handdator

Visa fullständig version : Windows media players "slumpmässig blandning" inte slumpmässig nog?


Bob90
2017-01-25, 18:34
Har flera gånger upplevt att windows media players slumpade uppspelningsordning inte är slumpmässig nog. Jag vet att många random-funktioner i sig kan uppfattas som inte tillräckligt random, antar att det gäller även wmp's algoritmer?

Upplever ni någon mediaspelare som mer slumpmässig?

Ekko
2017-01-25, 18:54
Pseudo-random funktioner brukar knappast vara så dåliga att du skulle märka att de inte är slumpmässiga i praktiken utan beräkningar/mätningar.

För att ge ett exempel, Random.nextInt() I Java är inte en bra slump-funktion(ej kryptografiskt stark). Nedan är 10 körresultat av slumpmässig generering av 100 siffror (antingen 0 eller 1) med den

47/100 ettor
47/100 ettor
50/100 ettor
44/100 ettor
49/100 ettor
53/100 ettor
52/100 ettor
51/100 ettor
53/100 ettor
41/100 ettor


Jag har ingen aning vad WMP använder för slumpval, men man brukar använda färdiga slump-funktioner från bibliotek, så man kan tycka att de bör ha bra fördelning.

Säker på att du inte bara råkat få osannolika utfall?

svenbanan
2017-01-25, 18:59
Har flera gånger upplevt att windows media players slumpade uppspelningsordning inte är slumpmässig nog. Jag vet att många random-funktioner i sig kan uppfattas som inte tillräckligt random, antar att det gäller även wmp's algoritmer?

Upplever ni någon mediaspelare som mer slumpmässig?

Vad menar du med att du inte tycker den är slumpmässig nog?

Som jag ser det finns det några saker som kan göra att uppspelningordningen inte uppfattas som helt slumpmässig.

Dels att det inte slumpas vilken låt som är nästa varje gång man kommer till slutet av en låt. Här finns det två varianter. Dels att nästa låt kan bli vilken som helst, eller att nästa låt kan bli vilken som helst av de låtar som hittills inte valts.

Så brukar inte slumpordningen gå till dock. Man kan säga att låtordningen bestäms redan från början. Det är en slumpmässig låtordning, men ifall man går tillbaks till föregående låt så kommer nästa alltid bli samma som det var förra gången.

Det kanske finns nån spelare som använder sig av ett nytt frö ("seed") och gör en helt ny slumpning efter varje låt. Jag har dock aldrig stött på det tror jag.

Om du menar nåt annat, typ att det råkar komma tre låtar från ett och samma album i rad, fast du har tio album som det slumpass ifrån, så är detta helt i sin ordning också. Dvs det är låg sannolikhet men fullt möjligt för att det kan slumpmässigt väljas på det sättet. Man kan ju tänka sig att man har en slumpfunktion som minskar chansen att nästa låt kommer från samma skiva som förra låten. Detta skulle då göra att det mer sällan kommer flera låtar i rad från samma album. Detta vore dock mindre slumpmässigt, eftersom man kör med "laddade tärningar". ;)

TranceII
2017-01-25, 19:03
Är du säker på att du inte bara upplever den som inte slumpmässig? Människor är ganska duktiga på att ser mönster.

Det kan såklart också vara så att de implementerat någon algoritm för att ge en bättre upplevelse och inte bara rent slumpmässigt.

T.ex.

https://labs.spotify.com/2014/02/28/how-to-shuffle-songs/

Bob90
2017-01-25, 19:22
Jag har inga album utan alla låtarna ligger bara löst och helt okategoriserade i en mapp.
Jag är även säker på att jag har aktiverat "random" korrekt. Det är alltid kanske samma 100 låtar som väljs, inbillar jag mig i alla fall. När det är en viss artist som dyker upp, så är det alltid samma låt(ar) som spelas. Jag har tex 42 ACDC-låtar, men dem enda som spelats sen i lördags är Mean Streak och Big Gun (dock har dessa spelats fler än 1 gång vardera). Jag vill lyssna på Thunderstruck :(

Och när jag tänker tillbaka på längre tid, så tycker jag mig se dessa 100 låtar klart överrepresenterade.

r3mpuh
2017-01-25, 19:33
Jag har inga album utan alla låtarna ligger bara löst och helt okategoriserade i en mapp.
Jag är även säker på att jag har aktiverat "random" korrekt. Det är alltid kanske samma 100 låtar som väljs, inbillar jag mig i alla fall. När det är en viss artist som dyker upp, så är det alltid samma låt(ar) som spelas. Jag har tex 42 ACDC-låtar, men dem enda som spelats sen i lördags är Mean Streak och Big Gun (dock har dessa spelats fler än 1 gång vardera). Jag vill lyssna på Thunderstruck :(

Och när jag tänker tillbaka på längre tid, så tycker jag mig se dessa 100 låtar klart överrepresenterade.Du får ta & investera i en riktig musikspelare istället helt enkelt. ;)

http://www.bilddump.se/bilder/20170125193153-176.68.102.190.jpg

Bob90
2017-01-25, 19:49
Du får ta & investera i en riktig musikspelare istället helt enkelt. ;)


Jo Winamp är ju en klassiker, men det vill inte funka med mitt tangentbord. Har ett gammalt dell med spela/pausa och byta låt.
Det är väl för övrigt enda anledningen till att jag har kvar windows media player :d

Bob90
2017-01-25, 20:00
Fick till det i VLC, men den lyder inte knapptryckningar om man inte har fönstret "öppet". Alltså om jag minimerar VLC eller lägger den bakom kolofönstret så funkar inte knapparna..

hahavaffan
2017-01-26, 08:00
Denna tråden, med Windows Media Player och WinAmp som uppspelningsprogram av MP3:or, känns väldigt 90-tal :D

Random-funktionen i min iPod Shuffle är helt efterbliven. Jag har cirka 100 låtar på den som jag lyssnar på när jag tränar, och det är typ 40 av dom som spelas. Det går ju att se antal uppspelningar i iTunes när man har den inkopplad där, och en del låtar har typ 50 spelningar, medans andra bara har 2-3. Vissa brukar jag hoppa över, så de går ju att förklara, men några andra vill jag verkligen lyssna på men får aldrig.

Jorgen
2017-01-26, 08:18
https://labs.spotify.com/2014/02/28/how-to-shuffle-songs/

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/why-random-shuffle-feels-far-from-random-10066621.html

VoDaresVins
2017-01-26, 20:25
https://labs.spotify.com/2014/02/28/how-to-shuffle-songs/

http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/why-random-shuffle-feels-far-from-random-10066621.html

Synd att de inte hunnit till Windows Phone klienten. Blir galen av att försöka shuffle play från en artist. Några utvalda låtar sen tillbaka från början. Dock blivit bättre, för ett år sen kunde den köra samma låt flera gånger direkt på raken.

Blaine
2017-01-26, 20:32
Detta är ett stort dilemma.

Bob90
2017-01-26, 20:40
Detta är ett stort dilemma.

För att inte tala om ett stort problem, varför läggs inte mer resurser på att lösa detta? Cancervaccin kan väl vänta ett tag?