handdator

Visa fullständig version : äta efter styrkepass


zipper
2004-04-25, 19:40
Hej!
Jag vill bara veta, hur mycket behövs det ätas efter träning för att få en bra återhämtning. Jag brukar knäcka en banan eller två och kanske lite tonfisk och så. Jag vet ju att man ska äta snabba kolhydrater efter träning, men jag har inte pengar. några bra tips.

King Grub
2004-04-25, 19:43
Har inte pengar till snabba kolhydrater? Det är väl det billigaste du kan hitta?

Dextropur, vitt bröd, cornflakes, riskakor, potatismos, skumgodis, O'Boy, t o m vanligt strösocker fungerar. 0.8 - 1.2 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt.

En burk tonfisk är okej, även om proteinpulver i form av vassle är bättre vid det här tillfället, och dessutom i de flesta fall billigare per gram protein. Sikta på 0.5-1 gram protein per kilo kroppsvikt.

snej
2004-04-25, 21:44
Vad är egentligen Dextropur?? Är det som Dextrosol?

z_bumbi
2004-04-25, 22:06
Originally posted by snej
Vad är egentligen Dextropur?? Är det som Dextrosol?

Ja druvsocker från samma tillverkare fast i pulverform.

Druvsocker finns även från andra tillverkare och andra prisklasser om man letar lite.

aliquis
2004-04-25, 23:28
är inte riskakor rätt dyra? per kcal om inte annat.
risentas druvsocker är säkert billigare... jag vill hitta maltodextrin i en vanlig butik i örebro till ok pris :(

cali
2004-04-26, 10:29
Jag har lagt ner det här med snabba kolisar direkt efter träningen.
Man får ju så sjuka blodsockersvägningar av det, kan inte vara bra någonstans, sen så innehåller det ju ingen näring what so ever.
Att äta snabba kolhydrater i form av raffinerade sockerarter är dåligt i jämförelse med en bra sammansatt måltid.

Så istället för att trycka i sig en gainer så tryck i dej en bra middag!

Jag tycker hela den här iden med snabba kolhydrater har dragits till sin spets och antagit osunda proportioner. Att ta ett glas med dextropur kan aldrig vara lika bra som att äta några kokta potatisar eller ris i kombination med grönsaker och kött.

Att äta Dextropur eller andra mer eller mindre märkliga sockerater i form av godis eller va man nu vill peta i sig är klart sämre än en näringsriktig middag, dessa produkter ska man endast ta i brist på annat, som en nödlösning för mat, inte ett komplement!

Käkar du snabba kolisar på detta sätt nästan varje dag kommer du missa en massa viktiga minrelaer vitaminer fibrer etc i din kost. Att trycka i sig näringslös energi är botten helt enkelt, enda gången man kan rättfärdiga det är om man är sugen på det eller inte har möjlighet att få i sig något annat bättre!
För snabba kolisar måste man ha i sig efter träning....

Så sluta köp dextropur godis eller vad som och planera din träning så du äter något näringsriktig mat med snabba kolhydrater efter träningen istället. Man behöver inte så extremt snabba kolhydrater som dextropur, snabbast är inte bäst, kroppen mår bättre av medelsnabba som man enkelt kan få i sig från vanlig mat.

Tack och hej :)

(Jag läste i en annan tråd om en kille som blev utskrattad när han åt Ahlgrens bilar efter träning,jag skulle också ha skrattat, för mat är bättre än godis! Man tror att man gör något bra men det är egentligen ett pinsamt agerande när man tänker efter lite ;)

King Grub
2004-04-26, 10:35
Originally posted by cali
Att äta snabba kolhydrater i form av raffinerade sockerarter är dåligt i jämförelse med en bra sammansatt måltid.

Så istället för att trycka i sig en gainer så tryck i dej en bra middag!

Att äta Dextropur eller andra mer eller mindre märkliga sockerater i form av godis eller va man nu vill peta i sig är klart sämre än en näringsriktig middag

Int J Sports Med. 1998 Jun;19 Suppl 2:S142-5.

Glycogen resynthesis after exercise: effect of carbohydrate intake.

Ivy JL.

