handdator

Visa fullständig version : Tänkte att ja skulle "deffa" lite, men har frågor!


Chickenlegs
2017-01-16, 09:44
Tjena Tjena!

Jag har nu tränat hårt hela förra året och tänkte bli av med lite kroppsfett nu så jag får synligare muskler. Jag har lite frågor när det kommer till kalorier och dagligt behov.
Nu när jag äter mitt behov av bra mat varje dag så känns de som att jag äter mycket mer än vad jag gjorde innan. Jag måste legat på underskott rätt mycket men ändå har jag aldrig fått bort mitt fett på kaggen? Så jag tänkte nu om jag börjar ligga på 300-400kcal i underskott av mitt dagliga behov, kommer de verkligen göra susen när de kommer till bukfettet och andra ställen? Hur mycket skulle ni legat i underskott om dagen ifall ni skulle "bantat" men behålla muskler så gott de går?

De som känns så sjukt är att nu ska man bli smalare genom att äta mer än vad man gjorde förut, de känns wierd så de hade vart kul om ni kunde förklara för mig varför detta underskott kommer få mig att bli lean när jag inte ens kunde bli lean förr genom att inte äta så mycket varje dag och fortfarande vara lönnfet.

Ålder 25
längd 1,80
tränar 4-5 dagar i veckan 1-1,5 timme per dag. :)
Har ökat nästan 15kg i vikt sen jag börja träna hyfsat seriöst.

King Grub
2017-01-16, 09:51
Du har inte legat på kaloriunderskott tidigare. Du har legat på överskott eftersom du ökat i vikt. Man ökar inte i vikt utan kaloriöverskott.

Börjar du äta ännu mer kommer du också att gå upp ännu mer och lägga på dig mer. Om du nu inte bara pratar om volymen på maten. "Ren" mat ger ofta mindre kalorier på samma volym. Men du kan inte öka kalorimängden och gå ner i vikt.

Beemel
2017-01-16, 10:28
Du säger att du legat på underskott tidigare och då gått upp 15kg i vikt?
Vågar jag fråga vad du baserar din balansnivå på??

Chickenlegs
2017-01-16, 10:50
Du säger att du legat på underskott tidigare och då gått upp 15kg i vikt?
Vågar jag fråga vad du baserar din balansnivå på??

Kanske inte formulerade mig så bra. Innan jag började träna så tycker jag att de inte blev alls mycket ätande men ändå vart ja lönnfet vilket är konstigt, ibland kunde de gå en dag utan att jag åt typ.. Känns som jag äter mer nu än vad jag gjort innan o ändå ligger på underskott. Tycker nästan de är lite jobbigt att fylla mitt behov om jag tränat 1,5 timme på dagen. Och dom 15kg har jag gått upp efter att jag börjat träna :)

Beemel
2017-01-16, 14:49
Kanske inte formulerade mig så bra. Innan jag började träna så tycker jag att de inte blev alls mycket ätande men ändå vart ja lönnfet vilket är konstigt, ibland kunde de gå en dag utan att jag åt typ.. Känns som jag äter mer nu än vad jag gjort innan o ändå ligger på underskott. Tycker nästan de är lite jobbigt att fylla mitt behov om jag tränat 1,5 timme på dagen. Och dom 15kg har jag gått upp efter att jag börjat träna :)

Men har du gått upp 15kg har du ABSOLUT INTE legat på något underskott.
Varför påstår du att du äter på underskott om du gått upp i vikt?

Har du gått upp 15kg på ett år så har du legat på ungefär 3-400kcal överskott i snitt per dag.

Chickenlegs
2017-01-16, 18:57
Men har du gått upp 15kg har du ABSOLUT INTE legat på något underskott.
Varför påstår du att du äter på underskott om du gått upp i vikt?

Har du gått upp 15kg på ett år så har du legat på ungefär 3-400kcal överskott i snitt per dag.

