handdator

Visa fullständig version : Spontana kylskåpsbesök under nätterna


robiiiinnnn
2017-01-25, 13:54
Nej detta händer inte varje natt, någon enstaka gång i veckan. Bara jag som upplever att under en längre tids diet så vaknar man om nätterna och går till köket för att käka något litet? Om det så är en macka eller vad som helst, nu är jag inte hungrig när jag lägger mig utan tar mitt kvällsmål. Jag har lite svårt att tackla "begäret" så tänkte om någon är i samma sits.

kalis
2017-01-25, 17:07
Förr så kunde det hända att jag smååt nattetid, men efter att jag nu insett att jag är överviktig så har jag slutat med det. Visst är det svårt att tackla begäret och sugen efter något gott men det går om man bara intalar sig själv.

Skrollovicz
2017-01-25, 19:28
Inget illa menat, men du bör verkligen sluta med det. Den cirkadiska klockan straffar dig hårt genom ökad fettinlagring genom en förändrad hormonprofil nattetid.

HenrikJ
2017-01-26, 15:59
Sömnkvaliteten blir extremt lidande för mig om jag sover hungrig (om jag ens lyckas somna). Men om du kan sova ändå så är det bara onödigt med nattätning.

kalis
2017-01-26, 16:09
Jag kan hålla med om att det är mycket svårt om inte omöjligt att somna hungrig men då kan man kanske äta en banan eller annan frukt :)

oMEIS
2017-01-26, 22:18
Inget illa menat, men du bör verkligen sluta med det. Den cirkadiska klockan straffar dig hårt genom ökad fettinlagring genom en förändrad hormonprofil nattetid.


Gäller det alla eller? Brukade under min förra diet trycka allt mitt käk mellan 00-02:30 och jag lyckades få bra resultat.

Kalori in kalori ut?

Ewoky
2017-01-26, 22:32
Jag hade sjuka problem med det när jag gick ner 15kg på ett år.... Vakna kl 03.00 varje natt och va som en zombie som bara tänkte på saker att stoppa i skallen -...-

Löste det med att ha en flaska vatten och proteinpulver bredvid sängen och blanda en tjockare shake. Tog bort udden av hungrandet och jag kunde somna om igen.

King Grub
2017-01-26, 22:39
Kalori in kalori ut?

Absolut inte. Kalori in kalori ut säger bara just den ekvationen - det säger ingenting om vad kalorierna man stoppar i sig faktiskt används till. På natten används det man äter mer till fettinlagring och ökar risken för sjukdomar som diabetes och hjärtsjukdom förutom övervikt.

Bulta
2017-01-27, 07:32
Absolut inte. Kalori in kalori ut säger bara just den ekvationen - det säger ingenting om vad kalorierna man stoppar i sig faktiskt används till. På natten används det man äter mer till fettinlagring och ökar risken för sjukdomar som diabetes och hjärtsjukdom förutom övervikt.

Finns det några belägg för att det även kan vara väldigt ofördelaktigt att äta stora mängder sen kväll? Har inte sett något om detta tidigare, men det kanske heller inte gjorts så mycket ordentliga studier på detta som vid matintag under natten?

dodie
2017-01-27, 08:54
Finns det några belägg för att det även kan vara väldigt ofördelaktigt att äta stora mängder sen kväll? Har inte sett något om detta tidigare, men det kanske heller inte gjorts så mycket ordentliga studier på detta som vid matintag under natten?

Jag undrar lite över det här också. Säg att man trycker en stor måltid på ca 1500kcal kl 9, det tar ju kroppen flera timmar att bearbeta det. Räknas det då som att man äter på natten om man har somnat innan magen är klar? :P

King Grub
2017-01-27, 08:55
Midnatt till fyratiden verkar vara värsta tiden att vara uppe och äta.

shut teh face
2017-01-27, 08:57
Jag har aldrig haft problem med detta, inte heller behöver jag äta på kvällen. Men ibland på diet, om jag ligger riktigt lågt så kan jag ha svårt att somna och måste gå och äta något.

Men då gäller det att jag tränat massor på riktigt stort underskott och man känner verkligen hur skit det är, inte bara vanlig hunger.

Hänt kanske 5-6 ggr i mitt liv typ.

