handdator

Visa fullständig version : Tycker ni det är värt att ta CSN lån för att fixa körkortet?


TheBeach97
2017-01-29, 17:07
Jag fyller 20 i år och har ännu inte något körkort. Jag studerade men har tagit paus från studierna pga diverse själ.

Jag är därför med i arbetsförmedlingen nu och nån form av ungdomsaktivitet, känns dötrist och verkar inte få ut nåt av det.

Jag funderade därför på att under 3 månaders tid läsa två enkla folkhögskolekurser på distans, ta CSN lån för dessa månader, lägga undan så mycket av pengarna jag kan och sen ta pengarna till att skaffa körkort?

Låter detta som en bra ide? Vill ha körkort nu och jag har inget jobb för tillfället som gör att jag kan spara ihop till ett.

Är det värt att ta CSN lån några månader för att ha råd med körkortet?

Diomedea exulans
2017-01-29, 17:13
Nej, CSN-lån bör i möjligaste mån undvikas.

PureWhey
2017-01-29, 17:15
Nej, CSN-lån bör i möjligaste mån undvikas.

För att?

Tricklew
2017-01-29, 17:16
Känns betydligt vettigare att ta ett skitjobb någon månad, istället för att samla på sig lån utan någon vettig anledning. Att ta lån för att kanske få ett körkort är att gå tillväga på helt fel sätt, känns som att du "letar" efter genvägar.

Wain
2017-01-29, 17:18
Nepp.

Diomedea exulans
2017-01-29, 17:18
För att?

För att man får skulder, och för att man har en begränsad tid som man får ta lån till. Tror det är sex år. Kul när han blir 35 och äntligen kommer på att vad han vill bli, och så kan han inte ta CSN under studieperioden för att han studerat skitkurser i sin ungdom.

TheBeach97
2017-01-29, 17:19
Känns betydligt vettigare att ta ett skitjobb någon månad, istället för att samla på sig lån utan någon vettig anledning. Att ta lån för att kanske få ett körkort är att gå tillväga på helt fel sätt, känns som att du "letar" efter genvägar.

Har sökt massvis med jobb men får inget, ska börja studera i höst igen men vill göra något med tiden och ett körkort kanske vore en bra ide då istället för att gå på möten på arbetsförmedlingen 3ggr per månad och sitta hemma.

TheBeach97
2017-01-29, 17:20
För att man får skulder, och för att man har en begränsad tid som man får ta lån till. Tror det är sex år. Kul när han blir 35 och äntligen kommer på att vad han vill bli, och så kan han inte ta CSN under studieperioden för att han studerat skitkurser i sin ungdom.

Men är 3-4 månader jättemycket då?

PureWhey
2017-01-29, 17:21
För att man får skulder, och för att man har en begränsad tid som man får ta lån till. Tror det är sex år. Kul när han blir 35 och äntligen kommer på att vad han vill bli, och så kan han inte ta CSN under studieperioden för att han studerat skitkurser i sin ungdom.

Klart man får skulder av lån, men räntan är väl förmånlig i jmf med andra lån? Dessutom får han studiebidrag så han behöver låna mindre än annars.

TheBeach97
2017-01-29, 17:23
Sen har jag märkt att typ nästan alla jobb säger dom att dom vill man ska ha B körkort, jaha hur ska jag få B körkort utan pengar då! Och pengar får jag inte utan jobb ... haha

Diomedea exulans
2017-01-29, 17:25
Men är 3-4 månader jättemycket då?

Förvisso inte, men många bäckar små.

TheBeach97
2017-01-29, 17:36
Jaja men det är en rutten ide alltså? Ingen som är positiv? haaha

Kåtlett
2017-01-29, 17:39
Sen har jag märkt att typ nästan alla jobb säger dom att dom vill man ska ha B körkort, jaha hur ska jag få B körkort utan pengar då! Och pengar får jag inte utan jobb ... haha

Ta av dig offerkoftan. Finns massvis med jobb utan krav på b-körtkort. Ett körkort är inte så dyrt. Ta ett skitjobb ett par månader och spara pengarna, sen skaffar du ett körkort.

Sverker
2017-01-29, 17:42
Låna av mamma och pappa.

TheBeach97
2017-01-29, 17:45
Ta av dig offerkoftan. Finns massvis med jobb utan krav på b-körtkort. Ett körkort är inte så dyrt. Ta ett skitjobb ett par månader och spara pengarna, sen skaffar du ett körkort.

Offerkofta? Alltså tror du det är jättelätt att bara "ta ett skitjobbb" ? Vad lever du i för värld, jag har försökt rätt länge nu, det är inte det enklaste precis.