INNAN jag träna, okej förstår du vad jag menar om jag säger hur jag åt för 5 årsen fram tills jag börja träna då? Då menar jag att jag låg på underskott rätt mycket eftersom för de måste jag ha gjort för de känns som jag äter mycket mer nu när jag bara ska täcka behovet per dag. Jag har inte blivit tjock, har ökat i muskelmassa men har fortfarande den jävla magen kvar och den kan inte gå bort om jag inte ligger på underskott förstås!

exevision
2017-01-16, 19:09
INNAN jag träna, okej förstår du vad jag menar om jag säger hur jag åt för 5 årsen fram tills jag börja träna då? Då menar jag att jag låg på underskott rätt mycket eftersom för de måste jag ha gjort för de känns som jag äter mycket mer nu när jag bara ska täcka behovet per dag. Jag har inte blivit tjock, har ökat i muskelmassa men har fortfarande den jävla magen kvar och den kan inte gå bort om jag inte ligger på underskott förstås!

Lugn nu.
Läs igenom din tidigare post en gång till så ser du nog att det verkar lite underligt.

Chickenlegs
2017-01-16, 19:13
Lugn nu.
Läs igenom din tidigare post en gång till så ser du nog att det verkar lite underligt.

Kan vi inte fokusera på denna post istället? :)

Beemel
2017-01-17, 05:01
INNAN jag träna, okej förstår du vad jag menar om jag säger hur jag åt för 5 årsen fram tills jag börja träna då? Då menar jag att jag låg på underskott rätt mycket eftersom för de måste jag ha gjort för de känns som jag äter mycket mer nu när jag bara ska täcka behovet per dag. Jag har inte blivit tjock, har ökat i muskelmassa men har fortfarande den jävla magen kvar och den kan inte gå bort om jag inte ligger på underskott förstås!

Definitionen på underskott är att man går ner i vikt.
Definitionen på överskott är att man går upp i vikt.

Om det är muskler eller fett spelar ingen roll. Det är kroppsvikten som är facit.

Oavsett när det var, hur mycket gick du ner i vikt (i snitt per vecka) när du låg på "rätt mycket" underskott.

Beemel
2017-01-17, 07:36
Var ligger din energibalans och hur har du fått fram den?
Hur mycket kalorier åt du när du låg på underskott och hur snabbt förändrades vikten?
Hur mycket åt du under det år du ökade 15kg
Hur mycket äter du just nu.

HMS Laestander
2017-01-17, 11:10
Jag tror att chickenlegs försöker få sagt att det känns konstigt att gå ner i vikt av att äta mer än vad han gjorde innan han började träna och ändå var viktstabil.

Dvs för x år sen käkade Chickenlegs y mängd mat
Nu käkar Chickenlegs y+z mängd mat men det ska ändå resultera i en viktnedgång

Sambandet mellan högre aktivitetsnivå och större mängd muskelmassa föranleder detta, så även om det känns konstigt så är det så det fungerar.

sweetkarolina
2017-01-17, 17:45
Jag tror att trådskaparen blandar ihop hungerskänslor med sitt energibehov.

Man kan säkert gå nån dag utan att äta "nånting" när man är inaktiv, men sen ibland klämmer man en pizza, ett wienerbröd och dricker 4 starköl vilket ändå orsakar kaloriöverskott eller kaloribalans.
Sen börjar man träna och blir faktiskt hungrig så att man äter en massa "bra" mat, kanske blir det även det där wienerbrödet och bärsen ibland och så går man upp 15 kg.

Alltså 1 pizza kan innehålla fler kalorier än 5-6 portioner med kyckling och ris. Äter man kyckling och ris 6 ggr på en dag så tycker man nog att man äter mycket. Äter man ingenting en hel dag för att sen klämma en pizza på kvällen så tycker man nog att man inte har ätit nånting, men har ändå konsumerat fler kalorier.

Chickenlegs
2017-01-25, 15:22
Jag tror att trådskaparen blandar ihop hungerskänslor med sitt energibehov.

Man kan säkert gå nån dag utan att äta "nånting" när man är inaktiv, men sen ibland klämmer man en pizza, ett wienerbröd och dricker 4 starköl vilket ändå orsakar kaloriöverskott eller kaloribalans.
Sen börjar man träna och blir faktiskt hungrig så att man äter en massa "bra" mat, kanske blir det även det där wienerbrödet och bärsen ibland och så går man upp 15 kg.

Alltså 1 pizza kan innehålla fler kalorier än 5-6 portioner med kyckling och ris. Äter man kyckling och ris 6 ggr på en dag så tycker man nog att man äter mycket. Äter man ingenting en hel dag för att sen klämma en pizza på kvällen så tycker man nog att man inte har ätit nånting, men har ändå konsumerat fler kalorier.