Department of Kinesiology, University of Texas, Austin 78712, USA

To maximize glycogen resynthesis after exercise, carbohydrate in excess of 1.0 g x kg(-1) body wt should be consumed immediately after competition or a training bout. Continuation of supplementation every two hours will maintain a rapid rate of storage up to six hours post exercise. Supplements composed of glucose or glucose polymers are the most effective for replenishment of muscle glycogen, whereas fructose is most beneficial for the replenishment of liver glycogen. The addition of protein to a carbohydrate supplement may also increase the rate of glycogen storage due to the ability of protein and carbohydrate to act synergistically on insulin secretion.

supremo
2004-04-26, 10:38
Originally posted by aliquis
är inte riskakor rätt dyra? per kcal om inte annat.
risentas druvsocker är säkert billigare... jag vill hitta maltodextrin i en vanlig butik i örebro till ok pris :(

Kolla med den där affären på maribergs köpcentrum (vad den nu heter), som har massa vin och öl-grejjer, om den nu finns kvar... De hade de för nåt år sen iaf!

cali
2004-04-26, 11:10
Originally posted by King Grub


Int J Sports Med. 1998 Jun;19 Suppl 2:S142-5.

Glycogen resynthesis after exercise: effect of carbohydrate intake.

Ivy JL.

Department of Kinesiology, University of Texas, Austin 78712, USA

To maximize glycogen resynthesis after exercise, carbohydrate in excess of 1.0 g x kg(-1) body wt should be consumed immediately after competition or a training bout. Continuation of supplementation every two hours will maintain a rapid rate of storage up to six hours post exercise. Supplements composed of glucose or glucose polymers are the most effective for replenishment of muscle glycogen, whereas fructose is most beneficial for the replenishment of liver glycogen. The addition of protein to a carbohydrate supplement may also increase the rate of glycogen storage due to the ability of protein and carbohydrate to act synergistically on insulin secretion.

Ja vad vill du säga med det?
Maltodextrin kan du få från andra källor än en raffinerade sådan, exempelvis är potatis rätt bra, cornflakes, ja i de flesta livsmedel med god stärkelseinnehåll om jag inte minns fel.
Fruktos är rätt givet att man bara ska ta måttliga mängder av, men bör även intas efter träning eftersom det tillgodoser lever med glykogen så upptaget av malto kan fokuseras till musklerna endast.
Perfekt mängd maltodextrin och fruktos får du i dej av en bra sammansatt middag med en frukt. (Jag äter alltid en frukt efter middagen)
Att äta Malotdextrin i raffinerad form är onödigt. Man får inte dra slutsatser av undersökningar så fundamnetalt så det resulterar i att man får för sig att endast äta maltodextrin. Resultat från undersökningar är en sak men att sen implementera resultaten i verkligheten är en annan. Man måste få en sund helhets bild av dess effekter, och fokuseringen på just snabba kolisar efter träning i form av raffinerade produkter är inte en sund sådan helhetsbild.

Nä...

Nån måtta får det vara... ;)

JAM
2004-04-26, 11:22
Originally posted by cali
Att äta snabba kolhydrater i form av raffinerade sockerarter är dåligt i jämförelse med en bra sammansatt måltid.
[...]
Att ta ett glas med dextropur kan aldrig vara lika bra som att äta några kokta potatisar eller ris i kombination med grönsaker och kött.
[...]
Så sluta köp dextropur godis eller vad som och planera din träning så du äter något näringsriktig mat med snabba kolhydrater efter träningen istället.
[...]
(Jag läste i en annan tråd om en kille som blev utskrattad när han åt Ahlgrens bilar efter träning,jag skulle också ha skrattat, för mat är bättre än godis! Man tror att man gör något bra men det är egentligen ett pinsamt agerande när man tänker efter lite ;) Hur kan du helt utan grund uppmana andra att INTE äta snabba kolhydrater efter träningen? Det är ju ingen revolutionerande upptäckt någon gjort nyligen, utan något byggare vetat i alla år. Så lugna ner dig en smula.

Du skriver hela tiden att "det kan ju aldrig vara bra att...". Det lyser direkt igenom att du inte har en aning om vad du pratar om.

