handdator

Visa fullständig version : Överkonsumering av diverese matvaror


Kränktvitman92
2017-01-16, 15:52
Finns det några nackdelar med att överkonsumera röd mjölk, nötkött eller tagliatella?

Jag dricker 1,5l mjölk om dagen, äter i princip bara olika sorters nötkött och som kolhydraykälla till måltiderna blir det nästan jämt pasta/ oftast tagliatella.

På helgerna kan de bli lite varierat dock, mindre mjölk, oftast fisk iallafall en gång/v, men alltid pasta.

Luca Brasi
2017-01-16, 15:54
Köp en kokbok?

King Grub
2017-01-16, 15:55
Cancer.

Kränktvitman92
2017-01-16, 18:32
Cancer.

Vad ska man äta då

vonad
2017-01-16, 18:38
Vad ska man äta då

Mer än 500g rött kött per vecka är kopplat till cancer, ät fisk och fågel istället.

smerk
2017-01-16, 18:54
Mer än 500g rött kött per vecka är kopplat till cancer, ät fisk och fågel istället.

hur är det med mjölk? dricker ca 1l per dag, är det skadligt?

vonad
2017-01-16, 18:58
hur är det med mjölk? dricker ca 1l per dag, är det skadligt?

Tror det finns en del teorier om att benskörheten i norden ska ha med kalcium från mejeriprodukterna att göra, men så vitt jag vet är inte sambandet klarlagt. Fortsätt du drick din mjölk.

smerk
2017-01-16, 19:00
Tror det finns en del teorier om att benskörheten i norden ska ha med kalcium från mejeriprodukterna att göra, men så vitt jag vet är inte sambandet klarlagt. Fortsätt du drick din mjölk.

Tänkte mer på risken för prostatacancer, då det har förekommit i släkten. Låg nån studie uppe på det men jag kommer inte ihåg vad som sades

vonad
2017-01-16, 19:08
Tänkte mer på risken för prostatacancer, då det har förekommit i släkten. Låg nån studie uppe på det men jag kommer inte ihåg vad som sades

Bumpade en gammal tråd om det: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177103&page=6

Max
2017-01-16, 21:03
Tänkte mer på risken för prostatacancer, då det har förekommit i släkten. Låg nån studie uppe på det men jag kommer inte ihåg vad som sades
Du kan även försöka öka intaget av sånt som har visat sig minska risken för prostatacancer.

tomten1
2017-01-16, 21:16
Kul att höra. Själv har man haft långa, långa perioder där man ätit 0,5-1kg rött kött varje dag. :(

Tree Fiddy
2017-01-16, 21:29
Mer än 500g rött kött per vecka är kopplat till cancer, ät fisk och fågel istället.

Fast det saknas vetenskapligt stöd.

King Grub
2017-01-16, 21:40
https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf

Baskagge
2017-01-16, 21:57
https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf

Vet man om det är det röda köttet i sig som är cancerogent i större mängder eller om det är tillagningsmetoden som påverkar, t.ex. mängden hca?

https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/cooked-meats-fact-sheet

Beemel
2017-01-17, 07:38
Vad ska man äta då

Mer varierat.

RassK
2017-01-17, 09:25
Vad ska man äta då

Något annat.

