handdator

Visa fullständig version : Koffein och koncentrationsförmåga


caelus
2017-01-16, 16:24
Koffein brukar ju vanligtvis sägas ge kognitiva fördelar i form av ökad pigghet och koncentrationsförmåga. Dock har jag även läst att koffein tvärtom kan försämra koncentrationsförmågan genom att den blir mer "flackande". Jag vill även minnas att jag hört Jacob Gudiol förklara detta i ett avsnitt av Tyngre Radio (minns dock inte vilket avsnitt, om någon vet får de gärna kommentera).

Hur ligger det till med detta?

J.V
2017-01-16, 16:30
Koffein brukar ju vanligtvis sägas ge kognitiva fördelar i form av ökad pigghet och koncentrationsförmåga. Dock har jag även läst att koffein tvärtom kan försämra koncentrationsförmågan genom att den blir mer "flackande". Jag vill även minnas att jag hört Jacob Gudiol förklara detta i ett avsnitt av Tyngre Radio (minns dock inte vilket avsnitt, om någon vet får de gärna kommentera).

Hur ligger det till med detta?Det ar nog mest om du overdoserar du tappar koncentrationsformaga, och det ar ordentligt individuellt var den gransen kommer. Vissa kan ta 1g koffein men bara uppleva det som positivt medan andra inte kan sova om de haft en kopp kaffe efter 14:00.

Testa dig fram.