handdator

Visa fullständig version : Leder vanlig förkylning/influensa till minskning av muskelmassan?


bobu
2017-02-01, 22:56
Som rubriken förtäljer undrar jag om en vanlig förkylning/influensa leder till muskelförtvining? Om man bortser helt och hållet att sjukdom kan leda till dåliga kostvanor och inaktivitet. Det vill säga att kroppen reagerar på viruset så att muskelmassan minskar på något vis.

King Grub
2017-02-01, 22:57
Inte vanlig förkylning. Influensa med hög feber, ja. Inget som inte återtas på någon vecka dock.

Chok Dee
2017-02-02, 14:12
Inte vanlig förkylning. Influensa med hög feber, ja. Inget som inte återtas på någon vecka dock.

Så det är väl därför man känner sig så liten, klen och hjälplös under influensan haha!

mallow
2017-02-02, 16:11
Är det sängliggandet som oftast medföljer vid hög feber som är största boven i dramat?

waspen123
2017-02-03, 10:19
Tror inte det är något att oroa sig för, som King Grubb sa så tar du nog igen det rätt så omgående. Jag fick körtelfeber, kunde inte träna på 3.5mån. sängliggandes osv, gick ner 7kg, varav typ 14kg känns som det var muskler men tog mig ändå bara ca månad att komma tillbaka, med bättre form än innan både styrkemässigt och kroppsmässigt.

King Grub
2017-02-03, 10:23
Är det sängliggandet som oftast medföljer vid hög feber som är största boven i dramat?

Feber i sig ökar muskelnedbrytning med 15-30 %. Påverkar dock inte muskeluppbyggnaden.

Sängliggande ökar inte muskelnedbrytningen. Men stänger av muskeluppbyggnaden.