handdator

Visa fullständig version : Hjälp att uppskatta gamla aktier


grytlappen
2017-01-19, 02:17
Godkväll!

Hade behövt lite hjälp att uppskatta värdet av dessa aktier. Jag är helt grön :(

För ungefär 18-19 år sen fick jag ett dokument med aktier i H&M och MTV av min mamma. Sedan dess har vi tappat kontakten helt och jag har ingen aning om aktierna finns kvar, då jag var runt 5 år på den tiden ^^

Long story short, hon är ett psykfall och jag kommer antagligen aldrig få tillbaka pengarna, men det hade varit intressant att veta vad de hade kunnat varit värda idag. Även om det suger såklart!



Aktierna hade ett värde på runt 6000 kr. 50/50 H&M/MTV.

Såg nån graf över H&M:s historik och de såg ut att ha ökat med ungefär 250 procentenheter sedan ~1999 (https://sparabloggendotcom.files.wordpress.com/2015/09/skc3a4rmklipp-2015-09-03-19-33-17.png)

Sen vet jag inte hur det är med avkastning, delning av aktier(?), ect. Så har verkligen ingen aning om vad detta utdelat i praktiken.

Finns det någon bra sida där man kan kolla aktirkursen över en längre tidsperiod? Det enda jag fann var 5 år bakåt.

Ni som har koll tycker säkert detta är busenkelt, men för mig är det rena jungeln. Hade varit hemskt tacksam för något vettigt svar :)

Mvh

The_RobRoy
2017-01-19, 03:13
Det är stor skillnad på H&M när du köpte, då perioden på slutet av 90-talet rusade aktien kraftigt. Men säg att du köpte 1998-01-30, då har du +820% om du återinvesterat utdelningarna.

MTV - menar du MTG?

grytlappen
2017-01-19, 03:34
Det är stor skillnad på H&M när du köpte, då perioden på slutet av 90-talet rusade aktien kraftigt. Men säg att du köpte 1998-01-30, då har du +820% om du återinvesterat utdelningarna.

MTV - menar du MTG?

Så tex 3k till 28k om man återinvesterar utdelningen? Brukar man göra det?

Med MTV menar jag den tv-kanalen som fanns förr, vet inte om de fortfarande sänder eller om de gått över till något annat. Vet inte heller om det var själva bolaget som äger MTV eller om produktionen hade en egen kurs. Som sagt, kan inget om sånt här :(

Tackar för svaret :)

F Ultra
2017-01-19, 20:32
MTV har aldrig varit noterade då de ägs till 100% av Viacom. Viacom noterades dock först 2005 på Nasdaq så det lär ju inte vara dem om detta nu hände för 18-19 år sedan.

Då låter MTG mera troligt med tanke på att de dels är Svenska (låter ju mer troligt att någon köpt HM och MTG än HM och MTV för 18-19 år sedan) och dels noterades 1997 så det passar rent tidsmässigt.

För H&M kan du kolla upp alla splitar och emissioner via t.ex Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/aktiehistorik/h/hmhennesmauritz.4.dfe345a107ebcc9baf800010343.html , de har väldigt bra sådan info för Svenska bolag.

Jag tror helt enkelt att du får leta upp det där dokumentet och kolla vad som står där i samt kolla upp om ditt ägande finns registrerat hos Euroclear så att du faktiskt äger dem.