handdator

Visa fullständig version : Minnesdagen för förintelsens offer 27/1


ARMSTARK
2017-01-27, 19:54
Ord är överflödiga, skänk en tanke åt offren för den moderna tidens stora skam.

Bärsärk
2017-01-27, 21:12
Vilken förintelse?

Bossebäver
2017-01-27, 21:43
Vilken förintelse?

Ordet "förintelsen" brukar betyda en särskild förintelse, nämligen Nazitysklands förföljelse och systematiska mördande av judar, politiskt oliktänkande, efterblivna och övriga ideologiskt oönskade element.

anvihl
2017-01-27, 22:06
Vilken förintelse?

Here we go.

Scrubby
2017-01-27, 22:07
Att du vågade ta upp det där på Flashba.. jag menar kolozzeum. Ge det 20 inlägg sen är väl förintelsen också invandrarnas fel.

För att vara lite allvarlig, bra initiativ! Aldrig glömma!

Shqypnia
2017-01-27, 22:08
Människan glömmer dessvärre alltid.

Bärsärk
2017-01-27, 22:10
Ordet "förintelsen" brukar betyda en särskild förintelse, nämligen Nazitysklands förföljelse och systematiska mördande av judar, politiskt oliktänkande, efterblivna och övriga ideologiskt oönskade element.

:laugh:

Folk dog, det var världskrig om inte av svält så av sjukdomar. Det var en tragisk mörk fläck i människans historia och vi ska aldrig glömma hur hemskt det är med krig.

Men jag tycker inte vi ska börja peka finger om vem som har gjort vad och varför.

Magnus N
2017-01-27, 22:11
Att du vågade ta upp det där på Flashba.. jag menar kolozzeum. Ge det 20 inlägg sen är väl förintelsen också invandrarnas fel.

För att vara lite allvarlig, bra initiativ! Aldrig glömma!

Det får man väl säga det var, en österrikare i Tyskland, är lite annorlunda de ifrån Braunau

Scrubby
2017-01-27, 22:18
Det får man väl säga det var, en österrikare i Tyskland, är lite annorlunda de ifrån Braunau

Du vet vad jag syftade på :smash:

Shqypnia
2017-01-27, 22:19
:laugh:

Folk dog, det var världskrig om inte av svält så av sjukdomar. Det var en tragisk mörk fläck i människans historia och vi ska aldrig glömma hur hemskt det är med krig.

Men jag tycker inte vi ska börja peka finger om vem som har gjort vad och varför.

Är du hög?

Det är väl klart vi ska peka finger om vem som gjort precis vad och varför. Hur ska vi annars lära oss av historien.

Bärsärk
2017-01-27, 22:34
Är du hög?

Det är väl klart vi ska peka finger om vem som gjort precis vad och varför. Hur ska vi annars lära oss av historien.

ALLA gjorde dumma saker, ALLA ska lära sig.

anvihl
2017-01-27, 22:35
ALLA gjorde dumma saker, ALLA ska lära sig.

Frågan är ju varför du inte kan instämma och säga att det Hitler och nazityskland gjorde var vidrigt på minnesdagen för deras dåd istället för "MEN ALLA ANDRA VAR OCKSÅ DUMMA"?

Bärsärk
2017-01-27, 22:43
Frågan är ju varför du inte kan instämma och säga att det Hitler och nazityskland gjorde var vidrigt på minnesdagen för deras dåd istället för "MEN ALLA ANDRA VAR OCKSÅ DUMMA"?

Vad som är vidrigt är att vi har minnesdag för förintelsen och inte för nått av världskrigen som helhet.

vonad
2017-01-27, 22:45
:laugh:

Folk dog, det var världskrig om inte av svält så av sjukdomar. Det var en tragisk mörk fläck i människans historia och vi ska aldrig glömma hur hemskt det är med krig.

Men jag tycker inte vi ska börja peka finger om vem som har gjort vad och varför.

Vad skrattar du åt..?

Shqypnia
2017-01-27, 22:45
Vad som är vidrigt är att vi har minnesdag för förintelsen och inte för nått av världskrigen som helhet.

Medlem på Kolo sedan 2015 men på Flashback sedan 1999 right?

Malle1
2017-01-27, 22:48
Förintelsen i Holdomor. Hittade ingen tråd om den. Man kan passa på och skänka en tanke till dem...
http://viewpoint-east.org/2011/11/29/sverige-sviker-i-fragan-om-holodomor/

anvihl
2017-01-27, 22:50
Vad som är vidrigt är att vi har minnesdag för förintelsen och inte för nått av världskrigen som helhet.

Volkstrauertag och memorial day t.ex? Men absolut, en internationell minnesdag för alla stupade vore väl på sin plats.

Varför vägrar du acceptera förintelsen dock? Dina nazipolare som indoktrinerat dig att den aldrig ägde rum?

ApexProcyon
2017-01-27, 22:58
Medlem på Kolo sedan 2015 men på Flashback sedan 1999 right?