Sedan skulle jag vilja att du ger mig några förslag på "näringsriktig mat med snabba kolhydrater" som du tycker lämpar sig väl efter träning. Ska bli intressant att höra.

Dessutom var det mig de okunniga skrattade åt i den andra tråden du läste! :booty:

Callister
2004-04-26, 11:25
Han skriver ju inte direkt att det är fel, men kanske att folk tror att bara de äter snabba kolhydrater efter passet så är allt perfekt.
D.v.s det är överskattat..

cali
2004-04-26, 11:32
Det är självklart man ska äta snabba kolhydrater efter träningen!
Det har jag inte sagt något emot. Det ju helt avgörande för ens utveckling!
Men sen ska man inte ta det till överdrift och stoppa i sig de mest raffinerade och snabbaste kolisarna man kan hitta.
Man ska försöka hitta sådana som även kan ge lite näring till kroppen samtidigt. Gärna utan färgämnen tillsatsmedel etc som du hade i dina godisar ;)

Men alla gör vi våra val...

Jag bryr mig inte, men tillåt mej skratta när jag ser dej stå och äta dina Ahlgrens bilar efter träning ;)

z_bumbi
2004-04-26, 11:33
[QUOTE]Originally posted by cali
Ja vad vill du säga med det?
Maltodextrin kan du få från andra källor än en raffinerade sådan, exempelvis är potatis rätt bra, cornflakes, ja i de flesta livsmedel med god stärkelseinnehåll om jag inte minns fel.

Jag får rent maltodextrin om jag äter potatis? Eller vad menar du?

Fruktos är rätt givet att man bara ska ta måttliga mängder av, men bör även intas efter träning eftersom det tillgodoser lever med glykogen så upptaget av malto kan fokuseras till musklerna endast.

Om du menar att glukosen från maltodextrinet går direkt till musklerna så gör den det oavsett om du tillför fruktos eller inte. Det är bara några procent som inte går till musklerna.

Fruktosen är bra för att fylla på levern och plana ut glukosmängden i blodet så man får en kontinuelig tillförsel av glukos.

Perfekt mängd maltodextrin och fruktos får du i dej av en bra sammansatt middag med en frukt. (Jag äter alltid en frukt efter middagen)

Maltodextrin från en måltid? Varför inte satsa på glukos?

En frukt? 3-5 g fruktos?

Resultat från undersökningar är en sak men att sen implementera resultaten i verkligheten är en annan. Man måste få en sund helhets bild av dess effekter, och fokuseringen på just snabba kolisar efter träning i form av raffinerade produkter är inte en sund sådan helhetsbild.

Inte? Det är ju just då man faktiskt kan ha någon nytta av snabba kolhydrater.

King Grub
2004-04-26, 11:56
Originally posted by cali
Nån måtta får det vara... ;)

Ja, det får det verkligen vara. Nu är du helt ute och bestrider allt som verkligen är bevisat, utan minsta tvivel. Stärkelserika kolhydrater är inte bästa källa efter ett hårt träningspass. Det finns hur många studier som helst som visar att glukos, i ren glukosform, är överlägset för att påskynda glykogeninlagringen jämfört med... ja, ditt risexempel. Förhoppningsvis har man 4-6 mål förutom efterträningsmålet då man kan peta i sig näringsrik föda; det är inte huvudsyftet när det gäller energiintaget närmast efter passet.

AngelLove
2004-04-26, 13:28
Originally posted by z_bumbi
Originally posted by cali
Om du menar att glukosen från maltodextrinet går direkt till musklerna så gör den det oavsett om du tillför fruktos eller inte. Det är bara några procent som inte går till musklerna.


Hmm, rätta mig om jag har fel men så här har jag förstått det:

Leverns "glukostörst" överstiger väl musklernas med skyhöga värden, därför har man en mix mellan fruktos/maltodextrin som gör att levern kommer ta till sig fruktoset, under tiden den bryter detta så kommer maltodextrinet att gå till musklerna...

OM man inte hade tagit fruktoset så hade levern i princip tagit hand om allt maltodextrin på egen hand och lämnat musklerna helt utan... Vilket hade renderat i ett "meningslöst" intag av energi efter träning.

