handdator

Visa fullständig version : Någon som jobbat som väktare här?


TheBeach97
2017-01-31, 15:04
Har funderingar på att ta en väktarutbildning innan jag börjar studera i höst igen, förhoppningsvis kommer jag då även ha körkort och vad jag har läst är det relativt lätt att få åtminstone extrajobb som väktare om man har körkort, stämmer det?

Tänkte ta den utbildningen i Boden i såna fall, hört att den ska vara bra.

Har tänkt arbeta som detta på sidan om mina studier så jag inte behöver ta så mycket mer lån till dem (alternativt att jag tar lånet ändå och bara stoppar undan pengarna då räntan är mycket bra, nåja).

Finns det någon här som arbetar/arbetat som väktare som kanske kan ge en snabb sammanfattning hur hen upplever yrket?

Mental
2017-01-31, 15:15
Det är väldigt varierande beroende på arbetsgivare/arbetsplats.

Det kan vara allt från att stå i en grind på ett bygge eller sitta i en kur till att spendera massor av tid till fonts ronderande.
Sedan är det mer "action" i större städer än i mindre så klart.

Jag har inte jobbat själv som väktare, men är instruktör och utbildar militära skyddsvakter och har flera vänner i branschen.

Akerhage
2017-01-31, 15:19
Jobbade som väktare i 6-7 år och trivdes väldigt bra. Mycket självständigt arbete. Mycket rondering och motion. Och lite spänning i vissa fall. Kan rekommenderas. Dock blandade tider med dagar, kvällar o vissa fall nätter och även helger. Men tyckte det var ganska skönt med.

Snubben
2017-01-31, 16:31
Jobbade som renderade väktare och väktare i reception under natten.

Renderade väktare var tråkjobb, oftast ett enkelt jobb men efter ett tag blev det riktigt tråkigt. När jag satt som väktare i receptionen kunde jag kombinera det med studier vilket var perfekt däremot är det tungt att sitta uppe på natten, sova någon timme och sen pallra sig till föreläsningen - men det funka.

Annars är de väl värt att bli ordningsvakt och stå i nån dörr, men om man kan få de snabbt och enkelt vetetusan..

Mental
2017-01-31, 16:39
Sedan tycker jag det är surt att man numera förväntas bekosta sin väktarutbildning själv, förr stod väktarfirmorna för utbildningen.

Snubben
2017-01-31, 17:08
Sedan tycker jag det är surt att man numera förväntas bekosta sin väktarutbildning själv, förr stod väktarfirmorna för utbildningen.

Har det ändrats? Sök då inte väktarutbildning, kan du lika bra gå annan utbildning, i form av CNC-operatör eller liknande.

Starke75an
2017-01-31, 17:56
Är väktare samma som dörrvakt? Dvs samma utbildning?

En annan fråga till ts. Är du stark och inte höjdrädd? Och längre än 170?

Bob90
2017-01-31, 18:11
Är väktare samma som dörrvakt? Dvs samma utbildning?

En annan fråga till ts. Är du stark och inte höjdrädd? Och längre än 170?

Dörrvakt är bara namnet på en person oavsett utbildning som har som uppgift att "vakta" dörren.
Väktare är en utbildad person som är anställd av ett bevakningsföretag.

Tror det finns alla former av lösningar som dörrvakter (dvs outbildade och utbildade) beroende på hotbilden, hur etablerad och seriös "kunden" är.
Men det bör väl vara en utbildning i stil med antingen VU1+VU2 eller tom Ordningsvakt.

http://vaktare.nu/vaktargrundutbildning/
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Ordningsvakter/Krav/

Starke75an
2017-01-31, 18:13
Vilken nivå krävs för att få sätta handfängsel?

Sohlsken
2017-02-01, 00:31
Har funderingar på att ta en väktarutbildning innan jag börjar studera i höst igen, förhoppningsvis kommer jag då även ha körkort och vad jag har läst är det relativt lätt att få åtminstone extrajobb som väktare om man har körkort, stämmer det?

Tänkte ta den utbildningen i Boden i såna fall, hört att den ska vara bra.

Har tänkt arbeta som detta på sidan om mina studier så jag inte behöver ta så mycket mer lån till dem (alternativt att jag tar lånet ändå och bara stoppar undan pengarna då räntan är mycket bra, nåja).

