handdator

Visa fullständig version : Mycket gaser vid vegetarisk kost


Tarahumara
2017-01-12, 21:26
Jag har de senaste 8 månaderna ätit helvegetariskt. Jag äter mejeriprodukter i form av kvarg också.

Jag har väldigt mycket gaser. Äter dagligen linser/bönor och ärtor, broccoli, morötter, vitkål, vitlök, rödlök, rödkål och brysselkål. En del frukt också, framförallt äpplen och ibland bananer. Ibland fullkornsbröd. En del havregryn och mycket kvarg också.

Finns det något jag skulle kunna göra för att få mindre gaser?

vonad
2017-01-12, 21:32
Detta är tyvärr anledningen till att jag inte blir vegan. Vad jag vet finns det inget man kan göra för att minska gaser förutom att t ex blötlägga olika livsmedel som bönor och linser. Sedan kan magen anpassa sig om du ger det ett par veckor, men det kanske du redan vet.

leee
2017-01-12, 22:59
Jag har de senaste 8 månaderna ätit helvegetariskt. Jag äter mejeriprodukter i form av kvarg också.

Jag har väldigt mycket gaser. Äter dagligen linser/bönor och ärtor, broccoli, morötter, vitkål, vitlök, rödlök, rödkål och brysselkål. En del frukt också, framförallt äpplen och ibland bananer. Ibland fullkornsbröd. En del havregryn och mycket kvarg också.

Finns det något jag skulle kunna göra för att få mindre gaser?

Vitlök och lök är kända gasbildare sedan så blir det ganska mycket fiber och när blev mejeriprodukter vegankost.

1x0
2017-01-12, 23:09
Jag äter stora mängder grönsaker och så länge jag håller mig borta från starka kryddor och lök (alla sorter, fast purjolök är inte så farligt) är det lugnt. Även undvika stora mängder av livsmedel som bloatar mig: vetemjöl (pasta, bröd) och mannagryn. Märkt att jag är gasig om jag är bloated. Var dock lugnt dagarna efter jul, antar jag åt lågt på fibrer.

Äter typ hela fiberintaget vid 17-19:00 och tack vare PF är mesta av gaserna borta vid 10-12:00 dagen efter. :) Mest på nätterna jag gasar på.

Gerdler
2017-01-13, 00:09
Jag gasar av lök i stora mängder men inte vitlök. Förutom det så är fiber den stora boven. Satsar på att hålla fiberintaget per portion på en nivå som gör att jag gasar lagom när jag behöver träffa folk. Sen kan jag öka efter gymmet för att de målen är oftast på kvällen och sen kan jag gasa av mig under natten som 1x0.

Fattar inte hur veganerna gör. Jag har ändå ätit bönor, linser, havregryn och fullkornspasta rätt länge och det blir liksom inte bättre. Magen har vant sig så mycket den kommer göra tror jag.

Jakobson
2017-01-13, 01:59
Vitlök och lök är kända gasbildare sedan så blir det ganska mycket fiber och när blev mejeriprodukter vegankost.

Hen skriver att hen har ätit halvvegetariskt, inte att hen är vegan

Cykelcykel
2017-01-13, 06:00
Skippa mejerijerna och löken

Cykelcykel
2017-01-13, 06:03
Hen skriver att hen har ätit halvvegetariskt, inte att hen är vegan
Helvegetarisk står det ju. Och det uppfattas av de flesta som vegan.
Inte slakto ovo

Tarahumara
2017-01-13, 06:56
Vitlök och lök är kända gasbildare sedan så blir det ganska mycket fiber och när blev mejeriprodukter vegankost.

Var påstår jag att jag äter vegankost?

Tarahumara
2017-01-13, 06:56
Skippa mejerijerna och löken

Ja, att skippa löken låter rimligast. Ger mejeri gaser?

Tarahumara
2017-01-13, 06:57
Jag äter stora mängder grönsaker och så länge jag håller mig borta från starka kryddor och lök (alla sorter, fast purjolök är inte så farligt) är det lugnt. Även undvika stora mängder av livsmedel som bloatar mig: vetemjöl (pasta, bröd) och mannagryn. Märkt att jag är gasig om jag är bloated. Var dock lugnt dagarna efter jul, antar jag åt lågt på fibrer.

Äter typ hela fiberintaget vid 17-19:00 och tack vare PF är mesta av gaserna borta vid 10-12:00 dagen efter. :) Mest på nätterna jag gasar på.

Varför börjar du plötsligt tala om dig själv när jag frågar vad jag kan göra?*cupid*

Tarahumara
2017-01-13, 06:59
Jag gasar av lök i stora mängder men inte vitlök. Förutom det så är fiber den stora boven. Satsar på att hålla fiberintaget per portion på en nivå som gör att jag gasar lagom när jag behöver träffa folk. Sen kan jag öka efter gymmet för att de målen är oftast på kvällen och sen kan jag gasa av mig under natten som 1x0.