/Angel

z_bumbi
2004-04-26, 13:41
Originally posted by AngelLove


Hmm, rätta mig om jag har fel men så här har jag förstått det:

Leverns "glukostörst" överstiger väl musklernas med skyhöga värden, därför har man en mix mellan fruktos/maltodextrin som gör att levern kommer ta till sig fruktoset, under tiden den bryter detta så kommer maltodextrinet att gå till musklerna...

OM man inte hade tagit fruktoset så hade levern i princip tagit hand om allt maltodextrin på egen hand och lämnat musklerna helt utan... Vilket hade renderat i ett "meningslöst" intag av energi efter träning.

/Angel

Nej det är tvärt om, levern är inte så viktigt i förhållande till musklerna så har musklerna slut på glukogen så går glukosen direkt dit, en viss procent går till levern men det är inte mycket.
När man väl fyllt musklerna så kommer överskottet att gå till levern däremot.

Fruktsocker (Fruktos) har ett annat upptagningsystem och går alltid till levern först oavsett vad kroppen i övrigt behöver då det måste omvandlas till glukos.
Fyller man enbart på med fruktsocker efter träningen så måste levern omvandla det till glukos och det tar sin tid, det är därför fruktsocker har så lågt GI.

cali
2004-04-26, 14:17
Klippt från BK sport

" ...Utan tillräcklig mängd kolhydrater efter träningen är det nämligen ytterst svårt att öka i vikt och muskelmassa. De ska till minst 90 % utgöras av glukospolymerer, även kallat maltodextrin, vilket är långa kedjor av glukos. Det bryts ner till glukos i tunntarmen och tas snabbt upp till blodet och musklerna. Det är bra om det även finns små mängder fruktos i pulvret eftersom denna typ av kolhydrat är det bränsle som levern föredrar. Med fruktos i pulvret kommer därför glukoset att sparas till de behövande musklerna.

Ofta anges det inte exakt hur mycket fruktos som pulvret innehåller, men det finns en grov måttstock. När du läser ingrediensförteckningen anges de ingredienser som pulvret innehåller mest av först. Det innebär att om ordet glukospolymerer anges före fruktos finns det mer glukospolymerer än fruktos i pulvret. Tekniken kan även användas om du vill veta vilken proteinkälla som det finns mest av i ditt pulver."

Källa: http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/vad_finns_i_gainerburken.htm

Med det jag tidigare sa så menar jag självklart inte att det är dåligt med snabba kolhydrater utan jag vill mer peka på att det går att få i sig snabba kolhydrater på ett bättre sätt än att äta rena raffinerade produkter. Vilken kombination av sockerater man ska ha i sig tvistar man också om, en kombination av olika sockerater anser jag är bäst ur flera synvinklar. Det vill säga vad man får från en vanlig middag.
Att endast äta Maltodextrin är inte optimalt för då får man inget fruktsocker, man kommer heller inte få ett kontinuerligt upptag under en längre tid vilket ger att glykogen inlagringen inte kommer fortgå lika länge som efter en middag.
Att äta extremt snabba kolisar kommer leda till en kraftig insulinhöjjning och lika snabbt som man åt de där kolisarna kommer blodsockret sjunka dramatiskt och glykogen inlagring avstanna tvärt. ( I princip)
Man slipper den där obehagliga rebound effekten man kan få av de extremt snabba kolhydraterna om man istället äter en vettigare variant av snabba kolhydrater.

Jag förespråkar snabba kolhydrater men i form av näringsriktig mat helt enkelt....m

AngelLove
2004-04-26, 14:28
Nej, levern är ju inte lika viktig som muskerna när det gäller att fylla på efter en träning... Skall se om jag kan hitta stället där jag läste anledningen till sammansättningen fruktos/maltodextrin, för hade allt (maltodextrin) gått direkt till musklerna så hade inte fruktoset behövts egentligen..

Inte att jag misstror dig, mer att jag misstror mig själv nu över vad jag kommer ihåg av det jag läste...

z_bumbi
2004-04-26, 14:29
[QUOTE]Originally posted by cali
Klippt från BK sport

" ...Utan tillräcklig mängd kolhydrater efter träningen är det nämligen ytterst svårt att öka i vikt och muskelmassa.

