handdator

Visa fullständig version : Maghjul - varför denna enormt otäcka känsla?


Snubben
2017-01-25, 20:52
Min magträning rätt tafatt för tillfället men den inkluderar ett par set med en magrullare, s k. ab roller (https://cdn-media.sportamore.se/uploads/products/06-1504_casall_ab_roller_1.jpg)

Min fråga är enkel, hur kommer det sig att det känns så ofantligt mycket mer att göra den här övningen, samt träningsvärken som den leder till än vilken annan valfri övning som helst?

Kör i snitt tre gånger i veckan, på måndagen funkar allt bra. Idag har jag lite träningsvärk men jag klarar knappt att rulla ut (och då har jag värmt upp innan). Det känns som hela magen är en stor bindvävsplatta som spricker och sprängs. Jag tror helt ärligt att det är mer smarta (men ändå inte direkt smärta) vid den här övning än när en kvinna föder barn.

Varför? Eller är det så enkelt att jag har totalt fatalt misslyckat med att träna mage/core på ett bra sätt tidigare och nu kommer allt på en och samma gång?

myggan84
2017-01-25, 21:11
Känner samma. Maghjulet ger upphov till sjuk träningsvärk även om man gör den relativt ofta. Har man träningsvärk från vanliga magövningar kan man ofta köra mage även om man har lite värk. Kör man maghjulet med träningsvärk bryter man näsan.

upperkatt
2017-01-25, 21:15
Vågar knappt tänka på den, klarar inte ens en enda repetition.

Bob90
2017-01-25, 21:29
Vågar knappt tänka på den, klarar inte ens en enda repetition.

Kan det vara för att det är extremt mycket excentriskt?
Bara gissar här.

Jaive
2017-01-25, 23:14
Jag har tidigare haft extrem träningsvärk av att köra maghjulet och det var så illa att det helt enkelt inte gick att köra det mer än en gång per vecka. Träningsvärken jag hade gjorde att om jag försökte köra igen när den fortfarande satt i så kändes det som att magmusklerna höll på att slitas sönder. Efter några månader har det nu blivit bättre och nu för tiden funkar det att köra det två ggr/vecka och träningsvärken är inte alls lika intensiv längre, trots att jag ökat antalet reps när jag kör. Har dock inget direkt tips på hur du ska få det att bli bättre. Det löste sig liksom av sig självt för mig.

upperkatt
2017-01-26, 05:54
Kan det vara för att det är extremt mycket excentriskt?
Bara gissar här.

Smart! Det har jag inte tänkt på, men det stämmer säkert. Får bli att köra denna oftare.

Klein
2017-01-26, 06:13
Det sätter ju en enorm stress på magmusklerna i deras utsträckta läge vilket inte är fallet i de flesta andra magövningar.

Peter.B
2017-01-26, 09:09
Gör ni den på knäna eller fötterna?

Jag gör den själv på knäna, för klen för att göra den på fötterna, men har aldrig upplevt någon direkt träningsvärk av den. Får mer kontakt/träningsvärk i lats och triceps och snarare de som sätter begränsningen (jag gör den iofs direkt efter chins och dips).

Diomedea exulans
2017-01-26, 09:27
Gör ni den på knäna eller fötterna?

Jag gör den själv på knäna, för klen för att göra den på fötterna, men har aldrig upplevt någon direkt träningsvärk av den. Får mer kontakt/träningsvärk i lats och triceps och snarare de som sätter begränsningen (jag gör den iofs direkt efter chins och dips).

Finns det någon på forumet som är stark nog att göra den på fötterna?

Peter.B
2017-01-26, 09:52
Finns det någon på forumet som är stark nog att göra den på fötterna?

Det är jag helt övertygad om att det finns. Jag är inte helt långt ifrån, har träningskompisar som klarar flera reps.

Bob90
2017-01-26, 10:16
Jag har kunnat göra det från ståendes, innan jag började på gym. På tiden när man var lätt i kroppen och bara klättrade, sprang och höll på med kampsport. Nu skulle jag nog krossa näsan mot golvet om jag försökte det..

Shqypnia
2017-01-26, 10:26
Jag kör inte maghjulet numera utav den enkla anledningen att den har försvunnit från gymmet, men känner inte igen mig alls. Kör jag den 2-3 ggr så känner jag ingen träningsvärk öht.

Loke
2017-01-26, 11:17
Jag kör inte maghjulet numera utav den enkla anledningen att den har försvunnit från gymmet, men känner inte igen mig alls. Kör jag den 2-3 ggr så känner jag ingen träningsvärk öht.

Det är ju bara att hugga tag i en skivstång?