1x0
2017-01-17, 10:51
Mer än 500g rött kött per vecka är kopplat till cancer, ät fisk och fågel istället.
Du kan även försöka öka intaget av sånt som har visat sig minska risken för prostatacancer.
Kul att höra. Själv har man haft långa, långa perioder där man ätit 0,5-1kg rött kött varje dag. :(
Åt 2.1kg rött kött förra veckan är nog där jag ligger normalt sett. 1.5-2.5kg.
Äter kilovis med grönsaker varje dag så det minskar/konkurrerar mot cancerrisken (?).
---------------
Var orolig över min ris-konsumtion (arsenik). Snabbgooglade bara och hittade:
http://www.saltakvarn.se/om/ris-och-arsenik/
Person på 100 kg kan äta cirka 4,2 dl okokt ris per dag
Det är ju jävligt mycket haha. En dl grötris (grötris eftersom jag äter risgrynsgröt, kokar min egen) är 85g så jag kan äta 357g grötris per dag.
Nojade lite för jag äter minst en förpackning (1kg grötris) per vecka. 143g per dag genomsnitt så hade behövt väga ~40kg för att det skulle bli "farligt". :P
--------------
Kalcium:
~1g från HMB
1200mg från mjölk
500-800mg från grönsaker
=Ca 3g kalcium per dag.
Magnesium (konkurrerar (?) med/mot kalcium) är på 400-600mg från kosten och 750mg kosttillskott. Så ligger strax under 1:2 mag:kalc ratio.

Wain
2017-01-17, 12:17
Åt 2.1kg rött kött förra veckan är nog där jag ligger normalt sett. 1.5-2.5kg.
Äter kilovis med grönsaker varje dag så det minskar/konkurrerar mot cancerrisken (?).


Nej, grönsaker verkar inte motverka cancerrisken. Dock verkar cancerrisken främst vara associerad med processat kött.

King Grub
2017-01-17, 12:22
Frukt är dock kopplat till minskar risk för tarmcancer.

Musique
2017-01-17, 12:28
Lånar tråd för annan fråga: Finns det ett rekommenderat högsta intag av fiber i kosten? Ligger själv på ca 40 gram fiber per dag. Kan det finnas risker med ett högt fiberintag?

King Grub
2017-01-17, 12:41
25-35 gram per dag är våra rekommendationer. Över 50 gram innebär risker för att fibrerna tar med sig för mycket näringsämnen ut igen, samt att risken för gasighet och förstoppning ökar i stället för minskar. Dessutom kanske stora mängder kostfiber kan sänka testosteronnivåerna (även om det oklart, då studierna där det visats ofta använder vegetarian/vegandieter och jämfört med dieter där kött ingår, så det är svårt att veta vad som beror på vad).

Kränktvitman92
2017-01-17, 13:04
Okej, det blir att minska på rött kött och käka mer fisk, försöka hålla sig under 750g/v. Men mjölk kan väl inte vara farligt att dricka mycket utav?

Samma med pasta, det är väl lika nyttigt/onyttigt som ris? Tagliatella som jag mestadels äter är ju gjort på delvis ägg också =) ägg=protein=muskler, de vet vi ju alla

King Grub
2017-01-17, 13:11
Inget är bra att äta/dricka för mycket av. Mjölk inget undantag. Möjlig ökad risk för prostatacancer (en svensk studie såg en 50% ökad risk) och ökad risk att dö i förtid av stora intag.

En vuxen människa har inga näringsmässiga behov där en halv liter mjölk om dagen inte är nog.

vonad
2017-01-17, 13:26
Frukt är dock kopplat till minskar risk för tarmcancer.

Vet man vilka ämnen det är specifikt?

King Grub
2017-01-17, 13:34
Antagligen beror studieresultaten på att det är asiatiska studier, där man redan äter stora mängder grönsaker som "normalläge" och då sticker inte högkonsumeter ut, då det kanske inte är någon sådan dosrelaterad effekt efter ett visst, redan högt, intag. Intaget av frukt hos den asiatiska befolkningen är inte lika hög, och då syns ett högt intag som mer skyddande, även om effekten hos frukt och grönsaker skulle vara likvärdig.

Kränktvitman92
2017-01-17, 16:06
Inget är bra att äta/dricka för mycket av. Mjölk inget undantag. Möjlig ökad risk för prostatacancer (en svensk studie såg en 50% ökad risk) och ökad risk att dö i förtid av stora intag.

En vuxen människa har inga näringsmässiga behov där en halv liter mjölk om dagen inte är nog.

