handdator

Visa fullständig version : Hjälp att tyda text, innehåller detta transfett?


sumialic
2017-01-24, 22:10
Har en ganska hård nolltolerans mot transfett så undrar helt enkelt om nedanstående text betyder att produkten är helt fri från det farliga transfettet?

None of our products contain lard. Our cooking oil is a specially prepared blend of rapeseed and sunflower oil. This blend has been carefully formulated to remove all artificial Trans Fatty Acids (TFA), leaving only naturally occurring TFA, which represent 2%.. During the last 8 years, the levels of TFA in all of our products have been significantly reduced from 30% to 2%.

Källa: http://mcdonalds.com.mt/faq/what-oil-is-used-in-your-restaurants-does-it-contain-animal-fat-lard

Brukar sällan äta friterade saker, men fanns bara skit att köpa på mcdonalds här på Malta och kalorierna krisar lite ikväll så behövde energi. Har dock inte ätit burgarna än för jag vill som sagt inte få i mig transfett. Jag hade verkligen uppskattat svar.

Sohlsken
2017-01-25, 00:42
Det står att det innehåller 2% naturligt förekommande transfetter.

sumialic
2017-01-25, 01:22
Det står att det innehåller 2% naturligt förekommande transfetter.

Kanske borde förtydligat. Förstår egentligen vad texten säger, men ville dubbelkontrollera med någon som är mer insatt just eftersom jag är så jävla hård just mot transfett. Men som jag förstod texten så har den inga onaturliga transfetter vilka är de som är farliga, utan bara naturligt förekommande såsom i t.ex. mjölk och ost vilket då inte ska vara någon fara.

Tråden existerar bara med anledning av min nojja, så sorry om det var onödigt, men ibland är det skönt med ett bekräftande bara. Trodde även att franchaise hade samma regler vad gäller transfett, men när man googlade så verkar det som att det kan skilja sig från land till land, vilket då gjorde mig än nojjigare då transfett på Malta generellt används ganska frekvent.