Arbeider
2017-01-26, 11:34
Brukade också få brutal träningsvärk av denna övning, men sen jag regelbundet har kört situps med lång ROM(brutalbänk) under en lång period så har jag märkt att jag inte tycker denna övning är särskilt påfrestande längre. Tror det bara handlar om att det hör till en av de bättre magövningarna helt enkelt(liksom full ROM situps). Kör man mycket mesiga övningar som plankan så kommer maghjulet helt klart att kännas. :)

kalis
2017-01-26, 11:45
Jag brukar bara köra situps men det hade varit intressant att testa detta maghjul, ska testa det ikväll tror vi har ett sådant hjul på gymmet.

PureWhey
2017-01-26, 11:46
Finns det någon på forumet som är stark nog att göra den på fötterna?

RassK och Issemannen gör säkert det

Illustrerade mannen
2017-01-26, 12:48
Testade igår och till min förvåning kunde jag inte göra den ordentligt ståendes på fötterna...:em: På knäna inga problem och ingen träningsvärk alls. Något att nöta på!

Cerberus
2017-01-26, 14:06
Behöver skaffa en egen sån, mitt nuvarande gym har inte en sån. Tycker den är en fantastisk grej att träna magen med. Upplever oxå helt sinnesjuk träningsvärk av den(inget positivt i min värld, men något mindre jälvig blir den när jag kör övningen i relativt regelbundet) och som nån annan sa beror de väl på excentrisk träning. Öht brukar excentrisk träning ge rejäl träningsvärk för mig i mångt och mkt.

trädgårdsmöbel
2017-01-26, 15:53
Det är säkert en jättebra övning men jag klarar inte av den. När jag rullar ut känner jag mig skitstark, det stramar gött i magen och jag känner att det här är light weight m-f:er, nu kör vi! Sedan när jag kommit en bit ner så går jag från jättestark till att inte orka alls och ligger platt på golvet som en strandad val.

Loke
2017-01-26, 16:09
Det är säkert en jättebra övning men jag klarar inte av den. När jag rullar ut känner jag mig skitstark, det stramar gött i magen och jag känner att det här är light weight m-f:er, nu kör vi! Sedan när jag kommit en bit ner så går jag från jättestark till att inte orka alls och ligger platt på golvet som en strandad val.

Fast så är det ju typ för alla. Övningen går till stor del ut på just att skapa känsla för "hit men inte längre" och känsla för vad som är neutral och översvankig rygg. Det är svårt i början, då får man vända tidigare där man är helt säker på att man klarar det. Kanske måste man även träna tex plankor osv först. Maghjulet är till crunches ungefär som knäböjen är till bensparksmaskinen.

Kräket
2017-01-26, 19:53
Maghjulet är till crunches ungefär som knäböjen är till bensparksmaskinen.

Är maghjulet verkligen så bra? Alltså så pass effektiv? Jag kan göra massor knästående men knappt någon på fötter. Får aldrig träningsvärk.

ceejay
2017-01-26, 20:38
Fick sinnes värk av den när jag började. Klarade 8st första passet. (på knäna)
Gjorde 20st för några dagar sedan, känner inte av det. Tror den är väldigt bra för lyftningen.

kalis
2017-01-26, 20:51
Jag klarade bara sex stycken, testade det på gymmet idag :D

Loke
2017-01-26, 20:57
Är maghjulet verkligen så bra? Alltså så pass effektiv? Jag kan göra massor knästående men knappt någon på fötter. Får aldrig träningsvärk.

Min poäng var främst det inte bara är ett sätt att träna rectus abdominis, det har mer värde än så. Man kan säkert få det på andra sätt, men ja, det är en övning som är värd att jobba lite på för att få till, det tycker jag.

Snubben
2017-01-26, 22:25
Loke,

Hur menar du med känslan "hit men inte längre". Syftar du på att den otäcka känslan som jag upplever kan vara kopplat till felaktigt utförande eller missförstår jag dig (jag kan nog inte påstå att min teknik är perfekt..)?

Zrob
2017-01-27, 07:38
Finns maghjul på erbjudande på Lidl denna vecka, 40kr.

Bryggare
2017-01-27, 08:28
Är maghjulet verkligen så bra? Alltså så pass effektiv? Jag kan göra massor knästående men knappt någon på fötter. Får aldrig träningsvärk.

Har upplevt samma sak. Testa köra från fötterna tills du inte klarar sträcka ut längre då sätter du i knäna och fullföljer repetitionen. Upp på fötterna igen och upprepa. Får sjuk träningsvärk av detta. Klarar ca 7 reps med detta utförande, närmare 30 knästående.

dodie
2017-01-27, 08:41
Maghjulet är en underbar övning för nedre delen av magen tycker jag. Medans crunches tar mer på övre delen vad jag har märkt.

