handdator

Visa fullständig version : Rimlig styrkeutveckling vid olika nivåer


Bmwtwinturbo
2017-01-30, 17:40
Satt och funderade på detta: Om man delar upp lyftare enligt tabellerna här: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Hur snabb utveckling tycker ni är rimlig för baslyften för de olika nivåerna? Ex på årsbasis. För en normalgentisk odopad person som lägger någotsånär rimlig tid på träning.

Seaturtle
2017-01-30, 19:41
Satt och funderade på detta: Om man delar upp lyftare enligt tabellerna här: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Hur snabb utveckling tycker ni är rimlig för baslyften för de olika nivåerna? Ex på årsbasis. För en normalgentisk odopad person som lägger någotsånär rimlig tid på träning.

om du tar tidsperioderna i exrx länken och applicerar de på vikttabellen på den här länken får du svaret !

http://symmetricstrength.com/

Du behöver också knappa in dina värden först.

Rawrx
2017-01-31, 13:50
Satt och funderade på detta: Om man delar upp lyftare enligt tabellerna här: http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Hur snabb utveckling tycker ni är rimlig för baslyften för de olika nivåerna? Ex på årsbasis. För en normalgentisk odopad person som lägger någotsånär rimlig tid på träning.

Det står ju faktiskt där.


Novice
An individual who has trained regularly for up to several months.
Intermediate
An individual who has trained regularly for up to a couple years.


Jag har tränat fler än två år men ligger runt intermediate. :D Jag tycker det är rimligt ändå eftersom jag hobbytränar och då och då låter annat i livet gå före.

Bmwtwinturbo
2017-01-31, 13:53
Det är ganska approximativt, det blir ju de värden jag eftersöker också förstås. Tänker inte bara för min egen del utan av intresse för andras utveckling också.

Jocke67
2017-01-31, 14:03
Min egen erfarenhet är att när jag tränar med fokus att bli starkare i "tävlingslyften" och kör mycket tunga lågreps ökar jag snabbt i styrka (i alla fall om man med styrka menar 1RM i bänk/böj/mark). När jag tränar mer allround med fler övningar och högre reps (eller är lite allmänt omotiverad och mest lallar runt på gymmet) ökar jag ingenting (eller till och med tappar) i maxstyrka.

Fey
2017-02-01, 16:06
När jag tränar tungt med lågreps går jag snabbt upp lite, sedan ned mycket, och sedan tar det månader att komma tillbaka igen :(

Jocke67
2017-02-01, 17:03
Om de där tabellerna syftar på folk som tränat styrkelyft med coachning och målet att kanske tävla så tycker jag att vikterna känns låga. Men om man aver folk som inkluderat övningarna som en del av sin vanliga motionsträning på gymmet så kanske de är mer rilmliga som något slags genomsnittligt riktvärde.

revilo
2017-02-02, 17:29
Helt olika från individ till individ, beroende på förutsättningar och hur man tränar/äter/vilar.

Ta en person som har skapliga förutsättningar (average), som tränar skapligt (ej opti men kör ngn form av progressiv overload), och äter/vilar skapligt. Då tror jag att bänkpressutvecklingen ser ut ungefär såhär:

År 1: från 50-60 kg 1RM till 90-100 kg 1RM.
År 2: Från 90-100 kg 1RM till 110-120 1RM.

Därefter blir det knepigare, och räcker förmodligen inte så långt med average förutsättningar/träning/vila/käk för att ta sig vidare över 130 kg. Då måste det till att personen antingen har bra förutsättningar eller helt enkelt steppar upp sitt game och blir seriös med träning och kost.

Detta förutsätter att man tränar konsekvent utan längre uppehåll. Många har dåliga perioder i sin träning och stagnerar ofta, eftersom att det finns annat viktigt i livet. Och då är det vanligt att man är fast på 110 kg i bänk med 4-5 års träning i bagaget.

frys
2017-02-02, 20:08
något som vore intressant att veta är hur mycket resultat kan variera.

