handdator

Visa fullständig version : friskis eller actic?


AndreasG
2017-01-24, 20:12
Hej en polare ska köpa gymkort snart och han undrar vilket av dessa 2 ovannämda gym som är bäst. Så jag vänder mig till er, då jag alldrig gymmat på något av dessa gym?

De han är ute efter är större lokaler, mycket frivikter och gärna så lite folk som möjligt. Sedan så undrar han vart det finns mest ungar, har en kompis som redan gymmar på Friskis och enligt han så finns det massa ungar där vilket är sjukt irriterande. Och vad för sorts typer som gymmar på gymmen (gamlingar, body builders, ungar, 40 åringar etc) Vet att det varierar men på ett ungefär?

Så vad tror ni?

Tyvärr så är Friskis och actic de enda gymmen han har tillgång till.

mulliy
2017-01-24, 20:14
Du får nog bättre svar om du säger vilken stad det handlar om

AndreasG
2017-01-24, 20:53
Du får nog bättre svar om du säger vilken stad det handlar om

Jo det klart mb, han bor i Örebro. Ska tydligen finnas 3st friskis och 3 st actic anläggningar där.

ceejay
2017-01-24, 20:54
Jag skulle kika på örebro kraftklubb

Gerdler
2017-01-24, 20:59
Finns vissa preferenser men gemene man/kvinna går nog till det gymmet som är närmast.

Titta hellre på utbudet på det specifika gymmet.

Om du vill köra lite marklyft och knäböj till exempel, finns den möjligheten eller har gymmet prioriterat maskiner så att där inte finns nån golvyta/skivstång?

Har aldrig tränat på ett Friskis men Actic brukar ha möjligheter till det mesta även om de är rätt kära i sina maskiner trots att de som tränar där mest använder de fria vikterna.

Både Friskis och Actic har sina egna träningsfilosofier som med både sunt och osunt innehåll.
Har till exempel hört att friskis gillar det där med många repetitioner för att musklerna ska bli långa och fina istället för bulliga. :smash:
Actic har sin filosofi att man ska göra 12-15 reps på allt och att alla ska vara 4 sekunders negativ och 2 sekunder upp och det är det enda sättet man kan träna. Deras maskiner är bäst, även fast de i många fall har blivit sämre med åren.

Rahf
2017-01-24, 21:22
Jag rekommenderar att han besöker det Friskis som är på tapeterna. Hela det konceptet har verkligen förbättrats till fördel för alla gymtränande människor. Hittills har jag inte stött på ett modernt Friskis-gym som saknar Eleikostänger, podie, eller utrustning i bra kvalitet.

Klart, vill han verkligen ha något som inspirerar lär ÖKK vara bästa anhalt.

arogen
2017-01-25, 07:46
Jag rekommenderar att han besöker det Friskis som är på tapeterna. Hela det konceptet har verkligen förbättrats till fördel för alla gymtränande människor. Hittills har jag inte stött på ett modernt Friskis-gym som saknar Eleikostänger, podie, eller utrustning i bra kvalitet.

Klart, vill han verkligen ha något som inspirerar lär ÖKK vara bästa anhalt.

Nu är jag ju från Eskilstuna, har tyvärr inte besökt Friskis Örebro än. Men jag jobbar och tränar ju på Friskis E-tuna. Jag tycker den gamla bilden av att Friskis är ett "hög-reps"-gym och bara till för äldre som vill jympa har suddats och ska suddas ut. Vi satser mer än någonsin på vår Multihall/gym och det är i Eskilstuna den som drar mest. Finns en hel del kroppsbyggare + tyngdlyftare hos oss numera.

Loke
2017-01-25, 09:53
Både Friskis och Actic har sina egna träningsfilosofier som med både sunt och osunt innehåll.
Har till exempel hört att friskis gillar det där med många repetitioner för att musklerna ska bli långa och fina istället för bulliga. :smash:
Actic har sin filosofi att man ska göra 12-15 reps på allt och att alla ska vara 4 sekunders negativ och 2 sekunder upp och det är det enda sättet man kan träna. Deras maskiner är bäst, även fast de i många fall har blivit sämre med åren.

Trots att du försöker låta neutral så har du helt enkelt fel. Det finns inte någon sådan träningsfilosofi över huvud taget på friskis på det sättet. Om något finns det ju inom friskis en aversion mot att lägga fokus på formen på kroppen, så det skulle faktiskt vara kontroversiellt om någon ledare (primärt) pratade om att ändra kroppen på det sättet. I den mån det finns en tendens att träna med höga reps så har man nog snarast snott det dels från gamla tankar om konditionen som central för välmåendet (vilket naturligtvis stämmer) och dels helt enkelt från sjukgymnastiken. Man hoppas på att tanterna ska hålla bättre då. Men det finns just nu en rörelse mot att just lyfta tungt och arbeta explosivt, även om kanske många enstaka ledare inte vågar sig på detta.

Tycker absolut friskis och andra kedjor ska kritiseras på de punkter där de är dåliga, men då är det ju extra illa när någon gör en total straw man.

MackeJuve
2017-01-25, 10:15
Har till exempel hört att friskis gillar det där med många repetitioner för att musklerna ska bli långa och fina istället för bulliga. :smash:


Det där stämmer inte. Har tränat på F&S i snart nio år och aldrig hört något som ens angränsar till det där påståendet. Däremot var de länge, tills för några år sen, ofta ganska kassa på gym-delen. Det var ett gym som "var till för alla". Det var billigt, men man fick också vad man betalade för. Det var sällan kvalitetsgrejer och själva atmosfären andades knappast tung träning.

Detta har dock, sedan några år tillbaka, ändrats helt. Det Friskis jag tränar på idag, i Norrköping, har bl.a. detta att tillgå:
- Bara Eleikostänger, SL och OL, samt uteslutande Eleiko-vikter
- Fyra st lyftarpodier
- Sju st racks + två st ställningar för t.ex. knäböj
- Kedjor, gummiband och två st kalkstationer där det är fritt fram att ta
- Farmers Walk-väskor och Atlas-"stenar" fast med säckar + podie , upp till 90 kg
- Två st däck, det tyngsta väger 320 kg
- Bra maskiner, typ hammerstrength
- Med mera

Det andra Friskis i stan påminner om det ovan beskrivna. Det är det överlägset bästa gymmet i stan, för en SL-amatör som mig. Har hört från andra på Kolo att även deras Friskis håller hög klass. Känslan är att Friskis på riktigt har anammat "träning för alla" och inkluderat oss styrke-nördar i gruppen.

Så jag skulle snarare säga att Friskis gillar det här med kvalitetssaker och tung träning.

Bob90
2017-01-25, 10:23
En riktig fördel med Actic (beroende på träningscenter) är att det ingår simhall i avgiften.
Men om man inte bryr sig om simning så skulle jag nog valt Friskis mellan dem två.