handdator

Visa fullständig version : Simpelt träningschema 3dgr/v? Svammel från trött individ.


waspen123
2017-01-22, 00:37
Hej! Om jag nu råkar njuta av typ totalt 3 övningar i gymmet, finns det något som stoppar mig från att köra dom varje pass? Har förstått att man får leka med volym/intensitet om man ska köra samma övningar allt för ofta. Men 3 dagar vecka är rätt lite ändå, så kan man hålla typ samma intensitet ändå tro? Utan att bli utbränd.

Jag följde tidigare Hirvis bänkschema för just bänken och resten såg jag i princip bara till att köra igenom rejält med volym i. Roddar, militärpress osv. Sen fick jag körtelfeber, fick/kunde inte träna på ett par månader, kunde knappt äta eller något, gick ner 7kg. Skulle tagit 137kg i bänken dagen då det slog ut, nu en/halv månad efter jag är tillbaka så är jag uppe i lätta 1or på 120. Tar tid på mig att verkligen förbättra tekniken och inte bara nöta på samma som innan, upplever min teknik i bänken mycket bättre och mer explosiv även fast inte samma styrka finns där än.

Men, råkat fastnat för sumo mark. Aldrig kunnat göra mark/böj innan pga trasiga leder i knän o dåliga diskar i ryggen osv men sumo mark går verkligen bra nu. Bara prövat smalmark innan, alltid hört att sumo är för tjejer, ryggen är i stort sett helt upprätt i sumon så är väl därför det går. Pinsamt att marka 120 när man bänkar strax under 140 men men. Min tanke är att efter en längre tid med sumo marken så borde jag tränat upp/stärkt mina svagheter så jag kan börja bänka.


SÅ, nu till den delen ni egentligen bara behöver läsa. Kan jag köra något i stil med detta måndag onsdag fredag varje vecka någon månad för att bygga upp styrkan igen i bänken efter körtelfebern o bygga upp allmän styrka i bål/rygg/ben?

Bänk, 5x3/3x3
Sumo mark, 1 rep, 3-5 set på arbetsvikt med lite mer volym innan.
Lat pulldowns
Arnold press/baksida axlar
Armar om jag någonsin känner för det

Missar jag något då? Upplever även mina höfter lite stela, så tänkte köra ordentligt med uppvärmning/stretching där o möjligen mage som uppvärmning.

Tacksam för hjälp även om jag förstår om ingen orkar läsa detta rabbel.

Mvh Dennis.

Bruce Banner
2017-01-22, 06:19
Kör på!

Missar och missar vet jag inte, men du kommer behöva mer variation över tid. Men det är inte för mycket att träna 3 ggr/vecka med det upplägget.

MVH
/Bruce

Jorgen
2017-01-22, 08:03
SÅ, nu till den delen ni egentligen bara behöver läsa. Kan jag köra något i stil med detta måndag onsdag fredag varje vecka någon månad för att bygga upp styrkan igen i bänken efter körtelfebern o bygga upp allmän styrka i bål/rygg/ben?

Bänk, 5x3/3x3
Sumo mark, 1 rep, 3-5 set på arbetsvikt med lite mer volym innan.
Lat pulldowns
Arnold press/baksida axlar
Armar om jag någonsin känner för det

Missar jag något då? Upplever även mina höfter lite stela, så tänkte köra ordentligt med uppvärmning/stretching där o möjligen mage som uppvärmning.


Det blir ju inte så mycket benträning. Fast är målet endast att bli stark i bänk så kan det kanske kvitta.

Illustrerade mannen
2017-01-22, 09:37
Jag funderar lite kring marken: är dina arbetssset endast 1 rep? Alltså singlar? Kanske skulle du ligga på 2-3 reps istället? Men i övrigt inget konstigt! Kör på!

waspen123
2017-01-22, 13:21
Det blir ju inte så mycket benträning. Fast är målet endast att bli stark i bänk så kan det kanske kvitta.

Målet är väl att återfå styrkan i bänken från tidigare medans jag ökar styrkan i underkroppen och så med sumo marken. får problem med mitt vänster knä om jag kör knäböj med bara stången, eller kroppsvikt för den delen. Men sumo mark funkar bra hittills så kör jag det ett par månader så stärker jag upp något kanske.

Jag funderar lite kring marken: är dina arbetssset endast 1 rep? Alltså singlar? Kanske skulle du ligga på 2-3 reps istället? Men i övrigt inget konstigt! Kör på!


Ja alltså som nästa pass så kör jag uppvärmning, sen kör jag lite stifflegged med endast stång, kör en 2-3 set på 10 reps på 60kg i sumo'n sen ökar jag gradvis tills jag gör en etta på nuvarande 120. då gör jag det ett par set också. Det betyder alltså inte att jag maxar varje pass på 120, utan 120 är kanske en 2-4 rep max för mig egentligen men jag kör ändå bara 1 för att undvika skador nu i början. minsta lilla överbelastning så kraschar rygg/knän för mig så jag får ta det långsamt.


Tack för era svar! :)

Illustrerade mannen
2017-01-22, 21:54
My bad! Läste slarvigt. Ser nu att du skrev "3-5 arbetsset på lägre vikt innan". Kör på några månader och utvärdera!

waspen123
2017-01-23, 19:03
My bad! Läste slarvigt. Ser nu att du skrev "3-5 arbetsset på lägre vikt innan". Kör på några månader och utvärdera!

Jo precis!

Kom precis hem från första passet enligt ovan. Sovit dåligt inatt dock då tjejen är sjuk osv men gick riktigt bra!

Vart 2st 5or på 100kg bänk följt av 5st 3or på 110, sen lite volym för rumpa/rygg innan sumomarken. Vart ett par femmor på 60-80kg där följt av 5-6 singlar på 100. Efteråt vart det planering och lite lätt tissuework för höfterna.

Första passet med mark i någonsin som jag inte lämnat med någon form av ryggsmärtor! Träningsvärk finns det gott om, bänk + mark och roddar / pull-downs gör slut på latsen.