handdator

Visa fullständig version : Kronisk styrketräning skyddar inte mot effekterna av inaktivitet


King Grub
2017-01-19, 08:37
OBJECTIVE:

The aim of this study was to assess the efficacy of long-term resistance training in preventing the detrimental effects of muscle unloading on neuromuscular function.

DESIGN:

Eleven untrained men and 11 men with extensive backgrounds in resistance training were tested for several parameters of neuromuscular function at various isokinetic contractile velocities before and after 7 days of muscle unloading. Measurements included muscle mass, strength, power, total work, electromyography, and neuromuscular transmission efficiency using superimposed electrical stimulation of maximally contracting muscles.

RESULTS:

Muscle performance was superior in resistance-trained subjects before and after unloading. In both groups of participants, unloading resulted in significantly (P < 0.05) diminished muscle performance, but only at isometric or slower isokinetic contractile velocities. Electromyography activity was significantly higher in trained than in untrained subjects before and after unloading. Thigh muscle mass was greater among trained subjects before and after unloading. Neither electromyography activity, thigh muscle mass, nor neuromuscular transmission efficiency was significantly altered by unloading in trained or untrained participants.

CONCLUSIONS:

Chronic resistance training was found to be ineffective in neutralizing the deleterious effects of unloading on neuromuscular function. It appears that positive adaptations associated with long-term resistance training provide no prophylactic effect when neuromuscular systems are subjected to unloading.

Am J Phys Med Rehabil. 2017 Jan 17. Chronic Resistance Training Does Not Ameliorate Unloading-Induced Decrements in Neuromuscular Function.

ARMSTARK
2017-01-20, 08:32
Kan någon som är intelligentare förklara vad den här texten betyder?

Isseman
2017-01-20, 08:49
Rör på er varje dag! Oavsett om det är vilodag eller ej.

sitemanager
2017-01-20, 09:07
Rör på er varje dag! Oavsett om det är vilodag eller ej.

Det är det jävligaste för mig. Jobbat som hantverkare jämt men nu kommit upp mig till kontorsjobb. Bra för plånboken men tydligen kass för hälsan. Tror du en 45 min promenad om dagen är tillräckligt? Jag får skärpa mig. Eller så gör jag som Grub, baaaadybiiiildar EVERY DAY!!

King Grub
2017-01-20, 09:16
Kan någon som är intelligentare förklara vad den här texten betyder?

Den betyder att man inte är mer skyddad mot dom skadliga effekterna av inaktivitet bara för att man är tränad.

nisse1976
2017-01-20, 09:24
Det är det jävligaste för mig. Jobbat som hantverkare jämt men nu kommit upp mig till kontorsjobb. Bra för plånboken men tydligen kass för hälsan. Tror du en 45 min promenad om dagen är tillräckligt? Jag får skärpa mig. Eller så gör jag som Grub, baaaadybiiiildar EVERY DAY!!

Min tolkning av det som postats kring inaktivitet här är att det även är bra med mikropauser. Alltså rör på dig lite nån gång i timmen, typ en snabb, kort promenad, stå upp och jobba en del om ni har höj/sänkbara skrivbord.

MackeJuve
2017-01-20, 10:48
Det är det jävligaste för mig. Jobbat som hantverkare jämt men nu kommit upp mig till kontorsjobb. Bra för plånboken men tydligen kass för hälsan. Tror du en 45 min promenad om dagen är tillräckligt? Jag får skärpa mig. Eller så gör jag som Grub, baaaadybiiiildar EVERY DAY!!

Har också kontorsjobb. Går till och från jobbet, går merparten av min lunch samt går till och från gymmet. Brukar landa på +10.000 steg totalt. Tycker att det är rätt bra ändå. Under själv arbetsdagen, bortsett från lunchen då, har jag inga andra knep förutom att då och då gå och ta en kaffe, gå på toa eller gå och prata med en kollega en kortis.

