handdator

Visa fullständig version : Reklamation på hårdvara efter garantitiden.


Gober
2017-01-22, 13:04
Hej Kolo!

Har vi någon som är duktig på den ibland luddiga konsumentköplagen? Vi köpte en skrivare scanner för ca 13 månader sen. Det visade sig snabbt att det var problem med utskrifter då det blev ränder i utskriften. Efter lite sökande var slutsatsen att rengöring/inställning av skrivarhuvuden var åtgärd nummer ett. Detta gjordes vilket tog bort problemet till viss del, men långt från bra. Åtgärden upprepades massor av gånger men problemen återkommer hela tiden. Efter mer sökning verkar fler ha problemet och Epson själva skriver att det kan bero på att skrivarhuvuden kan vara skadade på fabrik/transport. Pga tidsbrist och behov utav scannern kom vi tyvärr inte iväg i tid för att garantin ska gälla. Webhallen som är återförsäljaren chansade och tog emot den för att se om Epson ville ta emot denntrots att garantin gått ut för några veckor sedan. Nu kom svaret att de inte kunde fixa det i butiken och att de skrivit ut en guide hur man rengör skrivaren (vilket vi gjort massvis med gånger och vilket vi påpekade till säljarna i butiken) vilket säljarna i butiken inte kunde testa pga att bläcket nästan var slut.

Så, för mig som själv jobbat mycket i handeln är lösningen enkel, reklamation där kunden får ny produkt eventuellt likvärdig alternativt service och då i värsta fall mot rimlig serviceavgift?

Jag har lusläst konsumentköplagen och anser att vi har rätt till detta, enda kruxet är "bevisbördan ligger på kund att felet funnits från början" vilket det har och enligt Google är inte helt ovanligt.
Vill ha lite backup ifall det kommer bli tjafs i butiken. Tycker personalen i den aktuella butiken är väldigt trevliga och hjälpsamma så blev lite förvånad att de inte löste detta direkt.

blåvitt
2017-01-22, 13:51
Rent tekniskt sett så ligger bevisbördan som du säger på dig som kund. Kan du lägga fram bevis för att problemet har rådet sedan länge? Annars har du nog inte lagen på din sida. Det är dock jävligt orutinerat för en så väletablerad återförsäljare som webhallen att vara detaljanala, det här är ett utmärkt tillfälle för att bygga lojalitet mot sitt varumärke så det är ju korkat av dom att tjafsa öht. Skulle ringa in till butiken och på ett trevligt sätt be att få tala med någon ansvarig, för det kan ju bara vara så att personalen du haft kontakt med inte vågar ersätta dig om de är osäkra på vad för riktlinjer som gäller på arbetsplatsen

Gober
2017-01-22, 14:13
Rent tekniskt sett så ligger bevisbördan som du säger på dig som kund. Kan du lägga fram bevis för att problemet har rådet sedan länge? Annars har du nog inte lagen på din sida. Det är dock jävligt orutinerat för en så väletablerad återförsäljare som webhallen att vara detaljanala, det här är ett utmärkt tillfälle för att bygga lojalitet mot sitt varumärke så det är ju korkat av dom att tjafsa öht. Skulle ringa in till butiken och på ett trevligt sätt be att få tala med någon ansvarig, för det kan ju bara vara så att personalen du haft kontakt med inte vågar ersätta dig om de är osäkra på vad för riktlinjer som gäller på arbetsplatsen

Felet på skrivaren går nog inte att koppla till handhavandefel, oaktsamhet eller liknande, problemet är känt dokumenterat på nätet. Men som sagt hur bevisar man att felet är där från början, det kan man egentligen aldrig göra. Men som sagt ärendet är ju inte klart och nästa steg är som sagt att försöka få igenom reklamation. Ville mest förhöra mig lite innan dess. Har som sagt själv sålt allt från kläder till elektronik och livsmedel. Alltid löst det på bästa (inom rimliga gränser) sätt för kund. Det är så enkelt för företaget att lösa detta.

8x8
2017-01-22, 14:45
Hej Kolo!