Jag dricker det för att öka på kalorierna, tycker det är smidigt. Det är ju inte lika lätt att äta mer pasta t. Ex

vonad
2017-01-17, 19:08
Jag dricker det för att öka på kalorierna, tycker det är smidigt. Det är ju inte lika lätt att äta mer pasta t. Ex

Olivolja min vän, olivolja. *drool*

Musique
2017-01-17, 19:30
25-35 gram per dag är våra rekommendationer. Över 50 gram innebär risker för att fibrerna tar med sig för mycket näringsämnen ut igen, samt att risken för gasighet och förstoppning ökar i stället för minskar. Dessutom kanske stora mängder kostfiber kan sänka testosteronnivåerna (även om det oklart, då studierna där det visats ofta använder vegetarian/vegandieter och jämfört med dieter där kött ingår, så det är svårt att veta vad som beror på vad).

Vad vore Kolozzeum utan dig. Tack för svaret!

Kränktvitman92
2017-01-18, 13:31
Olivolja min vän, olivolja. *drool*

Det går man väl inte upp i vikt av? Dricka lite olivolja, och hur gott är det?

King Grub
2017-01-18, 13:33
Man går upp i vikt av ett energiöverskott. Olivolja ger nära 900 kcal per deciliter...

pepplez
2017-01-18, 13:37
Det går man väl inte upp i vikt av? Dricka lite olivolja, och hur gott är det?

Har du öht någon som helst koll på 1) hur man justerar sin vikt och 2) vad olivolja är för något?

EnergiÖverskott
2017-01-18, 16:15
25-35 gram per dag är våra rekommendationer. Över 50 gram innebär risker för att fibrerna tar med sig för mycket näringsämnen ut igen, samt att risken för gasighet och förstoppning ökar i stället för minskar. Dessutom kanske stora mängder kostfiber kan sänka testosteronnivåerna (även om det oklart, då studierna där det visats ofta använder vegetarian/vegandieter och jämfört med dieter där kött ingår, så det är svårt att veta vad som beror på vad).

Nu kapar jag tråden för att ställa en fråga gällande det här med att ta med sig näring ut. Jag hade tänkt att starta en tråd kring just detta men, då du nämner det här känner jag att jag likväl kan dela med mig av min frågeställning här.

Jag äter väldigt mycket fibrer. Jag älskar grönsaker och äter i princip lakto/ovo-vegetariskt. Jag älskar även frukt och bär. Samt att det blir en del havregryn. Jag skulle tippa på att jag snittar 0,5-1 kilo bär/frukt per dag samt 1-1,5 kilo grönsaker per dag. Havregryn kanske är 150 gram per dag, i snitt. Med andra ord får jag i mig en rejäl mängd fiber.

Min mage är pga många år med anorexi och bulimi bakom sig jävligt känslig. Äter jag inte fibrer i generösa mängder står den still men, när jag gör det blir det väldigt många och långa toabesök. Det är inte så att det rinner igenom mig men, en del ser ut att komma ut oprocessat. Typ bitar av morot etc från wokblandningar. Så, jag har funderat på om det är så att en ganska stor del av energin hänger med rätt ut? För att få en bättre matsmältning äter jag oftast fiberrika frukter (päron, äpplen etc) före mitt första mål på dagen samt att jag äter 2 gånger per dag då jag upplever att även det underlättar för magen.

Jag älskar maten jag äter och skulle aldrig kunna tänka mig att sluta med frukt och grönt. Men, inte heller vill jag att varje tarmtömning innebär stora förluster av näring och energi. Borde jag oroa mig eller är det bara att hoppas att magen efter ytterligare ett par år framöver gradvis vänjer sig från mitt bagage med ätstörningar? Det är så jävla frustrerande att behöva sitta och tömma som en jävla björn flera gånger om dagen.