Stämmer bra. Ju fortare det kommer ut i musklerna dessto bättre.

Med fruktos i pulvret kommer därför glukoset att sparas till de behövande musklerna.

Fel. Glukos går direkt till musklerna oavsett.

Ofta anges det inte exakt hur mycket fruktos som pulvret innehåller, men det finns en grov måttstock. När du läser ingrediensförteckningen anges de ingredienser som pulvret innehåller mest av först. Det innebär att om ordet glukospolymerer anges före fruktos finns det mer glukospolymerer än fruktos i pulvret. Tekniken kan även användas om du vill veta vilken proteinkälla som det finns mest av i ditt pulver."

Från 49% till 1% fruktsocker. :thumbup:
Varför inte helt enkelt säga att det är värdelöst av producenterna att inte skriva ut det och välj inte en produkt som inte har det angivet? Så skulle jag skrivit.

Källa: http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/vad_finns_i_gainerburken.htm

Med det jag tidigare sa så menar jag självklart inte att det är dåligt med snabba kolhydrater utan jag vill mer peka på att det går att få i sig snabba kolhydrater på ett bättre sätt än att äta rena raffinerade produkter. Vilken kombination av sockerater man ska ha i sig tvistar man också om, en kombination av olika sockerater anser jag är bäst ur flera synvinklar. Det vill säga vad man får från en vanlig middag.
Att endast äta Maltodextrin är inte optimalt för då får man inget fruktsocker, man kommer heller inte få ett kontinuerligt upptag under en längre tid vilket ger att glykogen inlagringen inte kommer fortgå lika länge som efter en middag.

Man äter ju i alla fall mat igen efter en timme så?

Att äta extremt snabba kolisar kommer leda till en kraftig insulinhöjjning och lika snabbt som man åt de där kolisarna kommer blodsockret sjunka dramatiskt och glykogen inlagring avstanna tvärt. ( I princip)

Hur mycket maltodextrin vill den som skrivit det peta i sig?

Man slipper den där obehagliga rebound effekten man kan få av de extremt snabba kolhydraterna om man istället äter en vettigare variant av snabba kolhydrater.

Rebound av 100g direkt efter träningen?
Särskilt med protein till samt så äter man ju igen efter en timme..

Honn
2004-04-26, 14:29
Originally posted by cali

Att äta extremt snabba kolisar kommer leda till en kraftig insulinhöjjning och lika snabbt som man åt de där kolisarna kommer blodsockret sjunka dramatiskt och glykogen inlagring avstanna tvärt. ( I princip)


Lätt fixat med ytterligare ett mål mat inom 1-2h efter passet.

Honn
2004-04-26, 14:36
Studien jag skulle posta hade förstås Grub redan postat.

Har däremot en annan studie som säger att glykogeninlagringen fortsätter med förhöjt tempo ganska länge, om man äter rätt.

1: Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S236-45. Related Articles, Links


Dietary strategies to promote glycogen synthesis after exercise.

Ivy JL.

Exercise Physiology and Metabolism Laboratory, Department of Kinesiology and Health Education, The University of Texas at Austin, Austin, TX, USA.

Muscle glycogen is an essential fuel for prolonged intense exercise, and therefore it is important that the glycogen stores be copious for competition and strenuous training regimens. While early research focused on means of increasing the muscle glycogen stores in preparation for competition and its day-to-day replenishment, recent research has focused on the most effective means of promoting its replenishment during the early hours of recovery. It has been observed that muscle glycogen synthesis is twice as rapid if carbohydrate is consumed immediately after exercise as opposed to waiting several hours, and that a rapid rate of synthesis can be maintained if carbohydrate is consumed on a regular basis. For example, supplementing at 30-min intervals at a rate of 1.2 to 1.5 g CHO x kg(-1) body wt x h(-1) appears to maximize synthesis for a period of 4- to 5-h post exercise. If a lighter carbohydrate supplement is desired, however, glycogen synthesis can be enhanced with the addition of protein and certain amino acids. Furthermore, the combination of carbohydrate and protein has the added benefit of stimulating amino acid transport, protein synthesis and muscle tissue repair. Research suggests that aerobic performance following recovery is related to the degree of muscle glycogen replenishment.

