handdator

Visa fullständig version : Vill ha starkare ben!!!


AndreasG
2017-02-01, 21:26
Tjena allihop!

Det är så att jag nu fokuserar på ben och undrar vad jag bör göra för att få starkare ben.

Det jag är ute efter är endast styrka i ben, volym är inget jag bryr mig om. Kan inte så mycket om muskelgrupper och sådant, men det är ju främst framsida och baksida lår jag bör träna?!? Även lite explosivitet hade inte skadat.

Men somsagt, vad för övningar bör jag göra? Räcker det med marklyft och knäböj? Bör jag fokusera på teknik, många reps, få reps,någon speciell kost, gå ner djupt eller något liknande?;)

Och hur är det med repetitioner och reps? Vad är bäst för att bli starkare i ben? hög vikt och låga reps?

Kommer nog träna ben 2-3 gånger i veckan så de får vila mellan passen!

Har i stort sett endast kört knäböj, och en del marklyft när jag tränat ben.

Så vad har ni för tips?

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!!


Mvh AndreasG

ceejay
2017-02-01, 21:28
15-30 arbetsset knäböj i veckan. 4 veckor runt 10 reps, 4 veckor 3-6 reps.

Scorpionida
2017-02-01, 21:37
Knäböj visst men kombinerat med benpress. Enbart knäböj skapar inte just "starkare ben". Se styrkelabbet som skrev om detta. En undersökning som sade att de som ökade mest i benstyrka var de som kombinerade böj med benpress, och inte de som enbart körde knäböj.

Har samma upplevelse själv. I benpressen (efter böjen) kan man köra riktigt slut på benen med höga reps. Om du vill bli bra på knäböj så kör då enbart knäböj, men du ville ju bli starkare i benen så :)

Chok Dee
2017-02-02, 14:16
Efter åvanstående övningar kan du även lägga till ett samlag på kvällen, det får i alla fall MIG att falla ihop som en säck potatis! klarar inte ens gå till toaletten för att hämta en handuk :cryout:

AndreasG
2017-02-02, 15:05
Okej då vet jag!

Så knäböj är i princip den bästa övningen? Men om jag ska kö ett benpass tycker jag det känns lite klent med endast knäböj och lite benpress. Finns det inget mer man kan göra?

Som jag uppfattat det så bör jag köra fler reps i början och senare börja med mer vikt och färre reps?

Men hur är det med marklyft? vad tränar det? Har jag kört det i onödan alla dessa dagar ifall målet varit att få starkare ben? Har ju hört tidigare att marklyft är den absolut bästa träningsövningen (men det kanske är bullshit?!?)

Tack för svar!

Lipservice
2017-02-02, 15:21
Frontböj och utfall har gett mig starkare ben än enbart bakböj.

Jocke67
2017-02-02, 16:44
Träningen bör anpassas till syftet. Varför vill du få starkare ben?

Starke75an
2017-02-02, 22:03
Han vill ha vackra grova manliga ben.

Ett Orm
2017-02-02, 23:55
Okej då vet jag!

Så knäböj är i princip den bästa övningen? Men om jag ska kö ett benpass tycker jag det känns lite klent med endast knäböj och lite benpress. Finns det inget mer man kan göra?

Som jag uppfattat det så bör jag köra fler reps i början och senare börja med mer vikt och färre reps?

Men hur är det med marklyft? vad tränar det? Har jag kört det i onödan alla dessa dagar ifall målet varit att få starkare ben? Har ju hört tidigare att marklyft är den absolut bästa träningsövningen (men det kanske är bullshit?!?)

Tack för svar!

Finns massor man kan göra, men jag skulle lägga en bas med några övningar mest för att få kontinuitet och kontroll, sedan lägga till övningar efterhand.
Knäböj är lika enkelt som svårt eller hur man nu ska säga, det tar ett tag att utvecklas tekniskt.

Nja.. Marklyft skulle jag nog inte köra för enbart ben. Det är en helkroppsövning (mer eller mindre) använd den som det.
Det är en tung och jobbig övning, slösa inte energin på sådant som inte tar dig mot målet.

Ett Orm
2017-02-02, 23:55
Träningen bör anpassas till syftet. Varför vill du få starkare ben?

Syftet är ju starkare ben? Måste man ha dem till något särskilt?

Jocke67
2017-02-03, 07:33
Man kan ju vara stark på olika sätt.

Starke75an
2017-02-03, 08:13
Hur då?

oscarovegren
2017-02-03, 12:27
Hyperextensions för baksidan, knäböj för framsidan och utfall för rumpan

Ett Orm
2017-02-03, 20:07
Man kan ju vara stark på olika sätt.



Känns som TS borde ha nämnt om det var en specifik sorts styrka han var ute efter.

JonasF
2017-02-03, 22:11
träna ben då, logic