TheBeach97
2017-01-29, 17:46
Låna av mamma och pappa.

Nä dom menar på att jag ska klara mig själv sen jag fyllde 18 vilket jag håller med om.

rooz
2017-01-29, 17:47
Sen har jag märkt att typ nästan alla jobb säger dom att dom vill man ska ha B körkort, jaha hur ska jag få B körkort utan pengar då! Och pengar får jag inte utan jobb ... haha

Om du bor i STHLM kan jag säkert ordna ett kneg åt dig.

TheBeach97
2017-01-29, 17:48
Om du bor i STHLM kan jag säkert ordna ett kneg åt dig.

Bor inte där men kan du fixa nån form av boende är jag på, verkar ju mycket svårare att få boende än jobb där

Gerdler
2017-01-29, 17:52
Räntan på CSN-lånet är fantastisk och avdragsrätten på alla andra lån kan komma att minskas men CSN-lånet har inte den risken.

Mitt största privatekonomiska misstag i livet är att jag struntade i att ta lån under min studietid. Sen är det ju aldrig bra att låna till konsumtion, men jag skulle säga att både studier och körkort är en investering.

Mitt svar är att det är värt det, men det kanske är ännu mer värt det att ta ett jobb och lära sig tjäna pengar på egen hand eller hoppa på studier som leder någonvart.

spoonchest
2017-01-29, 17:53
Hur dyrt måste det bli har du tänkt dig? Du kommer långt på övningskörning och pluggande av teori hemma. Men nej. Jag skulle inte råda någon att ta lån för en sån sak.

Själv tog jag inte en enda lektion. Vare sig teori eller praktik.

Diomedea exulans
2017-01-29, 18:05
Offerkofta? Alltså tror du det är jättelätt att bara "ta ett skitjobbb" ? Vad lever du i för värld, jag har försökt rätt länge nu, det är inte det enklaste precis.

Kan du inte ens bli telefonförsäljare? Jag vet att det är värre än att sitta och strimla av sin egen hud med en potatisskalare, men det brukar finnas i alla städer och de verkar anställa precis alla.

Loke
2017-01-29, 18:10
Känns betydligt vettigare att ta ett skitjobb någon månad, istället för att samla på sig lån utan någon vettig anledning. Att ta lån för att kanske få ett körkort är att gå tillväga på helt fel sätt, känns som att du "letar" efter genvägar.

Körkort är ju den vettigaste anledningen av alla. Sjukt mycket vettigare än typ enstaka kurser i engelska, villor, bilar och allt skit som folk lånar för.

Hemi
2017-01-29, 18:15
Jag tycker att det verkar lite overkill att ta CSN för körkort. Det kan bli ruggigt dyrt men ändå. C kort i så fall med tanke på att en del studier inte just leder nån vart och då kan ett lastbilskort kanske vara en bättre idé som alternativ. Eller som påfyllnad på någon utbildning. Men B? Ja kanske men då skall man nog ha en plan.

R0B
2017-01-29, 18:21
Offerkofta? Alltså tror du det är jättelätt att bara "ta ett skitjobbb" ? Vad lever du i för värld, jag har försökt rätt länge nu, det är inte det enklaste precis.

Har ingen koll på var du finns men bägge mina grabbar fick jobb omgående när dom väl sökte sig ut och pratade runt lite (18 och 20 nu ). Skitjobb bägge två men grabbarna trivs och får in lite pengar.

Så att faktiskt gå ut till firmor och butiker är ett tips, att söka genom arbetsförmedlingen eller endast över telefon är ganska medium i min värld.

Finns du i Skåne så kan jag antagligen få in dig på jobb. Lite ströjobb just nu men om ett litet tag kommer det finnas ordentligt att göra.

Loke
2017-01-29, 18:25
Jag tycker att det verkar lite overkill att ta CSN för körkort. Det kan bli ruggigt dyrt men ändå. C kort i så fall med tanke på att en del studier inte just leder nån vart och då kan ett lastbilskort kanske vara en bättre idé som alternativ. Eller som påfyllnad på någon utbildning. Men B? Ja kanske men då skall man nog ha en plan.

Men alltså, B är ju ett krav på typ hälften av alla arbeten? Finns ju ingen annan utbildning som ger lika bra avkastning sett till anställbarhet och kostnad.

ApexProcyon
2017-01-29, 18:29
Körkort är ju den vettigaste anledningen av alla. Sjukt mycket vettigare än typ enstaka kurser i engelska, villor, bilar och allt skit som folk lånar för.

Tänkte samma sak, körkort är en investering. Visst, det finns bättre sätt att betala för körkort än att låna - men det flnns även mycket sämre saker att ta lån för.

