handdator

Visa fullständig version : Undrar...


Hoffa
2004-04-25, 21:19
Jag tycker det är svårt med hur man vet om man tränar rätt och om det har någon betydelse under deff när man ligger på kaloriminus hela tiden...

Om jag kör hantelcurl (biceps) 40 reps med 10 kg hantel så "bränner" det verkligen i muskeln och jag känner att jag har arbetat med den...

Men kör jag samma övning men 8 reps med 20 kg hantel så känns det inte alls på samma sätt...först för att jag tycker det är svårare att bara jobba med biceps muskeln..det är svårare att isolera den..
och även om jag gör det så känns det inte att den har jobbat lika hårt som när jag körde med 10 kg och 40 reps...

Jag vet att få reps, tunga vikter bygger volym, och många reps, bygger mer styrka bara...

Problemet är att behöver jag bry mig om detta när jag deffar? Jag menar mina muskler växer ju ändå inte nått eftersom dom inte får näring tillräckligt för att växa eftersom jag ligger på kaloriminus 7 dagar i veckan...

Sen undrar jag om det har någon betydelse vilka muskler jag tränar under deffen...Ska jag träna dom musklerna jag vill "spara mer" på vad gäller muskelmassa om kroppen tär på muskelmassan till slut??

Vad ger det mig för fördelar under deffen att styrketräna förutom ansträning och därmed föbränna mer kalorier??

Jag menar jag kan inte få dom att växa, om jag ligger för lågt kalori mässigt räknat så tas det väl ändå lika mycket av muskelmassan som om jag inte styrketränade??

Är den bättre att träna hela kroppen istället för dom musklerna "man bryr sig mest om" nu under deff?
åter igen..dom växer ju ändå inte..så varför?

hoppas ni förstår vad jag vill veta...
:thumbup:

swiftin
2004-04-25, 21:24
Varför inte träna hela kroppen lika hårt så du inte blir ossymetrisk?

Och för att bygga mycket styrka är det få reps som gäller. Många reps (15+?) bygger mer uthållighet, av naturliga anledningar.

Hoffa
2004-04-25, 21:32
Originally posted by swiftin
Varför inte träna hela kroppen lika hårt så du inte blir ossymetrisk?


Men eftersom jag ligger på kaloriminus hela tiden så kan ju inte musklerna växa och då kvittar det väl vilka muskler jag tränar eftersom det inte syns något resultat ?

Mindek
2004-04-25, 21:44
Tränar du inte musklerna vid energiminus så tycker inte kroppen att den behöver dem, och gör sig av med dem för att sänka energibehovet.


"Jag vet att få reps, tunga vikter bygger volym, och många reps, bygger mer styrka bara..."

Eummm, är det inte tvärtom? 40-reppare bygger dock inget alls, höjer mjölksyretröskeln eller så bara ;) Kanske är det som du känner när det "bränner" i muskeln...