handdator

Visa fullständig version : Kan man träna magen varje dag?


MaxTheMarketer
2017-01-25, 16:18
Tjena!

Jag ska ha "hört" från folk som är mer vältränade än jag att man ska kunna träna magmusklerna varje dag (24 timmars vila?) istället för att vänta (48 timmar) som med övriga muskelgrupper?

Stämmer detta eller har vi alla fått det om bakfoten?

Tack för svar! / Max.

King Grub
2017-01-25, 16:22
Visst kan man. Men vad är syftet som skulle gynnas av det?

kalis
2017-01-25, 16:52
Det kanske går snabbare att bygga upp muskler på det viset?

Loke
2017-01-25, 17:18
Det finns inget som säger att övriga muskelgrupper kräver 48 timmar. Vad som är optimalt kan diskuteras, men jag har åtminstone inte sett nått uppenbart problem med att träna samma muskler med strax under ett dygn mellan. Det gäller både magmuskler och andra muskler.

MaxTheMarketer
2017-01-25, 17:28
Frågan är om man kan hålla en högre "peak" i proteinsyntesen om man styrketränar samma muskelgrupp varje dag jämfört med varannan dag?

Sen undrar jag oxå, vilket jag tror är en myt; om man tränar magen så bränns förbränns mer fett runt magen eller går det inte att "rikta in sig" på vilket fett man vill förbränna, det bestämmer kroppen?

Utmaningen är självfallet mentalt med den potentiellt konstanta träningsvärken.

Det kanske går snabbare att bygga upp muskler på det viset?

Det är tanken jag oxå har, men saknar belägg, så därför jag frågar istället.

Jocke67
2017-01-25, 17:47
Jag ställde ungefär samma fråga i annan tråd (men fick inget riktigt bra svar). Jag gillar verkligen inte att träna magen och jag skulle helst inte vilka sabba min gymupplevelse genom att lägga in mag-pass på gympassen (+ att de tar tid och kraft från övrig träning). Så jag tänkte försöka få till en rutin där jag tränar magen ett kortare pass (en eller två snabba övningar) hemma tex varje morgon. Eller kanske till och med även en "snabbis" innan läggdags när andan faller på. Jag tycker i alla fall att det känns som att magen inte har samma återhämtningsbehov som de flesta övriga muskelgrupper.

Jaive
2017-01-25, 18:09
Sen undrar jag oxå, vilket jag tror är en myt; om man tränar magen så bränns förbränns mer fett runt magen eller går det inte att "rikta in sig" på vilket fett man vill förbränna, det bestämmer kroppen?


Rent praktiskt så funkar det inte att försöka punktförbränna. Kroppen styr själv varifrån fettet tas och för många är magen, främst nedre delen, ett av de ställen där fettet "släpper" sist när man går ner i vikt.

King Grub
2017-01-25, 18:46
Sen undrar jag oxå, vilket jag tror är en myt; om man tränar magen så bränns förbränns mer fett runt magen

Ja, men det handlar om ett tiondels gram extra per tusen repetitioner eller ännu mindre, så det är praktiskt irrelevant.

Old Nick
2017-01-25, 20:05
Jag ställde ungefär samma fråga i annan tråd (men fick inget riktigt bra svar). Jag gillar verkligen inte att träna magen och jag skulle helst inte vilka sabba min gymupplevelse genom att lägga in mag-pass på gympassen (+ att de tar tid och kraft från övrig träning). Så jag tänkte försöka få till en rutin där jag tränar magen ett kortare pass (en eller två snabba övningar) hemma tex varje morgon. Eller kanske till och med även en "snabbis" innan läggdags när andan faller på. Jag tycker i alla fall att det känns som att magen inte har samma återhämtningsbehov som de flesta övriga muskelgrupper.

Axelpressar du? Gör det i sådana fall sittande utan ryggstöd. Och lägg till kabelpullovers i programmet. Bägge dessa övningar tar väldigt mycket på magen. Så mycket att jag känner mig nöjd med det plus tre set situps en gång i veckan. Magen är ibland så slutkörd att jag knappt orkar stå.

King Grub
2017-01-25, 20:08
Axelpressar du? Gör det i sådana fall sittande utan ryggstöd. Och lägg till kabelpullovers i programmet. Bägge dessa övningar tar väldigt mycket på magen. Så mycket att jag känner mig nöjd med det plus tre set situps en gång i veckan. Magen är ibland så slutkörd att jag knappt orkar stå.

Att det känns så väldigt i magen av axelpressar kanske beror på att du bara tränar axelpressar och några slentrianmässiga set situps för magen i veckan..?

Jocke67
2017-01-25, 20:17
Axelpressar du? Gör det i sådana fall sittande utan ryggstöd. Och lägg till kabelpullovers i programmet. Bägge dessa övningar tar väldigt mycket på magen. Så mycket att jag känner mig nöjd med det plus tre set situps en gång i veckan. Magen är ibland så slutkörd att jag knappt orkar stå.

Jag kör stående axelpress (stång fram) men har aldrig tänkt på att det skulle ta något på magen. Men kanske annorlunda om man kör sittandes?

En annan sak man kanske kan göra är att byta ut en bröstövning (i mitt fall hantelpress) mot armhävingar? Lite som att gör plankan typ...

gnilrub
2017-01-25, 21:00
Vad är problemet med att lägga in några magövningar i träningsupplägget och träna magmusklerna på samma sätt som ni tränar tex rygg eller axlar? Det är tråkigt? Ja men en sen då mycket här i livet är tråkigt men det är väl bara att tänka på något annat och få det gjort. Tar typ 10 minuter.

Vill man köra magträning varje dag så är det givetvis inga problem. Beror ju helt och hållet på volymen och intensiteten.

Old Nick
2017-01-25, 21:06
Att det känns så väldigt i magen av axelpressar kanske beror på att du bara tränar axelpressar och några slentrianmässiga set situps för magen i veckan..?

Eller så är mina axelpressar tillräckligt tunga för att utmana bålmuskulaturen.

kalis
2017-01-25, 21:07
Jag tycker det är kul att träna magen men hade jag gjort det varje dag så hade jag inte kunnat prestera till max

Old Nick
2017-01-25, 21:12
Jag kör stående axelpress (stång fram) men har aldrig tänkt på att det skulle ta något på magen. Men kanske annorlunda om man kör sittandes?

Det är väldigt stor skillnad. Du kan inte hålla jämvikt genom att flytta höften fram och tillbaka. Bålmuskulaturen måste jobba betydligt hårdare.