handdator

Visa fullständig version : Heaven's Gate - kultens sista ord


Shqypnia
2017-01-15, 23:16
Jag är en big fan av Sam Harris. I ett tidigare podd-avsnitt nämner han en sekt som jag var tvungen och googla efter.

"Heaven's Gate var en amerikansk domedagssekt som trodde att dess anhängare skulle hämtas från denna världen till en högre tillvaro av ett utomjordiskt rymdskepp. 39 medlemmar i sekten begick kollektivt självmord den 24-26 mars 1997 genom förtäring av pentobarbital och etanol på Rancho Santa Fe i San Diego, Kalifornien, USA, i samband med att kometen Hale–Bopp passerade nära jorden."

Sekter finns än idag, stora som små. Och för oss som inte är troende är det svårt att förstå att folk är villiga att offra allt i detta liv för något de tror väntar i nästa liv. Jihadister runtom hela världen är ett annat exempel. I deras värld är det fullt rationellt däremot. Det vi anser är galenskaper är självklart och 100% rationellt för andra människor.

Jag finner ämnet fascinerad. Hur kan friska och välutbildade vuxna människor vara villiga att offra sig själv (och flera andra oskyldiga människor) för en tro?

Här är videon på intervjuer med de medlemmar ur Heaven's Gate som genomförde mass-självmord 1997.

Cz9ftCQVIik

baktung
2017-01-15, 23:57
Det finns gott om högutbildade dårar helt enkelt, hur nu hög utbildning ska definieras. På pappret? Det behöver ju inte alls motsvara bildning eller insikter. Fullt friska däremot skulle jag nog inte kalla dem. Men det är förstås lite fascinerande hur vissa människor kan vara helt immuna mot kunskap, som Betnér uttryckte det nån gång. Beror väl på uppfostran bara. Har man haft religiösa fanatiker till föräldrar så kanske det blir svårare att köpa sanningen och inse att ens största beskyddares övertygelser bygger på gallimatias.

Eller så fattar dom inte att det alltid finnas en naturlig eller biologisk eller sannolikhetsstyrd förklaring till allt övernaturligt tjofräs deras irrationella hjärnor registrerar.

svenbanan
2017-01-16, 00:04
Orkar man inte med att unversum är gränslöst och att man själv och hela mänskligheten är en obetydlig fluglort som helt saknar mening så kan man bli religiös. Då finns det helt plötsligt en jäkla massa grejer som är betydelsefulla. Framförallt trollar man bort sin dödsångest, eftersom man ju kommer få evigt liv i himlen eller valhalla eller återfödas eller vad ens troslära nu tutar i en...

Griip
2017-01-16, 05:30
Finns inte så mycket att säga/diskutera om sådana här sekter.. dem är/var sjuka fundamentalister och nästan alltid helt isolerade grupper.



Kan vi inte diskutera världens största sekt, Frimureriet, istället? :)

Lite mer aktuellt och finns liksom lite mer att diskutera där.. ;)

edit:

Sverige är det land på jorden som har flest frimurare per capita, förresten.. eller så hade dem det för några år sedan/ligger i toppen. Likväl är det inte en enda svennebanan som ens vet att denna sekt finns och har sina medlemmar i varenda organisation på jorden. 20,000+ ska det nog finnas i Sverige(officiellt, sen har dem väl massa minions via vänner och barn osv).

Hur många frirunkare tror ni sitter på Kolozzeums forum och sprider dynga?

Hemi
2017-01-16, 05:47
Sitter själv och tittar igenom den kanadensiska filmen "Ticket to Heaven" som baseras på en verklig sekt. Såg filmen när jag var yngre när den kom ut och den berörde mig otroligt mycket.

shadowfire
2017-01-16, 11:13
Kanske inte riktigt på "sekt"-temat, men det jag är lite förvånad över är att se så pass många unga nu idag som är kristna, troende, medlemmar i frikyrkor osv (vissa av dessa är i praktiken sekter). Röda tråden tycks vara att man ärver tron av sina föräldrar, dvs att det cementeras så pass hårt under uppväxten att när individen blir vuxen och självtänkande, så är det redan försent. Eventuella kritiska åsikter mot tron undermineras autonomt pga den cementerade tron från uppväxten.

trädgårdsmöbel
2017-01-16, 11:26
Många sekter riktar sig in på människor i kris. Ibland med hjälp av dödsannonser i dagspress. Ser man något tragiskt, tex. en dödsannons över ett barn så letar man reda på föräldrarna och kontaktar dem. Vilsna människor, mobbade barn osv.

eternallord
2017-01-16, 11:51
Kan vi inte diskutera världens största sekt, Frimureriet, istället? :)

Hur många frirunkare tror ni sitter på Kolozzeums forum och sprider dynga?

