handdator

Visa fullständig version : Sämre sexual av Zoplicon


Antonanton5t
2017-01-21, 10:51
Hej. Har fått Zoplicon (känt som imovane) på recept för bättre sömn. Jag är 25 år. Mitt problem är att det (efter någon månads användande) är att det knappt är skönt med utlösning längre. Jag har inte problem med erektion.
Problemet är att utlösningen knappt är skön. Har tagit medicinen regelbundet varje dag i typ en månad. Tror väl att problemet uppstod efter möjligtvis någon vecka.

Jag har även dragit ned utlösningarna till 1 gång per dag. Innan medicineringen så var det åtminstone 1-2 gånger per dag.

Aldrig hört talas om att sömnmediciner påverkar sexlusten på det här viset. Vafan, jag sover ju bättre och mår bättre pga den vinnande sömnen jag får. Men sexlusten har blivit sämre. Någon som vet någonting om det här? Ska pröva ta ett uppehåll nu i alla fall. Tänkte bara höra med er ifall nån vet nåt / har egna erfarenheter att bidra med.

Tack

Sheogorath
2017-01-21, 11:08
Det låter inte som en konstig biverkning för den typen av preparat. Det är ett psykofarmaka. De påverkar ofta sexlusten, för det mesta åt fel håll. Alla drabbas inte av alla biverkningar, men de flesta drabbas av någon. Det finns preparat med snarlik effekt som kanske inte påverkar dig på samma sätt (även om risken är stor). Jag tänker främst på zolpidem (Stilnoct) som du kanske kan få testa om det nu visar sig vara en läkemedelsbiverkning. Prata med din doktor när du gjort ditt självtest.

Scratch89
2017-01-21, 11:31
Det är olyckligt att du får sådana biverkningar. Prata med din läkare; det kan vara svårt att sluta tvärt om du vant dig vid att sova ordentligt. Det är inte att rekommendera att ta medicinen varannan dag, t.ex, som många verkar göra.

Rekommendationerna (i alla fall i VG Regionen) är inte att i första hand få sömnmedicin utan få någon form av hjälp för att reda ut varför du sover dåligt, t.ex stress, dåliga rutiner, fysiologiska/psykologiska orsaker.

Antonanton5t
2017-01-21, 12:17
Tack för svaren och ursäkta om tråden hamnade i fel kategori. Jag glömde ställa frågan: beror detta på nedsatta testosteronnivåer?

Jag ska tala om detta för min läkare och möjligtvis byta ut imovanen mot Melatonin (?).

Zolpidem kan ju möjligtvis vara ett alternativ. Mitt problem är i första hand att jag vaknar för Ofta och har svårt att somna om. Effekten sitter ungefär 3 timmar från Zolpidem medan effekten från zoplicone varar i 6h

baktung
2017-01-21, 13:32
Har du testat sova på nåt mildare? Jag brukar ta en tablett Theralen ibland och det funkar bra. Påverkar inte sexlusten och är inte beroendeframkallande.

Antonanton5t
2017-01-21, 13:46
Har du testat sova på nåt mildare? Jag brukar ta en tablett Theralen ibland och det funkar bra. Påverkar inte sexlusten och är inte beroendeframkallande.

Jag får försöka gå tillbaks till det. Fick zoplicon rätt så fort utskrivet efter att allergimedicinerna inte gett önskad hjälp.

Jag har haft sömnproblem i livet så jag letar efter något som håller i längden. Förstår att z analoger inte är den smartaste lösningen, även fast den fungerar hyffsat mot sömnen.

Möjligtvis pröva flytande theralen. Finns det några biverkningar av den medicinen? Har hört lite löst-snack om att allerigmediciner gör en fet (försämrar metabolism) men jag har inte förstått om det är sant eller falskt.

Tack mvh

Konradsson
2017-01-21, 14:18
Jag har haft sömnproblem i livet så jag letar efter något som håller i längden. Förstår att z analoger inte är den smartaste lösningen, även fast den fungerar hyffsat mot sömnen.