Finns det någon här som arbetar/arbetat som väktare som kanske kan ge en snabb sammanfattning hur hen upplever yrket?

Jag gick utbildningen i Boden under deras första kurs. Den var helt okej. Jag fick jobb som bussväktare hos CSG på sträckan Vivalla-Brickebacken i Örebro (21:00-03:00). Det var kul. Satt en sommar i hamnen på Tjörn också, det var fint om än tråkigt.

Det kan vara ett riktigt roligt jobb beroende på var du hamnar. Det roligaste är väl att träffa nytt folk.

Bob90
2017-02-01, 06:54
Vilken nivå krävs för att få sätta handfängsel?

Nu är jag inte själv utbildad, men som jag förstår det så krävs det ingen formell utbildning eller ens yrkestitel för att få använda handfängsel. Det är det lite som andra "tillhyggen" som används inom "Envars rätt". Att det ska vara proportionerligt mot brottet som begåtts.

Om du ser en rånare fly från en brottsplats med hagelgevär, är det sannolikt helt legitimt att som vanlig medborgare använda klovar vid ett envarsgripande (dock bör man ju inte försöka sig på just detta pga riskerna *rolleyes*).

Om du däremot ser någon som går mot rött, kommer du troligtvis dömas för olaga frihetsberövande samt eventuellt någon mild grad av misshandel eller "kroppsskada".

Så för att tillämpas i ett dörrvaktsscenario så måste det nog vara någon som är så pass bråkig eller farlig för sig själv eller sin omgivning att man kan berättiga användandet av handklovar. Och den tolkningen görs nog av ev polis när denne tar över ärendet.

trädgårdsmöbel
2017-02-01, 10:35
På ett ställe i GBG förr bar dörrvakterna både tårgas och teleskopbatong, trots att de varken var utbildade eller uniformerade (Om inte en t-shirt med texten "dörrvakt" räknas). (Jag tror knappast att det kan ha vart laglig utrustning dock :D )

TheBeach97
2017-02-01, 10:39
Om man jobbar fulltid som väktare, är det då vanligt att man kör typ 3 dagar jobb, 4 dagar ledighet, eller typ 1 vecka jobb 1 vecka ledigt etc?

Samt så undrar jag om det finns många chanser till "extrajobb" som väktare? Då jag som sagt eventuellt hade tänkt arbeta som det på sidan om studierna i sådana fall.

Macroman
2017-02-01, 13:05
Det lär ju vara ett framtidsjobb iaf nu när polisen inte hinner med någonting längre.

Akerhage
2017-02-01, 13:12
Om man jobbar fulltid som väktare, är det då vanligt att man kör typ 3 dagar jobb, 4 dagar ledighet, eller typ 1 vecka jobb 1 vecka ledigt etc?

Beror ju helt på ställe. Jag har jobbat allt möjligt.
* Natt med 5/2-schema (5st 12h-pass ena veckan och nästa vecka hade man 2st 12h-pass)
* Andra ställen jobbade jag ex 14:30-22 varje vardag (måndag-fredag)
* Andra ställen var det en salig blandning mellan dag, kväll och natt och helg.

Sen det med handfängsel, så måste du ha gått VU1 och VU2 för att använda. Alltså har du inte rätt att göra envarsgrip med handfängsel utan utbildning.

Mental
2017-02-01, 13:19
Sen det med handfängsel, så måste du ha gått VU1 och VU2 för att använda. Alltså har du inte rätt att göra envarsgrip med handfängsel utan utbildning.

Det är inte reglerat i lag, du kan bojja vid envarsgrip om det är proportionerligt bruk av våld. I försvarsmakten ligger fängsel över batong i våldsskalan.

Akerhage
2017-02-01, 13:24
Det är inte reglerat i lag, du kan bojja vid envarsgrip om det är proportionerligt bruk av våld. I försvarsmakten ligger fängsel över batong i våldsskalan.

Asså? Det var nytt för mig, men såg du hade rätt.
Dock är nog risken stor att själv kanske åka dit om man nu bojjar fel (för hårt) eller så? Eller bojjar fast någon i ett cykelställ :D
Så man bör nog verkligen ha anledning för att det ska vara OK. (Gäller ju givetvis för väktare med)

Mental
2017-02-01, 13:31
Asså? Det var nytt? Dock är nog risken stor att själv kanske åka dit om man nu bojjar fel (för hårt) eller så? Eller bojjar fast någon i ett cykelställ :D

Oja, det är därför de som håller sig med vakter kräver utbildning, för det är jävligt lätt att göra fel. I försvasmakten får du inte belägga med fängsel utan korrekt utbildning. Men det är deras egna regler och riktlinjer för att skydda sina egna vakter.