Vad är det du tror att Svenska frimurare gör?

shadowfire
2017-01-16, 12:02
Vad är det du tror att Svenska frimurare gör?

Nätverkar och ryggdunkar.

Tomten
2017-01-16, 12:33
Nätverkar och ryggdunkar.

Dricker nog också en del, har en bekant eller två som är med i andra ordnar och de verkar mest träffas för att supa och snacka dynga.

Shqypnia
2017-01-16, 12:35
Det finns gott om högutbildade dårar helt enkelt, hur nu hög utbildning ska definieras. På pappret? Det behöver ju inte alls motsvara bildning eller insikter. Fullt friska däremot skulle jag nog inte kalla dem. Men det är förstås lite fascinerande hur vissa människor kan vara helt immuna mot kunskap, som Betnér uttryckte det nån gång. Beror väl på uppfostran bara. Har man haft religiösa fanatiker till föräldrar så kanske det blir svårare att köpa sanningen och inse att ens största beskyddares övertygelser bygger på gallimatias.

Eller så fattar dom inte att det alltid finnas en naturlig eller biologisk eller sannolikhetsstyrd förklaring till allt övernaturligt tjofräs deras irrationella hjärnor registrerar.

Det kan vara en orsak, men jag vet själv en del grova fanatiker i min omgivning vars föräldrar är sekulära. Jag tror tvärtom att om man växer upp religiöst så bygger man upp en immunitet mot extremism. Man är religiös - men man har fått gränser från sina föräldrar.

Det största hotet tkr jag är kriminella som byter en extrem bana mot en annan.

Luca Brasi
2017-01-16, 12:42
Jonestownmassakern 909 döda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkets_tempel
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Jim_Jones_in_front_of_the_International_Hotel.jpg/250px-Jim_Jones_in_front_of_the_International_Hotel.jpg

Arne Persson
2017-01-16, 13:00
Jag tror att tokstollarna blev mkt förvånade och troligen en smula besvikna när dom upptäckte att dom inte direkt blev upphämtade av det där rymdskeppet... :laugh::laugh::laugh:

baktung
2017-01-16, 14:21
Det kan vara en orsak, men jag vet själv en del grova fanatiker i min omgivning vars föräldrar är sekulära. Jag tror tvärtom att om man växer upp religiöst så bygger man upp en immunitet mot extremism. Man är religiös - men man har fått gränser från sina föräldrar.

Det största hotet tkr jag är kriminella som byter en extrem bana mot en annan.

Det kan säkert vara både och. De flesta religiösa är inga extremister. Men som Shadow också är inne på. Många gånger är den där hjärntvätten så grundligt nedärvd att ingen annan förståelse hinner få skuggan av en chans att påverka individen innan den avfärdas, oftast med nåt klyschigt skenargument som grundpelare: "Gud är störst och vi är för små för att förstå oss på gud" eller "Det är ditt uppdrag som icke troende att bevisa att nåt som inte existerar faktiskt inte existerar" vilket förstås är helt bakvänt.

Sen är det säkert skillnad på Sverige och USA också. Där verkar nästan de flesta högutbildade vara mer öppna för högre makter än här. Så om inte föräldrarna lyckas med hjärntvätten ligger den ändå och pyr i kulturen.

Kriminella är sällan högutbildade. Det som fascinerar mig är när en person med så hög utbildning att de inte kan ha missat att tillgodogöra sig kritiskt vetenskapligt tänkande på en hög nivå ändå är övertygade om att det springer vättar nånstans i universum. Som dessutom skulle bry sig om att komma och hämta just en viss skara dödkött på det här förorenade klotet.

trädgårdsmöbel
2017-01-16, 14:28
Det kan säkert vara både och. De flesta religiösa är inga extremister. Men som Shadow också är inne på. Många gånger är den där hjärntvätten så grundligt nedärvd att ingen annan förståelse hinner få skuggan av en chans att påverka individen innan den avfärdas, oftast med nåt klyschigt skenargument som grundpelare: "Gud är störst och vi är för små för att förstå oss på gud" eller "Det är ditt uppdrag som icke troende att bevisa att nåt som inte existerar faktiskt inte existerar" vilket förstås är helt bakvänt.