I slutändan så är det nog bättre att ha körkort än att inte ha det.

Diomedea exulans
2017-01-29, 18:30
Okej, jag börjar tro att det inte är en så dum idé ändå!

Kåtlett
2017-01-29, 18:31
Offerkofta? Alltså tror du det är jättelätt att bara "ta ett skitjobbb" ? Vad lever du i för värld, jag har försökt rätt länge nu, det är inte det enklaste precis.

Ja exakt.
Finns det inte restauranger i staden/byn du bor i? Finns det ingen äldrevård/assistans? Läser ingen tidningen? Får man ingen post? Kan fortsätta rabbla upp olika kategorier, men tror att du förstår vad jag syftar på.

Tree Fiddy
2017-01-29, 18:33
Klart man får skulder av lån, men räntan är väl förmånlig i jmf med andra lån? Dessutom får han studiebidrag så han behöver låna mindre än annars.

Sedan kan man få dispens också.


Det är fördelaktigt att ta csn-lån, men skulle aldrig göra det för att fixa körkort.

Scratch89
2017-01-29, 18:38
Jag tycker det är en bra ide och ett av de få vettiga förslagen som Vänsterpartiet fått igenom.

r3mpuh
2017-01-29, 18:54
CSN-lån skall man alltid ta om man har möjlighet till det. Förutsätt alltid att du kommer dö i en frontalkrock/cancer/överkörd av någon ouppmärksam förare inom valfri tidsperiod, säg inom 10 år.

Men att läsa random kurs bara för att lät tråkigt, läs något som behövs för ett mål du har i livet eller någonting som du tycker är kul utifall du befinner dig i limbo, säg Japanska exempelvis.

Vad du gör med pengarna sedan är valfritt, jag brukar personligen göra det diskuterbart mest själviska som finns; ge någon närstående en gåva. Har själv uppgraderat mammas mobil, laptop, bildäck, skor & dito för ex-hustrun men vinterkläder istället för bildäck. Mitt december CSN gick bl.a. till ett nytt grafikkort åt min storebror. :)

Mvh r3mpuh :)

Sarco
2017-01-29, 19:01
Som tidigare personer sagt: ja, det är en bra idé om du ser till att faktiskt läsa kurser som höjer din kompetens på något sätt. Då får du både sysselsättning och väl investerade pengar på en gång.

Hemi
2017-01-29, 19:18
Men alltså, B är ju ett krav på typ hälften av alla arbeten? Finns ju ingen annan utbildning som ger lika bra avkastning sett till anställbarhet och kostnad.

Kan man ta både B och C direkt efter varandra? Eller måste man haft B ett tag?

Diomedea exulans
2017-01-29, 19:20
Som tidigare personer sagt: ja, det är en bra idé om du ser till att faktiskt läsa kurser som höjer din kompetens på något sätt. Då får du både sysselsättning och väl investerade pengar på en gång.

Vilka enskilda kurser på högskolenivå höjer ens kompetens?

Gerdler
2017-01-29, 20:36
Förutsätt alltid att du kommer dö i en frontalkrock/cancer/överkörd av någon ouppmärksam förare inom valfri tidsperiod, säg inom 10 år.

Det är en sjuk livsåskådning som kommer leda till en fruktansvärd kortsiktighet i alla beslut och därmed olycka på sikt. Finns det någon anledning att utbilda sig, skaffa barn eller ens mata barnet om du tänker så?

Jag är rätt säker på att du inte tänker så på allvar utan det bara är något du säger för att verka cool. Den dystopin om alla hade tänkt så.
Vilka enskilda kurser på högskolenivå höjer ens kompetens?
Inte många men möjligen nån kurs i entreprenörskap, aktiehandel, ekonomi(privat, företag eller nationalekonomi) och möjligen även någon grundläggande juridikkurs bara för att lära sig principerna lite ytligt.

kalis
2017-01-29, 20:44
Det bästa är om man kan lösa kortet på ihopsparade pengar på diverse jobb. Men har man ingen annan möjlighet så kanske CSN är ett bra idé, du kan inte få ett bättre lån räntemesigt. Men lån bör undvikas och bara tas om du absolut måste!

Sparven från Minsk
2017-01-29, 21:26
Har sökt massvis med jobb men får inget, ska börja studera i höst igen men vill göra något med tiden och ett körkort kanske vore en bra ide då istället för att gå på möten på arbetsförmedlingen 3ggr per månad och sitta hemma.

Offerkofta? Alltså tror du det är jättelätt att bara "ta ett skitjobbb" ? Vad lever du i för värld, jag har försökt rätt länge nu, det är inte det enklaste precis.

