handdator

Visa fullständig version : Binder socker och/eller mjöl vätska?


Raschmus
2017-01-25, 09:20
Jag har infört mjöl och sockerfri kost på mig själv under knappt en månad. Jag äter mer än någonsin men ändå går jag ner i vikt.

Finns det en förklarlig anledning?

(Nej, jag har inte räknat kcalförbrukning eller kcalintag, så nej, det är inte faktabaserat. Däremot har jag levt i samma rutiner under så många år så när jag säger att jag äter större mängder så är det per definition sant. Kanske är det så att min tidigare kosthållning med en liten mängd socker och mjöl var kaloritätare. Jag vet inte. Frågeställningen är om jag kan ha bundet mer vätska när jag åt mjöl och sockerprodukter eller om det finns någon annan anledning).

King Grub
2017-01-25, 09:45
Inte jämfört med samma mängd kolhydrat från andra källor.

Raschmus
2017-01-25, 11:16
Inte jämfört med samma mängd kolhydrat från andra källor.

Är din gissning att jag helt enkelt ätit färre kalorier då fast ökad mängd mat?

Bossebäver
2017-01-25, 11:22
Är din gissning att jag helt enkelt ätit färre kalorier då fast ökad mängd mat?

Utan att ha sett din mätdata så är min gissning att den inte är pålitlig nog för att kunna dra en bra slutsats.

Raschmus
2017-01-25, 12:09
Utan att ha sett din mätdata så är min gissning att den inte är pålitlig nog för att kunna dra en bra slutsats.

Som obildad pöbel inom kost och träning så var min "förhoppning" att det fanns ett enkelt svar likt; "men Raschmus din dräng, vet du inte att mjöl och/eller socker binder 2-3 liter vätska i tjocktarmen?".. exempelvis

Men jag förstår. Jag släpper ärendet och åtnjuter min oförklarade viktminskning med förhoppning att jag inte har mask i magen.

sweetkarolina
2017-01-25, 13:33
Om du förklarar lite mer om hur du åt innan, och hur du äter nu så kan det bli lättare. Asså om du ersätter dina dagliga 10 st brödskivor med att äta 1liter sockerfri kvarg så får du i dig betydligt färre kolhydrater som binder vätska.

Generellt så måste man välja bort relativt kolhydrattäta och kaloritäta livsmedel om man utesluter just socker och mjöl. Du ersätter med något annat och oddsen att detta annat innehåller färre kolhydrater och kalorier är ganska bra.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Bossebäver
2017-01-26, 01:33
Som obildad pöbel inom kost och träning så var min "förhoppning" att det fanns ett enkelt svar likt; "men Raschmus din dräng, vet du inte att mjöl och/eller socker binder 2-3 liter vätska i tjocktarmen?".. exempelvis

Men jag förstår. Jag släpper ärendet och åtnjuter min oförklarade viktminskning med förhoppning att jag inte har mask i magen.

Jag är också obildad pöbel, jag menar bara på att det för "oss" är omöjligt att kunna dra några vettiga slutsatser på informationen som gavs, dvs utan måltidskompositioner, tider, vätskeintag, kaloriintag etc etc.

Äter du mer brocolli och mindre havregryn? Väger du dig senare på dagen? Saltar du maten mindre? Har du börjat kissa innan du väger dig?

Finns för många okända variabler just nu för att kunna dra någon slutsats.