handdator

Visa fullständig version : Två veckors träningsuppehåll resulterar inte i någon styrke- eller muskelförlust


King Grub
2017-01-31, 12:57
Att använda vassleprotein eller inte gör varken till eller från.

Resistance training (RT) with nutritional strategies incorporating whey protein intake post-exercise can stimulate muscle protein synthesis (MPS) and elicit hypertrophy. The early phases of training-induced anabolic responses can be attenuated with longer-term training. It is currently unknown if short-term detraining (DT) can restore these blunted anabolic responses during a subsequent retraining (ReT) period. Twenty resistance-trained males (age 20.95 +/- 1.23 y; n=20) were randomized into one of two groups (PRO or CHO; 25 grams) in a double-blind manner. Participants followed a 4-day per week RT program (4-week RT; 2-week DT; 4-week ReT) while consuming their respective supplement only on workout days during RT and ReT, but every day during DT. At baseline, 4 weeks following RT (post-RT), 2 weeks following DT (post-2-week-DT), and after 4 weeks of ReT following DT (post-ReT), lower-body strength (LPS) was assessed and rectus femoris cross-sectional area (RF-CSA) and lean mass changes were assessed by ultrasonography and DEXA, respectively. A factorial 2x4 (group by time) ANOVAs with repeated measures were used with a probability level at <= .05. LPS was elevated throughout the 10-week training study (p=.003) with no decrease in LPS after DT in both groups. Although not statistically significant, both groups retained lean mass following DT. A 2-week period of DT appeared to retain muscular strength in resistance-trained males. Therefore, a short-term period of DT can potentially retain lower body strength in young resistance-trained males irrespective of supplementing with 25 grams of whey protein post-exercise.

Resistance-Training Induced Elevations in Muscular Strength in Trained Males are Maintained after Two Weeks of Detraining and not Differentially Impacted by Whey Protein Supplementation. Journal of Strength & Conditioning Research, January 24, 2017.

Bob90
2017-01-31, 13:15
Bara så att jag inte missförstår, studien ser enbart till vassleproteinets inverkan på styrke- och muskelförlust under 2 veckors uppehåll?

DenverBroncos
2017-01-31, 15:19
Bara så att jag inte missförstår, studien ser enbart till vassleproteinets inverkan på styrke- och muskelförlust under 2 veckors uppehåll?

Nä? Läste du inte Rubriken?

Bob90
2017-01-31, 18:03
Nä? Läste du inte Rubriken?

Jag läste rubriken, men misstänker att den skulle bli för lång för att klämma in Grubs första mening?
Tycker detta framgår i studien också, att den är "vinklad" utifrån hurivida vassleprotein påverkar ev förluster. Fast nu när jag läser studien igen så blir jag förvirrad igen :d

Tänker också på detta: Resistance-Training Induced Elevations in Muscular Strength in Trained Males are Maintained after Two Weeks of Detraining and not Differentially Impacted by Whey Protein Supplementation. Journal of Strength & Conditioning Research, January 24, 2017.

Var det om vassleproteinet bara en "bonus" eller som lite kuriosa vid sidan om av huvudmålet med studien?

Swisskniven
2017-01-31, 20:12
Slutsatsen blir: 2 v träningsuppehåll leder inte till svagare underkropp, oavsett om man tar extra protein eller inte.

Jocke67
2017-01-31, 23:34
Detta tycker jag går emot min egen erfarenhet. Känns som att jag tappat markant i styrka de gånger jag haft ca två veckors träningsuppehåll. I alla fall första passet direkt efter uppehållet, sen efter ca två pass (per muskelgrupp) är jag tillbaka igen.

Bob90
2017-01-31, 23:49
Detta tycker jag går emot min egen erfarenhet. Känns som att jag tappat markant i styrka de gånger jag haft ca två veckors träningsuppehåll. I alla fall första passet direkt efter uppehållet, sen efter ca två pass (per muskelgrupp) är jag tillbaka igen.

Jag har senast denna vecka åtnjutit tydliga styrkeförluster efter en veckas sjukdom. Men det kan ju bero på sjukdomen, slarvigt matintag, sämre sömn och har även haft högre stress.

DenverBroncos
2017-02-01, 08:55
Jag tycker att man tappar i storlek efter en vecka. Man känner sig jätteliten.

andeem
2017-02-01, 10:39
Det finns en massa felkällor när man ”tycker” och ”känner”. Det är därför man gör vetenskapliga studier.

Jocke67
2017-02-01, 10:53
Det finns en massa felkällor när man ”tycker” och ”känner”. Det är därför man gör vetenskapliga studier.

Generellt sett håller jag absolut med. Men just i detta fallet så tycker jag att jag ganska säkert kan säga att åtminstone första träningspasset efter ett ca två veckor långt träningsuppehåll så klarar jag inte lika många reps på samma vikt som jag körde sista passet innan uppehållet. Men det kanske finns någon annan faktor än ren muskelstyrka som gör att man inte presterar 100% första passet efter ett uppehåll på två veckor? Har inte läst studien så jag vet inte på vilket sätt man gjorde utvärderingen huruvida försökspersoneran hade tappat i styrka eller ej.

Rolfarsson
2017-02-01, 12:39
Jag tycker att man tappar i storlek efter en vecka. Man känner sig jätteliten.

Ja, man blir lite slätare efter någon veckas uppehåll, men jag vill ha för mig att det är p.g.a. glykogen.

Diomedea exulans
2017-02-01, 12:45
Jag har svart på vitt att jag tappar reps i vissa övningar efter 2 veckors uppehåll. Kanske beror på minskad nervanpassning.

Kräket
2017-02-01, 20:54
Detta tycker jag går emot min egen erfarenhet. Känns som att jag tappat markant i styrka de gånger jag haft ca två veckors träningsuppehåll. I alla fall första passet direkt efter uppehållet, sen efter ca två pass (per muskelgrupp) är jag tillbaka igen.

Min erfarenhet också. Ibland så illa att 3 - 5 dagars frånvaro får mig att känna mig svagare. Jag gissar att en hel del sitter i huvudet. På något vis går man och förväntar sig att underprestera, och så blir det så.

Bärsärk
2017-02-01, 21:10
Jag har svart på vitt att jag tappar reps i vissa övningar efter 2 veckors uppehåll. Kanske beror på minskad nervanpassning.

Tror det sitter i skaftet på dig :)

Diomedea exulans
2017-02-01, 21:44
Tror det sitter i skaftet på dig :)

Möjligt!