Har du provat propavan? Det har en lång halveringstid och är inte beroendeframkallande.

Antonanton5t
2017-01-21, 15:11
Har du provat propavan? Det har en lång halveringstid och är inte beroendeframkallande.

Jag får ge den ett till försök. Prövat den en gång och då kunde jag inte sova pga pirret i benen.
Ska föreslå den eller theralenet till läkaren.

Jag har prövat lergigan och den tycker jag är helt Ok faktiskt. Tar den förvisso i samband med zopliconen. Fördelen är att jag lättare somnar om på nätterna om jag kombinerar lergigan med zoplicon. Tar jag zoplicon ensamt så har jag märkt att jag vaknar efter 3-4 timmar och är för "pigg" för att somna om.

Mvh

Scratch89
2017-01-21, 15:49
Om du nu måste ha medicin skulle jag också prova Theralen (i droppform), men absolut först och främst Atarax. Vissa får väldigt god effekt av det.

crille
2017-01-21, 16:01
Om du nu måste ha medicin skulle jag också prova Theralen (i droppform), men absolut först och främst Atarax. Vissa får väldigt god effekt av det.

Atarax = sockerpiller

Antonanton5t
2017-01-21, 16:08
Jag har faktiskt atarax utskrivet men det funkar inget vidare. Det var det första jag fick pröva sedan fick jag theralen i tabletter men dom funkade inte. Men visst är theralen i droppform mer potenta än tabletterna?

Något måste jag tyvärr ha. Mitt största problem är egentligen mardrömmar och sömnparalyser men sådant finns det ingen medicin mot så vitt jag vet.

Sömnparalyser innefattar även(unika tillfällen) hörselhallucationer. Jag känner mig alltid kvävd och förlamad. Har även klardrömmar vilket jag mest tycker är obehagligt. Är rädd för att jag går i sömnen och då är man ju isf helt okontrollerad, men det har aldrig hänt (alltid vaknat upp i sängen förutom en gång)

.. Och den gången sov jag utan kallingar.. Hade sprungit ut naken i farstun innan jag vakna till.. Resultatet av att kämpa emot en sömnparalys = nån form av panikattack.

Är förövrigt ångrstfri. Jag mår riktigt bra men just sömnen är alltid ett helvete.. Sömnparalys har jag nästan varje natt haha..

Sheogorath
2017-01-21, 16:39
Det finns en del saker man kan göra för att motverka sömnparalyser. Det som är viktigast för mig är att inte stycka upp sömnen, d.v.s att inte ta powernaps på dagen utan att bara sova på natten, regelbundet. Inte heller att gå upp och vara vaken mitt i natten utan som högst gå på toa och sedan gå och lägga sig igen. Att inte sova på rygg (även mage, tycker jag) är också ett välkänt knep mot sömnparalyser. Det fungerar inte 100%:igt men är väldigt mycket bättre, för de flesta, än att sova på rygg.

Om du har sömnparalyser ofta lär du ju dig att känna igen dem, även om man inte är helt medveten eftersom man är i ett halvt drömlikt tillstånd. Fokusera på att försöka röra lillfingret och acceptera hallucinationerna där dom är, men håll fokus på den lilla rörelsen. När du rör lillfingret försöker du sen röra på handen och slutligen så är du igång med rörelser av hand och arm och sedan vaknar du. Som du säkert vet har du ju inte rört dig ett skit även om du känner och tror att du ligger och viftar på lillfingret, men det är ett sätt att vakna och lägga fokus på något annat än att du är paralyserad och hallucinerar.

Antonanton5t
2017-01-21, 17:30
Det finns en del saker man kan göra för att motverka sömnparalyser. Det som är viktigast för mig är att inte stycka upp sömnen, d.v.s att inte ta powernaps på dagen utan att bara sova på natten, regelbundet. Inte heller att gå upp och vara vaken mitt i natten utan som högst gå på toa och sedan gå och lägga sig igen. Att inte sova på rygg (även mage, tycker jag) är också ett välkänt knep mot sömnparalyser. Det fungerar inte 100%:igt men är väldigt mycket bättre, för de flesta, än att sova på rygg.