Har vi någon som är duktig på den ibland luddiga konsumentköplagen? Vi köpte en skrivare scanner för ca 13 månader sen. Det visade sig snabbt att det var problem med utskrifter då det blev ränder i utskriften. Efter lite sökande var slutsatsen att rengöring/inställning av skrivarhuvuden var åtgärd nummer ett. Detta gjordes vilket tog bort problemet till viss del, men långt från bra. Åtgärden upprepades massor av gånger men problemen återkommer hela tiden. Efter mer sökning verkar fler ha problemet och Epson själva skriver att det kan bero på att skrivarhuvuden kan vara skadade på fabrik/transport. Pga tidsbrist och behov utav scannern kom vi tyvärr inte iväg i tid för att garantin ska gälla. Webhallen som är återförsäljaren chansade och tog emot den för att se om Epson ville ta emot denntrots att garantin gått ut för några veckor sedan. Nu kom svaret att de inte kunde fixa det i butiken och att de skrivit ut en guide hur man rengör skrivaren (vilket vi gjort massvis med gånger och vilket vi påpekade till säljarna i butiken) vilket säljarna i butiken inte kunde testa pga att bläcket nästan var slut.

Så, för mig som själv jobbat mycket i handeln är lösningen enkel, reklamation där kunden får ny produkt eventuellt likvärdig alternativt service och då i värsta fall mot rimlig serviceavgift?

Jag har lusläst konsumentköplagen och anser att vi har rätt till detta, enda kruxet är "bevisbördan ligger på kund att felet funnits från början" vilket det har och enligt Google är inte helt ovanligt.
Vill ha lite backup ifall det kommer bli tjafs i butiken. Tycker personalen i den aktuella butiken är väldigt trevliga och hjälpsamma så blev lite förvånad att de inte löste detta direkt.

Främst faller din rätt på att du inte meddelat säljaren om felet inom skälig tid, KkL 23§.

Gober
2017-01-22, 15:02
Främst faller din rätt på att du inte meddelat säljaren om felet inom skälig tid, KkL 23§.

Ja den punkten hittade jag också, men reklamation kan man ju oavsett göra i tre år. Det är där det är luddigt, tycker jag iaf. Ska man påpeka problemet inom garantitiden men sen ha rätt att vänta 2 år och 11 månader innan man går och kräver ut sin reklamation?

Vinter
2017-01-22, 15:52
Du får troligtvis kontakta tillverkarens representanter om garantin har gått ut hos företaget där du köpte skrivaren. Det är nog värt att skicka ett mail och se vad de säger.

Gober
2017-01-22, 17:03
Du får troligtvis kontakta tillverkarens representanter om garantin har gått ut hos företaget där du köpte skrivaren. Det är nog värt att skicka ett mail och se vad de säger.

Det gjorde webhallen själva, Epson ville inte ta emot den pga att garantin gått ut. Om de tagit emot den hade vi inte behövt betala serviceavgiften (såklart). Jag tänker då att eftersom reklamationsrätten är 3år på vara som inte uppfyller utlovad funktion (att skriva ut) bör falla in och att vi i så fall får pröjsa serviceavgiften.

tht716
2017-01-22, 22:43
Har läst en vecka avtalsrätt bara :d Men generellt sett är konsumentskyddet väldigt starkt. Konsumentköplagen är tvingande lagstiftning och butiken kan inte kringgå det.

Gober
2017-01-22, 23:05
Har läst en vecka avtalsrätt bara :d Men generellt sett är konsumentskyddet väldigt starkt. Konsumentköplagen är tvingande lagstiftning och butiken kan inte kringgå det.

"En snubbe på Kolo som läst en veckas avtalsrätt sa faktiskt..." :D

Nej men, avvaktar vad de har och säga härnäst så får vi se.

Bärsärk
2017-01-22, 23:50
Det är därför man ska lämna in saker som inte funkar även om det bara är något litet fel.

8x8
2017-01-22, 23:54
Ja den punkten hittade jag också, men reklamation kan man ju oavsett göra i tre år. Det är där det är luddigt, tycker jag iaf. Ska man påpeka problemet inom garantitiden men sen ha rätt att vänta 2 år och 11 månader innan man går och kräver ut sin reklamation?