Ni som inte känner av något av hjulet, testa att utföra den mer korrekt. Altså se till att under hela reppen hålla en antisvank (skjuta fram bäckenet och hålla emot allt vad ni har), sedan gå ner. Och om ni klarar alldeles för många, gör repsen långsammare då bara. Lägg gärna dit ett markerat stopp i botten (utan att nudda golvet), så tar det garanterat mer än tidigare.

Jaive
2017-01-27, 08:55
Har upplevt samma sak. Testa köra från fötterna tills du inte klarar sträcka ut längre då sätter du i knäna och fullföljer repetitionen. Upp på fötterna igen och upprepa. Får sjuk träningsvärk av detta. Klarar ca 7 reps med detta utförande, närmare 30 knästående.

Den metoden är bra. Ett annat alternativ är att köra från stående mot en vägg så att väggen stoppar en precis där man fortfarande orkar vända. Då är det lätt att ha ett progressionstänk iom att man kan försöka stå längre och längre ifrån väggen.

Loke
2017-01-27, 09:19
Loke,

Hur menar du med känslan "hit men inte längre". Syftar du på att den otäcka känslan som jag upplever kan vara kopplat till felaktigt utförande eller missförstår jag dig (jag kan nog inte påstå att min teknik är perfekt..)?

Mja, kanske. Det som brukar hända är man plötsligt inte klarar av att hålla emot eller vända tillbaka. Detta leder oftast till att man tappar ryggens neutrala position vilket snabbt brukar kännas så obeagligt att man ger upp och rasar i golvet eller så håller man ryggneutraliteten men helt enkelt rasar ner för att man inte orkar. Målet är då istället att komma så nära denna punkt man kan utan att något av dessa händer. Det menar jag med "hit men inte längre".

Det finns dock en tredje grupp som tappar ryggens neutralitet utan att riktigt märka det och fortsätter utföra övningen tillbaka upp igen. De brukar mest tycka att hela övningen känns obehaglig, de förstår inte att det händer nåt där mitt i som inte är bra. Då får man förklara att magen måste spännas hårt, ryggen måste krummas upp och stå brevid och titta och säga "där!" precis när ryggen faller ihop. Men det kan vara klurigt, för det är ju som känt så att neutral rygg för en person kan vara svankig för en annan, och vissa har ett väldigt smalt acceptabelt spann som kan kallas "neutralt".

Ibland har jag varit tvungen att släppa denna övning för att vi inte lyckas få till det bra. Precis som det kan bli med marklyft - ett fåtal människor kan kanske aldrig lyfta några signifikanta vikter så, trots allt.

Rikard Jansson
2017-01-27, 10:37
Kul med en tuff övning när man väl kan den men ser inte varför den ska ha mer värde än andra magövningar, som är mycket bekvämare.

Illustrerade mannen
2017-01-27, 11:17
Kul med en tuff övning när man väl kan den men ser inte varför den ska ha mer värde än andra magövningar, som är mycket bekvämare.

Jag talar endast för mig själv förstås... Ingen övning har "mer värde" direkt... Det handlar mer om någon slags frustration när jag inte klarar vissa saker som jag tror/anser att jag borde kunna... Endast för mitt eget välbefinnandes skull... Det finns också vissa "skamgränser" som jag anser att man (jag) ska klara... Utmaningar/mål i tillvaron...

Shqypnia
2017-01-27, 11:40
Eftersom vi inte har den kvar på vårt gym så körde jag med en stång istället. Funkar fint det med.

Bryggare
2017-01-27, 17:04
Kul med en tuff övning när man väl kan den men ser inte varför den ska ha mer värde än andra magövningar, som är mycket bekvämare.

Ofta har just dom tuffa övningarna, som jag ser det, mer värde än dom bekvämare.

Scrubby
2017-01-27, 22:16
Jag håller med om den brutala trasiga känslan dagen efter! Kan dock säga att jag inte hittat en enda magövning som gett mig samma träningsresultat, blev bitig som fan över magpartiet när jag började med övningen. Jag kör på fötterna så långt jag klarar, har en bit kvar till full rep.

Gearhead85
2017-01-27, 22:35
Finns det någon på forumet som är stark nog att göra den på fötterna?

Jag körde den från stående ett tag. Men sen blev jag ordentligt sjuk (livshotande hjärnhinneinflammation) och när jag kom tillbaka mitt dåvarande gym tog bort den lite mjukare golvmattan vilket innebar att om jag skulle slinta med min inte hekt perfekta balans skulle det bli huvudet först rakt ned i betonggolvet. :smash::Virro