Edit: kanske snittar runt 70-80 gram fibrer per dag och det känns inte som om min mage är nöjd först den tömt precis hela tarmen.

adx03
2017-01-21, 19:02
Undar det samma som @EnergiÖverskott.
Jag brukar snitta runt 75-90g fibrer per dag och undrar om det är nyttigt? Blir mkt fibrer från havregryn och grönsaker.

King Grub
2017-01-21, 19:06
Det är över tolererbart dagligt intag och över gränsen där man börjar se bieffekter som dom jag nämnde, så nej, det är inte nyttigt. Det betyder inte att det behöver vara skadligt, men att påstå att det är "nyttigt", det är det inte.

Termy
2017-01-21, 20:13
Själv storkonsumerar jag frukt och diverse grönsaker i stora salladsbunkar. Grov överslagsräkning utifrån livsmedelsdatabasen för fiberinnehåll blev typ 55-60g per dag. Kan det vara så att diverse eventuella positiva effekter av ett högt mikronutrientintag med dylikt stort intag istället förloras i så pass hög grad pga det höga fiberintaget, att det ur ett sådant perspektiv inte skulle vara värt det? (inte för att det är den enda anledningen till att jag äter mycket frukt och grönt, då det är gott)

Kränktvitman92
2017-01-24, 15:27
Har du öht någon som helst koll på 1) hur man justerar sin vikt och 2) vad olivolja är för något?

Ja, man äter en jävla massa, mjölk väger ju mkt mer än olivolja, alltså borde ja bli tyngre? Logiskt? Ja de är pressade oliver, men inget direkt man äter

vonad
2017-01-24, 15:34
Ja, man äter en jävla massa, mjölk väger ju mkt mer än olivolja, alltså borde ja bli tyngre? Logiskt? Ja de är pressade oliver, men inget direkt man äter

Det är mängden energi (kalorier) som avgör, inte vikten på det du äter.

Beemel
2017-01-24, 15:47
Det är mängden energi (kalorier) som avgör, inte vikten på det du äter.

Undantaget om man mäter momentan kroppsvikt, vilket i.o.f.s. allt som oftast är totalt ointressant och troligen aldrig det man är ute efter om man ställer en fråga på ett diet forum =P

Fråga inte varför... men jag har faktiskt en gång vid ett specifikt tillfälle druckit vatten i en specifik mängd bara för att nå en exakt vikt =P

kalis
2017-01-24, 16:05
Jäklar, trodde inte olivolja var så fett! 900kcal per deciliter är ju riktigt mycket!

King Grub
2017-01-24, 16:18
Olja är rent fett. :P

King Grub
2017-01-24, 16:19
Ja, man äter en jävla massa, mjölk väger ju mkt mer än olivolja, alltså borde ja bli tyngre? Logiskt? Ja de är pressade oliver, men inget direkt man äter

Bukfylla är totalt ointressant i sammanhanget.

kalis
2017-01-24, 16:52
Ja, det är ju klart :)

Kränktvitman92
2017-01-24, 18:00
Olja är rent fett. :P

Men jag vill ha muskler, inte fett?

King Grub
2017-01-24, 18:16
"Du blir vad du äter" skall inte tas bokstavligt.

vonad
2017-01-24, 18:55
Men jag vill ha muskler, inte fett?

Kaloriöverskott är bra för att bygga muskler, oavsett om det är mycket fett/kolhydrater/protein eller en kombination av dessa.

Går du upp i vikt sakta men säkert så minimerar du fläsket.

"Du blir vad du äter" skall inte tas bokstavligt

:D

kalis
2017-01-24, 19:27
Det är sant, du blir vad du äter. Men om man väger mycket när man börjar gymma (övervikt) bör man då dricka protein mm?

vonad
2017-01-24, 19:30
Det är sant, du blir vad du äter. Men om man väger mycket när man börjar gymma (övervikt) bör man då dricka protein mm?

Har man problem med för stor aptit är det inte så smart att hälla i sig flytande föda, nej. Bortsett från det kan man ju ligga på ett energiunderskott totalt sett trots att man dricker proteinshakes.