handdator

Visa fullständig version : köpa kosttilskott, råd/hjälp


vwfanatiker
2004-04-25, 21:25
Tja har tänkte köpa lite nya kosttilskott och funderar ju lite på om man vågar testa nya märken, har kört med eiselt protein nu ett tag och jag tycker den är god även om man ibland får käka den med sked... hade ev tänkt att testa fairing men har aldrig testat deras produker så jag undrar om dom är goda? vad kan man mer "behöva" för kosttilskott? ala? glutamin? dom flesta protein till skott som man kan köpa inhåller väll redan glutamin så det kanske inte är nått som man behöver ta vid sidan om? ja skulle vilja ha lite råd synpunkter...


Mvh

Spectral
2004-04-25, 21:38
exell tycker jag är bra och hyffsat lättblandat...ett bra val:thumbup:

Jonesss
2004-04-25, 21:44
hmm om du vill ha lite extra krut så testa kanske ALA + kreatin
tycker det har fungerat riktigt bra kört det nästan i 1 månad och har snart gått upp 7kg :D

z_bumbi
2004-04-25, 21:59
Dagens "rant".

Steg ett
Mat
Åter man dåligt är det väldigt svårt att kompensera med kosttillskott.

Steg två
Grönsaker och frukt.
Även om man tror sig äta bra så går det nästan alltid att äta bättre när det gäller detta.

Steg tre
Multivitamin, även om man äter bra så kan det finnas en brist någonstans som den här tar hand om. Man har även ett lite högre vitaminbehov om man tränar. En tablett räcker.

Fett
Omega-3, bra fettsyra som de flesta får lite av genom kosten. Satsa på en fiskolja från ett lite dyrare märke. Det är inte mycket som går åt per dag och skillnaden i pris blir försumbar om man slår ut det per dag.

Protein
Beroende på när man tänker använda det så kan olika sortets protein funka olika bra, ett vassle som grund är dock aldrig fel och är ganska lätt att variera med hjälp av andra livsmedel.
En blandning mellan kassein och vassle är inte heller helt fel vid de flesta tillfällen, även efter träningen funkar det fast det är ganska långsamt.
Vill man så kan man ha ett rent vassle till efter träningen och kassein/vassle till andra tillfällen.

Gainer/snabba kolhydrater
Efter träningen, man kan blanda sitt protein med snabba kolhydrater själv eller köra med en gainer. Man kan även äta de snabba kolhydraterna i form av mat, godis eller vad man nu tycker om.

Kreatin
Ett av de få tillskott som det finns så mycket forskning på att det räknas som ofarligt samt att det verkligen ger effekt, finns massor av olika varianter och kombinationer men börjar man med ett monohydrat och får resultat så finns det nog ingen anledning att leta efter något annat i början.

Steg fyra
Allt annat.
Det finns bra och det finns dåliga tillskott i den här kategorin. Mycket som är dåligt och en del som funkar men ger så liten effekt att det nästan är försumbart.
Sen finns det en del som faktiskt ger valuta för pengarna men då ska man väga vad man vill få ut av dem mot priset, för någon som ska tävla kanske 1% bättre fettförbränning är värt en del, för någon som bara ska komma i form till sommaren så räcker det med att göra någon mer grundläggande förändring för att uppnå samma effekt osv

Jag skulle vänta ett bra tag innan jag börjar botanisera inom detta område då det är väldigt svårt att veta vad som ger effekt om man inte känner sin kropp bra.

vwfanatiker
2004-04-25, 22:14
tack för svaren, det ända som jag nog slarvar med är grönsaker allt annat äter jag. kreatin har jag eiselts monohydtrat funkar bra. skulle bara vilja ha lite råd om vilka andra märken på kosttillskot som är bra, jag har inte testat så många märken däför tänte jag i fall nån rekomenderar nått, inte för att eiselts är dåliga utan bara för att jag känner att jag skulle vilja testa nått nytt. är inte ute efter att öka i vikt skulle dock vilja ha nått bra som man kan ta direkt efter tränning, har kikat på eiselts fastway är det nåt att ha?


mvh