Fattar inte hur veganerna gör. Jag har ändå ätit bönor, linser, havregryn och fullkornspasta rätt länge och det blir liksom inte bättre. Magen har vant sig så mycket den kommer göra tror jag.

Jag har märkt att jag inte får gaser när jag enbart äter bönor, linser, morötter, broccoli. Så fort jag äter rödkål och vitkål kommer gaserna.

1x0
2017-01-13, 10:23
Varför börjar du plötsligt tala om dig själv när jag frågar vad jag kan göra?*cupid*
Jag föredrar att skriva hjälpande poster så.
Visst hade jag kunnat skriva såhär istället:
Prova undvika starka kryddor, lök (alla sorter, men purjolök kanske går bra för dig), livsmedel som gör dig uppsvälld (kan/brukar ge gaser) och lägg fiberintaget när du kan vara lite gasig men det är hanterbart, t.ex på nätterna (fiberintaget på kvällen efter du inte behöver träffa folk). Så lägger sig gaserna dagen efter.
Det är ett forum så då brukar de flesta svara med egenerfarenheter (egenanekdoter?) och skriva i 'jag'-form. Har märkt en del tycker det är korkat och dumt men det är vad ett forum är till för? Dela med sig av egenerfarenheter, diskutera.
"Forum betyder ett offentligt möte eller en samling för en öppen diskussion!"

:P

Jag har märkt att jag inte får gaser när jag enbart äter bönor, linser, morötter, broccoli. Så fort jag äter rödkål och vitkål kommer gaserna.
Det är tvärtom för mig haha. Kan äta 2kg vitkål och rödkål utan gaser. Äter jag sedan broccoli gasar jag sönder. Vitkål, rödkål, gröna bönor/haricots verts, morot, rödbeta, brysselkål. Inga problem.

Wops nu gjorde jag det igen: skrev vad _jag_ kan göra och gör. Heheh

leee
2017-01-13, 10:51
Var påstår jag att jag äter vegankost?

Tyckte det stod helvegetariskt men jag kanske läste fel.

Akerhage
2017-01-13, 11:30
Har märkt att det inte spelar någon roll vad man äter, räcker med att en brud ska sova över så får man automatiskt ballongmage på det o gaser :)

Beemel
2017-01-13, 13:26
Har märkt att det inte spelar någon roll vad man äter, räcker med att en brud ska sova över så får man automatiskt ballongmage på det o gaser :)

Jag har alltid störst problem vid marklyft/knäböjpass......

Shqypnia
2017-01-13, 14:27
Ni säger att lök gör en gasig men vetefan alltså om det stämmer på mig. Bönor däremot... A big NO-NO som måltid när det e dags för marklyft/knäböj.

Cykelcykel
2017-01-13, 16:58
Kombinationen av lök och bönor inte var för sig

King Grub
2017-01-13, 17:13
Jag fjärtar aldrig.

knooox
2017-01-13, 17:24
Och det är just marklyften som är värst när gaserna kniper på. I de flesta övningarna går det att hålla igen ifall man känner att det trycker på, men i mark så har man inte en chans.

Gerdler
2017-01-13, 18:09
Och det är just marklyften som är värst när gaserna kniper på. I de flesta övningarna går det att hålla igen ifall man känner att det trycker på, men i mark så har man inte en chans.
Tycker det är mycket värre i knäböjen, i bottenpositionen så blir ändtarmen rak och anus måste med ringmuskeln hålla emot både trycket inifrån på flera MPa och även vikten på stången som arbetar för att slita upp anus.

Fes en gång när jag skulle visa knäböj för två nyböjande tjejer; fick inte ligga. Jag tror på ett orsakssamband.

shut teh face
2017-01-13, 19:37
Det gäller att hitta de specifika grönsakerna/fibrerna och/eller kombinationer som man själv är känslig för. Det är inte helt lätt men det måste göras ifall man vill sluta vara ett vandrande biologiskt vapen. :d

Citat:
Kostfibrer kan delas upp i fermenterbara och icke-fermenterbara. Att kostfibrer är fermenterbara innebär att de kan användas som föda av bakterier i tjocktarmen.

Fermenterbara: hemicellulosa, pektin, inulin, oligosackarider och resistent stärkelse
Icke-fermenterbara: cellulosa

Det finns även en till uppdelning av kostfiber – lösliga och icke-lösliga.

Lösliga: en del hemicellulosor, pektin, inulin, oligosackarider och resistent stärkelse
Icke-lösliga: cellulosa och en del hemicellulosor

De lösliga kan ytterligare delas in i gelbildande och icke-gelbindande.

Gelbildande: en del hemicellulosor (t ex betaglukander och pentosaner) och pektin
Icke-gelbildande: inulin, oligosackarider, resistent stärkelse

Jag själv är känslig för inulin, som finns i lök men även tillsatt i vissa produkter, som Pauluns Granola. Kan IIINTE äta det!

Sverker
2017-01-13, 19:54
När inulin bryts ned får vi oligo-fruktos. Finns i en del proteinbars. Funkar det ?

