handdator

Visa fullständig version : Multivitamindryck istället för grönsaker? (SuperVitalis Holistic)


vonad
2017-01-31, 19:50
Att äta piller är som bekant inte lika effektivt som att få i sig alla näringsämnen från mat, men hur nära kommer man med en produkt som denna? Missar man fortfarande något? Vilka ämnen går förlorade vid framställning?


Fytonäringsämnen från 32 ekologiska frukt- och grönsaksjuicer
Örtformula med 24 örter
6 fytonäringsämnen med polyfenoler och proantocyaner
Enzymkoncentrat från växter
Essentiella fettsyror med 6 lipider
70 mineraler och spårämnen


http://www.holistic.se/sites/default/files/supervitalis255.jpg

http://www.holistic.se/sv/product/supervitalis

Inb4 reklam

Sheogorath
2017-01-31, 21:36
Tar en matsked av denna när jag slarvat med grönsaksintaget. Ska följa tråden med spänning men kan tyvärr inte tillföra något. :)

Bob90
2017-01-31, 21:40
Enda jag kommer på är fibrer och vatten. Men det går ju att få på annat håll.

Diomedea exulans
2017-01-31, 21:41
Inte ett svar på frågan, men är den där drycken god?

Sheogorath
2017-01-31, 21:44
Yepp. Varje batch smakar dock lite olika vilket jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Lite olika färg också. Den jag har nu är ganska gul och smakar väldigt mycket kummin (tror jag, jag är kass på att identifiera smaker). En ny på ingång, vi får se vad den smakar.

Bob90
2017-01-31, 21:46
Inte ett svar på frågan, men är den där drycken god?


Extremt off-topic nu, men schysst avatar Dio :d

Sheogorath
2017-01-31, 21:48
Inte helt. Färgen på drycken är normalt sådär Yoda-grön.

Diomedea exulans
2017-01-31, 21:54
Yepp. Varje batch smakar dock lite olika vilket jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Lite olika färg också. Den jag har nu är ganska gul och smakar väldigt mycket kummin (tror jag, jag är kass på att identifiera smaker). En ny på ingång, vi får se vad den smakar.

Okej! Brukar gilla frukt-drycker, vitamindrycker osv. Så blev också lite nyfiken.

Extremt off-topic nu, men schysst avatar Dio :d

Tack, har tyvärr inte gjort den själv. :D

vonad
2017-01-31, 22:07
Yepp. Varje batch smakar dock lite olika vilket jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Lite olika färg också. Den jag har nu är ganska gul och smakar väldigt mycket kummin (tror jag, jag är kass på att identifiera smaker). En ny på ingång, vi får se vad den smakar.

Vet du om den håller längre än 2 månader efter öppning som det står på? Lite dyrt blir det allt.

Vad gäller smaken är den helt okej, någon blandning av kummin och mogen banan kanske (??). :D

Sheogorath
2017-01-31, 22:26
Jag har haft någon minst en månad över datum och den ändrade inte smak i alla fall. Förstås får man ha den i kylen.

Shqypnia
2017-01-31, 23:30
Finns produkten i butik?

vonad
2017-01-31, 23:47
Finns produkten i butik?

http://www.holistic.se/sv/af

Bob90
2017-01-31, 23:51
Blir alltid lite misstänksam mot företag som håller "tveksamma kurser" och säljer Detox-produkter.

tomten1
2017-02-01, 00:00
King Grub, vad är facit?

ATJL
2017-02-01, 06:50
Hur står den sig mot "den gamla klassikern" Mivitotal? (Har egentligen ingen uppfattning om någon av dem)

King Grub
2017-02-01, 08:35
King Grub, vad är facit?

http://www.saob.se/artikel/?seek=facit&pz=1#U_F1_19889

Wain
2017-02-01, 08:54
Framgår inte hur den är producerad. Väldigt lång lista med innehåll så det blir ju väldigt lite av de individuella ingredienserna. Hoppas den inte är alltför dyr med tanke på att top fyra är:

Renat vatten
Stabiliseringsmedel (vegetabiliskt glycerin)
Fruktos
Naturliga smakämnen (ingefära- och apelsinextrakt)

Vad menar de med "renat vatten", brukar oftast annars anses vatten av läkemedelskvalité, känns dumt och onödigt i livsmedel.

Sheogorath
2017-02-01, 08:59
Det har jag också reagerat på. Hur den kan innehålla allt det där och samtidigt ge de mängderna vitaminer mineraler. Rimligen ganska mycket fruktos och smakämnen eftersom den smakar sött och ingefära/apelsin. I en matsked.

Wain
2017-02-01, 09:13
Glycerin bidrar också till smaken av sötma.

Borde iaf inte vara skadligt att inta, även om vanliga frukter och grönsaker troligtvis är bättre och billigare.

z_bumbi
2017-02-01, 10:44
Med tanke på vad de säljer i övrigt så gissar jag att också den aktuella produkten är skräp. Renat vatten står antagligen för att det "inte ska minnas vad det varit i kontakt med tidigare" aka total bluff.

Shqypnia
2017-02-01, 11:22
Om det är för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant :P

vonad
2017-02-01, 13:20
En matsked av produkten ska tydligen innehålla RDI av det mesta vitaminer/mineraler enligt länken, så jag antar att det blir som att ta en multivitamintablett i värsta fall?

Kan det finnas någon annan bättre produkt som liknar denna?

Sverker
2017-02-01, 17:46
Vad menar de med "renat vatten", brukar oftast annars anses vatten av läkemedelskvalité, känns dumt och onödigt i livsmedel.


Vi kan gissa att det är avjonat vatten. Att man filtrerat vattnet genom ett filter för att ta bort kalk och annat. Misstänker att kalk skulle grumla till drycken ordentligt.

Bob90
2017-02-01, 18:48
Med tanke på vad de säljer i övrigt så gissar jag att också den aktuella produkten är skräp. Renat vatten står antagligen för att det "inte ska minnas vad det varit i kontakt med tidigare" aka total bluff.

Kan inte renat vatten vara för att kunna vara konsekvent med mineralvärdet? Det skulle ju ha påverkats från gång till gång annars (förvisso, som att inte de andra ingredienserna skulle kunna variera :d).

vonad
2017-02-01, 19:45
http://www.saob.se/artikel/?seek=facit&pz=1#U_F1_19889
Vi kan gissa att det är avjonat vatten. Att man filtrerat vattnet genom ett filter för att ta bort kalk och annat. Misstänker att kalk skulle grumla till drycken ordentligt.

Ingen kommentar på själva produkten?

Sverker
2017-02-01, 20:42
Inga alls. Det är en blandning av olika juicekoncentrat och tillsats av lite vitaminer och mineraler. Säkert bättre än att INTE äta grönsaker när det gäller antioxidanter.