Nja, alltså har man inte åberopat varan som felaktig inom skälig tid så spelar garanti och reklamationstid ingen roll. Dock kan inte butikspersonal eller ens butikschefen konsumentköplagen något vidare, de känner säkerligen inte till detta. Men har du redan berättat att du upptäckte felet för så pass länge sedan och de mot all förmodan är pålästa så har butiken rätten på sin sida.

Sen när det gäller billigare varor som i detta fall så brukar ju många butiker lösa det åt kunden ändå.

Tomten
2017-01-23, 00:44
"En snubbe på Kolo som läst en veckas avtalsrätt sa faktiskt..." :D

Nej men, avvaktar vad de har och säga härnäst så får vi se.

Risken är att ni väntat för länge med att åropa reklamationsrätten om ni vetat om felet i mer än två månader.

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

https://lagen.nu/1990:932

Stompa
2017-01-23, 02:00
Hmm lite 50-50 situation detta. Ledsen om det blir långdraget och onödigt men är juriststudent så bra läge att träna och testa spalta upp lösningen som i en tentafråga här. :) Jag är dock absolut inte färdigexaminerad så ta inte något av detta som råd eller att jag är 100% säker.

Garanti är något som en säljare frivilligt kan åta sig och betyder egentligen bara att denna tar på sig bevisbördan under den tid och de omständigheter denna har utfäst.

2 månadersregeln är kan man säga en lagstadgad garanti som skyddar konsumenten både från tidsfrågan och bevisbördan.

6 månadersregeln har man fortfarande skydd för bevisbördan men tidsfrågan måste du bevisa (att det är inom skälig tid från köpet du har reklamerat)

All tid efter det måste du göra båda gällande. Bevisbördans tyngd är olika för varje situation men generellt sett brukar det vara så att du måste ge en förklaring till felet som är mer sannolik än säljarens, en ganska snäll gräns alltså. Att felet förelegat vid köpet bör du kunna göra sannolikt med hjälp av en utskrift på ett mailsvar från Epson om att felet är vanligt förekommande och om inte det är möjligt en utskrift från sidan du hittade det utlåtandet på. Bonus om du kan få någon skrivarnisse att intyga att det felet är svårt för en privatperson själv att orsaka.

Att det är inom skälig tid du reklamerar bör du kunna göra gällande om du på något sätt kan visa eller göra sannolikt att du själv försökt avhjälpa felet fram tills den faktiska reklamation skett.

Om du själv vill läsa lite mer om bevisbördan enligt kkpl så kan du googla på hds dom "Nja 2015 s. 233" du kan hoppa över tings och hovrätt och scrolla ner till HD. Läs gärna därifrån men punkterna 5-18 är la mest inteessanta för dig.

Kan också lägga till att 3årsregeln innebär helt enkelt att du fram tills dess har tid att bevisa det jag skrev ovan men att ju längre tid har gått så hårdnar beviskraven för dig kan man säga. När 3 år har gått är det kört hur starka bevis du än har.

Stompa
2017-01-23, 02:15
Hmm lite 50-50 situation detta. Ledsen om det blir långdraget och onödigt men är juriststudent så bra läge att träna och testa spalta upp lösningen som i en tentafråga här. :) Jag är dock absolut inte färdigexaminerad så ta inte något av detta som råd eller att jag är 100% säker.

Garanti är något som en säljare frivilligt kan åta sig och betyder egentligen bara att denna tar på sig bevisbördan under den tid och de omständigheter denna har utfäst.

2 månadersregeln är kan man säga en lagstadgad garanti som skyddar konsumenten både från tidsfrågan och bevisbördan.

6 månadersregeln har man fortfarande skydd för bevisbördan men tidsfrågan måste du bevisa (att det är inom skälig tid från köpet du har reklamerat)

All tid efter det måste du göra båda gällande. Bevisbördans tyngd är olika för varje situation men generellt sett brukar det vara så att du måste ge en förklaring till felet som är mer sannolik än säljarens, en ganska snäll gräns alltså. Att felet förelegat vid köpet bör du kunna göra sannolikt med hjälp av en utskrift på ett mailsvar från Epson om att felet är vanligt förekommande och om inte det är möjligt en utskrift från sidan du hittade det utlåtandet på. Bonus om du kan få någon skrivarnisse att intyga att det felet är svårt för en privatperson själv att orsaka.