Då tänker jag att man kör någorlunda seriös träning(försöker på något sätt öka volymen över tid genom kanske normala smarta program, sheiko, rsr, ppl. över/under, whatever. Har en bra kost(vad detta nu än betyder, kanske 1.5-2g protein/kv) iof 90% av dagarna i månaden äta tillräckligt mycket kalorier(typ bulka på sikt. 2-3kg per år ifall man börjar som normalbyggd)

för mig såg kanske bänkpressutveckligen ut såhär(och då har jag haft en vikt mellan 80-95, och runt 93 just nu)
år1: 85
år2. 100
år3: 110
år4: 115
år5: 120

verkar oftast inte finnas en acceptans i träningsvärlden. Tar man inte tex 2-1.5-2.5 i dom 3 stora inom 5-8 år så kanske man räknas som misslyckad.

Robbles
2017-02-02, 21:47
Den här tråden fick mig att tänka tillbaka på min egen styrkeutveckling så jag skriver en liten text om den. Det kan ju vara någon som finner det intressant trots allt. :) sätter en spoiler tag då det blev en rätt lång text (som bara handlar om mig själv kanske bör tilläggas)

Den första riktiga träningen jag gjorde var när jag började på jiu jitsu i 7-8 års åldern. Det var inte så mycket fokus på just styrka men vi gjorde en jävulskt massa armhävningar och situps. När jag var 12 år gammal kunde jag utan problem göra 100 armhävningar i följd. Det var också då jag slutade med jiu jitsun på grund utav att vi flyttade, bytte skola osv.

Jag började styrketräna första gången när jag var 14 år. Var vid det tillfället minst i klassen (strax över 50kg) smal och bland de kortaste. Det ville jag ändra på och jag trodde att jag ganska snart skulle se ut som kroppsbyggarna i tidningarna. :cool: Jag blev inte så mycket större eftersom jag inte visste att man var tvungen att äta men styrkeutvecklingen var explosivt bra. De första 2 månaderna ökade jag från 40-80kg i bänkpress och ca 8-10 mån efter jag köpt mitt första gymkort kunde jag bänkpressa 105kg. Tränade mest överkropp men benen fick också en 3 set benspark i veckan så dom inte skulle börja halka efter. Efter det här stagnerade jag ett par veckor och då slutade jag träna eftersom jag tyckte att det inte hände någonting.

Åren efter fick jag ryck ibland och tränade ett par veckor men det var aldrig något som höll i sig. Körde boxning 1 år men jag tror att det var pga ett jobb jag fick som jag la av med det. Minns inte riktigt.

När jag var 22 styrketränade jag 6 månader i följd. Den här gången tränade jag dock hela kroppen men körde ingen knäböj eller mark. Benen tränades mest i benpressen och ryggen med rodd och latsövningar så jag kommer ej ihåg vikterna där. Tror jag tog ungefär 70kg i bänk då och lyckades få upp den till 120kg på de 6 månaderna. Sedan vart det uppehåll igen.

Vid 24-25år började jag om igen. Den här gången även med böj och mark. Tog väl någon månad innan mina stats var 150-120-170 och det var väl där jag började tycka att det var ganska svårt att öka. Testade massor av olika program men det kändes som att ingenting fungerade. Gjorde väl lite ökningar men jag tyckte det gick sjukt långsamt. Sedan hittade jag RTS systemet. När jag lärde mig använda det tog det ny fart igen. Jag lärde mig hur jag skulle använda RTS mycket tack vare dom som skrev på det här forumet under den tiden och speciellt Mapa som hade en oerhört bra journal då.

När jag var 30 år gammal så var mina stats 230-170-260 och det kändes fortfarande som att det inte fanns något stopp. Jag ökade hela tiden och det kändes som att jag skulle kunna fortsätta med det en bra stund till men sedan förvandlades mitt liv till ett rent helvete. Det är inget jag kommer skriva om nu men jag har tappat en hel del av mina resultat de senaste åren.