Du får nog inget jobb för att alla andra har läst klart sina studier och konkurerar skiten ur dig som inte har en utbildning.
(Min sambo jobbar som arbetsförmedlare så har lite insyn).

Idag söker till och med de som har högskoleutbildning jobb som städare och badvakter.
Ont om jobb, många som utbildar sig. Ungdomar utan utbildning är idag körda.

Så mitt tips är att du läser klart vad det nu än är som du läser. Oavsett vad det är. En examen i navelluddets historia ger dig ändå större chans till jobb än utan utbildning alls.

Shqypnia
2017-01-29, 21:27
Jag tycker du ska undvika CSN-lån. Dessutom är det en motor att vara aggressiv i ditt arbetssökande (pengar=körkort=winwin).

4623
2017-01-29, 22:15
Önskar jag tog mer CSN. Kör.

mattilainen
2017-01-29, 22:19
Jag tycker absolut du ska ta lån för körkort. Hur många jobb vill att man ska ha körkort, fast det inte behövs i jobbet? Jo typ alla. Du behöver kanske 20-25 000 kr för ett körkort om du kör en del på skola och det är inte mycket att ha på csn. Fattar inte varför folk grinar över CSN-lån? 0.x % ränta och du tar inte ju inte mer än 30 000 för körkortet, vilket inte blir mycket pengar du betalar tillbaka i ränta.. Kör på! Smart val!

anvihl
2017-01-29, 22:24
Håller med! Kör på! Full gas

Hemi
2017-01-29, 22:24
Jag tror faktiskt att jag ändrar mig. Om det är så pass svårt att hitta jobb, som passar en osv, så är det nog bäst. Det är bra att ha och en frihet. Om alternativet är att gå och dra med utspridda lektioner över kanske år och ingen att träna med så...bättre att få det gjort. Men läs boken och gör en massa prov på förhand, se till att klara det.

dream_theater_
2017-01-30, 17:31
Du får nog inget jobb för att alla andra har läst klart sina studier och konkurerar skiten ur dig som inte har en utbildning.
(Min sambo jobbar som arbetsförmedlare så har lite insyn).

Idag söker till och med de som har högskoleutbildning jobb som städare och badvakter.
Ont om jobb, många som utbildar sig. Ungdomar utan utbildning är idag körda.

Så mitt tips är att du läser klart vad det nu än är som du läser. Oavsett vad det är. En examen i navelluddets historia ger dig ändå större chans till jobb än utan utbildning alls.

Vad för högskoleutbildningar leder till städjobb? Min uppfattning är att det är vansinnigt om ont om arbetskraft.

anvihl
2017-01-30, 17:35
Vad för högskoleutbildningar leder till städjobb? Min uppfattning är att det är vansinnigt om ont om arbetskraft.

Vad baserar du det på då? Ont om specifik arbetskraft med specifik kompetens kanske, generellt finns det massvis med folk som behöver arbete som inte kan få något. Unga vuxna i synnerhet.

blåvitt
2017-01-30, 17:55
Du får inte jobb via arbetsförmedlingen, eller genom att sitta och skicka ut mängder med CVn över nätet. Visst kan du få en lyckträff men oddsen är små. Det bästa sättet att fixa ett jobb är samma som det alltid har varit - gå in på ett ställe och undra om de behöver folk. Ha med dig en god attityd - om du inte har någon erfarenhet av branschen (vilket de kommer fråga om) så säg som det är men med en klackspark i tonen och ett påstående om att du alltid varit snabb på att lära dig. Gör ett gott intryck för det är det som får dig anställd. Kolla med alla släktingar och vänner om de kan fixa något, ligg på och lägg energi på det. Jobbsökande behöver man göra med passion för att lyckas så att se det som en syssla hjälper inte långt. Dyk för fan inte upp i mjukisbyxor och tacka alltid ja om de undrar ifall du vill ha något att dricka (aldrig läsk - ramlösa eller kaffe). Var avslappnad och tillmötesgående. Svårare än så är det inte.

Med det sagt, det är helt klart rimligt att ta CSN-lån för att ta körkort.

Du får nog inget jobb för att alla andra har läst klart sina studier och konkurerar skiten ur dig som inte har en utbildning.
(Min sambo jobbar som arbetsförmedlare så har lite insyn).

Idag söker till och med de som har högskoleutbildning jobb som städare och badvakter.
Ont om jobb, många som utbildar sig. Ungdomar utan utbildning är idag körda.

Så mitt tips är att du läser klart vad det nu än är som du läser. Oavsett vad det är. En examen i navelluddets historia ger dig ändå större chans till jobb än utan utbildning alls.