Sen är det säkert skillnad på Sverige och USA också. Där verkar nästan de flesta högutbildade vara mer öppna för högre makter än här. Så om inte föräldrarna lyckas med hjärntvätten ligger den ändå och pyr i kulturen.

Kriminella är sällan högutbildade. Det som fascinerar mig är när en person med så hög utbildning att de inte kan ha missat att tillgodogöra sig kritiskt vetenskapligt tänkande på en hög nivå ändå är övertygade om att det springer vättar nånstans i universum. Som dessutom skulle bry sig om att komma och hämta just en viss skara dödkött på det här förorenade klotet.

En hypotes: Rika högutbildade kommer ofta från en idyllisk skyddad verkstad och sedan skickas de ensamma till college, utan mamma, pappa och barndomskompisar och söker efter nytt umgänge/trygghet/mening. Just där i den "luckan" kliver sektrekryteraren in.

baktung
2017-01-16, 15:27
En hypotes: Rika högutbildade kommer ofta från en idyllisk skyddad verkstad och sedan skickas de ensamma till college, utan mamma, pappa och barndomskompisar och söker efter nytt umgänge/trygghet/mening. Just där i den "luckan" kliver sektrekryteraren in.

Inte osannolikt. Även om de inte är blint övertygade själva så förleds de till galenskap av någon karismatisk sektpsykopat. Tio år senare är det försent att dra sig ur när allt deras kapital - ekonomiskt, socialt, sexuellt - hänger på deras ställning i sekten. Då övertygar de sig själva om att de "lika gärna kan tro på detta som på något annat när ingenting ändå är bevisat" och slutar överväga andra alternativ.

Har för övrigt ett antal Jehovas vittnen i min släkt och även om det är en fredlig rörelse har de en aura av galenskap över sig. De är dock lågutbildade och har i grunden köpt nåt resonemang om att "bibeln har kunnat förutsäga både den ena och andra händelsen som sedan inträffat i världshistorien, t.ex. andra världskriget" bara för att det råkar stå på typ 368 bibelställen att det kommer att ske en större katastrof om ett visst exakt antal år, månader eller veckor.

Värsta var när min kusins man drog sig ur Jehovas och direkt sågs som en förrädare istället för en medmänniska. När min kusins bror kommer och hälsar på henne så har mannen varit tvungen att resa därifrån för att brorsan inte vill träffa honom. Vrickat.

Shqypnia
2017-01-16, 15:48
Kriminella är såklart ytterst sällan högutbildade. Men de är oerhört farliga när de bryter en farlig bana för en annan. Kriminella besitter inte de spärrar "vi andra" har, och det gäller likväl även när de blir religiösa. Mer specifikt talar jag om unga muslimer runtom i Europa. Sedan kan man diskutera huruvida IS är en sekt eller inte men någon slags sekt är det, helt klart.

Medlemmarna ur Heaven's Gate gav upp partner, barn, familj och vänner för att joina en sekt. Vartenda en utav de känner sig oerhört lyckligt lottade för att vara med i sekten, efter ca 25 år. Det är helt obegripligt.

shadowfire
2017-01-16, 18:14
En hypotes: Rika högutbildade kommer ofta från en idyllisk skyddad verkstad och sedan skickas de ensamma till college, utan mamma, pappa och barndomskompisar och söker efter nytt umgänge/trygghet/mening. Just där i den "luckan" kliver sektrekryteraren in.

Kan absolut vara så, men jag tror desto mer på det ärvda engagemanget istället. Särskilt överklassen brukar gilla att ha lite herrklubbar och "ordens" av olika slag. Där är det dock inte så mycket åt religion kanske, utan mer hemliga slutna sällskap. En gissning är att mycket av det har kopplingar till privatskolorna där överklasseliten går.

Ser man till religion så har jag hittills inte stött på en enda aktivt troende person som har gått emot sina föräldrar (t.ex. båda föräldrarna ateister), utan det har alltid varit minst en förälder som varit aktivt religiös och sedan fört vidare tron på barnet. Bland flera av frikyrkorna finns det absolut egenskaper som gör att de kan klassas som sekter, a'la Knutby.

shadowfire
2017-01-16, 18:19
När vi ändå är inne på sekter så tycker jag att det på senare år har förts in sektliknande tendenser i ämnen som inte är religiösa, utan mer kopplade till vårt vardagliga leverne. LCHF är ett sådant exempel. Mindre grupper med personer som har blivit "frälsta" och hyser en nästan övernaturlig tilltro till kosten. Lite kombayaaaaah-känsla, hålla varandra i handen och vagga fram och tillbaka över att ICA hade "tag 5 betala för 4"-kampanj på bacon. Ifrågasätter du deras tilltro till fett så ska du stenas, eller nåja åtminstone hängas ut i någon facebookgrupp.