Om du har sömnparalyser ofta lär du ju dig att känna igen dem, även om man inte är helt medveten eftersom man är i ett halvt drömlikt tillstånd. Fokusera på att försöka röra lillfingret och acceptera hallucinationerna där dom är, men håll fokus på den lilla rörelsen. När du rör lillfingret försöker du sen röra på handen och slutligen så är du igång med rörelser av hand och arm och sedan vaknar du. Som du säkert vet har du ju inte rört dig ett skit även om du känner och tror att du ligger och viftar på lillfingret, men det är ett sätt att vakna och lägga fokus på något annat än att du är paralyserad och hallucinerar.

Som du säger så kommer paralyserna efter att man vaknat på natten för att sedan somna om. Uppvaknandet kan jag inte hindra, har jag tur så somnar jag om men då ligger man ju i riskzonen för att hamna i en paralys. En paralys kan bli flera på raken.

Jag somnar alltid på sidan.

Jag försöker alltid röra på ena benet och det funkar bra. Visst det har hänt att man inte klarat av att ens vicka på någon kroppsdel, dvs total förlamning. Och med åren så känner man ofta på sig att en paralys är på gång och då hinner man rycka upp sig innan man känner sig helt förlamad. Men precis vid uppvaknandet så somnar man om och sugs in i känslan igen. Sen kan det fortsätta så, kan krävas att man går upp och vaknar till innan man försöker somna in igen

Som du säger så är powernaps riktigt riskfyllt. Säg att jag vaknar 06.00, går upp, blir trött vid 10.00 och somnar på studs, då kan paralyserna sätta igång direkt och man tappar tidsbegreppet totalt pga alla drömmar/paralyser. Man blir nästan ställd när man ser att man bara "sovit" en timme.

Pissnödig vaknar jag av varje natt, i kombination med stressande drömmar. Det spelar ingen roll om jag lägger mig törstig. Brukar automatiskt sluta dricka efter 17.00 för att förhindra uppvaknande men det funkar aldrig.

Jag har dock inte hört talas om någon medicin som motverkar mardrömmar. Finns ju däremot mediciner som minskar urinproduktionen på nätterna, men en sån medicin känns onödigt att peta i sig.

Mvh

Sheogorath
2017-01-21, 18:45
Jag åt mirtazapin en period och hade nog inte sömnparalyser en enda gång då tror jag. Eller säg en på över ett år. Det kanske hade med den tröttande effekten att göra, vad vet jag. :)

Slartibartfast
2017-01-21, 22:17
Lågdos Mirtazapine räddade min sömn. Mirakelmedel :thumbup:

Ahlnold
2017-01-21, 22:39
Hur länge ska du äta Zopiclone? Man bygger upp tolerans, så det är ju inte så bra att ta den varje dag under en längre tid. Läkare brukar skriva vid behov, eller under endast en viss tid, eller nått slags intervall. Annars kommer effekten utebli efter en tid. Kontakta läkaren om du inte fått information om detta.

Chorizo
2017-01-21, 22:50
Jag får inte riktigt ihop vad detta har med träning att göra? Finns nog bättre forum för denna fråga. Men ok. ;)

Har inte märkt av det som du skriver om av just zoplicon, men kolla fass om det är en känd biverkning. Jag med han som skrev ovanför att mirtazapine kan vara värt att prova några timmar innan läggdags (inte lika lätt att bli beroende av känns det som). Ta upp det med din läkare (antar att du köper medicinen med recept å inte på gatan eller nätet) de är nog vana att få dessa frågor så det behöver du inte skämmas för.

baktung
2017-01-22, 01:21
Jag får försöka gå tillbaks till det. Fick zoplicon rätt så fort utskrivet efter att allergimedicinerna inte gett önskad hjälp.