1x0
2017-01-27, 11:50
Jag undrar lite över det här också. Säg att man trycker en stor måltid på ca 1500kcal kl 9, det tar ju kroppen flera timmar att bearbeta det. Räknas det då som att man äter på natten om man har somnat innan magen är klar? :P
1500kcal kl 21:00? Please.

Det som menas är nattätning, dvs midnatt som Grub skriver. 00:00 till 04:00.


Anekdotisk bevisföring: Jag har ätit 3000-3500kcal 20:00-22:00 (slutar oftast äta senast 22:30-23:00, inte så noga). Jag har inte märkt av någon fettinlagring.

Sen äta på natten som enda tanke för fettinlagring är detaljnoja. Så många andra faktorer som spelar in. Största är hur stort kaloriöverskott.
Förtydling: nattäter du, leanbulkar med +200kcalöverskott per dag. Vs dagäter med +1000kcalöverskott per dag. Tro fan du kommer mass-fettinlagra med dagätningen.

En annan intressant grej är att kroppen hanterar maten annorlunda, om en äter under stress. Jag är inte superinsatt med hörde i podcasten "Sigma Nutrition", något avsnitt mellan #20-#40.
T.ex du sitter avkopplad på kvällen, äter. Sen ringer en anhörig och säger X har varit med i en bilolycka och ligger på sjukhus. Fortsätt äta, då kommer kroppen hantera maten annorlunda. :P


TLDR/förtydling: Nattätande och stressätande negativt för hälsan (?).

__________________

Jmen då kan man kanske äta en banan eller annan frukt :)
ha en flaska vatten och proteinpulver bredvid sängen och blanda en tjockare shake.
-1
Jag kan hålla med om att det är mycket svårt om inte omöjligt att somna hungrig men då kan man kanske äta en banan eller annan frukt :)

När jag vaknar på natten så är jag aldrig hungrig eller sugen på något heller inte på morgonen. Men jag tvingar i mig musli för att orka :)
Okej.

Shqypnia
2017-01-27, 11:54
Att vakna och gå och äta något i kylen är helt otänkbart för mig. Det skulle vara som att äta frukost direkt på morgonen, också helt otänkbart.

Detta säger jag trots att jag i vanliga fall tkr om mat väldigt, väldigt mkt. Dessvärre för mkt.

kalis
2017-01-27, 11:56
När jag vaknar på natten så är jag aldrig hungrig eller sugen på något heller inte på morgonen. Men jag tvingar i mig musli för att orka :)

timoat
2017-01-29, 18:02
Där är det som jag kör, PF med LCHF skitbra (för mig). Jag äter senast kl 18-19, sen är jag proppmätt, får inte ner en smula till. Hade jag ätit kolhydrater hade jag varit uppe och letat genom skafferiet ett par timmar senare.

robiiiinnnn
2017-01-30, 20:33
Där är det som jag kör, PF med LCHF skitbra (för mig). Jag äter senast kl 18-19, sen är jag proppmätt, får inte ner en smula till. Hade jag ätit kolhydrater hade jag varit uppe och letat genom skafferiet ett par timmar senare.

Upplever du att kolhydraterna gör dig hungrigare?

Max
2017-01-30, 21:33
Midnatt till fyratiden verkar vara värsta tiden att vara uppe och äta.
Det verkar sammanfalla med den tiden man förmodligen gör sämst matval också. Inte särskilt mycket vettig mat att köpa om man är ute, och är man hemma så fokuserar man nog mest på att fylla magen och inte så mycket på kvaliteten på det man stoppar i sig. Men dessa störfaktorer kanske man tagit hänsyn till i studier (?).

1x0
2017-01-30, 22:28
Det verkar sammanfalla med den tiden man förmodligen gör sämst matval också. Inte särskilt mycket vettig mat att köpa om man är ute, och är man hemma så fokuserar man nog mest på att fylla magen och inte så mycket på kvaliteten på det man stoppar i sig. Men dessa störfaktorer kanske man tagit hänsyn till i studier (?).
Det du försöker få fram, är att livsmedelsval spelar in? T.ex att det är "värre" att nattäta 2000kcal i form av lösgodis, gentemot 2000kcal av lax och broccoli?