Bästa vore väl att göra lite snabba knäböj en gång i timmen men det känns inte som något jag skulle hålla i under någon längre tidsperiod.

Ahlnold
2017-01-20, 11:05
Den betyder att man inte är mer skyddad mot dom skadliga effekterna av inaktivitet bara för att man är tränad.



Så att träna styrketräning och sen vila är skitdåligt? Hur aktiv ska man behöva vara? :MrT:

King Grub
2017-01-20, 11:12
Nu har du tolkat något väldigt fel.

ARMSTARK
2017-01-20, 11:15
Slutsatsen är att ett innaktivt liv är så djävla ohälsosamt att det inte finns någonting som hjälper mot det. :(
(Och en timmes stenhård styrketräning gör inte en person aktiv.)

Tail
2017-01-20, 11:29
7 days of muscle unloading
De var alltså inaktiva sju dagar i sträck? Känns som resultaten inte är applicerbara på den som har stillasittande kontorsjobb men styrketränar var och varannan dag. Studien visade väl bara att regelbunden styrketräning kommer inte skydda dig mot sju dagars inaktivitet?

PrimalAeon
2017-01-20, 11:36
Har också kontorsjobb. Går till och från jobbet, går merparten av min lunch samt går till och från gymmet. Brukar landa på +10.000 steg totalt. Tycker att det är rätt bra ändå. Under själv arbetsdagen, bortsett från lunchen då, har jag inga andra knep förutom att då och då gå och ta en kaffe, gå på toa eller gå och prata med en kollega en kortis.

Bästa vore väl att göra lite snabba knäböj en gång i timmen men det känns inte som något jag skulle hålla i under någon längre tidsperiod.

Ett tillägg som fungerar bra för mig, förutsatt att man har höj- & sänkbart bord, är att när man lämnar skrivbordet så hissar man upp det. Så börjar man stående när man kommer tillbaka, och sätter sig när det blir för jobbigt att stå. Efter ett tag blir det rutin att höja så fort man skall ha sig en kaffe

MackeJuve
2017-01-20, 11:37
Ett tillägg som fungerar bra för mig, förutsatt att man har höj- & sänkbart bord, är att när man lämnar skrivbordet så hissar man upp det. Så börjar man stående när man kommer tillbaka, och sätter sig när det blir för jobbigt att stå. Efter ett tag blir det rutin att höja så fort man skall ha sig en kaffe

Har stått i perioder men inte riktigt fastnat för det. Men ditt tips gör ju det faktiskt till en lite mer naturlig rutin, känns lättare att genomföra än att ha ett alarm som går igång varje timme.

Donner
2017-01-20, 12:21
Har stått i perioder men inte riktigt fastnat för det. Men ditt tips gör ju det faktiskt till en lite mer naturlig rutin, känns lättare att genomföra än att ha ett alarm som går igång varje timme.

Jag sitter ner de 2 första timmarna till kl 9 sedan står jag upp resten av dagen. I början var det jobbigt men nu är det inga problem. En bra ståmatta är dock att rekommendera.

Shqypnia
2017-01-20, 12:26
Gå så mkt man kan är det bästa tipset. Går också till och från jobbet, gymmet, affären osv. Mitt motto i livet är att såvida jag ej lämnar kommunen så går jag (cykel om det e längre och jag ej har så mkt tid).

Det råder ingen tvekan om att en stillasittande vardag är dålig för en - det skrämmande är att det förmodligen är sämre än vad vi tror. Känner folk som tar bussen för två små hållplatser. Bokstavligt talat några få hundra meter. Unga, friska människor.

Bärsärk
2017-01-20, 12:30
Det är det jävligaste för mig. Jobbat som hantverkare jämt men nu kommit upp mig till kontorsjobb. Bra för plånboken men tydligen kass för hälsan. Tror du en 45 min promenad om dagen är tillräckligt? Jag får skärpa mig. Eller så gör jag som Grub, baaaadybiiiildar EVERY DAY!!