Jag har haft sömnproblem i livet så jag letar efter något som håller i längden. Förstår att z analoger inte är den smartaste lösningen, även fast den fungerar hyffsat mot sömnen.

Möjligtvis pröva flytande theralen. Finns det några biverkningar av den medicinen? Har hört lite löst-snack om att allerigmediciner gör en fet (försämrar metabolism) men jag har inte förstått om det är sant eller falskt.

Tack mvh

Medicinen i sig blir du nog inte fet av. Extra sötsug eller hunger är inget jag upplevt av Theralen.

Har även jag ätit Mirtazapin i flera år tidigare och på den somnar man ju som en bebis. Problemet är beroendebiten. Jag hade ett helvete att bli av med mirtan.

Antonanton5t
2017-01-22, 08:21
Tack för svaren. Jag är nyfiken på mirtazpine, men när jag läser om medicinen så uppfattar jag det som att man lägger på sig fettvikt (varför?). Fet är det sista jag vill bli :/

Anledningen till att tråden hamna på kolozzeum är för att jag chansar på att folket här har ett bättre hälsotänk här än på andra frågor. Anledningen till val av kategori är för att jag tänkte att detta kanske betyder minskad testosteron produktion.

Slartibartfast
2017-01-22, 11:19
Tack för svaren. Jag är nyfiken på mirtazpine, men när jag läser om medicinen så uppfattar jag det som att man lägger på sig fettvikt (varför?). Fet är det sista jag vill bli :/


När sånt trams står på bipacksedeln ser jag rött. Det finns inget i någon medicin som på ett magiskt sätt gör dig fet utan orsak. Vissa mediciner kan öka din aptit, men det är fortfarande helt tillåtet att inte äta mer än vanligt. Det är som att läkemedelföretagen jobbar för aftonbladet.

Antonanton5t
2017-01-22, 14:03
När sånt trams står på bipacksedeln ser jag rött. Det finns inget i någon medicin som på ett magiskt sätt gör dig fet utan orsak. Vissa mediciner kan öka din aptit, men det är fortfarande helt tillåtet att inte äta mer än vanligt. Det är som att läkemedelföretagen jobbar för aftonbladet.

Okej isåfall låter mirtazpine vara värt ett försök att sova på.

Dock har jag läst till mig att just den medicinen gör en fet, trots att man ligger på samma kaloriintag. Antar att det betyder att man får en sämre metabolism av mirtazpinen? Det låter ju helt sjukt isf.

Än på andra forum * (min tidigare kommentar)

Sheogorath
2017-01-22, 14:27
Nej. Det är ovanligt att medicinerna ändrar din basalmetabolism. Däremot kan de minska spontanaktivitet om man tidigare varit nervöst lagd och mirtazapin är notorisk för att öka aptiten. Jag har deffat ner mig i bra form på mirtazapin, och jag har deffat ner mig i bra form utan mirtazapin. Just under deff märkte jag ingen skillnad eftersom hungern är där oavsett. Det är fortfarande kalorier ut och kalorier in som gäller. Men äter du efter aptit finns det en stor risk att du går upp i vikt.

Konradsson
2017-01-22, 17:51
När sånt trams står på bipacksedeln ser jag rött. Det finns inget i någon medicin som på ett magiskt sätt gör dig fet utan orsak. Vissa mediciner kan öka din aptit, men det är fortfarande helt tillåtet att inte äta mer än vanligt. Det är som att läkemedelföretagen jobbar för aftonbladet.

Oftast står det ju på bipacksedeln att man går upp i vikt, inte specifikt att man blir fet. Vikt är ju annat än fetma. Det finns definitivt mediciner som påverkar vätskeretentionen, vilket gör att man går upp i vikt.