De senaste åren har varit väldigt oseriösa med långa uppehåll och jag har provat massor med olika träningssätt som i princip inte gett mig någonting. Nu är jag 33 år gammal och har fallit tillbaka till RTS igen och nu börjar jag äntligen tåla samma träningsmängd som innan. 2017 tror jag att jag kommer att gå förbi mina gamla pbn och nästa år kommer dom vara långt bakom mig.

Det kanske inte är så intressant hur styrkeutvecklingen varit hos en enda person (Speciellt inte då jag verkar har rätt så goda anlag för styrka) och jag vet inte riktigt varför jag skrev allt det här. Men ifall jag inte hade lärt mig hur jag skulle träna mig själv tror jag att det hade varit väldigt svårt att komma så mycket längre än de 150-120-170 som jag tog när det började bli jobbigt att öka. Och då känns det som att jag hade haft rätt nära till hands att börja prata om gener (eller det där andra;))

frys
2017-02-02, 22:12
känner igen mig det där att man testar massa olika sätt att träna på. hade ju själv 1 år där jag inte ökade i knäböjen alls. sen körde jag sheiko året därpå och fick +20kg(utan ökat KV, vilket för mig var otroligt bra)

En dag ska jag hitta det bästa träningsättet och nå den där basnivån som man slipper skämmas för. Just nu är det DUP som gäller :P

Robbles
2017-02-02, 22:30
En dag ska jag hitta det bästa träningsättet och nå den där basnivån som man slipper skämmas för. Just nu är det DUP som gäller :P

Förstår vad du menar men jag tycker inte att någon behöver skämmas för var dom är eller hur långt dom har kommit. Alla har ju olika förutsättningar men jag tror att den största faktorn faktist är hur man tränar. Men hur stark man än blir så kommer man aldrig att bli nöjd.:)

Beefcake1993
2017-02-09, 00:40
Det tar inte så många år att hamna på elit, om du vet vad du gör och du kan vara dedikerad. Ökade 170kg-205kg i bänkpressen på ca 6 månader förra året. Be smart och lyssna på kroppen så går det bra.

Livet
2017-02-09, 00:46
Det tar inte så många år att hamna på elit, om du vet vad du gör och du kan vara dedikerad. Ökade 170kg-205kg i bänkpressen på ca 6 månader förra året. Be smart och lyssna på kroppen så går det bra.

Hur *popcorn*?

Beefcake1993
2017-02-09, 00:54
Hur jag gjorde det eller bara allmänt? :p jag ville ha ett svenskt juniorrekord (var sistaårsjunior) så jag hade väl den motivationen att köra på samt bra träningspartners och ett bra upplägg o.o

Livet
2017-02-09, 08:47
Hur jag gjorde det eller bara allmänt? :p jag ville ha ett svenskt juniorrekord (var sistaårsjunior) så jag hade väl den motivationen att köra på samt bra träningspartners och ett bra upplägg o.o

Hur du gjorde. Min bänk är ganska dålig så jag är nyfiken på hur riktigt bra bänkare har gjort.

amarth
2017-02-10, 15:20
Det tar inte så många år att hamna på elit, om du vet vad du gör och du kan vara dedikerad. Ökade 170kg-205kg i bänkpressen på ca 6 månader förra året. Be smart och lyssna på kroppen så går det bra.

Sen krävs det även att man har genetik för att dels kunna bli så stark samt att kunna träna så hårt man kan utan att skada sig, speciellt om man ska kunna öka så snabbt. Något långt ifrån alla har.

Jocke67
2017-02-10, 16:14
Det tar inte så många år att hamna på elit, om du vet vad du gör och du kan vara dedikerad. Ökade 170kg-205kg i bänkpressen på ca 6 månader förra året. Be smart och lyssna på kroppen så går det bra.

