handdator

Visa fullständig version : Stretching av vadmuskeln ökar dess tjocklek och förlänger muskelfasciklerna


King Grub
2017-02-01, 08:22
This study compared adaptations in fascicle lengths, pennation angles, and muscle thickness of the lateral and medial gastrocnemii in response to 6 weeks of stretch training. The nondominant plantar flexors of 11 males were stretched five times per week for 6 weeks and compared with the contralateral leg and a nonstretched control group of 10 males. During stretch training, instantaneous electromyography was utilized to ensure passive muscle stretch. At baseline, week three, week six and 1 week after the conclusion of stretch training, ultrasound was used to measure fascicle lengths, pennation angles, muscle thickness of the lateral gastrocnemius and medial gastrocnemius, and Achilles tendon thickness and length. Plantar flexion torque was measured, and voluntary activation was assessed. Muscle thickness increased 5.6% after 6 weeks of stretch training (P=.009). The fascicles in the lateral gastrocnemius lengthened to a greater extent than the medial. Overall, fascicles lengthened 25% (P<.001) in the muscle tendon junction and 5.1% (P<.001) in the muscle belly. Pennation angles were unchanged in the medial gastrocnemius but decreased in the lateral gastrocnemius 7.1% (P=.02). There was no change in maximal voluntary contraction, voluntary activation, tendon length, or thickness. This study demonstrates that stretch training is a viable modality to alter muscle architecture of the human gastrocnemius through lengthening of muscle fascicles, decreasing pennation angles, and increasing muscle thickness, albeit adaptations are unequal between the lateral and medial heads.

Scand J Med Sci Sports. 2017 Jan 30. Stretch training induces unequal adaptation in muscle fascicles and thickness in medial and lateral gastrocnemii.

moderato
2017-02-01, 10:45
Tungt! Skall vara mer noggrann med stretchandet efter gymmet plus att stretcha lite off-gym också! Vore sjysst med större pecs för min del om det visar sig bra!

King Grub
2017-02-01, 11:37
Räkna inte med att det gäller andra muskler än vaderna.

Beemel
2017-02-01, 13:09
Hmm intressant. Undrar om detta är en bidragande faktor till att mina vader faktiskt växt lite sen jag började springa, och i.o.m. löpningen blev noggrannare med att stretcha vaderna.

Broutrost
2017-02-01, 17:07
Hmm intressant. Undrar om detta är en bidragande faktor till att mina vader faktiskt växt lite sen jag började springa, och i.o.m. löpningen blev noggrannare med att stretcha vaderna.

Det är snarare på grund av löpningen. Vad jag har förstått så svarar vader bra på höga repetitioner. Tycker den här bilden är väldigt intressant: http://www.drmichaeljoyner.com/wp-content/uploads/2015/03/twins-533x1024.png

Tree Fiddy
2017-02-01, 17:46
Räkna inte med att det gäller andra muskler än vaderna.

Har det att göra med vilken typ av muskelfiber det är i vaderna? Eftersom det är muskler som "används hela tiden" som t ex underarmarna, är det rimligt att det kan finnas liknande egenskaper i underarmsmusklerna eller lårmusklerna? Orkar inte läsa från mobilen. *gah!*

BobaFett
2017-02-01, 18:03
Vad var det för stretching man gjorde?

Det snackades ju om intra set stretching för ett tag sen här på kolo. Man utförde belastad stretching mellan seten i ett dropset. Visade sig vara mer effektivt än flera raka set. Väldigt jobbigt dock.

kalis
2017-02-01, 18:10
Verkligen en intressant studie, ska absolut testa det!

F Ultra
2017-02-01, 23:56
Vad var det för stretching man gjorde?

Det snackades ju om intra set stretching för ett tag sen här på kolo. Man utförde belastad stretching mellan seten i ett dropset. Visade sig vara mer effektivt än flera raka set. Väldigt jobbigt dock.

Är inte det typ DogCrap?

Beemel
2017-02-02, 05:13
Det är snarare på grund av löpningen. Vad jag har förstått så svarar vader bra på höga repetitioner.

No shit... det var därför jag skrev "bidragande"..

Maximal
2017-02-02, 05:54
Undra om det var därför jag märkte en enorm skillnad i tillväxt när jag gick från de typiska stående vadpressar man kan se på gymmet, till där jag verkligen sträcker ut hela vaden, så det nästan smärtar och exploderar upp.

Nu tränar jag i princip bara vader under shorts tider, det tar i princip en månad av träning. så exploderar de i storlek och blir hårda och ådriga. Synd och skumt att det bara är mina vader som faktiskt växer....

bighulken
2017-02-02, 07:47
Jahapp, att stretch är bra, i viss mån, det är inget nytt det!!!.....