Sheogorath
2017-01-22, 22:08
Oftast står det ju på bipacksedeln att man går upp i vikt, inte specifikt att man blir fet. Vikt är ju annat än fetma. Det finns definitivt mediciner som påverkar vätskeretentionen, vilket gör att man går upp i vikt.

Det är framförallt kortisonpreparat som ger vätskeretention. Psykofarmaka har i regel inte sådana biverkningar. Självklart kan enstaka individer få nästan vilken biverkning som helst, men det tillhör inte de vanligt förekommande biverkningarna. När man listar biverkningar verkar det inte vara så viktigt att välja vilken nivå man vill lägga sig på utan man listar både ökat aptid och viktuppgång, även om den senare beror på den förra.

Antonanton5t
2017-01-23, 08:57
Okej då har jag lite mer inblick i det hela.

Men man blev ju lite fundersam när man läser på ex Familjeliv och alla skriver "Medicinen gjorde mig fet, gick upp 10 kg på en månad" (Dussintal liknande kommentarer).

Dessa personer måste väl isf vara medvetna om att dom har ätit mer?? Då förstår jag inte hur man kan skylla på att medicinen i sig gör en fet. Blir ju brutalt missvisande.

Och andra sidan, kan fler folk vara så puckade? Jag får väl pröva och utvärdera själv. Även fast jag är skeptiskt mot lyckopiller. Mår bra på dagarna, men jag kanske är nedstämd på nätterna och det är orsaken till mina negativa och rejält stressande drömmar.



Återigen tack alla!

Sheogorath
2017-01-23, 09:22
Dom är säkert medvetna om att de åt mer men lägger förklaringen på en annan nivå. Utan medicinen hade de inte haft samma sug efter mat/sötsaker och därmed är det medicinen som gjorde att de gick upp i vikt. Jag kan inte tycka att resonemanget är fel (utan medicin -> ingen viktuppgång), men det blir som du säger missvisande.

Du ska inte tro att det är något att ta med en klackspark bara för det. Jag fick ett närmast bottenlöst sug efter mat och sötsaker. Mitt sätt att inte passera 100-strecket var att räkna kalorier, och nu utan mirtazapin så håller jag vikten som vanligt, som jag gjort i alla år. Utan krångel. :)

Just viktuppgång är något som drabbar de flesta som tar mirtazapin. Det har man gjort studier på. Det är en ganska hög medelviktuppgång dessutom.

Konradsson
2017-01-23, 09:50
Det kanske är värt att nämna att även sömnlöshet ökar aptiten och risken för övervikt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632337/

Slartibartfast
2017-01-23, 12:56
Det kanske är värt att nämna att även sömnlöshet ökar aptiten och risken för övervikt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632337/

För mig är det fullständigt tvärt om. När jag har mina perioder av sömnbesvär, så är min aptit nere på noll. Får tvinga i mig mat för att hållas viktstabil

Sheogorath
2017-01-23, 13:29
Och med tanke på att mirtazapin i medeltal orsakar en inte obetydlig viktuppgång kan vi också sluta oss till att den bieffekten är större än eventuell påverkan på vikten uppåt av dålig sömn. Det finns nog inte så många historier om att man fått bättre sömn av mirtazapin sen därför börjat gå ner i vikt...

Antonanton5t
2017-01-23, 15:30
Okej! Jag ska till läkaren imorgon. Har ni något annat tips på medicin som förmodligen gör att man sover mer ostört?

baktung
2017-01-23, 16:20
Okej! Jag ska till läkaren imorgon. Har ni något annat tips på medicin som förmodligen gör att man sover mer ostört?

Om du börjar med Mirta så kan du också testa att ta lägre dos än den rekommenderade. För mig räckte det gott med 7,5 mg för att sova hela natten. Till och med 3,75 mg funkade bra. Det är väldigt potent som sömnmedel. Så du behöver inte belasta levern med 15 mg varje kväll om lägre doser skulle funka för dig också.