Bra att någon förstår vad jag menar. Jo det är nog de att man känner att man äter mycket mer mat när man väl försöker hålla kaloribehovet med att äta bra mat.. Och som du säger, man kan käka en pizza, ett gäng mackor och nåra öl så har man lätt överskridit kalorierna men inte fått i sig de proteinet man behöver för att laga muskler. Jag fattar nu. Det kanske är så att de är så för min del, att jag trott att jag legat på underskott men i själva verket har jag ätit skitmat som passerat kaloribehovet när de inte känts som det :)

Ecaz
2017-01-25, 16:37
Förstår vad du menar. Det är enkelt att trycka i sig en chipspåse på 1500 kalorier, det känns som ingenting för mig. Men 1500 kalorier på kyckling är extremt mycket för mig, det är det nog för alla då det skulle bli typ 1.5 kg.

"Bra" (kött + en kolhydrat) mat är ofta tunnare än "dålig" (fet) mat, därav kan det kännas lite udda då man faktiskt kan äta mer under deffen. Det man äter är helt enkelt fattigare i kalorier per 100 g än det man åt förut.

sweetkarolina
2017-01-25, 16:50
Bra att någon förstår vad jag menar. Jo det är nog de att man känner att man äter mycket mer mat när man väl försöker hålla kaloribehovet med att äta bra mat.. Och som du säger, man kan käka en pizza, ett gäng mackor och nåra öl så har man lätt överskridit kalorierna men inte fått i sig de proteinet man behöver för att laga muskler. Jag fattar nu. Det kanske är så att de är så för min del, att jag trott att jag legat på underskott men i själva verket har jag ätit skitmat som passerat kaloribehovet när de inte känts som det :)
Precis! Det är många som går ut hårt för att banta med sallad, bantningssoppor eller inte äta alls för att sen på kvällarna äta en del onyttigt (för allvarligt man är ju egentligen vrålhungrig). Man tycker inte att man ätit nånting men det blir väldigt fort mycket kalorier på skräpmat.

Iaf, jag rekommenderar skarpt att faktiskt räkna kalorier i några dagar/veckor. Det ger bra insikter när man ser vilka livsmedel som innehåller vad.

Tex
Kebabpizza : 900 - 3500 kcal (mkt svårt att räkna då storlek varierar men dessa siffror är från appen fatsecret som har en liten, mellan och stor kebabpizza att välja på, jag brukar räkna 2000-2500 kcal)

En påse chips 300 gram : 1600 kcal

Ett äpple : 72 kcal

En port ris 63 gram : 215 kcal

En kycklingfile 200 g : 227 kcal

Det blir ännu mer slående när man räknar på sina egna favoriter och tvingas inse precis hur mycket kcal det faktiskt är i godis, chips, läsk och alkohol.

Och hur mycket kyckling, potatis och kvarg man kan äta istället.

Finns flera enkla appar till syftet men fatsecret kan jag tipsa om.

kalis
2017-01-25, 17:01
Det är sjukt att viss mat innehåller så mycket kalorier, det bästa med att räkna efter är att då förstår man verkligen hur mycket kalorier man äter på ett dygn, vilket är ganska många.

Ecaz
2017-01-26, 09:36
Sen behöver man inte räkna hela tiden. Käkar man pasta eller ris så brukar man oftast äta samma mängd och även om man inte gör det så vet man hur många dl 100 gram är.

Det känns jobbigt att räkna men efter ett tag har man ett cheat sheet i huvudet.

Beemel
2017-01-26, 10:22
Sen behöver man inte räkna hela tiden. Käkar man pasta eller ris så brukar man oftast äta samma mängd och även om man inte gör det så vet man hur många dl 100 gram är.

Det känns jobbigt att räkna men efter ett tag har man ett cheat sheet i huvudet.

Och nu förtiden är det ju inte ens jobbigt (tyckte i.o.f.s. inte att det var så besvärligt förr heller) att räkna då det finns appar som sköter hela den biten åt en.
Jag lägger max 3 min per dag på att väga och bokföra min mat. Och då väger jag allt jag stoppar i mig (utom vatten)
En stor del av dessa 3 minuter är dessutom tid som jag ändå skulle spenderat i köket (medans vatten kokar upp och så vidare)