Skitsnack. Eller ja, utbildade ungdomar söker ju definitivt samma jobb som alla andra, men när jag sökte jobb på Urban Deli så gav de bleka fan i min utbildning. Det viktiga är att det finns något som visar på att man är vettig, har arbetsmoral och att man vet hur man jobbar (långt ifrån alla ungdomar). Varför skulle den lokala utomhuspoolen ge ett badvaktsjobb till en ingenjör framför någon utan utbildning? Riktiga jävla dumheter du kommer med.

anvihl
2017-01-30, 18:02
Du får inte jobb via arbetsförmedlingen, eller genom att sitta och skicka ut mängder med CVn över nätet. Visst kan du få en lyckträff men oddsen är små. Det bästa sättet att fixa ett jobb är samma som det alltid har varit - gå in på ett ställe och undra om de behöver folk. Ha med dig en god attityd - om du inte har någon erfarenhet av branschen (vilket de kommer fråga om) så säg som det är men med en klackspark i tonen och ett påstående om att du alltid varit snabb på att lära dig. Gör ett gott intryck för det är det som får dig anställd. Kolla med alla släktingar och vänner om de kan fixa något, ligg på och lägg energi på det. Dyk för fan inte upp i mjukisbyxor och drick kaffe innan varje möte. Var tillmötesgående. Svårare än så är det inte.



Njae! När jag hade personalansvar på mitt förra jobb hade varje person som tog sig friheten att klampa in på kontoret oanmälda gått fetbort direkt. Hade dessutom polisanmält dom för olaga intrång då det är regler på vilka som får komma in i byggnaden. Likadant för många industrier. Vet inte vad du jobbat med, men det enda jag kan tänka mig att det där funkar inom är serviceyrken i butiker och dylikt.

Otroligt jävla arrogant att förvänta sig att människor mitt i sitt jobb ska stanna allt dom gör för att du vill meddela att du är tillgänglig för att arbeta, när det i 90% av fallen kommer vara så att dom absolut inte söker folk.

blåvitt
2017-01-30, 18:06
Njae! När jag hade personalansvar på mitt förra jobb hade varje person som tog sig friheten att klampa in på kontoret oanmälda gått fetbort direkt. Hade dessutom polisanmält dom för olaga intrång då det är regler på vilka som får komma in i byggnaden. Likadant för många industrier. Vet inte vad du jobbat med, men det enda jag kan tänka mig att det där funkar inom är serviceyrken i butiker och dylikt.

Var tror du att 19-åringar söker jobb? Klart som fan att man inte söker jobb som ingenjör på det viset men när man är ung och saknar meriter så går det helt enkelt inte an med att skicka in sitt CV och luta sig mot det. För en 30-åring gäller givetvis andra regler men när man är ung och oerfaren fungerar det annorlunda. Enda sättet att ta sig in på arbetsmarknaden är att axla sig in.

Starke75an
2017-01-30, 18:17
Låna upp och fixa ett körkort. Körkort är bra att ha.

leee
2017-01-30, 18:40
Var tror du att 19-åringar söker jobb? Klart som fan att man inte söker jobb som ingenjör på det viset men när man är ung och saknar meriter så går det helt enkelt inte an med att skicka in sitt CV och luta sig mot det. För en 30-åring gäller givetvis andra regler men när man är ung och oerfaren fungerar det annorlunda. Enda sättet att ta sig in på arbetsmarknaden är att axla sig in.

Har man kontakter kan det fungera men annars är det platsbanken som gäller för hur skulle det se ut om det sprang folk hela tiden och frågade efter jobb,och körkort kan efterfrågas om det är enda sättet att ta sig till jobbet och då behövs det en bil och har man inte råd med bil inget jobb.

dream_theater_
2017-01-30, 19:36
Vad baserar du det på då? Ont om specifik arbetskraft med specifik kompetens kanske, generellt finns det massvis med folk som behöver arbete som inte kan få något. Unga vuxna i synnerhet.

Alltså jag baserar det ju bara på situationen på den arbetsplats jag är på. Den är störst i Sverige, och har massor olika typer av jobb.

Vad vill svenska ungdomar ha för jobb? När jag var ung så fick alla jobb som ville ha det (de som ville ha alltså), och konjunkturen är bättre nu än då.

dream_theater_
2017-01-30, 19:40
Har man kontakter kan det fungera men annars är det platsbanken som gäller för hur skulle det se ut om det sprang folk hela tiden och frågade efter jobb,och körkort kan efterfrågas om det är enda sättet att ta sig till jobbet och då behövs det en bil och har man inte råd med bil inget jobb.