JonasF
2017-01-30, 23:53
Somna hungrig är fan tortyr. Är hellre hungrig dom sista timmarna inpå sovdags och sen äter min sista "måltid" nån timme innan jag ska sova, så jag har lite i magen iaf så det inte ligger o kniper när man försöker somna. Sista måltiden 18-19 skulle aldrig i h-vete funka för mig. Skulle dö xD

Bulkperiod
2017-01-31, 12:25
Det du försöker få fram, är att livsmedelsval spelar in? T.ex att det är "värre" att nattäta 2000kcal i form av lösgodis, gentemot 2000kcal av lax och broccoli?


Tycker snarare det låter som om att det han menar är att "man" troligtvis väljer något lättillgängligt och gott på natten, t.ex. några skogaholmslimpor med smör och ost, plus ett glas oboy, snarare än att man ställer sig och tillagar bulgur och torsk. Större mängd kalorier in (när man troligtvis redan kommit upp i kaloribalans) vilket bidrar till en större viktuppgång.

Så tolkade jag det iaf.

timoat
2017-01-31, 15:50
Upplever du att kolhydraterna gör dig hungrigare?

Absolut 100 procent. Jag är aldrig hungrig på lchf trots att kör pf. Innan när jag åt stora portioner gröt tex, blev jag galet hungrig nån timme eller 2 senare, Och om jag tex äter musli kan jag trycka i mig ett halvt kilo utan problem. Samma med ris. pasta och potatis. Bröd kan jag utan problem äta en hel pain rich med pålägg och ändå v r a hungrig efter nån timme. Äter jag samma kcal antal men enligt 75 20 5 så är proppmätt och behöver inte äta förrän 18 20 timar senare. Och ändå äter jag bara runt 1500 kcal om dagen. Jag tränar inte styrketräning, men how jag gjort Det hade jag jag följt samma princip, men hållt mig under 20 g kolhydrater om dagen.

shut teh face
2017-01-31, 16:02
Absolut 100 procent. Jag är aldrig hungrig på lchf trots att kör pf. Innan när jag åt stora portioner gröt tex, blev jag galet hungrig nån timme eller 2 senare, Och om jag tex äter musli kan jag trycka i mig ett halvt kilo utan problem. Samma med ris. pasta och potatis. Bröd kan jag utan problem äta en hel pain rich med pålägg och ändå v r a hungrig efter nån timme. Äter jag samma kcal antal men enligt 75 20 5 så är proppmätt och behöver inte äta förrän 18 20 timar senare. Och ändå äter jag bara runt 1500 kcal om dagen. Jag tränar inte styrketräning, men how jag gjort Det hade jag jag följt samma princip, men hållt mig under 20 g kolhydrater om dagen.
Upplever samma. Jag har nu under ett par veckor kört PF och inte ätit några kolhydrater alls nästan, mestadels från bönor och grönsaker. Jag får problem åt andra hållet, jag kan äta 1000 kalorier per dag och bara spy på tanken av mer mat. Bäst för mig verkar vara att faktiskt köra PF men ändå tillåta endel kolhydrater såsom havregryn, potatis osv; sådant som man inte överäter så enkelt.

Flingor och smörgåsar är sådant som är totalförbjudet, det kan jag äta 2000 kalorier av utan att ens vara hungrig.

Max
2017-02-02, 21:33
Det du försöker få fram, är att livsmedelsval spelar in? T.ex att det är "värre" att nattäta 2000kcal i form av lösgodis, gentemot 2000kcal av lax och broccoli?
Givetvis är det så, även på natten. Äta godis eller lax är aldrig samma sak även om energimängden är densamma.
Men mest försökte jag få fram det Bulkperiod pratar om.

Max
2017-02-02, 21:33
Tycker snarare det låter som om att det han menar är att "man" troligtvis väljer något lättillgängligt och gott på natten, t.ex. några skogaholmslimpor med smör och ost, plus ett glas oboy, snarare än att man ställer sig och tillagar bulgur och torsk. Större mängd kalorier in (när man troligtvis redan kommit upp i kaloribalans) vilket bidrar till en större viktuppgång.

Så tolkade jag det iaf.
Jomenvisst!