Publication Types:
Review
Review, Tutorial

PMID: 11897899 [PubMed - indexed for MEDLINE]

--------------------------------------------------------------------------------

AngelLove
2004-04-26, 14:39
Originally posted by z_bumbi


Nej det är tvärt om, levern är inte så viktigt i förhållande till musklerna så har musklerna slut på glukogen så går glukosen direkt dit, en viss procent går till levern men det är inte mycket.
När man väl fyllt musklerna så kommer överskottet att gå till levern däremot.

Fruktsocker (Fruktos) har ett annat upptagningsystem och går alltid till levern först oavsett vad kroppen i övrigt behöver då det måste omvandlas till glukos.
Fyller man enbart på med fruktsocker efter träningen så måste levern omvandla det till glukos och det tar sin tid, det är därför fruktsocker har så lågt GI.

Hittade stället, det var på ett annat forum som det var skrivet...

Hade kommit ihåg rätt av vad som sades i det forumet, att anledningen till att man har en mix av fruktos/maltodextrin (1:3) är att levers förråd för glykos är stort.. För att inte levern skall knycka allt glykos från musklerna så har man fruktos med, detta innebär att levern kommer suga åt sig fruktoset och arbeta, under tiden kommer glykoset att gå till musklerna som efter träningen behöver få detta påfyllt...

Dock, nu haqr jag 2st totalt diemetrala påståenden att beakta..
Vilket av dem är rätt... :confused:

/Angel

King Grub
2004-04-26, 14:49
Originally posted by AngelLove
Dock, nu haqr jag 2st totalt diemetrala påståenden att beakta..
Vilket av dem är rätt... :confused:

/Angel

Z_Bumbis. :thumbup:

King Grub
2004-04-26, 14:51
Originally posted by Honn


Lätt fixat med ytterligare ett mål mat inom 1-2h efter passet.

Prexis. :) Dessutom suger musklerna åt sig kolhydraterna efter intensiv fysisk ansträngning utan att enorma mängder insulin behöver frisättas vid det tillfället.

AngelLove
2004-04-26, 14:55
Ok... då får jag ställa om kunskapsbanken ;)

Dock om du har tid och lust Grub. Skulle du alt. någon annan vilja förklara varför ex skumbananer sägs vara det optimala i snabba kolhydrater, då dess sammansättning är 1:3 i fruktos:glykos..
Fruktoset behövs ju i princip ej, inte direkt efter en träning iaf

Thx på förhand och rock on :hbang:

/Angel
:angel:

King Grub
2004-04-26, 15:07
Originally posted by AngelLove
Ok... då får jag ställa om kunskapsbanken ;)

Dock om du har tid och lust Grub. Skulle du alt. någon annan vilja förklara varför ex skumbananer sägs vara det optimala i snabba kolhydrater, då dess sammansättning är 1:3 i fruktos:glykos..
Fruktoset behövs ju i princip ej, inte direkt efter en träning iaf

Thx på förhand och rock on :hbang:

/Angel
:angel:

Skumgodisets kolhydratfördelning ligger på 75-80% glukos och 20-25% fruktos. Det är en bra fördelning, för även om man inte tömmer levern så förbrukas i alla fall en del, vilket behöver fyllas på. Fruktos och glukos har ju olika transportsystem, och dessutom har tarmcellerna ett begränsat glukosupptag per timme.

Vid konditionsträning blir fruktosdelen ännu viktigare.

AngelLove
2004-04-26, 15:11
Tackar för svaret !! :bow: :bow:

/Angel
:angel:

z_bumbi
2004-04-26, 16:15
Glycogen resynthesis after exercise: effect of carbohydrate intake.

Ivy JL.

Department of Kinesiology, University of Texas, Austin 78712, USA. JohnIvy@mail.utexas.edu

"Supplements composed of glucose or glucose polymers are the most effective for replenishment of muscle glycogen, whereas fructose is most beneficial for the replenishment of liver glycogen."