Jag tror du har fel angående platsbanken. Är man ung så är det mycket bättre att "visa" sig. Skicka in ett CV för en nittonåring är som att skicka in använt toapapper.

dream_theater_
2017-01-30, 19:45
Njae! När jag hade personalansvar på mitt förra jobb hade varje person som tog sig friheten att klampa in på kontoret oanmälda gått fetbort direkt. Hade dessutom polisanmält dom för olaga intrång då det är regler på vilka som får komma in i byggnaden. Likadant för många industrier. Vet inte vad du jobbat med, men det enda jag kan tänka mig att det där funkar inom är serviceyrken i butiker och dylikt.

Otroligt jävla arrogant att förvänta sig att människor mitt i sitt jobb ska stanna allt dom gör för att du vill meddela att du är tillgänglig för att arbeta, när det i 90% av fallen kommer vara så att dom absolut inte söker folk.

Det låter ju som att du jobbar på ett fängelse eller ett kärnkraftverk. Tro fan att de inte hade fått jobb om de hade brutit sig in för att "snacka lite med chefen".

Sarco
2017-01-30, 19:52
Vilka enskilda kurser på högskolenivå höjer ens kompetens?

Strikt sett: alla. Men det är ju inte det du menar egentligen, så jag ska tolka lite snällt :-)

Utan att veta mer om TS mål i livet eller intresseområden så kan man nästan alltid ha nytta av att ha läst en förstanivåkurs i något stort ämne. Lätt att putta in den i en framtida examen eller att senare fortsätta i mer avancerade studier i samma ämne.

Många ämnen är meriterande i vissa branscher som letar folk med ljus och lykta, t.ex. omvårdnad, socialt arbete, en hel del säkerhetsarbete etc. På den naturvetenskapliga sidan har jag inte järnkoll men man kan nog hitta en del där också. Statistik är ett smidigt och snabbt sätt att skaffa sig bra att ha-kunskap för nästan alla jobb.

Sen finns det såklart inga enterminskurser som garanterat ger dig jobb men det är en annan sak.

Starke75an
2017-01-30, 20:06
Ringa runt är ett bra tips. Ser du nån firma som bygger ut, ring dit direkt.

Stuffer
2017-01-31, 11:06
Låna på du säger jag. Såklart vore det bästa om det gick att jobba ihop pengarna men har du svårt att få ett jobb är ju ett körkort den bästa investeringen du kan göra. Folk har ju lånat till betydligt sämre ändamål.

Vinter
2017-01-31, 11:20
Vilka enskilda kurser på högskolenivå höjer ens kompetens?

Jag kan rekommendera ledarskapskurser på försvarshögskolan.

TheBeach97
2017-01-31, 14:56
Alltså det blir troligtvis inga kurser som direkt "höjer min kompetens", har kollat runt på diverse högskolestudier men de flesta som verkade någorlunda intressanta hade behörighetskrav att man redan läst in ett par poäng i liknande ämne, alternativt så var det knepiga start-datum där en verkade börja först i april och en annan var stängd redan.

Jag ringde NTI nyss och pratade lite om komvuxkurser men dom ville att man skulle ha något speciellt "syfte" med kursen man läser, tex att man ska läsa upp matte D eller liknande för att på så vis öppna upp för att senare söka till ingenjörsstudier etc, jag kunde inte komma på någon sådan anledning då jag redan har fysik B å matte E.

Funderar på att söka in till två stycken random folkhögskolekurser på distans bara, sen klarar jag mig på bara några tusenlappar per månad så kan troligen lägga undan 5-6 tusen under 3-4 månaders tid så kommer ju kunna spara typ 18-24.000 vilket borde räcka bra till ett körkort tycker man.

r3mpuh
2017-01-31, 15:51
Det är en sjuk livsåskådning som kommer leda till en fruktansvärd kortsiktighet i alla beslut och därmed olycka på sikt. Finns det någon anledning att utbilda sig, skaffa barn eller ens mata barnet om du tänker så?

Jag är rätt säker på att du inte tänker så på allvar utan det bara är något du säger för att verka cool. Den dystopin om alla hade tänkt så.Jag håller inte med. Tror folk vore lyckligare om de oftare försökte tänka som så. De flesta som känner sig olyckliga tror oftast att livet kommer bli magiskt bättre i framtiden efter något diffust alternativt specifikt sak/händelse har inträffat som man tror(inbillat sig) kommer ha magiska inbringa lycka krafter på ens liv/mående.