Det kan ha dött åtminstone lika många under Holodomor under minst lika brutala förhållanden under samma tidsepok. Jag sätter min högra arm på att väldigt få här ens vet vad Holodomor är utan att googla.

Inte nog med att vi inte har en minnesdag för alla ukrainare som systematiskt svalt ihjäl - folk känner inte ens till det.

"According to the findings of the Court of Appeal of Kiev in 2010, the demographic losses due to the famine amounted to 10 million, with 3.9 million direct famine deaths, and a further 6.1 million birth deficit.[18]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Jag vägrar benämna förintelsen som Förintelsen med stort F just för att det höjer upp ett folkslags lidande över andra folkslags lidande.

En minnesdag ägnad åt att skänka en tanke till alla som systematiskt plågats under olika regimer skriver jag hellre under på.

Edit:
Förintelsen i Holdomor. Hittade ingen tråd om den. Man kan passa på och skänka en tanke till dem...
http://viewpoint-east.org/2011/11/29/sverige-sviker-i-fragan-om-holodomor/


Du hann först. Glädjande att någon känner till hungersnöden i Ukraina åtminstone.

Bärsärk
2017-01-27, 23:07
Eller alla som svalt i Leningrad (Närmare 1 miljon människor)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Belägringen_av_Leningrad#Sv.C3.A4lt_och_f.C3.B6rsv ar

Under slutet av hösten och vintern 1941–1942 dog tusentals Leningradbor varje dag av svält och sjukdomar, matransonerna begränsades till 125 gram bröd som mest bestod av sågspån, temperaturerna föll till runt -30 °C och det rapporterades om svältande gäng som dödade och åt upp människor efter att allt annat hade tagit slut.[14] 260 stadsbor dömdes till fängelse för kannibalism.[15]

Bärsärk
2017-01-27, 23:13
Varför vägrar du acceptera förintelsen dock?

Jag förnekar inte att folk dog, jag ifrågasätter bara hur. Visserligen spelar det ingen roll men jag tycker ändå det känns konstigt att bli så väldigt specifik när det finns en mycket värre helhet.

Sen skriver segraren historien också, inget jag är speciellt förtjust över då det oftast blir rätt mycket fel då...

vonad
2017-01-27, 23:15
Jag förnekar inte att folk dog, jag ifrågasätter bara hur.

Vad är det du ifrågasätter exakt?

Hövdingen
2017-01-27, 23:15
Sen skriver segraren historien också, inget jag är speciellt förtjust över då det oftast blir rätt mycket fel då...

Vilka var segrarna? Det tyska folket? Judarna? USA? England? Ryssland?

Bärsärk
2017-01-27, 23:18
Vilka var segrarna? Det tyska folket? Judarna? USA? England? Ryssland?

USA vann mest helt klart på andra världskriget.

Hövdingen
2017-01-27, 23:20
USA vann mest helt klart på andra världskriget.

Och då skrev de den tyska historien?

TranceII
2017-01-27, 23:21
Det har funnits ganska många tillfällen där många människor har dött men jag kan verkligen acceptera att förintelsen hålls som speciell för oss. Dels för att formen och skalan av det systematiska mördandet är något unikt och dels motivationen bakom. Tyskland är även väldigt nära oss geografiskt och kulturellt.

TranceII
2017-01-27, 23:23
Förintelsen i Holdomor. Hittade ingen tråd om den. Man kan passa på och skänka en tanke till dem...
http://viewpoint-east.org/2011/11/29/sverige-sviker-i-fragan-om-holodomor/

"i Holodomor"? Du verkar inte ha tänkt jättemycket på den själv.

r3mpuh
2017-01-28, 21:40
Jag kollade på "Han är tillbaka" på netflix för att hedra offren. Kolla du med! :)
AtW1Lq5c04E

PureWhey
2017-01-29, 13:27
Hur hedrar man offren genom att kolla på en Netflix-serie?

Sheogorath
2017-01-29, 19:22
*tittar på Bärsärks profilbild*

trädgårdsmöbel
2017-01-29, 19:24
Vilka var segrarna? Det tyska folket? Judarna? USA? England? Ryssland?

Ryssland, helt klart. Ingen brydde sig om att de snodde åt sig hela östeuropa av bara farten.

Bärsärk
2017-01-29, 20:08
Ryssland, helt klart. Ingen brydde sig om att de snodde åt sig hela östeuropa av bara farten.

Östeuropa har inte betytt så mycket för Ryssland än, USA vann mer makt och inflytande.

r3mpuh
2017-01-29, 21:04
Hur hedrar man offren genom att kolla på en Netflix-serie?Såg du hela netflix-filmen "Han är tillbaka"? Filmen som helhet, om man kollar ända till absoluta slutet, tycker jag personligen hedrar offren. Min årskull fick som exempel kolla på hela Schindlers List under historia lektionerna för att bli medvetna om vad som historiskt hänt nyligen så det förhoppningsvis inte skall hända igen. Bla bla bla, you get my point./r3mpuh

kalis
2017-01-29, 21:07
haha! Det var ett lustigt sätt att hedra dem :D