Hur långt har du till jobbet? En billig "gratis" konditionsrunda är ju att ta sig till jobbet för det måste man ju i vilket fall :)

Hör med chefen om dusch/omklädningsrum jag tror det är något som måste finnas på din arbetsplats.

Det jobbiga är väl bara att man måste gå upp tidigare.

sitemanager
2017-01-20, 13:33
Hur långt har du till jobbet? En billig "gratis" konditionsrunda är ju att ta sig till jobbet för det måste man ju i vilket fall :)

Hör med chefen om dusch/omklädningsrum jag tror det är något som måste finnas på din arbetsplats.

Det jobbiga är väl bara att man måste gå upp tidigare.

6 mil. Har ju flyttat ut på landet med och pendlar in till stan! Pendlare är fetare och sjukare läste jag någonstans. Aaaaarrggghh allt rasar kompisar!! Säger till chefen att jag flexar min tid så tränar jag på lunchen. Varje dag. Det måste väl räknas som någorlunda aktiv i alla fall sen kan jag anmäla mig som kaffehämtare på kontoret. Blir nog ett jävla spring. Och sen är ju kontorsjobbet mycket mer stressigt än att spika lite spik. Känns som man skrivit på sin dödsdom.

sitemanager
2017-01-20, 13:35
Rent filosofiskt så tycker jag att vi lever i ett skitsamhälle som tar död på oss bara för att vi ska kunna betala för saker vi antingen inte behöver eller kan skaffa själva med lite ansträngning. Men det är en annan diskussion.

Fey
2017-01-20, 13:50
Så att träna styrketräning och sen vila är skitdåligt? Hur aktiv ska man behöva vara? :MrT:

Har du sett filmen Speed?

Fey
2017-01-20, 13:52
Det är det jävligaste för mig. Jobbat som hantverkare jämt men nu kommit upp mig till kontorsjobb. Bra för plånboken men tydligen kass för hälsan. Tror du en 45 min promenad om dagen är tillräckligt? Jag får skärpa mig. Eller så gör jag som Grub, baaaadybiiiildar EVERY DAY!!

Tillräckligt för vad?

45 min promenad per dag är mycket bra för långtidshälsan, framförallt vid högre ålder. Om du klarar 1 timme per dag kommer du tillochmed börja se positiva resultat med minnet.

King Grub
2017-01-20, 13:54
För att minska eller eliminera risken att dö på grund av sittandet (om man sitter 4 timmar eller mer per dag) krävs 60-75 minuters träning varje dag.

Diomedea exulans
2017-01-20, 13:56
Nån som har koll på hur mycket kortare rullstolsbundna lever, i snitt?

ARMSTARK
2017-01-20, 14:03
Nån som har koll på hur mycket kortare rullstolsbundna lever, i snitt?

Jag kan inte tänka mig att korta människor har annan livslängd än långa, fast de sitter i rullstol. *rolleyes*

sitemanager
2017-01-20, 15:19
Jag kan inte tänka mig att korta människor har annan livslängd än långa, fast de sitter i rullstol. *rolleyes*

Hahaha. Älskar det språkliga förfallet som kommer smygande i samhället. Jävla ungdomar, läs en bok! Och sluta spela så hög dunkadunka-musik!!

sitemanager
2017-01-20, 15:28
För att minska eller eliminera risken att dö på grund av sittandet (om man sitter 4 timmar eller mer per dag) krävs 60-75 minuters träning varje dag.

DETTA!! Förut jobbade jag fysiskt minst sex timmar om dagen, ansträngningsmässigt jämförbart med lätt promenad. Med klättrande på ställning, bärande av material, bankande och dragande m.m. PLUS 6-7 timmar muskelsportande och säkert 3-4 timmar promenad på helgerna i skog och berg. Världsklass.
Nu sitter jag i bil och vid dator och fetar ner mig med stresshormoner och ångest! Vad ska man göra?? Det går ju inte att få tillbaka den underbara mängden vardagsmotion jag hade. Jag kommer att dööö. Antagligen i morgon.