Ovan illusion stämmer givetvis inte överens med verkligheten. Man blir mycket lyckligare av att fånga dagen, ta en banan & gå en promenad i dagsljuset med musik hörlurarna & vara glad för allt man faktiskt har, till skillnas från människor med sämre slott som t.ex fått valfritt land i Afrika som startregion i sitt liv. Hjälpa andra & vara en god medmänniska brukar också ha en positiv inverkan på självbilden, räcker ofta med att ringa upp sina syskon/föräldrar & försöka sprida lite glädje genom att fråga & genuint intressera sig för om det hänt något kul/okul i deras liv på sistonde. Räcker med att sprida glädje för att få uppleva glädje.

Tror jag råkade gå lite offtopic ovan^. Ursäkta TS.

Mitt körkort blev stulet för 4,5 år sedan & har sedan dess kört bil med passet. Det försvårar att inte ha tilllgång till ett körkort i vardagen. Det går oftast inte att hyra lånebil när man behöver tillgång till en sådan. Har även blivit tvungen att tacka nej till ett flertal jobbuppdrag p.g.a. tillgången till ett fysiskt körkort har varit en förutsättning för att alls kunna genomföra uppgiften.

Mvh r3mpuh :)

shadowfire
2017-01-31, 16:14
...
Mitt körkort blev stulet för 4,5 år sedan & har sedan dess kört bil med passet. Det försvårar att inte ha tilllgång till ett körkort i vardagen. Det går oftast inte att hyra lånebil när man behöver tillgång till en sådan. Har även blivit tvungen att tacka nej till ett flertal jobbuppdrag p.g.a. tillgången till ett fysiskt körkort har varit en förutsättning för att alls kunna genomföra uppgiften.

Mvh r3mpuh :)

Om det är i Sverige så förutsätter jag att du är medveten om att det är ett brott mot körkortslagen med penningbot som påföljd, om du nu inte har med dig något mer än passet i bilen?

TheBeach97
2017-01-31, 16:30
Okej men sitter och kollar upp lite kurser på folkhögskola nu, kan någon hjälpa?

Har hittat två kurser nu som startar väldigt snart och som verkar någorlunda passande, båda kurserna är på 50%, dvs tillsammans blir de 100%.

Ena kursen har kursdatum:

6 feb 2017 - 22 jun 2017

Den andra kursen har kursdatum:

13 februari 2017 – 2 juni 2017


Någon som vet hur jag ska göra när jag söker CSN för dessa? Ska jag söka 100% studietakt, eller ska jag söka två stycken 50% med lite olika datum även fast dom är väldigt nära varandra, hur fungerar det? Det var enklare när jag sökte på högskola för då sökte jag bara för en hel termin på en gång på det programmet jag gick så var det liksom klart, men hur gör man när det är uppdelat såhär?

r3mpuh
2017-01-31, 16:44
Om det är i Sverige så förutsätter jag att du är medveten om att det är ett brott mot körkortslagen med penningbot som påföljd, om du nu inte har med dig något mer än passet i bilen?Har blivit stoppad av polisen ett flertalet gånger och fått blåsa & lämna urinprov utan påföljder med passet med mig. Jag antar att dem ser mellan fingrarna när man blivit bestulen på sitt körkort & de har en förlustanmälan i systemet. En polis som stannade mig en gång förut råkade även avslöja atr jag fanns med i misstankeregistret för urkundsförfalskning. :Virro

TheBeach97
2017-01-31, 17:36
Okej men sitter och kollar upp lite kurser på folkhögskola nu, kan någon hjälpa?

Har hittat två kurser nu som startar väldigt snart och som verkar någorlunda passande, båda kurserna är på 50%, dvs tillsammans blir de 100%.

Ena kursen har kursdatum:

6 feb 2017 - 22 jun 2017

Den andra kursen har kursdatum:

13 februari 2017 – 2 juni 2017


Någon som vet hur jag ska göra när jag söker CSN för dessa? Ska jag söka 100% studietakt, eller ska jag söka två stycken 50% med lite olika datum även fast dom är väldigt nära varandra, hur fungerar det? Det var enklare när jag sökte på högskola för då sökte jag bara för en hel termin på en gång på det programmet jag gick så var det liksom klart, men hur gör man när det är uppdelat såhär?


Någon som vet?

Mantus
2017-01-31, 17:47
Mitt körkort blev stulet för 4,5 år sedan & har sedan dess kört bil med passet. Det försvårar att inte ha tilllgång till ett körkort i vardagen. Det går oftast inte att hyra lånebil när man behöver tillgång till en sådan. Har även blivit tvungen att tacka nej till ett flertal jobbuppdrag p.g.a. tillgången till ett fysiskt körkort har varit en förutsättning för att alls kunna genomföra uppgiften.

