handdator

Visa fullständig version : Plötsligt ökad vilopuls och allmän svaghet


Niklasx
2017-01-19, 16:42
Min vilopuls har ökat med över 10% den senaste veckan, även under träning så ligger pulsen högre än tidigare, och jag har blivit märkbart klenare. T ex, satte hyfsat enkelt 60 armhävningar på raken, nu är det riktigt tungt efter bara några stycken. Att lyfta på samma vikter jag gjorde för bara några veckor sen är uteslutet.

Har ökat träningsfrekvensen på sistone, och lagt på en del löpning förutom styrketräningen, har tränat 10-12 dagar på raken för att sen vila en dag. Är lite till åren komna, 40+. Frisk i övrigt.

Vad kan detta bero på? Infektion? Överträning?

Vad göra, vila ut det?

Niklasx
2017-01-19, 16:44
Har även legat på kaloriunderskott en längre tid (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=229458) och gått ner 15-16 kilo, om detta kan vara en faktor i det hela.

Gerdler
2017-01-19, 17:05
10% ökning är ju typ så mycket som ett mätfel kan vara eller att du är lite stressad eller bara att du testar dig lite närmre inpå din träning.

Får jag en infektion så sticker min vilopuls med upp till 20-35%, naturligtvis beroende på vilken fas och hur illa det är.

Vad har du för vilopuls? Jag ligger mellan 45-50 nuförtiden när jag är frisk.

Har inga vettiga råd mer än att du kanske förtjänar en vilodag eller åtminstone ett/två lätta pass efter så mycket träning, och det kanske kan göra gott i detta fallet också, vem vet?

Rikard Jansson
2017-01-19, 17:10
Kan vara sjukt mycket olika saker. Skörbjugg eller vätskebrist är bara 2 exempel.

Niklasx
2017-01-19, 17:22
Jag har kört med pulsarmband som mäter pulsen konstant, i 3-4 månader. Vet inte hur exakt det är, enligt bandet har jag legat stabilt kring 60, och nu har jag legat kring 68-69 senaste veckan, kanske för liten ökning för att det ska vara relevant?

Det är dock väldigt synkat med min allmänna ökade vekhet, vilket fick in mig på tanken att det finns ett samband här.

Anders The Peak
2017-01-19, 18:44
Du kanske ska ta några dagar ledigt från träningen och därefter göra ett nytt program som bygger på lite andra parametrar och periodisera en aning.

mattilainen
2017-01-19, 18:48
du svarar troligtvis på din egen fråga. Du ligger på kaloriunderskott och det är vanligt att man efter ett tag blir tröttare och segare och kan även bli riktigt seg i huvudet och inte kunna tänka klart. Diethjärna.

knooox
2017-01-19, 19:05
Är det en känd "bieffekt" att få förhöjd vilopuls av att ligga på energiunderskott? Frågar för att jag undrar.

Beemel
2017-01-19, 19:56
Är det en känd "bieffekt" att få förhöjd vilopuls av att ligga på energiunderskott? Frågar för att jag undrar.

Jag brukar få det omvända.

Rolfarsson
2017-01-19, 20:08
Du ligger på ett kaloriunderskott, tränar 12+ dagar på raken och är 40+, jag kan med 99% säkerhet säga att du tränar mer än vad din kropp klarar av att återhämta sig ifrån.

Niklasx
2017-01-19, 21:33
Du ligger på ett kaloriunderskott, tränar 12+ dagar på raken och är 40+, jag kan med 99% säkerhet säga att du tränar mer än vad din kropp klarar av att återhämta sig ifrån.

När det läggs fram på det här sättet så låter det onekligen troligt.

Blir ändring från och med idag, ökar på kalorierna stegvis, drar ner på träningsfrekvensen, och ska se till att få 30-60 minuters extra sömn varje natt.

Att gå till gymmet har blivit så mycket mer än fysisk träning, det är mitt enda sätt att komma ifrån allt slit och ladda mentalt. Får lätt panik de dagar jag inte kommer iväg. Får hitta något annat, långpromenader. Uh.

Tack för alla kommentarer.