handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av deff med olika mycket protein?


Scrubby
2017-01-29, 22:23
Jag tycker mig alltid se folk ligga på 3g protein eller mer per kilogram kroppsvikt samtidigt som de flesta rekommendationer pekar mot 2.0-2.5 (om inget revolutionerande har hänt de senaste åren). Finns det någon här på kolozzeum mer än jag som har provat deffa på "bara" 2g per kilogram kroppsvikt och hur gick det då? För mig gick det bra ända ner till typ 9-10 % kroppsfett (började på kanske 15%) men sedan började jag bli svagare i gymmet, när jag bumpade upp proteinet till 3 g per kilogram kroppsvikt så tog jag igen styrkan.

Eftersom jag samtidigt höjde kaloriintaget med typ 200 kcal så vet jag inte om det har och göra med att jag fick i mig lite mer energi eller om det var själva proteinet som gjorde nytta eller om det var en kombination av dem två.

Det skulle vara intressant och höra hur ni andra förhåller er till dem här rekommendationerna. Jag vet att det inte är farligt att ligga högre och att det mättar så det är inte det jag försöker diskutera. Jag undrar mest om det är någon som har deffat hela vägen till typ tävlingsform genom att följa exempelvis king grubs guide här på kolozzeum.

Beemel
2017-01-31, 12:32
Jag har vid olika tillfällen (med ungefär samma totala kalorimängd) legat på olika mängd protein. Allt från 1,5-3g per kg kroppvikt.

Har legat på det två ytterligheterna i spannet ovan (alltså 1,5 och 3) vid två sepearat tillfällen ungefär 2 månader i sträck.
Jag märkte ingan extrema skillnader. Hade lite mer ork när jag låg på det lägre proteinintaget (då jag fick i mig mycket mer kolhydrater) och jag kände eventuellt lite mer "mättnad" när jag hade det högre proteinintaget (svårt att säga då det var nästan ett år mellan de två tillfällena.

Men gällande kroppen, alltså fettminskning, bibehållen styrka och så vidare kan jag inte påstå att det var någon större skillnad.
Jag känner och andra sidan ganska liten skillnad när jag jämför högfett kost med högkolhydrat kost också...

Jag tror folk generellt tillskriver makronutrientfördelningen en lite för stor betydelse för sina resultat.

Så länge man får i sig en hyfsad mängd protein, äter varierat och inte käkar svältkost så tror jag det mesta fungerar. Självklart skulle det säkert gå att mäta fram skillnader (kanske till och med ganska stora) om man la sig på en ytterlighet eller en annan under flera år i sträck.
Men jag tror ändå att för de allra flesta hobbytränande så förstoras detaljer (gällande så väl kost som tillskott) som gör minimal skillnad upp och fokuseras på, medan de stora verkligt intressanta sakerna som progression i sin träning och adekvat vila mer eller mindre ignoreras.
Folk betalar tusentalskronor för diverse pulver som visat sig ge någon promille bättre ökningar i någon obskyr studie redan innan de faktiskt skaffat ett gymkort.

Rant over... =)