Stretchar alltid, vaderna speciellt då, annars stelnar de till fort!!!.....efter att tränat dem..........

Hepp............
PS: stretchar även mkt Hamstrings å framsida lår.

Ett Orm
2017-02-02, 21:03
Det är snarare på grund av löpningen. Vad jag har förstått så svarar vader bra på höga repetitioner. Tycker den här bilden är väldigt intressant: http://www.drmichaeljoyner.com/wp-content/uploads/2015/03/twins-533x1024.png

Är det bara jag som inte är särskilt imponerad över löparens vaddominans över sin äggbror?
Vad vet vi om lyftarens vadträning? Existerande?

Ozziking
2017-02-02, 21:14
Vad var det för stretching man gjorde?

Det snackades ju om intra set stretching för ett tag sen här på kolo. Man utförde belastad stretching mellan seten i ett dropset. Visade sig vara mer effektivt än flera raka set. Väldigt jobbigt dock.

Tänkte precis på detta. Är det applicerbart på armträning också tro? Svårt med belastad stretching kanske.

Anders The Peak
2017-02-02, 22:09
Är det bara jag som inte är särskilt imponerad över löparens vaddominans över sin äggbror?
Vad vet vi om lyftarens vadträning? Existerande?

Jag tror att de har precis lika stora vader en av dem har en aning mindre fett i muskeln...

Ett Orm
2017-02-02, 23:58
Jag tror att de har precis lika stora vader en av dem har en aning mindre fett i muskeln...

Ja det ligger nog närmare sanningen än ett bevis för löpningens överlägsenhet som vadträning iaf.

944RS
2017-02-03, 06:10
Vilken jäkla tur att jag är usel på att stretcha! Stora vader är bara till besvär.

King Grub
2017-02-03, 08:28
Vad var det för stretching man gjorde?

3 minuter kontinuerlig stretch 5 dagar per vecka, i benpress, ett ben i taget, med 5 % ökning av belastningen varje vecka. 25 gram vassleisolat post-stretch.

to induce muscle adaptations with stretch training it is necessary to apply the principle of overload to create a sufficient stimulus for adaptations in
skeletal muscle architecture

upperkatt
2017-02-03, 10:41
3 minuter kontinuerlig stretch 5 dagar per vecka, i benpress, ett ben i taget, med 5 % ökning av belastningen varje vecka. 25 gram vassleisolat post-stretch.

Sträckt eller böjd knäled (spelar det någon roll)?

jontexer
2017-02-03, 10:48
Sträckt eller böjd knäled (spelar det någon roll)?

Bör vara sträckt knäled eftersom gastocnemius går över knäleden och böjer man slappar man gastrocnemius

smerk
2017-02-03, 11:17
Med tanke på att traps växer bra med viktad stretch så kanske det kan användas på andra muskelgrupper

Zalzero
2017-02-03, 11:26
Vore intressant om man kunde få till något liknande för Tibialis Anterior. Så fort jag råkat aktivera denna muskel med belastning har jag fått smärtor på natten pga det trånga utrymmet den befinner sig i. Kan inte komma på hur man skulle stretcha den med belastning dock.

VoDaresVins
2017-02-03, 14:30
Vad var det för stretching man gjorde?

Det snackades ju om intra set stretching för ett tag sen här på kolo. Man utförde belastad stretching mellan seten i ett dropset. Visade sig vara mer effektivt än flera raka set. Väldigt jobbigt dock.

Är inte det typ DogCrap?

Har tränat vaderna för sporadiskt för att kunna uttala mig om resultat men just det där DoggCrap upplägget är en jobbig men intressant variation. Brukar vara dränkt i svett innan jag är klar. När jag körde det efter ett uppehåll kändes det som jag hade två konservburkar inopererade i vaderna i en vecka efteråt.
When you are up on the toes slowly lower it down over the course of 5 seconds, and once you reach the bottom, hold it for a deep stretch for 15-20 seconds)

ARMSTARK
2017-02-03, 18:21
Är det bara jag som inte är särskilt imponerad över löparens vaddominans över sin äggbror?
Vad vet vi om lyftarens vadträning? Existerande?

Det tänkte jag också. Löparbroschan spänner vaderna men det gör inte lyftarbroschan. Annars har de rätt mediokra vader båda två. Har han anlag för vader så tränar lyftaren inte vader.

StampChamp
2017-02-04, 12:50
Provade köra detta, med ordentlig stretch i bottenläget i varje repetition. Och jäklar vad bra det tar, känner hela vadmuskeln. Ska även slänga in stretch efteråt

Hemi
2017-02-04, 13:08
Vore intressant om man kunde få till något liknande för Tibialis Anterior. Så fort jag råkat aktivera denna muskel med belastning har jag fått smärtor på natten pga det trånga utrymmet den befinner sig i. Kan inte komma på hur man skulle stretcha den med belastning dock.