Muscle glycogen recovery after exercise during glucose and fructose intake monitored by 13C-NMR.

Van Den Bergh AJ, Houtman S, Heerschap A, Rehrer NJ, Van Den Boogert HJ, Oeseburg B, Hopman MT.

Department of Radiology, University of Nijmegen, The Netherlands.

"The purpose of this study was to examine muscle glycogen recovery with glucose feeding (GF) compared with fructose feeding (FF) during the first 8 h after partial glycogen depletion"

"The glycogen recovery rate during GF (4.2 +/- 0.2%/h) was significantly higher (P < 0.05) compared with values during FF (2.2 +/- 0.3%/h)."

GLUT5 expression and fructose transport in human skeletal muscle.

Hundal HS, Darakhshan F, Kristiansen S, Blakemore SJ, Richter EA.

Department of Anatomy and Physiology, University of Dundee, Scotland.

"The substrate selectivity of GLUT5 is also considered to be different to that of GLUT1 and GLUT4 in that it operates primarily as a fructose transporter"

"Unlike glucose uptake, fructose transport in sarcolemmal vesicles was not inhibited by cytochalasin B suggesting that glucose and fructose are unlikely to share a common route of entry into human muscle. Muscle exercise, which stimulates glucose uptake through the increased translocation of GLUT4 to the plasma membrane, does not increase fructose transport or sarcolemmal GLUT5 content. In contrast, muscle inactivity, induced as a result of limb immobilisation, caused a significant reduction in muscle GLUT4 expression with no detectable effects on GLUT5."

Intressant då maximala fruktoseupptaget i musklerna är konstant oavsett hur mycket man belastar dem men det som varierar med belastningen är glukosmängden.

Fructose transport and GLUT-5 protein in human sarcolemmal vesicles.

Kristiansen S, Darakhshan F, Richter EA, Hundal HS.

Copenhagen Muscle Research Centre, August Krogh Institute, University of Copenhagen, Denmark.

"At a hexose concentration of 5 mM, vesicle transport rate was eight times faster for glucose than for fructose"

"In contrast, exercise did not increase the vesicle GLUT-5 protein content or induce changes in vesicle fructose transport activity. In conclusion, we propose that fructose transport into human skeletal muscle occurs via a mechanism distinct from that utilized by glucose on the basis of differences in sensitivity to cytochalasin B and responsiveness to exercise. Furthermore, our findings signify that uptake of fructose in human skeletal muscle is mediated by the GLUT-5 transporter."

Carbohydrate supplementation of horses during endurance exercise: comparison of fructose and glucose.

Bullimore SR, Pagan JD, Harris PA, Hoekstra KE, Roose KA, Gardner SC, Geor RJ.

Kentucky Equine Research, Inc., Versailles, Kentucky 40383, USA.

"However, during exercise, plasma glucose concentrations did not differ among treatments. We conclude that fructose is well-absorbed by horses and rapidly converted to glucose."

Lite djurkunskap skadar aldrig. :D


Sammanfattning.

Spelar allt detta nu någon roll i praktiken? Antagligen inte... :)

Äter man mat regelbundet så funkar det, ska man träna två dagar i rad så ska man tänka på att äta snabba kolhydrater efter träningen, vilket typ spelar mindre roll.
Vill man få ut mer av återhämtningen så slänger man i sig mycket snabba kolhydrater, det är svårt att hitta snabbare än maltodextrin eller druvsocker men man slänger också i sig en mindre mängd fruktsocker.

Sysslar man med konditionsidrott så har det större betydelse.
Att veta att glukos och fruktos har olika sätt att bete sig i kropppen samt att kroppen kan ta upp mer kolhydrater per timme om man blandar kan vara bra att känna till under längre lopp t ex.
Är man t ex söndagscyklist så finns det annat som är viktigare även här.

Går man på ketodiet så är det antagligen ganska viktigt att veta skillnaden mellan fruktsocker och andra kolhydrater. Men inte livsnödvändigt.

chmielex
2004-04-26, 22:48
jag fattar inte
fruktos/maltodextrin fruktos e ju druvsocker...
eller?
men vad är maltodextrin?
om man nu skall förtära dessa substanser
var hittar man maltodextrinet o hur ska man blanda de?
lika delar eller?

cali
2004-04-26, 23:05
Fruktos är inte druvsocker fastän det kan låta så.
Dextropur är druvsocker och den sockerart som de flesta brukar peta i sig efter träning.