Mvh r3mpuh :)

Varför i hela fridens namn har du inte bara kontaktat Transportstyrelsen och bett dem sända ut en ansökningsblankett för körkortsförnyelse? Du verkar ju ha giltigt pass så ett körkort borde du ju kunna hämta ut.

blåvitt
2017-01-31, 18:08
Varför i hela fridens namn har du inte bara kontaktat Transportstyrelsen och bett dem sända ut en ansökningsblankett för körkortsförnyelse? Du verkar ju ha giltigt pass så ett körkort borde du ju kunna hämta ut.

Man får för fan till och med hem en blankett per automatik när man anmäler det försvunnet :S

r3mpuh
2017-01-31, 19:57
Varför i hela fridens namn har du inte bara kontaktat Transportstyrelsen och bett dem sända ut en ansökningsblankett för körkortsförnyelse? Du verkar ju ha giltigt pass så ett körkort borde du ju kunna hämta ut.

Man får för fan till och med hem en blankett per automatik när man anmäler det försvunnet :SJag slarvade bort ansökningsblanketten efter att den blev liggandes väldigt p.g.a. fotoprocessen lät för jobbig att behöva genomföra igen för att det skulle bli av. Det var även en kostnadsfråga & jag såg inte något direkt akut behov av att trolla bort ett par hundralappar bara för att. Men ni har nog rätt i att det inte borde vara något problem & jag funderar starkt på att ansöka om ett nytt körkort inom snar framtid. Känner att diskussionen väldigt offtopic nu, men om någon har ett tips på hur man med minsta kostnad/besvär fixar ett godkänt fotografi för körkortsansökningen tar jag emot den med öppna armar. Bor i skogen förövrigt.

Mvh r3mpuh :)

TheBeach97
2017-01-31, 20:35
Okej men sitter och kollar upp lite kurser på folkhögskola nu, kan någon hjälpa?

Har hittat två kurser nu som startar väldigt snart och som verkar någorlunda passande, båda kurserna är på 50%, dvs tillsammans blir de 100%.

Ena kursen har kursdatum:

6 feb 2017 - 22 jun 2017

Den andra kursen har kursdatum:

13 februari 2017 – 2 juni 2017


Någon som vet hur jag ska göra när jag söker CSN för dessa? Ska jag söka 100% studietakt, eller ska jag söka två stycken 50% med lite olika datum även fast dom är väldigt nära varandra, hur fungerar det? Det var enklare när jag sökte på högskola för då sökte jag bara för en hel termin på en gång på det programmet jag gick så var det liksom klart, men hur gör man när det är uppdelat såhär?

Bump igen, hjelp hur gör man!

TheBeach97
2017-02-10, 17:08
Någon som vet hur man gör? Ena kursen finns redan uppe under "mina sidor" när man ska söka CSN, men den andra kursen har inte kommit upp än (startar den 13e så kommer väl upp nästa vecka någon gång).

Går det då att för nu söka för ena kursen (50%) och sedan nästa vecka söka för den andra (också 50%) ? Eller är det bättre jag väntar tills den andra också kommer upp och söker för båda samtidigt?

Har bara sökt CSN på högskola förut och då valde jag hela terminens kurser på en gång på 100%.

Någon?

Andy.da.wohoo
2017-02-10, 17:42
Någon som vet hur man gör? Ena kursen finns redan uppe under "mina sidor" när man ska söka CSN, men den andra kursen har inte kommit upp än (startar den 13e så kommer väl upp nästa vecka någon gång).

Går det då att för nu söka för ena kursen (50%) och sedan nästa vecka söka för den andra (också 50%) ? Eller är det bättre jag väntar tills den andra också kommer upp och söker för båda samtidigt?

Har bara sökt CSN på högskola förut och då valde jag hela terminens kurser på en gång på 100%.

Någon?

Det måste ju finnas information om detta på CSNs hemsida?

TheBeach97
2017-02-10, 17:48
Det måste ju finnas information om detta på CSNs hemsida?

Letar men hittar inget

thenut
2017-02-10, 20:12
Har blivit stoppad av polisen ett flertalet gånger och fått blåsa & lämna urinprov utan påföljder med passet med mig. Jag antar att dem ser mellan fingrarna när man blivit bestulen på sitt körkort & de har en förlustanmälan i systemet. En polis som stannade mig en gång förut råkade även avslöja atr jag fanns med i misstankeregistret för urkundsförfalskning. :Virro

Urinprov? Vad är det för trafikkontroll du hamnat i?

Hemi
2017-02-10, 21:38
Om jag fattat rätt så ligger det ett förslag om CSN för körkort, till 2017. Du kan ju höra med CSN om det blir nåt, kan ju tänkas att de vet nu.