Man måste inte dra och belasta för att få till stretch. Gymnaster och speciellt tjejerna spenderar år av att hela tiden peka med tårna tills dess att man typ kan dra en rak linje från knät ned till tårna. Vad som också fås med på köpet är en kraftigare hålfot, verkar det som.

Starke75an
2017-02-04, 13:12
Provade köra detta, med ordentlig stretch i bottenläget i varje repetition. Och jäklar vad bra det tar, känner hela vadmuskeln. Ska även slänga in stretch efteråt

Finns nån tråd sen tidigare om just den typ av träning av vaderna. Stopp i båda lägena, för att förhindra att senan hjälper till som stuts i bottenläget.

Arne Persson
2017-02-04, 14:20
Fortfarande handlar det om hur långa muskelhuvuden man föds med på M. gastrocnemius vad gäller den rediga vadvolymen... DET är ett avgörande faktum...

PureWhey
2017-02-04, 15:03
Satan vilka vader

Starke75an
2017-02-04, 19:44
Satan vilka vader

Många timmar av stretch där...

Anders The Peak
2017-02-04, 20:01
Fortfarande handlar det om hur långa muskelhuvuden man föds med på M. gastrocnemius vad gäller den rediga vadvolymen... DET är ett avgörande faktum...

Dorian var ett praktexempel på goda genetiska förutsättningar :)

Gerdler
2017-02-04, 22:44
Roligt att man har generna med sig någonstans(vaderna). Det är dock intressant att se att folket verkar tycka att gener betyder nåt när det gäller vader men menar att det bara är "jävlar anamma", arbetsmoral, träna smart, träna hårt, tänk rätt, kontakt och så vidare när det gäller både styrka och muskeltillväxt.

Arne Persson
2017-02-04, 22:53
Roligt att man har generna med sig någonstans(vaderna). Det är dock intressant att se att folket verkar tycka att gener betyder nåt när det gäller vader men menar att det bara är "jävlar anamma", arbetsmoral, träna smart, träna hårt, tänk rätt, kontakt och så vidare när det gäller både styrka och muskeltillväxt.

Tyvärr så gäller mitt påstående speciellt vadmuskeln.

Gerdler
2017-02-04, 23:28
Tyvärr så gäller mitt påstående speciellt vadmuskeln.
Jaha, så när man tränar 20 personer likadant så kommer de få i princip samma resultat?

Jag förstår att längden på själva vadmuskeln har stor betydelse för utseendet. Likaså har hormoner och hävarmar väldigt stor betydelse för resultatet, både utseendemässigt och styrkemässigt i allt annat.

Det brukar vara ungefär en faktor fyra skillnad mellan low responders och high responders i ökningar av muskelmassan. Det är mycket.

mytimecouldbeyou
2017-02-05, 00:12
Jaha, så när man tränar 20 personer likadant så kommer de få i princip samma resultat?

Jag förstår att längden på själva vadmuskeln har stor betydelse för utseendet. Likaså har hormoner och hävarmar väldigt stor betydelse för resultatet, både utseendemässigt och styrkemässigt i allt annat.

Det brukar vara ungefär en faktor fyra skillnad mellan low responders och high responders i ökningar av muskelmassan. Det är mycket.

Jag tror att folk i allmänhet tyvärr inte är mottagliga för den typen av resonemang.

Arne Persson
2017-02-05, 00:38
Jaha, så när man tränar 20 personer likadant så kommer de få i princip samma resultat?

Jag förstår att längden på själva vadmuskeln har stor betydelse för utseendet. Likaså har hormoner och hävarmar väldigt stor betydelse för resultatet, både utseendemässigt och styrkemässigt i allt annat.

Det brukar vara ungefär en faktor fyra skillnad mellan low responders och high responders i ökningar av muskelmassan. Det är mycket.

Jag misstänker att du inte känner till faktumet att längden på en muskelbuk bestämmer hur mycket volym den kan utveckla?

mottat
2017-02-05, 01:39
Du kan ju dock ha betydligt bättre vader även med korta fästen än personen du linka.

Kai Greene har ju rätt bra vader även fast han har relativt korta fästen.

http://i.imgur.com/IfwJ2j9.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-FTq6Osx7WF4/UOnr44e6B5I/AAAAAAAABMo/BOs02adIQJg/s1600/kai+greene+mr+olympia.jpg

Arne Persson
2017-02-05, 02:19
Du kan ju dock ha betydligt bättre vader även med korta fästen än personen du linka.

Kai Greene har ju rätt bra vader även fast han har relativt korta fästen.

http://i.imgur.com/IfwJ2j9.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-FTq6Osx7WF4/UOnr44e6B5I/AAAAAAAABMo/BOs02adIQJg/s1600/kai+greene+mr+olympia.jpg

För det första har Kai klart längre huvuden än Tony Person, för det andra vet jag inte om det är någon typ av "fillers" insprutat där också...? Då blir det liksom lite andra premisser...

