmis
2017-02-04, 11:54
Metal skorna har hårdare sula och stadigare i sidled än Reebok dojorna. Det jag inte tycker är optimalt med Metal är att sulan inte är helt platt mot marken. Vanliga klackskor är ofta helt platta mot marken vilket jag föredrar.

Jag böjer för närvarande i Adidas Powerlift 2 som har en relativt liten skillnad mellan häl-tå, ca 15mm.

Ett alternativ, som jag inte har provat, är att köpa en klacksko som man får hjälp av en skomakare att ta bort klacken på.

exevision
2017-02-04, 12:17
Har själv Powerlift 2. Har använt dem i drygt två år. Knäböjen har gått uselt sedan jag började med skor med klack. Böjer sedan någon vecka tillbaka i marklyftssockar. Upplever betydligt bättre kraft och stabilitet utan klacken.