Nu fick jag ju i alla fall ett minimum av motion att försöka uppnå. 60-70 minuter om dagen är görbart tycker jag. Får ställa ett gåband vid kontorsbordet.

sitemanager
2017-01-20, 15:32
Jag kan inte tänka mig att korta människor har annan livslängd än långa, fast de sitter i rullstol. *rolleyes*

Det roligaste är ju att frågan är väldigt filosofisk. Hur mycket lever korta människor i rullstol? Det beror ju på hur man mäter liv.

shut teh face
2017-01-20, 15:34
Det bästa man kan göra är väl att stå och jobba, gå hämta kaffe rätt ofta (6-7 koppar kaffe per dag är ju nyttigt), stå på en balanskudde, ta en 30 minuter promenad på lunchen. Gärna en på morgonen och eftermiddagen (förslagsvis till och från jobbet).

Helgen spenderar man aktiv också. 2 helkroppspass och minst 1 konditionspass i veckan också.

Gör detta och lägg ned all fritid du har.


... eller ha ett aktivt fysiskt jobb och få det mesta på köpet, dock inte lönen. :d

Diomedea exulans
2017-01-20, 16:47
Hahaha. Älskar det språkliga förfallet som kommer smygande i samhället. Jävla ungdomar, läs en bok! Och sluta spela så hög dunkadunka-musik!!

Fast nu uttryckte jag mig ju faktiskt inte fel. Eftersom det inte exemplet inte finns några längre rullstolsbundna, och eftersom vi talar om livslängd, inte livsstil, så är risken för missförstånd minimal, om man inte vill vara dryg.

Diomedea exulans
2017-01-20, 16:50
Det roligaste är ju att frågan är väldigt filosofisk. Hur mycket lever korta människor i rullstol? Det beror ju på hur man mäter liv.

Där misstolkade du däremot. Ditt språk måste ha förfallit.

Ett Orm
2017-01-20, 17:04
Jag trodde du menade att rullstolsbundna hade kortare lever.

leee
2017-01-20, 21:45
Det är det jävligaste för mig. Jobbat som hantverkare jämt men nu kommit upp mig till kontorsjobb. Bra för plånboken men tydligen kass för hälsan. Tror du en 45 min promenad om dagen är tillräckligt? Jag får skärpa mig. Eller så gör jag som Grub, baaaadybiiiildar EVERY DAY!!

https://www.sporttema.se/20.0.0.0/1939/8330bc4b5bba4c81ab5bd949940d32b5.jpg

sitemanager
2017-01-20, 23:37
Där misstolkade du däremot. Ditt språk måste ha förfallit.

Bli inte defensiv nu. Du formulerade frågan fel och lite lustigt. Det kan du bjuda på utan att få kalsongerna i en knut. Jag gör också fel ibland men kan skratta åt det.

Jag har ett utmärkt tal- och skriftspråk men det hade inte du i ovan nämnda exempel. Lev med det, och omfamna det.

sitemanager
2017-01-20, 23:39
Fast nu uttryckte jag mig ju faktiskt inte fel. Eftersom det inte exemplet inte finns några längre rullstolsbundna, och eftersom vi talar om livslängd, inte livsstil, så är risken för missförstånd minimal, om man inte vill vara dryg.

Nu blev det tokigt igen, och nu är jag bara dryg.

Shqypnia
2017-01-21, 11:51
Småbarnsföräldrar torde ju vara safe när det gäller detta.

Bmwtwinturbo
2017-01-22, 08:04
Höj skrivbordet och dra ut sladden. Jag står hela arbetsdagen sitter typ vid frukost/lunch. Man vänjer sig vid det.