Griip
2017-01-18, 04:08
Nätverkar och ryggdunkar.


Och Bandidos är MC-entusiaster.. :laugh:



Som sagt världens största sekt, elitens egna rekryteringspool av nyttiga idioter som saknar förmåga att tänka själva..

Hemi
2017-01-18, 12:35
När vi ändå är inne på sekter så tycker jag att det på senare år har förts in sektliknande tendenser i ämnen som inte är religiösa, utan mer kopplade till vårt vardagliga leverne. LCHF är ett sådant exempel. Mindre grupper med personer som har blivit "frälsta" och hyser en nästan övernaturlig tilltro till kosten. Lite kombayaaaaah-känsla, hålla varandra i handen och vagga fram och tillbaka över att ICA hade "tag 5 betala för 4"-kampanj på bacon. Ifrågasätter du deras tilltro till fett så ska du stenas, eller nåja åtminstone hängas ut i någon facebookgrupp.

Det är the Garden of Eden[anything]. Allt var perfekt från början, sedan förstörde människan detta med synd, kapitalism, snabbmat, för mycket kunskap... osv. En Ethos, Pathos, kanske Logos om sekter, och Katarsis visar oss den rätta vägen. Speciellt i svåra tider eller orolig tonår.

Hövdingen
2017-01-18, 18:16
Jag tror att tokstollarna blev mkt förvånade och troligen en smula besvikna när dom upptäckte att dom inte direkt blev upphämtade av det där rymdskeppet... :laugh::laugh::laugh:

Lite svårt att "upptäcka" saker när man är död, tror du inte?

Ladugårdsdörr
2017-01-19, 09:01
När vi ändå är inne på sekter så tycker jag att det på senare år har förts in sektliknande tendenser i ämnen som inte är religiösa, utan mer kopplade till vårt vardagliga leverne. LCHF är ett sådant exempel. Mindre grupper med personer som har blivit "frälsta" och hyser en nästan övernaturlig tilltro till kosten. Lite kombayaaaaah-känsla, hålla varandra i handen och vagga fram och tillbaka över att ICA hade "tag 5 betala för 4"-kampanj på bacon. Ifrågasätter du deras tilltro till fett så ska du stenas, eller nåja åtminstone hängas ut i någon facebookgrupp.

Klättra på höga berg och "äventyrare", är inte det lite av en sekt också? Vi som ifrågasätter nödvändigheten i att utsätta sig för livsfara och allltför ofta kräva omfattande räddningsinsatser när man ska göra något som hundratals om inte tusentals gjort tidigare och som på sin höjd resulterar i en artikel i lokaltidningen möts ofta av rasande motanfall och hat. Parallellellen är faktiskt inte så dum, precis som ni i tråden gottar er åt religösa fanatiker som tar livet av sig så är säkert gruppen "armchair alpinists" minst lika stor som ser fram emot nästa säsong av stollar som ska upp och trängas med kineser vid Hillary Step.
Jag tror alla har sin tro, gudar och tempel. En del tror på Persson&Kamprad och åker till det lokala köpcentret, andra spenderar timmar varje dag i en svettig lokal lyftandes diverse metallobjekt, en tredje grupp ägnar sig åt traditionell religon en fjärde grupp försvinner bort i virtuella världar och finner sin religion i dataspel. Alla söker innehåll i sina liv och en sund religion är långt ifrån det sämsta.

Hemi
2017-01-19, 17:25
Religion och sekter har som jag ser det ett enormt, oändligt löfte och ett lika oändligt hot gemensamt och en livsväg dit som leds av [någon]. Vissa dieter har reningen gemensam med dessa men när det gäller "äventyr" så är "gruppen" lite för stor även om det kanske finns nåt kultliknande nånstans. Det närmsta jag kan komma på själv är Mallory som svarade tagen lite på sängen -"Because it's there" om varför han skulle bestiga Everest och som blivit en slogan i media efteråt. Men sekt...verkligen?