Vem ska man be till?
Vill gärna veta.

Beefcake1993
2017-02-11, 16:03
Tror att folk skyller lite för mycket på det genetiska, visst en som är typ 160cm lång kommer inte att kunna bygga samma sorts styrka som en som är 200cm men tror att de allra flesta ska kunna komma upp i exempelvis 150kg i bänken på bara något år med bra träning.

vonad
2017-02-11, 16:18
Ökade 170kg-205kg i bänkpressen på ca 6 månader förra året.

Om du kör rent så tyder nog detta på att du har gener utöver det vanliga.

amarth
2017-02-11, 17:47
Jag skyller inte på något. Däremot tillskriver jag möjligheten att göra den typen av ökningar en god genetik. Därmed inte sagt att det inte krävs att man dessutom tränar hårt.
Det är inte rimligt att alla som tränar rätt skulle kunna slå svenska rekord efter 6 månader bara de ville och att alla som tränat 1 år skulle göra 150 kg i bänkpress. Vissa har fallenhet för att bli bra på bänkpress och dessa personer kommer att lyfta mer vikt än andra om de satsar på det.
Det är lika naturligt som att alla fotbollsspelare inte kommer ges möjlighet att spela i ett allsvenskt lag eller att vem som helst inte kan bli snabbast i världen på 100 m. Det är knappast så att världens näst snabbaste inte gör allt han kan för att bli snabbast, men det är fortfarande Bolt som vinner.

Beefcake1993
2017-02-11, 20:05
Jag skyller inte på något. Däremot tillskriver jag möjligheten att göra den typen av ökningar en god genetik. Därmed inte sagt att det inte krävs att man dessutom tränar hårt.
Det är inte rimligt att alla som tränar rätt skulle kunna slå svenska rekord efter 6 månader bara de ville och att alla som tränat 1 år skulle göra 150 kg i bänkpress. Vissa har fallenhet för att bli bra på bänkpress och dessa personer kommer att lyfta mer vikt än andra om de satsar på det.
Det är lika naturligt som att alla fotbollsspelare inte kommer ges möjlighet att spela i ett allsvenskt lag eller att vem som helst inte kan bli snabbast i världen på 100 m. Det är knappast så att världens näst snabbaste inte gör allt han kan för att bli snabbast, men det är fortfarande Bolt som vinner.

Alla kan inte bli bäst, men många kan bli bra. Jag har väl en bra kropp för bänkpress då jag har ganska korta armar och kan öka 5kg/månad, men någon med "normala" gener för bänkpressen borde ändå inte ha några problem med 2.5kg/månad.

HenrikJ
2017-02-11, 20:35
Det här känns lite som "alla kan inte ha Zlatans gener och spela i Man U, men folk med normala gener borde inte ha några problem att spela i allsvenskan" :D

Beefcake1993
2017-02-11, 21:48
Har du Sir Alex Ferguson som tränare och tränar 2h varje dag så borde du iaf komma upp i div två kan jag tycka ;)

rooz
2017-02-11, 21:52
Har du Sir Alex Ferguson som tränare och tränar 2h varje dag så borde du iaf komma upp i div två kan jag tycka ;)

Fast Fergie's skills på individnivå torde vara ganska obetydliga för dig som spelare. Med en coach för just "skills" borde du ha en bättre chans.

Rikard Jansson
2017-02-11, 21:54
Alla kan inte bli bäst, men många kan bli bra. Jag har väl en bra kropp för bänkpress då jag har ganska korta armar och kan öka 5kg/månad, men någon med "normala" gener för bänkpressen borde ändå inte ha några problem med 2.5kg/månad.

Skulle vara nöjd om jag ökade 5 kg per år :D

vonad
2017-02-11, 21:57
skulle vara nöjd om jag ökade 5 kg per år :d

Bulk!!