Tarahumara
2017-01-13, 20:33
När inulin bryts ned får vi oligo-fruktos. Finns i en del proteinbars. Funkar det ?

Äter aldrig proteinbars eller andra "tillskott" av den typen.

Jag ska försöka minska på mejeriprodukterna och kålen och se om det gör någon skillnad. Utesluter lök helt i några dagar.

knooox
2017-01-13, 20:46
Tycker det är mycket värre i knäböjen, i bottenpositionen så blir ändtarmen rak och anus måste med ringmuskeln hålla emot både trycket inifrån på flera MPa och även vikten på stången som arbetar för att slita upp anus.

Fes en gång när jag skulle visa knäböj för två nyböjande tjejer; fick inte ligga. Jag tror på ett orsakssamband.

Alla tycker vi olika. Böj är en riktigt knepig övning den också när trycket smyger sig på.

Morty
2017-01-13, 21:22
Graderad exponering.

vonad
2017-01-13, 21:30
Graderad exponering.

Utveckla.

Tobbey
2017-01-13, 21:48
I måttliga mängder så funkar det mesta för mig att äta utan problem med magen och gaser. Detta gäller framförallt bönor vilket jag kan bli väldigt 'bloated' av vid för stora intag.

Har räknat ut att 100g bönor är limit utan bieffekter, en gång per dag på sin höjd. Kombinerat med max 300g broccoli och liknande grönsaker går också bra. Inte mer. Antar det blir för mycket föda i magen annars och då hinner enzymerna i bönorna inte smältas ned i samma hastighet vilket skapar bloating.

Nästan all frukt kan jag äta tonvis av utan minsta tillstymmelse till bloating eller problem med gaser för den delen. Åt 15-20 bananer om dagen i somras (ibland mixade, ibland bara som de var) utan problem. Äpplen går bra. Mango utmärkt. Clementin likaså. Päron kanske lite känsligare. När jag äter frukt äter jag oftast stora mängder.

Grönsaker kan bli problem med.

Diomedea exulans
2017-01-13, 21:59
Benpress är väl ändå den övning man fiser mest i.

JacobHeitmann
2017-01-13, 22:13
Benpress är väl ändå den övning man fiser mest i.

En gång fes jag när jag gjorde den här övningen, Grub hörde mig.

http://fitnesskolan.se/wp-content/uploads/2013/03/mag%C3%B6vning2.jpg

Diomedea exulans
2017-01-13, 22:28
En gång fes jag när jag gjorde den här övningen, Grub hörde mig.


Stämmer det att Grub aldrig fiser, eller ljuger han?

Klein
2017-01-13, 23:07
Testa att äta 500 gram jerusalemkronärtskockor och du kommer att ändra perspektiv på vad som är acceptabla mängder gas.

JacobHeitmann
2017-01-13, 23:24
Stämmer det att Grub aldrig fiser, eller ljuger han?

Han ljuger aldrig. Om han får gaser i magen omvandlar han det bara till mer opti-proteiner. Jag tror den vetenskapliga termen är Pruttiener™.

anvihl
2017-01-14, 10:04
Utveckla.

Gå inte från lågfiberkost till högfiberkost över en natt, öka gradvis så är det inga problem alls. Kan ta månader att anpassa sig.

Hobbes
2017-01-14, 11:10
Gå inte från lågfiberkost till högfiberkost över en natt, öka gradvis så är det inga problem alls. Kan ta månader att anpassa sig.

+1

To further reduce the gas-producing properties of beans, add a large strip of dried kombu seaweed to the pot of beans and water prior to boiling. Remove the kombu once cooking is finished. You can find kombu in your local natural foods store or in ethnic markets.

Cooking With Beans & Legumes Andrew Weil (http://www.drweil.com/diet-nutrition/anti-inflammatory-diet-pyramid/cooking-with-beans-legumes/)

Tarahumara
2017-01-14, 12:53
tack för alla tips :)

Korash
2017-01-14, 14:08
Testa att äta 500 gram jerusalemkronärtskockor och du kommer att ändra perspektiv på vad som är acceptabla mängder gas.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fiheartguitarblog.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F05%2F1w58.jpg&f=1

Vad är det som gör just jerusalemsorten så benägen att bilda gaser månntro?

-squat-
2017-01-14, 14:28
Jag fjärtar aldrig.

Men du är ju någon slags supermänniska.

Weakbish
2017-01-14, 14:34
När jag läse denna tråden känns det som jag är immun mot lök,kål,bönor,linser ell något

Åt någon vecka sen en gryta tomatsoppa på 1 burk kikärtor och 2-3st stora gullökar, böngryta är heller inte ett problem, annat blir det dock om jag får för mig att äta massa fett då ja vanligtvis ligge på ganska lågt fettintag. Dåe de nästan så man borde isolera mig��

3bz
2017-01-14, 16:26
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fiheartguitarblog.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F05%2F1w58.jpg&f=1

Vad är det som gör just jerusalemsorten så benägen att bilda gaser månntro?

Frutans,så som inulin och olgiofructans.