Sheogorath
2017-01-23, 16:35
+1

Den sägs vara mer potent som sömnmedel just i lägre doser eftersom det först är vid högre doser den går på noradrenerga och adrenerga receptorer som är mer "aktiverande". I lägre doser fungerar den mer likt en antihistamin och har verkan på vissa typer av serotoninreceptorer som medierar sömn.

kalis
2017-01-23, 21:08
Går du på någon annan medicin än Zoplicon, enl FASS så är det inte en vanlig biverkning. Ofta är det psykofarmaka som är boven, vanliga mediciner är Mirtazapin. Det är vanligt att man använder medicin mot psykoser för att förbättra sömnen vanliga läkemedel är Zeprexa och Quetiapine. Men tar du några andra preparat än insomningstabletter?

Antonanton5t
2017-01-24, 17:30
Jag tar enbart zoplicone. Idag fick jag dock recept på Mirtazapin, så nu slutar jag helt med Z-analogen och prövar denna anti-depp medicin.

Är dock livrädd för att den ska sänka min basal metabolism. Eller ja, att den ska göra mig fetare trots samma kcal-intag.

dmoller
2017-01-24, 20:11
Bara jag som läste "Zlatan"? :Virro

Antonanton5t
2017-01-25, 10:22
Första natten på Mirtizapine. Jag tog 15 mg, tog även 1 ml Theralen. Inga problem med att somna, eller att somna om heller, tror jag fick ut runt 11 timmar sömn. Dock så kvarstår problemen, dvs att jag drömmer hemskt och att jag vaknar riktigt ofta. Jag hade däremot ingen paralys!

Jag vet inte exakt hur Mirtizapine funkar, men kan det vara så att den börjar ge effekt efter x antal dagars användande? Jag drömde liksom allt ifrån att bli jagad av huggormar, till att IS bombar sverige. Det var seriöst hemska känslor.

Theralenet tar jag nog aldrig igen i alla fall, muntorrheten var olidlig, kändes som om man frätte sönder tänderna.

Tråkigt att ingenting funkar på mig, börjar tappa hoppet för att medicin ska hjälpa mig.

Tack :)

Swedishviking
2017-01-25, 10:30
Jag fick nåt som skulle hjälpa mig att sova! tror det var det du tar ej säker.
Jag slutade på grund av alla mardrömmar! fan var ju hemskt vaknade upp totalt skräckslagen.

Luca Brasi
2017-01-25, 11:56
Jag tål verkligen inte zopiklon fick paradoxala effekter 24 timmar efteråt jag slog bland annat ihjäl en byrå och fick Vietnam flashbacks på gymmet vilket gjorde att jag kanske... betedde mig lite underligt.

Chorizo
2017-01-25, 19:47
jag minna mina drömmar lättare när jag ätit mirtazapine. Ofta otäcka drömmar men jag tycker det är rätt kul på något sätt ändå.

baktung
2017-01-28, 13:02
Första natten på Mirtizapine. Jag tog 15 mg, tog även 1 ml Theralen. Inga problem med att somna, eller att somna om heller, tror jag fick ut runt 11 timmar sömn. Dock så kvarstår problemen, dvs att jag drömmer hemskt och att jag vaknar riktigt ofta. Jag hade däremot ingen paralys!

Jag vet inte exakt hur Mirtizapine funkar, men kan det vara så att den börjar ge effekt efter x antal dagars användande? Jag drömde liksom allt ifrån att bli jagad av huggormar, till att IS bombar sverige. Det var seriöst hemska känslor.

Theralenet tar jag nog aldrig igen i alla fall, muntorrheten var olidlig, kändes som om man frätte sönder tänderna.

Tråkigt att ingenting funkar på mig, börjar tappa hoppet för att medicin ska hjälpa mig.

Tack :)

Vänta här nu. Du sov första natten på Mirtazapin men skyller med säkerhet muntorrheten på Theralen, som är en mildare medicin? Mirta är ju känd för att kunna ge muntorrhet och det är väl mer sannolikt att det är Mirta som är boven?