Men det fins inget som hindrar en från att privat bära handfängsel, och vid envarsgrip bruka de om situationen kräver det. Men å andra sidan kan man använda skosnören, buntband, bälte eller vad annat man råkar ha att tillgång om man nu väl behöver bunta ihop någon.

Men man får räkna med att granskas noga i tinget om man lägger fängsel på någon, för det krävs starka skäl att fängsla någon vid envar. (Det är annat om man jobbar i arresten, eller transporterar bus osv, jag pratar bara envarsgrip nu)

PureWhey
2017-02-01, 13:55
Man får vara försiktig i sänghalmen mao

hugok
2017-02-01, 14:09
Ett mycket bra yrke att kombinera med studierna. Beroende på vad man får för uppdrag så kan det vara väldigt mycket dödtid där man kan plugga. Jag arbetade extra som väktare stor del av min studietid. På den tiden betalade för det mesta vaktbolagen för utbildningen vilket var väldigt förmånligt. Som redan nämnts så är det ett väldigt varierande jobb, på gott och ont. Ibland har ma tur och hamnar på riktigt roliga uppdrag med lite spänning eller uppdrag där man kan ha mycket tid att plugga. Andra gånger känns det mest som att man ska stå som en skyltdocka och bara stirra ut över en butik där det inte händer något. Nattarbetandet var något jag aldrig var ett fan av heller men som förekommer ofta. Klarar du av att jobba natt är det ju positivt. Körkort är i princip ett måste skulle jag säga. Generellt ett ganska roligt jobb. Även om det inte är helt uttalat i branchen så är det en stor fördel vid anställningen om du är stor, lång och stark. När jag blev anställd var jag 196 cm lång, 130 kg tung, stor, stark och småfet. Jag gjorde många fel på intervjun (bland annat kom för sent) och var helt säker på att jag inte skulle få jobbet men det fick jag. Är helt säker på att det var för min storlek.

kalis
2017-02-01, 14:13
Jag tror storleken spelar en väldigt stor roll om man ska få jobbet. Själv hade jag aldrig vågat jobba som väktare eller polis :D

trädgårdsmöbel
2017-02-01, 14:24
Det lär ju vara ett framtidsjobb iaf nu när polisen inte hinner med någonting längre.

:/ Kanske inte helt roligt att behöva göra polisens jobb utan vare sig pistol, k-pist, skyddsväst osv. Tänk dig att stå själv med en futtig batong som enda vapen mot ett trettiotal stenkastare el dyl.

Mental
2017-02-01, 14:29
Man får vara försiktig i sänghalmen mao

Har du inte samtycke till att börja med är du illa ute oaktat om du har bojjor eller inte.

Det är bruk av fängsel mot personens vilja som är juridiskt intressant.

PureWhey
2017-02-01, 14:30
Har du inte samtycke till att börja med är du illa ute oaktat om du har bojjor eller inte.

Det är bruk av fängsel mot personens vilja som är juridiskt intressant.

:laugh: Sant.

Kan dock bli klurigt i rätten om det vi pratar ONS. Hon hävdar att sexet var okej men handbojor gick hon aldrig med på, självklart finns det lite märken kvar på vristen...

Macroman
2017-02-01, 15:30
:/ Kanske inte helt roligt att behöva göra polisens jobb utan vare sig pistol, k-pist, skyddsväst osv. Tänk dig att stå själv med en futtig batong som enda vapen mot ett trettiotal stenkastare el dyl.

Tänker mest på typ närvaro i tex Nordstan etc. Väktare får ju inte agera där pga räknas som gata tydligen. Politikerna har dock börjat vakna och vill ändra på det så att väktare ska kunna patrullera där. Enormt mkt drägg där nuförtiden som ni vet.

Starke75an
2017-02-01, 18:49
En vanlig kombo är ställningsbyggare och dörrvakt. Har jobbat med ställningar och träffat många som jobbar i dörren på nån krog.

Finns väldigt få krav på att bygga ställning. Så ett sånt jobb brukar gå att hitta om du ringer runt.