Att det är inom skälig tid du reklamerar bör du kunna göra gällande om du på något sätt kan visa eller göra sannolikt att du själv försökt avhjälpa felet fram tills den faktiska reklamation skett.

Om du själv vill läsa lite mer om bevisbördan enligt kkpl så kan du googla på hds dom "Nja 2015 s. 233" du kan hoppa över tings och hovrätt och scrolla ner till HD. Läs gärna därifrån men punkterna 5-18 är la mest inteessanta för dig.

Gober
2017-01-23, 09:43
Tack för feedback, känns som vi ligger lite risigt till. Vår se vad charm och vänligt bemötande kan ge för utdelning :)

tht716
2017-01-23, 21:20
Hmm lite 50-50 situation detta. Ledsen om det blir långdraget och onödigt men är juriststudent så bra läge att träna och testa spalta upp lösningen som i en tentafråga här. :) Jag är dock absolut inte färdigexaminerad så ta inte något av detta som råd eller att jag är 100% säker.

Garanti är något som en säljare frivilligt kan åta sig och betyder egentligen bara att denna tar på sig bevisbördan under den tid och de omständigheter denna har utfäst.

2 månadersregeln är kan man säga en lagstadgad garanti som skyddar konsumenten både från tidsfrågan och bevisbördan.

6 månadersregeln har man fortfarande skydd för bevisbördan men tidsfrågan måste du bevisa (att det är inom skälig tid från köpet du har reklamerat)

All tid efter det måste du göra båda gällande. Bevisbördans tyngd är olika för varje situation men generellt sett brukar det vara så att du måste ge en förklaring till felet som är mer sannolik än säljarens, en ganska snäll gräns alltså. Att felet förelegat vid köpet bör du kunna göra sannolikt med hjälp av en utskrift på ett mailsvar från Epson om att felet är vanligt förekommande och om inte det är möjligt en utskrift från sidan du hittade det utlåtandet på. Bonus om du kan få någon skrivarnisse att intyga att det felet är svårt för en privatperson själv att orsaka.

Att det är inom skälig tid du reklamerar bör du kunna göra gällande om du på något sätt kan visa eller göra sannolikt att du själv försökt avhjälpa felet fram tills den faktiska reklamation skett.

Om du själv vill läsa lite mer om bevisbördan enligt kkpl så kan du googla på hds dom "Nja 2015 s. 233" du kan hoppa över tings och hovrätt och scrolla ner till HD. Läs gärna därifrån men punkterna 5-18 är la mest inteessanta för dig.

Lärosäte? / T2 Lund :)

Gober
2017-01-24, 16:10
Webhallen har svarat att Epson vill ha underlag för att reklamation ska gälla. Vad menar de då, skrivaren uppfyller inte funktionskrav dvs den skriver inte ut korrekt, vad mer underlag kan ges?

Sen är det väl alltid återförsäljare inte tillverkare som tar reklamationen?

De erbjöd sig att skicka in men varnade för att serviceavgift kan tillkomma.

Stompa
2017-01-24, 19:18
Ja, säljaren av en vara har en skyldighet att ta emot reklamationen. Om han hänvisar dig till en tillverkare så innebär det bara att du kan välja vem du vill reklamera till, tror detta framgår utav förarbetetna till kkpl utifrån 23 paragraf. Om du hellre gör det hos webhallen är det alltså dem som ska ta hand om ärendet. Personen du skriver med verkar docl inte medveten om detta så kanske bra att påpeka. Du måste ju dock fortf visa för webhallen varför du tycker att reklamationen är korrekt på de grunder jag skrev innan om de nu ber om det.

@tht716 kör i Stockholm t5 atm. Läroplanerna skiljer sig nog dock en del skulle jag tro.

Gober
2017-02-15, 22:25
Får väl uppdatera, webhallen vägrade acceptera reklamation och hänvisade till att Epson inte tyckte att det fanns underlag. Webhallen erbjöd service för 2000:-, produkten kostade 1995:- :D

Pallar inte tjafsa mer så får bli att köpa ny, dock inte på webhallen ;)