Gerdler
2017-02-05, 17:12
Jag misstänker att du inte känner till faktumet att längden på en muskelbuk bestämmer hur mycket volym den kan utveckla?
Jag misstänker att du glömde läsa vad jag skrev. För det var just vad jag skrev i andra stycket.

Arne Persson
2017-02-05, 17:15
Jag misstänker att du glömde läsa vad jag skrev. För det var just vad jag skrev i andra stycket.

Skillnad på utseende och storlek...

mottat
2017-02-05, 17:57
För det första har Kai klart längre huvuden än Tony Person, för det andra vet jag inte om det är någon typ av "fillers" insprutat där också...? Då blir det liksom lite andra premisser...


Köper inte riktigt att han klart länge huvuden än Tony, Dock har du en poäng med "fillers" och tror det även kan få det att se ut som Kai's vader är längre för dom är mer utfyllda helt enkelt. Sen om det är fillers eller bara mer träning går ju bara att spekulera i.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/African_american_bodybuilder_tony_pearson_posing.j pg

http://cdn-flex1.heartyhosting.com/sites/flexonline.com/files/kai-greene-routine-internet.jpg

Arne Persson
2017-02-05, 18:11
Köper inte riktigt att han klart länge huvuden än Tony, Dock har du en poäng med "fillers" och tror det även kan få det att se ut som Kai's vader är längre för dom är mer utfyllda helt enkelt. Sen om det är fillers eller bara mer träning går ju bara att spekulera i.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/African_american_bodybuilder_tony_pearson_posing.j pg

http://cdn-flex1.heartyhosting.com/sites/flexonline.com/files/kai-greene-routine-internet.jpg

Som sagt... man kan INTE förlänga muskelbukarna (huvudena) mha träning tex på biceps och vadmuskeln.

ARMSTARK
2017-02-05, 20:47
Jag misstänker att du inte känner till faktumet att längden på en muskelbuk bestämmer hur mycket volym den kan utveckla?

Det var det man hävdade stretchingens förträfflighet på 80-talet, gällande ALLA muskler. Jag trodde stenhårt på detta, men det gäller bara vadmuskulaturen alltså?

Arne Persson
2017-02-05, 21:18
Det var det man hävdade stretchingens förträfflighet på 80-talet, gällande ALLA muskler. Jag trodde stenhårt på detta, men det gäller bara vadmuskulaturen alltså?

Om du tex skall förlänga M. biceps brachii måste du operativt lossa dess sena (Tendon bicipitis) från dess fäste (Tuberositas radii) och fästa den en bit längre ned på radius. Då möjligen kan du få en längre muskelbuk...

Anders The Peak
2017-02-05, 21:31
Om du tex skall förlänga M. biceps brachii måste du operativt lossa dess sena (Tendon bicipitis) från dess fäste (Tuberositas radii) och fästa den en bit längre ned på radius. Då möjligen kan du få en längre muskelbuk...

Jag tror att det finns ett litet utrymme att utnyttja stretchning (http://www.ors.org/Transactions/56/1603.pdf)för att maximera hypertrofin.

ARMSTARK
2017-02-05, 21:51
Om du tex skall förlänga M. biceps brachii måste du operativt lossa dess sena (Tendon bicipitis) från dess fäste (Tuberositas radii) och fästa den en bit längre ned på radius. Då möjligen kan du få en längre muskelbuk...

Hehe, det är där min egen och dåtidens brokunskaper tolkade saker på fel sätt. Jag har aldrig trott att man man förlänga en muskel, men att man kan stretcha och (felaktigt) få möjlighet att göra muskeln större.

Anders The Peak
2017-02-06, 07:58
Jag tror att det finns ett litet utrymme att utnyttja stretchning (http://www.ors.org/Transactions/56/1603.pdf)för att maximera hypertrofin.

Hehe, det är där min egen och dåtidens brokunskaper tolkade saker på fel sätt. Jag har aldrig trott att man man förlänga en muskel, men att man kan stretcha och (felaktigt) få möjlighet att göra muskeln större.

Kika på den artikeln :)

Hemi
2017-02-06, 12:43
Byggare menade väl att man skulle sträcka ut vaden ordentligt och fullt upp, varje rep. Inte guppa lite med hälarna som många nybörjare gör bara för att få vadträningen avklarad.

King Grub
2018-08-27, 08:16
Scand J Med Sci Sports 27(12):1597-1604, 2017 describes the efficacy of stretch training on increasing gastrocnemii muscle thickness. However, the reported data does not seem to support the author's conclusions, based on the presented results.

http://docdro.id/zPAUaty