Maltodextrin är en lång sockerpolymer som bryts ner väldigt lätt till glukos i tarmen, det är den sockerart som bryts ner snabbast av alla.

Maltodextrin är därför en lite lyxigare variant och svårare att hitta i affärer. Maltodextrin är inte lika sött som Dextropur eller sackaros mfl sockerarter. Den är därför ypperlig i brödbak ölframställning mm där man inte vill ha så sött men ändå sockrets jäsningsegenskaper.

Den bästa blandningen efter träning anses vara maltodextrin och glukos och lite fruktos, vilka delar vet jag inte inte exakt men i fallande mängd i den ordningen jag nyss sa.

Som diskussionen antyder så får jag i mig mina snabba kolhydrater på annat sätt än en cocktail av raffinerade sockerarter.

cali
2004-04-26, 23:07
Det här är enda stället jag vet man kan köpa rent maltodextrin

http://www.humle.se/webstore/

chmielex
2004-04-26, 23:08
jojo jag äter också ALLT jag kommer över i princip men man kan ju kompletera men lite snabbisar efter träningen de verkar ju som de skulle va bra

shirunai
2004-04-26, 23:17
Originally posted by chmielex
jag fattar inte
fruktos/maltodextrin fruktos e ju druvsocker...
eller?
men vad är maltodextrin?
om man nu skall förtära dessa substanser
var hittar man maltodextrinet o hur ska man blanda de?
lika delar eller?

Fruktos är en sockerart som finns främst i frukt, det måste till levern och omvandlas.

Druvsocker är en sockerart som är snabb.

Maltodextrin har långa kedjor av färdigt glukos. Hoppas jag har rätt nu annars skäms jag.

z_bumbi
2004-04-27, 09:45
[QUOTE]Originally posted by cali
Den bästa blandningen efter träning anses vara maltodextrin och glukos och lite fruktos, vilka delar vet jag inte inte exakt men i fallande mängd i den ordningen jag nyss sa.

Först vill du inte ha maltodextrin för att det är för snabbt och sen vill du ha en viss mängd druvsocker som är ännu snabbare?

Det finns vissa skillnader mellan druvsocker och maltodextrin som framträder mer vid konditionsidrott (Maltodextrin är snällare mot mage/tarm och man kan få i sig mer kalorier per timme.)

Men ser man till styrketräningen så är det väl ganska onödigt att slänga med en skvätt druvsocker för att få ännu snabbare kolhydrater om merparten ändå är maltodextrin? Allt blir ju i alla fall glukos innan det kommer ut i blodet.

Fruktosen håller jag dock med om.

cali
2004-04-27, 10:22
Först vill du inte ha maltodextrin för att det är för snabbt och sen vill du ha en viss mängd druvsocker som är ännu snabbare?

Nej jag vill inte ha så snabba kolhydrater.

Nu talar jag mer allmänt om vad man anser är en bra blandning av kolisar efter träning.
Malto är precis som du säger snällt mot magen (ej osmotisk) och inte så sött, vilket gör den bra i en gainer, druvsockret brukar få sin plats just för att den är så snabb men den får inte utgöra en så stor del.
När vi ändå håller på och gör en Gainer så borde man ju slänga i lite salt i den också effter träningen för att återställa natriumbalansen. Sen så ska vi givetvist ha i våra proteiner också, både snabba och långsamma (börja likna en måltid snart ;)

Nää...jag hävdar fortfarande att lite mat fixar biffen.

JAM
2004-04-27, 11:46
Originally posted by cali
Det här är enda stället jag vet man kan köpa rent maltodextrin

http://www.humle.se/webstore/ Det går väl även att köpa i alla "bryggaraffärer" i stan? Sådana där man kan köpa allt som behövs för att göra öl, vin, spri... nä, jag menar... :rolleyes:

cali
2004-04-27, 12:30
Jepp de går!
Själv är man ju bryggare av lite diverse saker :)