handdator

Visa fullständig version : Öka muskelmassa samtidigt som man går ner?


Jonerik
2017-01-30, 20:53
Som jag förstår det så är det svårt att öka i muskelmassa samtidigt som ens "kroppsfett%" sjunker. Men att det inte är omöjligt.
Hur gör man då?

Förstår att det är optimalt att ha en offsäsong och dietsäsong för att öka muskelmassa och sedan deffa...

Men jag känner mig redan fet och känner att magen buktar ut när jag ätit och är uppsvälld osv så att bulka är inte längre ett alternativ, även om jag gillar styrkan.

Och som jag precis sa: Förstår att det är optimalt med att bulka osv men jag ökar hellre i muskelmassa sakta så länge jag kan hålla mig smal samtidigt!

Så hur gör man? Räcker det med att få i sig tillräckligt med protein och hålla sig på ett så litet underskott som möjligt eller är det mycket mer komplicerat än så? Kosttillskott osv som kan hjälpa?

Vill veta allt! :bow:

vonad
2017-01-30, 20:57
Ett bra träningsprogram och det du redan nämnt räcker. Är inte så mycket svårare än så. Nu när du är nybörjare kommer du helt klart kunna öka styrka och muskelmassa på underskott.

King Grub
2017-01-30, 21:12
Tillräckligt bra gener krävs också.

Bulkperiod
2017-01-30, 21:24
Tillräckligt med sömn är också viktigt

Jonerik
2017-01-30, 21:35
Vad exakt är ett bra träningsprogram då?
Att följa ett färdigt schema som är väl beprövat? Träna så mycket det går?
För jag har väl runt 3 timmar fritid som jag utan problem kan träna på, men då blir det säkert överträning efter ett tag... (?)

Sedan så vill jag inte påstå att jag har bra gener men jag tror inte jag har speciellt dåliga då många i min släkt, bland annat min far är / har varit ordentligt vältränade.
Har själv alltid varit snabbast, starkast i klassen och umgängeskrets osv.

Har heller aldrig varit tjock utan jag var alltid smal, nu däremot när jag är 18 så känns det som att jag enkelt blir "tjock" dvs lite pluffsig, upplever det åtminstone som att jag är tjock...

Så jag ska prova på att träna på underskott från och med nu, bör jag räkna på cirka 500 kcal underskott eller mer/mindre, vad tycker ni? :)

vonad
2017-01-30, 21:52
Att följa ett färdigt schema som är väl beprövat?

Du kan t ex följa detta (http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=3). Kan tyckas vara lite till en början men det är bra för att kroppen ska vänja sig. Skynda långsamt, tänk långsiktigt och allt det där. :)

smerk
2017-01-30, 21:53
Jag brukar ligga på 500kcal underskott när jag går ned i vikt. Har nog inte bättre gener än normalt för muskelbygge, men jag ökar ungefär lika bra i styrka när jag går på diet. Sen har jag inte kramat ur ett väl uttänkt träningsprogram speciellt länge heller..

Har aldrig heller gått ned speciellt många kilon (ca 5 kanske) eller blivit speciellt rippad, det kan förklara det också. Brukar typ gå till 12% som lägst kanske med en start på runt 17% kroppsfett

King Grub
2017-01-30, 21:59
Man skall inte likställa styrkeökningar med muskeltillväxt i sammanhanget.

Anders The Peak
2017-01-30, 22:13
Det fungerar utmärkt att gå ned i vikt och öka muskelmassa om man är överviktig otränad eller tränad.

1x0
2017-01-30, 23:00
Jag brukar ligga på 500kcal underskott när jag går ned i vikt. Har nog inte bättre gener än normalt för muskelbygge, men jag ökar ungefär lika bra i styrka när jag går på diet. Sen har jag inte kramat ur ett väl uttänkt träningsprogram speciellt länge heller..

Har aldrig heller gått ned speciellt många kilon (ca 5 kanske) eller blivit speciellt rippad, det kan förklara det också. Brukar typ gå till 12% som lägst kanske med en start på runt 17% kroppsfett
Tror det du skriver efter fetstilt är anledningarna. Inte en chans du ökar lika bra i styrka under, säg, en 6 månaders -500kcal/dag-deff som en 6 månaders bulk.

Valle Kvior
2017-01-30, 23:36
Man skall inte likställa styrkeökningar med muskeltillväxt i sammanhanget. Det är dock den bästa indikationen som finns, förutom såklart bioimpedansmätning, undervattensvägning, kalipermätning (utfört av proffs) och liknande.

För rena atleter, som inte är nybörjare, är den bästa indikationen på bibehållen (eller helst, såklart, ökning av) muskelmassa, att man bibehåller (eller helst, såklart, ökar) sin styrka inom ett repetitionsintervall av, säg, 5-12.

Sverker
2017-01-31, 18:12
Tillräckligt bra gener krävs också.


Vilka protein då ?
Finns det någon forskning på vilka enzymer som krävs för att få lite turbo på muskeltillväxten ?

smerk
2017-01-31, 18:40
Tror det du skriver efter fetstilt är anledningarna. Inte en chans du ökar lika bra i styrka under, säg, en 6 månaders -500kcal/dag-deff som en 6 månaders bulk.

Nej det gör jag med största chans inte. Jag deffar sällan mer än säg 2 månader.



Har man kommit långt i sin träning dvs har tränat smart och länge på överskott så är det nog ytterst svårt att öka i styrka och muskelmassa under viktnedgång

1x0
2017-01-31, 19:27
Nej det gör jag med största chans inte. Jag deffar sällan mer än säg 2 månader.



Har man kommit långt i sin träning dvs har tränat smart och länge på överskott så är det nog ytterst svårt att öka i styrka och muskelmassa under viktnedgång
Ok!

Det håller jag med om till fullo! Vi är likasinnade i frågan.

Kränktvitman92
2017-02-01, 09:48
Man skall inte likställa styrkeökningar med muskeltillväxt i sammanhanget.

Kan du utveckla? Man kan väl inte bli starkare om muskeln inte växer? Kan du isf länka till något där man kan läsa på om detta. Tack

mytimecouldbeyou
2017-02-01, 15:43
Kan du utveckla? Man kan väl inte bli starkare om muskeln inte växer? Kan du isf länka till något där man kan läsa på om detta. Tack

Anpassningar av nervsystemet - neural adaptation - är en viktig komponent. Bättre synkronisering av motoriska enheter, bättre rekrytering, minskad antagonist-aktivitet.

vonad
2017-02-01, 15:46
Anpassningar av nervsystemet - neural adaptation - är en viktig komponent. Bättre synkronisering av motoriska enheter, bättre rekrytering, minskad antagonist-aktivitet.

Det här sker väl främst när man är ny till träningen, eller? Då har man ju inte så mycket massa att förlora ändå.